Connect with us
Publicitate

Educație

Sistem de monitorizare a prezenței la școală. Măsuri dispuse de Ministerul Educației pentru a preveni absenteismul de la examene

Publicat

Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare măsuri de implementat, după analizarea rapoartelor privind neparticiparea elevilor la Evaluarea naţională şi Bacalaureat.

Măsurile sunt pentru prevenirea şi diminuarea absenteismului la examenele naționale.

De asemenea, se solicită organizarea şi desfăşurarea unui program adaptat şi intensiv de învăţare remedial și monitorizarea prezenţei elevilor.

Unitatea de Cercetare în Educaţie din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, instituţie aflată în subordinea Ministerului Educaţiei, a publicat rapoartele de cercetare privind

  • neparticiparea elevilor la Evaluarea naţională pentru clasa a VIII-a şi la examenul naţional de Bacalaureat 2023.

„Este pentru prima dată când avem studii de cercetare privind cauzele neparticipării la examenele naţionale – un fenomen complex, influenţat de o diversitate de factori.

Mulţumesc Unităţii de Cercetare în Educaţie pentru realizarea acestui instrument esenţial în proiectarea intervenţiilor adecvate de politică publică. Acestea trebuie să fie fundamentate pe dovezi şi pe recomandările cercetătorilor în domeniu”, a declarat ministrul Educaţiei, Ligia Deca, citată într-un comunicat.

Măsuri în școli

Ministerul Educaţiei a transmis în teritoriu, spre a fi implementate în şcoli, o serie de măsuri, printre care:

  • organizarea şi desfăşurarea unui program adaptat şi intensiv de „Învăţare remedială„, cu o frecvenţă săptămânală,
    • pentru elevii din anii terminali care în anul şcolar precedent au avut media generală mai mică de 7, în vederea pregătirii pentru Evaluarea naţională, respectiv examenul de Bacalaureat
  • program adaptat de „Învățare remedială”, pentru prevenirea acumulării de lacune în învățare,
    • pentru elevii din clasele V-VII, respectiv IX-XI, care, la matematică şi la limba și literatura română, au avut media anuală mai mică de 6
  • monitorizarea prezenţei elevilor şi luarea măsurilor pentru prevenirea şi diminuarea absenteismului
    • inclusiv prin introducerea unui sistem de monitorizare a prezenţei la şcoală a elevilor şi de informare permanentă a familiilor acestora.
    • Sesizarea cazurilor de absenteism ridicat la serviciile publice de asistenţă socială şi colaborarea cu acestea în vederea reintegrării elevilor la cursuri
  • susţinerea de către Inspectoratele şcolare judeţene şi din Bucureşti a unităţilor de învăţământ în implementarea proiectelor cu finanţare externă (PNRAS, ROSE)
    • în vederea valorificării activităţilor şi resurselor acestora pentru prevenirea abandonului şcolar şi pentru creşterea rezultatelor la examenelor naţionale.

Consiliere și asistență

  • realizarea de activități metodice la nivelul catedrelor/comisiilor metodice din unităţile de învăţământ preuniversitar și al cercurilor pedagogice, inclusiv activități de interasistență la orele de curs. Este necesar ca activitățile metodice şi cele de consiliere didactică să se focalizeze pe:
    • modalitățile de dezvoltare a competentelor de lectură și matematică la toate disciplinele din planurile cadru
    • predarea diferențiată, prin adaptarea strategiilor didactice la nevoile elevilor
    • modalităţile de dezvoltare a unor relații de încredere între cadrele didactice şi elevi, precum și dezvoltarea coeziunii colectivelor de elevi şi a unui climat de susținere a elevilor în clasă
  • realizarea de către persoanele abilitate legal, la nivelul unității de învăţământ preuniversitar (director/director adjunct, responsabilul comisiei pentru curriculum) de asistențe la ore şi activităţi de consiliere pedagogică a cadrelor didactice
  • ghidarea unitatilor de învăţământ în organizarea unor activități si programe de orientare şcolară și consiliere în carieră, cu implicarea părinților/reprezentanților legali, a angajatorilor locali
    • cu accent pe prezentarea rutelor şcolare, a profesiilor/meseriilor/ocupațiilor actuale şi a rolului pe care il poate avea educația în creşterea sanselor de succes în viață
  • prioritizarea de către CJRAE, CMBRAE a activităților de consiliere psihopedagogică a elevilor din anii terminali pentru:
    • creșterea motivației pentru participare şi pregătire pentru examenele naționale
    • eliminarea stigmei şi a discriminării elevilor cu rezultate şcolare scăzute, precum şi a celor care dezvoltă suferință emoțională ca urmare a bullyingului (inclusiv pe criterii de apartenență etnică)
    • gestionarea neîncrederii în propriile abilități, încurajarea progresului personal, a perseverenței și a rezilienței (inclusiv în relație cu rezultatele obținute la simulările examenelor naționale).

Implicarea părinților

  • implicarea părinților în activități de informare, susținere și responsabilizare privind participarea şcolară a elevilor şi continuarea studiilor; organizarea de activități de informare, susținere și consiliere a familiei elevilor, în parteneriat cu serviciile publice de asistenţă socială
  • organizarea unor campanii de informare şi întâlniri cu părintii/tutorii de etnie romă cu privire la importanta şcolii/participării copiilor la examenele naționale
    • vizând și impactul pe care îl are educația asupra viitorului unui elev în centre de zi, cămine cultural si alte spatii populare din comunitate
    • cu implicarea mediatorilor școlari și/sau a resurselor umane de etnie romă de la nivelul unității de învățământ sau a mediului asociativ
  • inițierea la nivelul unităților de învățământ a unor programe de mentorat intensiv, asigurat de tineri romi, studenți sau elevi de liceu, pentru elevii din anii terminali de liceu și de gimnaziu, după caz, pentru o mai bună retenție a acestora
  • informarea, consilierea și orientarea educațională și vocațională a elevilor, oferită de către tineri care sunt în următorul ciclu educațional, cu accent pe familiarizarea, din timp, a elevilor cu mediul din următorul ciclu educațional
  • încurajarea elevilor să participe la examenele naționale, în mod special la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, informarea corectă a acestora cu privire la rolul examenelor și al evaluărilor naționale.

Absenteism la examenele naționale

Potrivit ministerului, peste 8% dintre elevii înscrişi în clasa a VIII-a în 2022-2023 nu au finalizat anul şcolar în sesiunea din iunie şi nu au fost înscrişi la evaluare. Dintre elevii înscriși la evaluare, aproximativ 4% au absentat.

O treime (33%) din totalul elevilor înmatriculați la liceu în an terminal nu s-au înscris în această sesiune a examenului de bacalaureat. 2,3% din totalul elevilor din promotia curentă (anul şcolar 2022-2023) înscrişi în sesiunea iunie-iulie 2023 au absentat de la examen.

”Luând în considerare și diagnoza procesului educațional realizată pentru anul şcolar 2022 — 2023, Ministerul Educației propune ca, la nivelul fiecărui inspectorat școlar, să fie stabilite, ca obiective prioritare, creşterea calității activităților educaționale, în scopul ameliorării rezultatelor şcolare şi a celor obținute la examenele naționale şi monitorizarea participării școlare, reducerea absenteismului, prevenirea și combaterea abandonului şcolar”, se arată în adresa ministerului, citată de edupedu.ro.

Ministerul cere inspectoratelor să analizeze participarea și rezultatele elevilor la examenele naționale şi să aplice măsuri de sustinere a unităţilor de învăţământ cu rate mari de neparticipare la examenele naționale, în vederea îmbunătățirii participării şi a rezultatelor în anul şcolar 2023-2024.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate