Actualitate
„Transalpina” de Apuseni, modernizată cu fonduri europene. Parteneriat între CJ Alba şi primăriile Aiud, Bucium, Mogoş, Ponor şi Rîmeţ
Drumul judeţean ce face legătura dintre zona Aiud – DN1 – viitoarea autostradă Sebeş-Turda şi Munţii Apuseni – Bucium sat – DN74, tronson cunoscut şi ca „Transalpina de Apuseni” este obiectul unui parteneriat între Consiliul Judeţean Alba, Primăria Aiud şi patru comune. Acordul este propus pentru aprobare în şedinţa de joi, 29 septembrie.
În vederea promovării și implementării în comun a Proiectului „Modernizare drum județean DJ 107 I: Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Rîmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu)” în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020, AXA PRIORITARĂ 6: Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, Prioritatea de investiții 6.1, Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, apel de proiecte nr. POR 2016/6/6.1/1, se propune acordul de parteneriat care va fi încheiat între Județul Alba prin Consiliul Județean Alba – lider de proiect și Municipiul Aiud prin Consiliul local al municipiului Aiud – partenerul 2, Comuna Bucium prin Consiliul local al comunei Bucium – partenerul 3, Comuna Mogoș prin Consiliul local al comunei Mogoș – partenerul 4, Comuna Ponor prin Consiliul local al comunei Ponor – partenerul 5 și Comuna Rîmeț prin Consiliul local al comunei Rîmeț – partenerul 6.
Proiectul a fost estimat la valoarea de peste 23 milioane euro, anul trecut şi se finanţarea va fi din fonduri europene.
Pe lângă potenţialul turistic al traseului ce include zonele pitoreşti de munte, reabilitarea acestui drum ar reprezenta încă o variantă de acces mai uşor între zona celui mai aglomerat drum naţional din judeţul Alba şi ieşirea spre Abrud, Cîmpeni, Arieşeni.
Consiliul Local Aiud intră a aprobat acordul de parteneriat cu Consiliul Judeţean Alba, pentru accesarea şi implementarea proiectului „Modernizare drum judeţean DJ 107 I: Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Râmeţ – Brădeşti – Geogel – Măcăreşti – Bârleşti – Izbita – Coleşeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu) km 0+000 – km. 76+540, judeţul Alba şi predarea documentaţiilor tehnice aferente străzilor Avram Iancu şi Moţilor.
Investiţia ar urma să fie inclusă în cadrul POR 2014-2020, “Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea drumurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T”. Pe o distanţă de 3,482 kilometri, DJ 107I traversează teritoriul administrativ al municipiului Aiud, astfel încât primăria devine partener în proiect.
Acordul de colaborare durează 5 ani, de la data de lansare a procedurii privind achiziţia publică de servicii de proiectare, în vederea depunerii cererii de finanţare. Bugetul estimat al proiectului este de 23.851.600 euro, cu cofinanţare din partea CJ.
Şoseaua este asfalată la extremităţi, respectiv între Aiudul de Sus şi mijlocul pădurii Sloboda (7 kilometri) şi între DN74 şi Mogoş (23 kilometri). Proiectul prevede şi modernizarea străzii Avram Iancu din Aiud, care asigură legătura din centrul oraşului cu drumul judeţean.
Pentru locuitorii din Rîmeţ şi Ponor, acest drum este singura soluţie sigură de a avea acces spre Alba Iulia. O călătorie între Ponor şi reşedinţa judeţului durează în prezent circa oră şi jumătate, în condiţiile în care chiar dacă este pietruit, drumul se prezintă în condiţii bune.
În afara beneficiilor pentru locuitorii zonei, modernizarea şoselei ar permite şi accesul facil al turiştilor. În prezent doar cei care cunosc zona şi deşin maşini de teren se încumetă să meargă pe aici, chiar dacă frumuseţea Munţilor Apuseni este cunoscută. Pădurea Sloboda este prima rezervaţie naturală întâlnită pe acest drum. Zona este o arie protejată de interes naţional de tip botanic. Se află în partea vestică a Aiudului, pe dealurile din partea estică a Munţilor Trascăului, între aceştia şi culoarul Mureşului şi se întinde pe o suprafaţă de 20 hectare. Aria protejată reprezintă un relief variat (văii, versanţi abrupţi, luminişuri, pajişti), acoperit în cea mai mare parte cu vegetaţie forestieră, alcătuită din specii arboricole în amestec de stejar sau carpen şi specii de conifere în partea superioară a dealului.
De-a lungul drumului se află Cheile Mănăstirii, Cheile Geogelului, Cheile Râmeţului, cu pereţi abrupţi ţi vârfuri ascuţite. De asemenea, pe drum sunt numeroase zone de belvedere care oferă privelişti până spre Retezat, Şureanu sau Muntele Mare. Folosind alte drumuri se poate coborî până la Sălciua, cu legătură spre drumul naţional 75. Turda – Cîmpeni. De altfel, din Ponor imaginea cea mai frumoasă este spre Muntele Mare şi culmea Bedeleu, care străjuieşte zona Sălciua – Poşaga.
Scopul proiectului este îmbunătăţirea accesului în zona de nord, nord-vest a judeţului Alba, pentru dezvoltare economică, socială şi a turismului inter-regional. Acesta priveşte reabilitarea infrastructurii de transport a DJ pe o lungime de 76,54 km, de la Aiud (DN1), km 0 până la intersecţia cu drumul naţional 74 (Cerbu).
Proiectul conectează zona Munţilor Apuseni, în dezvoltare turistică, cu reţeaua TEN-T, prin DN1 – Autostrada Sebeş.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Adela
marți, 27.09.2016 at 11:06
Da, haideti sa ne bucuram ca cineva o sa aiba posibilitatea sa mai taie din paduri fara griji si sa ne bucuram ca ajung turistii mai usor in varf de munte, unde unii nu ar trebuii sa ajunga niciodata, e buna soseaua sa invadam din restransul spatiu pe care il mai au animalele salbatice.
Chiar ne lipsea o sosea printr-o rezervatia naturala si aria protejata.