Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Sistemul pentru apeluri de urgență 112 rulează pe sistemul învechit Windows XP. Șeful DSU, Raed Arafat: „Suntem chiar la limită”


Publicat

Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență, care gestionează serviciul 112, rulează pe Windows XP, un software învechit ce nu se mai produce, iar, din cauza uzurii morale, poate ceda. Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, a declarat că e nevoie urgent de modernizare, transmite Mediafax.

Guvernul a aprobat, pe 13 septembrie, nota de fundamentare privind necesitatea modernizării sistemului 112, proiect estimat la 221,7 milioane de lei.

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a întocmit o notă de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului „Modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU)”, în calitate de administrator al sistemului informatic.

Documentul publicat în Monitorul Oficial arată că, eși performanțele SNUAU sunt recunoscute la nivel european, infrastructura critică ce asigură funcționarea acestuia pentru 40 din cele 41 de centre 112, cu dispeceratele și substațiile aferente acestora, are o vechime de peste 41 de ani, funcționarea neîntreruptă din această perioadă ducând la o uzură excesivă.

Totodată, se mai arată în nota de fundamentare a STS, pe parcursul anului trecut, s-a constatat o triplare a intervențiilor neprogramate de natură tehnică, riscul de nefuncționare crescând de la an la an, acesta neputând fi diminuat fără înnoirea echipamentelor sau a sistemului.

Specialiștii în telecomunicații arată că sistemul 112 funcționează pe o platformă software Windows XP învechită, iar celelalte componente suferă în egală măsură din pricina faptului că nu au fost înnoite.

„Componenta de bază a sistemului 112 este într-o situație critică, generată în principal de umătorii factori: uzură fizică, ca urmare a funcționării neîntrerupte de la punerea în funcțiune a sistemului național în anul 2005 și până în prezent, dar și uzura morală a componentelor sistemului cauzată de evoluția tehnologică. Mai mult, la nivelul infrastructurii IT, după încheierea perioadei de acordare a suportului pentru platforma Windows XP 8.04.2014, nu se mai produc sisteme de operare, aceste constrîngeri ducând la imposibilitatea înlocuirii infrastructurii hardware care asigură funcțiile de bază ale sistemului existând pe măsura defectării acesteia, un risc de nefuncționare a serviciului 112. Aplicația 112 actuală funcționează doar pe platforma hardware-software Windows XP uzată moral, iar introducerea unor beneficiari noi în sistem nu mai este posibilă, limitîndu-se astfel interoperabilitatea SNUAU cu noi sisteme sau agenții de urgență”, arată STS.

Totodată, multe dintre componentele sistemului de urgență 112 nu mai beneficiază de garanție, iar uzura lor poate conduce în orice clipă la o defecțiune.

Raed Arafat, secretar de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne și șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, a declarat, pentru Mediafax, că sistemul se află în acest moment la limita funcționării.

„Sistemul 112 devine mai sigur pentru că foarte multe dintre echipamente sunt foarte vechi, dateză încă din anii 2003 – 2004 o parte din echipamente, servere, tot, software-ul poate fi modernizat prin acest proiect, să ajungem la un software de management al urgențelor și al apelurilor de urgență mai ales mult mai modern decât îl avem acum și să includem niște facilități pe care nu le avem precum video-call, precum conexiuni cu anumite aplicații din social-media care pot fi interesante în gestionarea apelurilor de urgență. Oricum ce se face acum este foarte necesar și este un proiect extrem de important, consider că suntem chiar la limită și trebuia să se facă de ceva timp așa că mă bucur că acum se face”, a declarat secretarul de stat Raed Arafat.

STS mai arată prin documentul întocmit faptul că modernizarea sistemului va conduce la „reducerea timpului de gestionare a urgențelor atât la nivelul operatorilor 112 cât și la nivelul dispeceratelor, alertarea imediată a entităților înrolate în SNUAU, îmbunătățirea posibilităților de preluare și gestionare a informațiilor de localizare asociate apelurilor de urgență în vederea creșterii gradului de acuratețe și de precizie a localizării apelanților aflați într-o situație de urgență. Modernizarea SNUAU va genera o creștere a calității în procesarea apelurilor de urgență prin distribuirea inteligentă a apelurilor la orele de vârf sau în situații de amploare către toți operatorii disponibili la nivel național, reducerea cu minimum 5 secunde a timpului mediu de procesare a urgențelor la nivelul centrelor 112 și al dispeceratelor”.

Despre reducerea timpilor de preluare a apelurilor prin 112, secretarul de stat Raed Arafat, a declarat că „cele 5 secunde contează pentru că înseamnă să iei alt apel în așteptare, asta se întâmplă datorită noului software, noi s-ar putea să reducem mai mult pentru că avem niște proiecte împreună cu STS finanțate de guvernul elvețian prin care încercăm să schimbăm și modul de lucru în dispecerate, va mai dura un pic proiectul însă eu consider acest proiect unul pozitiv și foarte bine venit”.

La acest moment, timpul mediu de răspuns la situații de urgență, valoarea de referință este stabilită la 59 de secunde, iar valoarea țintă, după implementarea programului, este 54 de secunde.

Finanțarea proiectului se realizează din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional infrastructură mare 2014 – 2020 axa prioritară 5 și de la bugetul de stat prin bugetul STS, va fi derulat pe o perioadă de 36 de luni începând cu intrarea în vigoare a contractului de finanțare, iar valoarea totală estimată a proiectului este de 221.740.000 lei, inclusiv TVA.

sursa: hotnews.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Câți locuitori din Alba au fost imunizați până acum, în cele 11 centre din județ. Au fost raportate 70 de reacții adverse

Publicat

Numărul de imunizări anti-COVID în județul Alba a ajuns la 30.768, din care 19.733 reprezintă prima doză și 11.035 – rapel, au transmis joi reprezentanții DSP Alba.

De la debutul campaniei de vaccinare în 4 ianuarie 2021, DSP Alba a solicitat și recepționat în total 34.442 de doze de vaccin anti-COVID, astfel:

  • 29.302 Pfizer,
  • 2.350 Moderna,
  • 2.790 Astra Zeneca.

Au fost raportate 70 de reacții adverse și doar 2 doze de vaccin pierdute (în primele zile de vaccinare).

În prezent, în județ funcționează 11 centre de vaccinare cu o capacitate de 900 de locuri/zi.

„Văzând cifrele putem spune că în județul Alba campania de vaccinare se desfășoară cât se poate de bine, fără incidente, sincope sau poticniri. Constatăm un interes crescut al oamenilor privind imunizarea anti-COVID, lucru care ne bucură și ne dă speranță. Așteptăm semnalul de la CNCAV pentru a putea activa și alte centre de vaccinare aprobate în județ”, a precizat directorul DSP Alba, Alexandru Sinea.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Deschiderea restaurantelor fără restricții. Propunerile patronatului: certificat de vaccinare, test PCR, test COVID la intrare

Publicat

Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA) propune mai multe soluții pentru ca restaurantele să poată funcționa fără restricții în condițiile actuale de pandemie.

Peste 40.000 de companii din industria ospitalității au nevoie urgentă de sprijin pentru a putea supraviețui, iar aceste măsuri a putea salva de la faliment o mare parte dintre firmele afectate.

HORA propune următoarele soluții pentru a putea funcționa:

  • Prezentarea unui certificat de vaccinare.
  • Testarea PCR sau test rapid cu 48 de ore înainte de a participa la un eveniment sau o masă ”a la carte”
  • Testarea rapidă la intrarea în incintă

Reprezentanții HORA arată că la acest moment peste 40.000 de companii din industria ospitalității au nevoie urgentă de sprijin pentru a putea supraviețui.

Ei precizează că acestea au 100% capital românesc și o cifra de afaceri totală de 5 miliarde de euro. Totodată, în ele lucrează 400.000 de angajați, reprezentând 10% din angajații sectorului privat.

2020 le-a adus o scădere a cifrei de afaceri de aproximativ 70% și a determinat suspendarea activității în cazul a peste 50% dintre operatori.

Redresarea industriei ospitalității este posibilă

Organizația vede însă posibilă redresarea, dacă e sprijinită. Astfel, HORA propune o serie de măsuri care ar permite reluarea activității în condiții de siguranță pentru cetățeni.

Reprezentanții cer ca funcționarea industriei să nu mai depindă de rata de incidență de 3 cazuri la mia de locuitori, spunând că nu există studii concrete care să demonstreze legătura dintre funcționarea restaurantelor și creșterea numărului de îmbolnăviri.

”Nu există niciun argument științific pentru care restaurantele să nu poată funcționa la 30% din capacitate, cu restricții și măsuri de protecție adecvate. Se apropie sezonul teraselor și oamenii au nevoie să iasă.

Oamenii nu mai vor să fie blocați și ținuți departe de activități atât de firești și atât de necesare omului, precum mersul la spectacole, la teatru, ieșitul la restaurant”, se arată în comunicat.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Cătălin Bregar, paramedicul anului la ISU Alba. A participat la peste 1000 de intervenții de acordare prim ajutor medical

Publicat

Plutonierul adjutant Cătălin Laurențiu Bregar a fost desemnat paramedicul anului la ISU Alba. Acesta a participat la 1.013 intervenții de acordare prim ajutor medical. 

Potrivit ISU Alba, plutonierul adjutant Cătălin Laurențiu Bregar a fost recompensat de către comanda instituției pentru merite deosebite și curaj pe timpul operațiunilor de intervenție desfășurate în anul 2020, acesta fiind desemnat paramedicul anului.

Diploma de merit a fost oferită subofițerului de doctorul Aurel Crișan – medic șef UPU-SMURD.

Subofițerul din cadrul Detașamentului de Pompieri Alba Iulia, s-a remarcat în decursul anului 2020, și nu numai, având cele mai multe intervenții SMURD, toate acestea fiind îndeplinite cu profesionalism.

„Îl felicităm pe colegul nostru și îi urăm să păstreze aceeași abnegație în salvarea aproapelui”, au transmis reprezentanții ISU Alba.

foto: ISU Alba

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Simulare de incendiu și exercițiu de evacuare a personalului și a pacienților, la Spitalul Orășenesc Câmpeni

Publicat

O simulare de incendiu a avut loc miercuri, 3 martie, la Spitalul Orășenesc Câmpeni. Exercițiul a fost organizat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență – Stația de Pompieri Câmpeni. 

„Am participat miercuri, 3 martie 2021, la o simulare de incendiu organizată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență – Stația de Pompieri Câmpeni, la Spitalul Orășenesc Câmpeni.

Pe lângă exercițiul care simula stingerea unui incendiu a avut loc și un exercițiu de evacuare, atât a personalului medical cât și a pacienților.

Toate părțile implicate în această simulare s-au descurcat bine iar personalul medical și auxiliar al spitalului a demonstrat că este bine instruit.

Prin aceste exerciţii se urmăreşte instruirea şi pregătirea pentru intervenţie în situaţii de urgenţă a personalului din cadrul spitalului, precum şi pregătirea echipajelor de intervenţie.

Asemenea exerciţii, precum şi verificarea instalaţiilor de intervenţie şi stingere a incendiilor vor avea loc şi în perioada următoare pentru a preveni producerea unor situaţii de urgenţă care ar putea pune în pericol viaţa pacienţilor sau a personalului medical”, a scris primarul orașului Câmpeni, Cristian Dan Pașca, pe Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate