Connect with us
Publicitate

Educație

Reguli pentru comasarea elevilor din învățământul primar, într-o singură clasă în anul școlar 2024-2025. Predare în regim simultan

Publicat

Modul în care se va putea organiza învățământul simultan, prin comasare de clase primare, a fost stabilit de Ministerul Educației, prin ordin ce a fost publicat în Monitorul Oficial, în ianuarie 2024.

Regulile după care elevii din clasele pregătitoare, I, II, III, până la a IV-a vor putea fi comasați într-o singură clasă se regăsesc în ordinul ME 3.036 din 9 ianuarie 2024.

Conform metodologiei publicate în Monitorul Oficial, condiția este ca numărul numărul total de elevi să fie cu mai mult de 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare, potrivit edupedu.ro.

”Organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru toate clasele de la învățământul primar, respectiv toate clasele de la învățământul gimnazial, cu excepția clasei a VIII-a

  • se poate face numai în situația în care numărul total de elevi este cu cel puțin 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare,
  • conform prevederilor art. 23 alin. (6) Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”

Organizarea claselor. Ce prevede Legea învățământului

Legea învățământului preuniversitar prevede că o clasă cuprinde în medie 16 elevi, la învățământul primar. Poate avea cel puțin 10 elevi și cel mult 22.

La învățământul gimnazial, clasa cuprinde, în medie, 18 elevi dar nu mai puțin de 10 și cel mult 26.

Învățământul simultan în Alba și în țară

Chiar dacă nu este o situație de dorit, după cum recunosc și oficialitățile din Educație, în continuare, în România sunt mulți elevi care fac învățământ simultan, adică în clase comasate.

În județul Alba, în anul școlar 2023-2024, sunt 2.655 elevi din ciclul primar și 1.113 elevi din ciclul gimnazial, care fac învățământ simultan, potrivit datelor comunicate pentru alba24.ro de către purtătorul de cuvânt IȘJ Alba, Gabriela Gâlea.

În țară, 111.755 de elevi de clasele primare și gimnaziale care învățau în sistemul de învățământ simultan, în anul școlar 2021-2022, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro.

Dezavantajele învățământului simultan

Printre dezavantajele învățământului simultan se numără, potrivit unori studii, următoarele aspect:

  • profesorii nu sunt special pregătiţi pentru învățământ simultan
  • de obicei, sunt profesori tineri, navetişti, fără prea multă experienţă
  • nu există lucrări metodice de specialitate
  • la astfel de clase, profesorul poate preda sincronic – prezintă teme asemănătoare în mod unitar, adaptând cerinţele de lucru particularităţilor disciplinei şi de vârstă ale copilului
  • sau împarte timpul şi se adresează fiecărui colectiv separat

Metodologia pentru învățământ simultan 2024-2025

Ordinul ME publicat în Monitorul Oficial include Metodologia privind organizarea claselor în regim simultan. Se aplică pentru clasele care se organizează în regim simultan, începând cu anul școlar 2024-2025.

”În unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic

ori în unitățile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar,

  • se organizează clase în regim simultan.

Pot fi organizate clase în regim simultan doar în învățământul primar și în cel gimnazial.

Organizarea claselor se face, de regulă, astfel încât formațiunile de studiu constituite în regim simultan să respecte

  • prevederile art. 23 alin. (1), coroborate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare –  numărul maxim de elevi într-o clasă (n.r.)”.

În situații excepționale, în unitățile de învățământ în care respectarea condiției prevăzute la alin. (3) nu este posibilă din cauza numărului mic de elevi existent la nivelul primar, respectiv gimnazial

  • se pot organiza formațiuni de studiu în regim simultan și cu efective mai mici de 8 elevi.

Organizarea claselor în regim simultan se face

  • la propunerea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea inspectoratului școlar
  • prin constituirea formațiunilor de studiu cu elevi de la cel puțin două tipuri de clasă diferite.
  • în interiorul aceluiași nivel, primar, respectiv gimnazial.

Clase comasate în învățământ primar/gimnazial

De regulă, în învățământul primar, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face pentru

  • clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a și clasa a IV-a.

Ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare.

De regulă, în învățământul gimnazial, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face, după caz,

  • fie pentru clasa a V-a și clasa a VI-a, fie pentru clasa a VI-a și clasa a VII-a.

În funcție de situațiile concrete privind numărul de elevi de la fiecare tip de clasă, precum și resursele umane și materiale, consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot decide:

  • constituirea unor formațiuni de studiu organizate în regim simultan și a altor formațiuni de studiu organizate pe tip de clasă de sine stătătoare;
  • constituirea formațiunilor de studiu în regim simultan printr-o altă grupare a nivelurilor de clasă decât cele prevăzute
  • constituirea unor formațiuni de studiu în regim simultan prin gruparea elevilor din toate clasele de învățământ gimnazial, mai puțin clasa a VIII-a.

Clasa a VIII-a se organizează în clasă separată, indiferent de numărul de elevi.

Amenajarea spațiului în sala de clasă

Organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru toate clasele de la învățământul primar, respectiv toate clasele de la învățământul gimnazial, cu excepția clasei a VIII-a, se poate face

  • numai în situația în care numărul total de elevi este cu cel puțin 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare.

În situația în care clasa pregătitoare funcționează în regim simultan cu o altă clasă din învățământul primar, amenajarea spațiului din sala de clasă va ține cont de constituirea formațiunii de studiu astfel încât să poată fi asigurată realizarea

  • atât a activităților specifice pentru elevii din clasa pregătitoare
  • cât și a activităților necesare pentru elevii de la celelalte tipuri de clasă care intră în componența formațiunii de studiu.

Factori luați în calcul

La constituirea claselor în regim simultan se va avea în vedere asigurarea finanțării de bază, luând în calcul coeficienți de corecție dependenți de

  • numărul mic de elevi în unitatea administrativ-teritorială
  • izolarea lingvistică
  • izolarea geografică
  • severitatea dezavantajelor
  • predarea în limba minorității naționale
  • alți factori.

Organizarea claselor în regim simultan se face cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat de Ministerul Educației pentru fiecare județ.

Desfășurarea procesului de învățământ de la clasele organizate în regim simultan se asigură, cu prioritate, de cadre didactice calificate.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Vasili

    joi, 11.01.2024 at 14:51

    Păi stimată doamnă ministru.
    NOUTATEA asta (veche) ce vreți să o faceți dumneavoastră cu clasele 1-4,se practica acum 30 de ani
    baftă

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate