Eveniment
Transformarea digitală a autorităților publice locale. Primăriile vor putea solicita finanțări pentru digitalizare
Transformarea digitală a autorităților publice locale. Autoritățile locale vor putea solicita finanțări de între 75.000 și 250.000 de lei pentru digitalizare, astfel încât mai mulți cetățeni să beneficieze de serviciile electronice oferite de primării sau consilii județene.
Ordinul ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării nr. 21.364 din 29 august 2024 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a Programului național pentru transformarea digitală a autorităților publice locale a fost publicat în Monitorul Oficial pe 29 august.
Programul prevede cheltuieli eligibile pentru sisteme informatice, licențe software, dezvoltare software și servicii conexe, cu scopul de a simplifica interacțiunea cetățenilor cu administrația publică.
Potrivit normelor, Programul se adresează exclusiv autorităților executive la nivelul unităților administrativ – teritoriale.
Cererile de finanțare depuse vor parcurge un proces competițional unde principiul acordării finanțării este de tipul „primul venit, primul servit”.
Transformarea digitală a autorităților publice locale. Obiectivele programului
Obiectivele finanțării sunt:
- dezvoltarea unui cadru sistemic de guvernanță a datelor pentru a aborda calitatea datelor și schimbul eficient al acestora, în cadrul autorităților executive la nivelul unităților administrativ – teritoriale;
- integrarea, atât la nivel local, a proiectelor naționale de digitalizare dezvoltate de Autoritatea pentru Digitalizarea României, precum ROeID, Ghișeul.ro și Sistemul de interoperabilitate tehnologică cu statele membre UE, cât și în procesul de conectare la Platforma Națională de Interoperabilitate la momentul la care aceasta va fi disponibilă;
- sprijinirea autorităților executive la nivelul unităților administrativ – teritoriale în vederea îndeplinirii obligațiilor statuate prin Legea nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei naționale de interoperabilitate.
Se urmărește astfel dezvoltarea unor module informatice noi care să deservească activitatea autorităților executive la nivelul unităților administrativ – teritoriale prin demararea unui proces de digitalizare, prin achiziționarea și instalarea echipamentelor IT necesare (echipamente IT, echipamente pentru comunicații și echipamente conexe, inclusiv licențe) precum și
migrarea de date către noi sisteme și infrastructuri și dezvoltare de aplicații informatice aferente.
Valoarea finanțării
Finanțarea se va acorda diferențiat, în funcție de tipul beneficiarului, respectiv:
- finanțare în cuantum de maxim 250.000 lei, inclusiv TVA , pentru consiliile județene și primăria capitalei;
- finanțare în cuantum de maxim 175.000 lei, inclusiv TVA, pentru primăriile de municipiu și primăriile de sector din București;
- finanțare în cuantum de maxim 125.000 lei, inclusiv TVA, pentru primăriile de orașe;
- finanțare în cuantum de maxim 75.000 lei, inclusiv TVA, pentru primăriile de comune.
Cererile de finanțare se vor finanța în procent de 100%, în limita cuantumurilor anterior menționate. În situația în care valoarea produselor și serviciilor din cererea de finanțare depășește limitele anterior stabilite, diferența va fi suportată de către beneficiari, din fonduri proprii.
Transformarea digitală a autorităților publice locale. Cheltuieli eligibile
Categoriile de cheltuieli eligibile sunt alocate proiectelor prin care se achiziționează aplicații/sisteme informatice şi servicii conexe, inclusiv servicii de integrare cu aplicații/sisteme ale autorităților și instituțiilor publice centrale și europene, respectiv următoarele:
- Sisteme informatice
- Echipamente IT
- Licențe software
- licențe software ce vor fi utilizate, exclusiv, în scopul transformării digitale a autorităților executive la nivelul unităților administrativ – teritoriale;
- licențe software pentru compatibilizare software si hardware în scopul interconectării cu sistemele/platformele naționale și europene (de exemplu Ghișeul.ro, PDURo, ROeID, sistemul de interoperabilitate tehnologică cu statele membre UE – SITUE, nodurile eIDAS europene);
- licențe platforme de gestiune integrată și aplicații de accesare a datelor și a documentelor emise de mai multe instituții/servicii locale sau servicii/departamente/compartimente din cadrul aceleiași instituții, platforme pentru managementul documentelor și al arhivelor;
- licențe software sisteme de software programări online, aplicații de tipul funcționar public virtual de tip voce sau tip text (ex. chat-bot), platforme de tip GIS, aplicații pentru screening și monitorizare pentru persoane din grupuri vulnerabile, sisteme de alarmă pentru cazuri de urgență, aplicații pentru colectarea și afișarea în timp real a datelor de mediu și de trafic, etc. ce vor fi integrate în portalurile/site-urile web existente, destinate furnizării de servicii publice;
- licențe software securitate cibernetică;
- alte licențe și instrumente necesare pentru dezvoltare software.
- Servicii de dezvoltare software
- Servicii de integrare cu aplicații/sisteme ale autorităților și instituțiilor publice centrale și europene
- Servicii de dezvoltare a paginii de internet pentru autoritățile executive la nivelul unităților administrativ – teritoriale, destinate furnizării de servicii publice
- Servicii conexe
- servicii de găzduire în cloud-uri publice pentru sistemele informatice ale unităților administrativ – teritoriale în vederea furnizării de servicii publice;
- servicii de transmisie de date de mare viteză. Acest tip de cheltuieli se consideră ca fiind eligibile pentru achiziția de servicii conexe pentru o perioadă de maxim 1 an.
Valoarea programului este în sumă de 200.000.000 lei, inclusiv TVA în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Cercetării, Inovării și
Digitalizării. În anul 2024, pentru această competiție, se alocă 138.000.000 lei credite de angajament și 20.000.000 lei credite bugetare.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News