Connect with us
Advertisement

Economie

Variantele prin care Coaliția de guvernare vrea să reducă prețul benzinei și motorinei. Cât ar costa după aplicarea măsurii

crește accia la carburanti

Publicat

Coaliţia de guvernare se gândeşte la plafonarea preţurilor la pompă. Liderii PNL-PSD-UDMR vor să găsească neapărat o soluție pentru a bloca preţurile speculative practicate în piață.

În ultima perioadă benzina și motorina au tarife nejustificat de mari la stațiile din țară, iar pe fondul nemulțumirilor și al protestelor guvernanții vor să găsească o soluție. În prezent avem cele mai mari prețuri din istorie la carburant, iar Guvernul discută despre plafonarea preţurilor.

Sunt două variante puse în discuție pentru ieftinirea litrului de benzina/motorină, conform antena3.ro

Astfel în Coaliție se discută despre o plafonare direct la pompă, cu 50 de bani sau maxim 1 leu. Problema este însă complicată pentru că este foarte greu de făcut această plafonare, astfel încât guvernanții să fie siguri că într-adevăr prețurile scad cu aceste sume cu 50 de bani respectiv un leu și că rămân așa.

De asemenea, Guvernul mai discută despre plafonarea prin limitarea profitului companiilor, dar și această soluție este destul de greu de pus în aplicare.

Executivul face calcule și pentru o eventuală o scădere a accizelor, însă ar fi un proces de durată, pentru aplicarea acestei măsuri nu se poate face  decât după notificarea Comisiei Europeane și nu se știe aceste accize pot fi scăzute din prețul carburanților..

Cât a ajuns să coste un litru de carburant

Alba

– benzină standard: între 8,62 și 8,68 lei/l

– motorină standard: între 9,19 și 9,28 lei/l

– benzină premium: între 8,77 și 9,33 lei/l

– motorină premium: între 9,55 și 9,77 lei/l

Bucureşti

– benzină: 8,75 lei/l

– motorină: 9,31 lei/l

Cluj

– benzină: 8,73 lei/l

– motorină: 9,3 lei/l

Timiş 

– benzină: 8,75 lei/l

– motorină: 9,30 lei/l

Constanţa 

– benzină: 8,75 lei/l

– motorină: 9,30 lei/l

Iaşi 

– motorină: 9,30 lei/l

– benzină: 8,73 lei/l

Sursa: peco-online.ro

Cum ar putea fi plafonate preţurile la motorină şi benzină

– plafonare direct la pompă cu 0,5 lei/l – 1 leu/l

– plafonarea prin limitarea profitului companiilor

PSD cere plafonarea preţurilor la pompă

„Părerea mea este că trebuie plafonat prețul, cu o marjă de profit”, a spus Ciolacu, luni, precizând că acesta ar fi principiul, restul fiind „treaba specialiștilor”.

„Aștept ministrul Energiei să vină să ne spună cum rezolvă această problemă, dacă nu, oricum o să venim și noi cu propunerile noastre”, a adăugat şeful PSD.

Marcel Ciolacu este de părere că plafonarea trebuie făcută în așa fel încât „să aibă toate companiile o marjă de profit, că nimeni nu face muncă voluntară”.

Conform legii Concurenței, prețul carburanților poate fi plafonat pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.

Astfel de măsuri pot fi luate pentru sectoare economice determinate în împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei.

În ceea ce privește nivelul plafonului, acesta nu se știe, dar ar fi o greșeală ca prețul stabilit să fie foarte apropiat de cel actual, conform unor surse politice citate de hotnews.ro

Cât ar costa benzina și motorina fără acciză

Conform unui studiu realizat în cadrul Institutului European pentru Studii Economice de trei universitari de la Universitatea din București, ASE București și Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, taxele și accizele aplicate producției, distribuției și comercializării carburanților în România sunt responsabile pentru o parte însemnată a prețului plătit de consumatorii finali.

Studiul, care a fost făcut în aprilie, când prețurile la benzină și motorină erau mai mici decât acum, arată că acciza pentru benzină este de 2.458,10 lei/tonă (1,89 lei/litru), iar acciza pentru motorină este de 2.052,89 lei/tonă (1,73 lei/litru).

În data de 25 aprilie 2022, un litru de benzină costa „la pompă”, în medie, 7,84 lei, iar motorina 8,72 lei.

Ce sume merg în bugetul statului din vânzarea unui litru de benzină

Fără TVA și fără accize, litrul de benzină ar fi costat 4,7 lei, iar cel de motorină 5,6 lei. Rezultă că nu mai puțin de 39% din sumele plătite pentru benzină, respectiv 36% din cele pentru motorină merg către bugetul de stat în contul TVA și al accizelor.

„Formula de calcul a accizelor pentru carburanți, corelată cu cursul valutar, a făcut ca accizele să crească cu 3,6% în 2022 față de 2021.

Prețul carburanților influențează prețurile tuturor produselor de pe piață, deci se produce un efect de domino care duce la o creștere generalizată a tuturor prețurilor, ceea ce influențează cursul de schimb utilizat la calcularea accizei.

Avem astfel de-a face cu un cerc vicios care contribuie și mai mult la scumpirea produselor și serviciilor și la pierderea puterii de cumpărare a românilor”, susține Radu Nechita, Conf. dr. Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca.

Cât petrol extrage România. Suntem printre cei mai norocoși din Europa

România are una dintre cele mai sigure poziţii faţă de importurile de petrol: o treime din necesar e produsă local. La nivelul UE dependenţa este de 96%. Prin producţia proprie de petrol România îşi asigură o treime din necesarul intern de consum, avantaj aproape unic la nivel european, scrie zf.ro

OMV Petrom este unicul producător local de petrol şi gaze. În plină panică privind siguranţa alimentării cu carburanţi, România are un atu aproape unic la nivel european, o producţie internă pe care se poate baza, a treia cea mai mare din UE, şi trei rafinării locale.

Astfel, la nivelul anului 2020, gradul de de­pendenţă a României faţă de impor­tu­rile de petrol era de 68%, doar Danemarca, al doilea producător de petrol la nivelul UE, având o dependenţă mai redusă de im­porturi, de 51%, arată statisticile Comisiei Eu­ropene.

Deşi nu se poate vorbi de o po­ziţie absolut confortabilă, România are, în acest context regional marcat de o vola­ti­litate istorică, avantajul de a-şi putea asi­gura singură o treime din necesarul de pe­trol şi o industrie de rafinare pe care se poa­te baza. La nivelul importurilor, cea mai mare parte a cantităţilor vin din Kazahstan.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement