Eveniment
CODUL RUTIER: Amenzile mai scad şi permisul se suspendă doar pe doi ani, în caz de accident. Vezi propunerile
La finalul perioadei în care s-a aflat în dezbatere publică, proiectul de modificare la Codul Rutier a fost revizuit din nou, iar sancţiunile din noua legislaţie rutieră au fost modificate substanţial faţă de actul normativ prezentat iniţial. Cea mai mare amendă este de 9.600 lei, faţă de 16.000 lei, suma propusă la început. De asemenea, permisul va putea fi suspendat doar pe cel mult doi ani după un accident grav, faţă de cinci ani, varianta cealaltă.
„La finalul celor 10 zile de dezbatere publică, azi, 20 septembrie 2013, Ministerul Afacerilor Interne a publicat pe site-ul instituţiei forma revizuită a proiectului Ordonanţei de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Forma revizuită a proiectului de act normativ a fost redactată în baza propunerilor, sugestiilor şi opiniilor primite până în prezent din partea cetăţenilor, societăţii civile, a diferiţilor parlamentari care au avut luări de poziţie publică sau organizaţii non-guvernamentale, ca urmare a supunerii documentului iniţial în dezbatere publică „, se arată într-un comunicat al MAI.
Ministerul mai informează că, în următoarele două – trei săptămâni, va iniţia „o serie de întâlniri cu organizaţiile profesionale, societatea civilă şi grupurile parlamentare interesate de problematica circulaţiei pe drumurile publice, în scopul finalizării acestui proiect de act normativ”.
Forma revizuită, făcută publică la nouă zile după cea iniţială, include sancţiuni sensibil mai mici decât cele din prima variantă a proiectului.
La articolul dedicat claselor de sancţiuni, cele prevăzute la clasa a VI-a sunt acum între 51 şi 120 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă că un şofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 de lei. În forma iniţială a proiectului de act normativ, cea mai severă clasă de sancţiuni era între 125 şi 200 de puncte de amendă, respectiv o sumă maximă de 16.000 de lei.
Sancţiuni mai blânde decât cele din prima formă a ordonanţei sunt şi cele de suspendare a carnetului în cazul unor accidente grave.
Astfel, unul dintre noile articole prevede că suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune „pentru o perioadă de doi ani în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă norma de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia sau în care se desfăşoară în mod normal, depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea, ori încetarea procesului penal, pentru una din următoarele situaţii: lipseşte plîngerea prealabilă a persoanei vătămate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta condiţie prevăzută de lege, necesară pentru punerea în mişcare a acţiunii penale, a fost retrasă plîngerea prealabilă ori părţile s-au împăcat ori a fost înlocuită răspunderea penală”.
În prima formă a proiectului, cea mai aspră sancţiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru cinci ani, „în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă regula de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative”.
Din noua formă a proiectului a fost scoasă şi sancţionarea cu amendă din clasa a VI-a plus suspendarea permisului pentru doi ani în cazul şoferilor care trec pe roşu.
Conform noului proiect, nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului va fi sancţionată gradual, în funcţie de gravitatea consecinţelor, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile şi de la 6 la 8 puncte amendă.
Tot noua formă a ordonanţei prevede între 51 şi 200 de puncte amendă, plus suspendarea carnetului pentru un an, în cazul accidentelor rutiere soldate numai cu pagube materiale după: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune, precum şi nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere, Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere însoţite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată; conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia; depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus; conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune.
Vezi integral Proiect modificare OUG 195-2002
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră abuzive sancţiunile propuse în proiectul noului Cod Rutier şi cere modificarea acestora, precum şi introducerea de măsuri care să stabilească responsabilităţi şi pentru pietoni şi autorităţile care administrează drumuri.
sursa: mediafax
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News