Actualitate
Schimbări importante în Legea Educaţiei: NOUTĂŢI despre examene pentru elevi, Definitivat, învăţământul special şi universităţi
Ministerul Educației a pus în consultare publică, vineri, un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației. Schimbările se referă la asigurarea controlului calității în învățământul superior, examenele de evaluare națională, bacalaureat și definitivat, concursurile pentru directori de școli, învățământul special integrat, funcțiile de profesor universitar și altele.
Propunerea legislativă a Ministerului Educației vizează clarificarea cadrului normativ privind învățământul special integrat, dubla specializare, examenul național de definitivare în învățământ, contractul de management al directorilor de școli, dar și reglementarea funcționării școlilor doctorale în anul universitar 2016 – 2017, revizuirea modului de ocupare a funcției didactice de profesor universitar sau reglementarea activităților desfășurate de agențiile de asigurare a calității, din țară sau străinătate, înregistrate în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR) pe teritoriul României, transmite Ministerul Educației, într-un comunicat.
Modificările legislative determină următoarele schimbări preconizate:
Activitatea agențiilor de asigurare a calității, din țară sau străinătate, înregistrate în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR), pe teritoriul României
Proiectul reglementează posibilitatea derulării de evaluări externe de către o agenție de asigurare externă a calității, din țară sau străinătate, înregistrată în EQAR. Printr-o metodologie subsecventă Legii Educației Naționale, se vor reglementa pașii parcurși în cazurile evaluărilor externe desfășurate de către agențiile externe de asigurare a calității în România, ce vor include analiza legalității și a calității procesului de evaluare, dar și procesul de luare a deciziilor în cazul acestor evaluări și împărțirea responsabilităților între structurile cu atribuții în domeniul asigurării calității.
Aspecte ale funcționării sistemului de asigurare a calității în învățământul superior care sunt momentan lacunare
Se propune ca universitățile care, în urma evaluării instituționale, obțin un calificativ negativ, vor depune un dosar prin care solicită o nouă evaluare în termen de doi ani de la data primei evaluări. Urmând ca, în situația în care, la cea de a doua evaluare instituțională, universitatea obține tot un calificativ negativ, aceasta să intre în lichidare. De asemenea, universitățile care îndeplinesc condițiile de acreditare instituțională prin existența a trei programe de studiu acreditate vor depune un dosar în vederea declanșării procedurii de acreditare instituțională, cel târziu în anul universitar imediat următor îndeplinirii condițiilor.
Înființarea de duble specializări și caracteristicile pe care trebuie să le îndeplinească un nou astfel de program
Prin modificările propuse, se detaliază și completează cadrul normativ, astfel încât senatele universitare să poată înființa duble specializări prin alăturarea a două programe de studiu deja acreditate, prin parcurgerea procesului deja existent în cadrul programelor de studiu cu specializare unică. Înființarea de către senate va fi urmată de validarea noii calificări de către Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), respectiv acreditarea programului de studiu de către o agenție de asigurare a calității, conform legii. Un program de studiu de nivel licență cu dublă specializare va corespunde unui număr cuprins între minimum 240 și maximum 300 de credite de studiu transferabile, conform ECTS/SECT, stabilit de către ANC, și se va finaliza cu o calificare de nivel 6 din EQF/CEC.
Studenții și absolvenții care au fost înmatriculați la specializările/programele de studii care și-au încetat procesul didactic au dreptul să își finalizeze studiile la specializări/programe de studiu similare sau identice, din același domeniu.
Modul de colaborare și consultare a structurilor asociative ale universităților de către MENCȘ, în procesul de elaborare a politicilor publice
Prevede extinderea instrumentelor de consultare a instituțiilor de învățământ superior, astfel încât ele să poată include mai multe tipuri de structuri asociative ale universităților (care sunt tot mai adesea înființate de către universitățile Românești), fără a se limita la Consiliul Național al Rectorilor.
Condițiile pentru ocuparea funcției didactice de profesor universitar: pentru ocuparea statutului de profesor universitar, un cadru didactic să îndeplinească și condițiile minime de conducere de lucrări de doctorat.
Funcționarea școlilor doctorale din România: propune acreditarea temporară a școlilor doctorale, deja autorizate provizoriu, pentru anul universitar 2016-2017, până la aprobarea noii metodologii de evaluare externă a școlilor doctorale și derularea evaluărilor externe necesare acreditării școlilor doctorale, astfel încât acestea să poată organiza examene de finalizare a studiilor doctorale
Modalitatea de angajare a personalului de cercetare în cadrul unor proiecte de cercetare câștigate în urma unei competiții naționale și/sau internaționale: pentru acei cercetători care au fost nominalizați să facă parte din echipa unui proiect de cercetare câștigat în urma unei competiții de proiecte naționale sau internaționale, se vor încheia contracte individuale de muncă, pe perioadă determinată, fără parcurgerea altor formalități prealabile.
Activitatea personalului didactic încadrat în învățământul preuniversitar: șanse noi de promovare a examenului de definitivat pentru acele persoane care nu au promovat acest examen. Ele se vor putea prezenta la o nouă sesiune de examinare după parcurgerea unui nou stagiu de practică, de un an. O persoană poate susține examenul, în regim ”fără taxă” de cel mult trei ori, prezentările ulterioare fiind condiționate de plata unei taxe de examinare.
De asemenea se reglementează, prin prezentul proiect de act normativ, acordarea gradului didactic I, pentru personalul didactic care a obținut titlul științific de doctor în domeniul în care poate fi încadrat sau în domeniul științelor educației și care îndeplinește cumulativ condițiile de formare inițială și condițiile de vechime la catedră, de minimum 4 ani de la obținerea definitivării în învățământ. Se echivalează astfel titlul de doctor științific cu gradul didactic I.
Ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct prin concurs național: propune ca ocuparea funcțiilor de director și director adjunct să se facă prin concurs național, coordonat de MENCȘ și organizat prin inspectoratele școlare – inspectorul școlar numind comisia de concurs, în conformitate cu metodologia aprobată de către MENCȘ. De asemenea, se propune ca în urma promovării concursului, directorul și directorul adjunct să încheie contract de management educațional cu inspectorul școlar general – contract încheiat după un model stabilit de către MENCȘ. Pentru acei candidați care au ocupat un post vacant de director sau director adjunct, prin concurs național, dar nu au dobândit definitivarea în învățământ, se propune încheierea de contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de cel mult un an. Dacă în termen de 6 ani de la ocuparea postului didactic vacant, candidatul promovează examenul de definitivat, contractul se modifică de către consiliul de administrație astfel încât, de la un contract pe perioadă determinată să devină un contract pe perioadă nedeterminată.
„La concursul pentru ocuparea funcţiei de director/director adjunct participă de drept reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar şi un reprezentant al părinţilor, cu statut de observatori”, se arată în proiect.
Finanțarea unităților de învățământ din preuniversitar: finanțarea de bază și cea complementară să se mai realizeze pe baza contractului financiar încheiat între directorul unității de învățământ preuniversitar și primarul localității/de sector în a cărei/cărui rază teritorială se află unitatea de învățământ, respectiv cu președintele consiliului județean/primarul de sector, în cazul școlilor speciale, pentru a asigura eficientizarea activității directorilor de școli și evitarea unor condiționări a activității acestora de către decizii administrative la nivel local.
Organizarea evaluării naționale la finalul claselor a VIII-a și a XII-a:
Prezentul proiect de act normativ amână aplicarea prevederilor legale actuale privind evaluările naționale (este vorba despre evaluările trans-disciplinare). Astfel, prima generație care va urma prevederile privind evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a, să fie generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018. De asemenea, prima generație care va urma prevederile privind examenul de bacalaureat va fi generația de elevi care începe clasa a IX-a în anul școlar 2017-2018. Admiterea la liceu, se va desfășura conform prevederilor din lege, începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018.
Clarificarea cadrului normativ privind învățământul special integrat: se reglementează foarte strict, cu avizul Ministerului si pe baza unei metodologii, situațiile excepționale în care se pot înființa clase/grupe speciale pentru elevii cu dizabilități/CES în învățământul de masă. Totodată se clarifică diferența dintre învățământul special și cel special integrat, doar ultimul putându-se desfășura în învățământul de masă.
„Învăţământul special integrat se poate organiza în învățământul de masă, individual și, prin excepție, în clase/grupe speciale, cu avizul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, pe baza unei metodologii adoptate prin ordin de ministru. Efectivele formaţiunilor de studiu din învăţământul special şi special integrat sunt stabilite de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, în funcţie de tipul şi gradul deficienţei.
(4) Durata şcolarizării copiilor cu cerinţe educaţionale speciale poate fi mai mare decât cea precizată prin prezenta lege şi se stabileşte, în funcţie de nevoile individuale, de gradul şi tipul dizabilităţii, prin ordin al ministrului educaţiei naționale și cercetării științifice”, se arată în proiect.
Vezi integral: Proiect OUG_modificare Legea educatiei noiembrie 2016
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Terna Mariana
luni, 14.11.2016 at 13:55
Respect! Ma bucur ca v-ati gandit si la cei mai tineri dascăli, cei care nu au reusit sa ia definitivatul din diferite motive, iar acum li se mai acorda o sansa.Si prin aceasta ordonanta mai faceti un pas in a ne tine profesorii in tara.Dupa ce salariile sunt asa cum sunt, examenele pentru a intra pe un post au fost restrictionate de anumite conditii ceea ce nu era normal, iar pentru a prinde un post stabil iti trebuie cativa ani buni, asteptand sa iasa careva la pensie.Succes in continuare.