Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Reguli modificate pentru centrele de permanență medicală: sancțiuni, locații, criterii de înființare și număr minim de medici

Publicat

Legislația de organizare și funcționare a centrelor de permanență medicală a fost modificată printr-o ordonanță aprobată miercuri de Guvern.

Prin Ordonanța Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se reglementează:

  • modul de stabilire a zonelor în care se înființează centrele de permanență, respectiv aprobarea criteriilor prin notă de aprobare semnată de ministrul sănătăţii
  • echipe medicale de minim 5 medici, în rural, în cazurile în care nu se pot constitui echipele formate de minim 7 medici si 7 asistenți medicali
  • desfășurarea activității centrelor de permanență doar în sedii fixe
  • crearea cadrului legal şi pentru înființarea și desfiinţarea centrelor de permananţă
  • stabilirea sancțiunilor în cazul constatării abaterilor de la normele de funcționare
  • eliminarea prevederilor legate de centrele mobile și reorganizarea acestora în centre de permanență fixe
  • realizarea activităților de vaccinare împotriva COVID 19 în cadrul centrelor de permanență

Acordul consiliilor locale nu mai este necesar

Potrivit documentului, ” se consideră că acordul prealabil al consiliilor locale nu este necesar în cazul în care spațiul și dotarea sunt asigurate de echipa medicală, iar înființarea centrului de permanență este solicitată de grupul de medici asociați prin convenție de asociere pentru participarea la continuitatea serviciilor de asistență medicală primară în regim de gardă prin centrele de permanență”.

Demararea procedurii de înființare a unui centru se poata face, exclusiv, după aprobarea prin ordin al ministrului sănătății a zonelor de înființare a centrelor de permanență. Până acum, zonele şi criteriile în baza cărora se înfiinţează centrele de permanenţă erau stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea direcţiilor de sănătate publică şi cu acordul prealabil al consiliilor locale.

Serviciu de gardă exclusiv în locații fixe

Serviciului de gardă se va desfășura exclusiv în locații fixe, cu anunțarea datelor de contact, astfel încât funcționarea centrelor de permanență să sporească accesul populației la servicii medicale primare, gratuite.

În prezent, în unele locații, activitatea centrelor de permanență se desfășoară la sediul fiecărui cabinet medical de medicină de familie cuprins în convenția de asociere. Prin urmare, acesta se schimba de fiecare dată când intră alt medic de gardă.

Număr minim de medici și asistenți

Se permite funcționarea centrelor de permanență cu cel puțin 5 medici/asistenți, acolo unde constituirea unei echipe complete (minim 7 medici și 7 asistenți medicali) este imposibilă (de exemplu, în zone rurale). La ora actuală mare parte din totalul de 371 centre de permanență deja funcționează cu 6 sau 5 medici.

Criterii de înființare și desființare a centrelor de permanență

Sunt stabilite criterii de înființare și criterii de desființare, în baza cărora conducerea direcțiilor de sănătate publică să poată emite decizii de înființare centre de permanență și decizii de desființare centre de permanență.

Totodată se crează posibilitatea ca în mediul urban, unde oferta de servicii medicale este crescută și există mai mult de două centre de permanență conducerea direcției de sănătate publică să poată dispune desfiintarea unui centru de permanentă prin înființarea unui alt centru de permanență în zonă rurală, izolată unde oferta de servicii medicale este scăzută.

Criteriile de înființare centre de permanență în mediul rural

  • la o populație de minim 5000 de locuitori 1 centru de permanență
  • în zonă nu există alte servicii de primiri a urgențelor
  • prin excepție de la criteriile de mai sus, se vor înființa centre de permanență cu prioritate în orice localitate rurală izolată, greu accesibilă, în care nu există acces la servicii de asistență medicală pentru populația din zonă

Criteriile de înființare centre de permanență în mediul urban

  • în orașele cu o populație sub 25.000 de locuitori, 1 centru de permanență
  • în orașele cu o populație mai mare de 25.000 de locuitori, 1 centru de permanență la 25.000 de locuitori

Criteriile de desființare centre de permanență

Centrele de permanență se desființează prin decizie de desființare emisă de directorul executiv al direcției de sănătate publică, în următoarele situații:

  • la constatatea neîndeplinirii criteriillor de înființare
  • dizolvarea convenției de asociere a medicilor în vederea participării la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
  • retragerea sau anularea autorizației sanitare de funcționare
  • la constatarea de către echipele mixte de control, formate din reprezentanți ai direcțiilor de sănătate publică și ai caselor de asigurări de sănătate, a abaterilor de la normele de funcționare a centrelor de permanență
  • numărul de persoane care au apelat la centrul de permanență este mai mic de 150/lună în mediul rural și 300/lună în mediul urban.

Controale în centrele de permanență

Controlul privind respectarea asigurării continuităţii asistenţei medicale primare în regim de gardă în centrele de permanenţă se exercită cel puţin anual de comisii mixte formate din reprezentanţi ai direcţiilor de sănătate publică şi ai casei de asigurări de sănătate, în funcţie de domeniul de competenţă.

Controlul va urmări, în principal, următoarele

  • respectarea de către personalul medical a obligaţiilor care le revin în cadrul centrului de permanenţă
  • identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în activitatea centrului de permanenţă
  • verificarea stocurilor de medicamente şi a solicitărilor de înlocuire pe baza fişelor de consum

Sancțiuni

Sunt stabilite sancțiuni privind abaterea de la dispozițiile privind asigurarea asistenței medicale în regim de gardă prin centrele de permanență:

  • asistenții medicali și medicii care nu respectă programul de gardă vor fi sancţionati cu contravaloarea orelor de gardă ce trebuiau efectuate, precum şi cu sumele aferente cheltuielilor, după caz
  • constatarea în mod repetat, respectiv de 2 ori într-un interval de 12 luni, a nerespectării programului de gardă, de către medici și asistenți medicali, se sancționează prin excluderea medicului / asistentului medical, după caz, din cadrul echipei de gardă care asigură continuitatea asistenței medicale la centrul de permanență

Vaccinare anti-COVID în centrele de permanență

Se reglementează posibilitatea ca în cadrul centrelor de permanență, personalul medico-sanitar să poată realiza activități de vaccinare împotriva COVID 19, în cadrul programului naţional de vaccinare derulat de Ministerul Sănătăţii, sub coordonarea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București.

Medicii de familie care au încheiat contract pentru furnizarea de servicii de vaccinare în cadrul programului național de vaccinare vor putea realiza această activitate și în cadrul programului de activitate desfășurat în cadrul centrului de permanență. Nivelul maxim acceptat de pierderi la nivelul cabinetelor de asistență medicală primară, inclusiv în centrele de permanență: 50% din cantitatea de doze solicitată și repartizată de către direcșiile de sănătate publică județene și a municipiului București.

foto: arhivă

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax