Connect with us
Publicitate

ABRUD

Ziar apropiat Guvernului de la Budapesta: Unul din cele mai importante oraşe miniere din vechea Ungarie a devenit sit UNESCO


Publicat

Oficiosul guvernamental Magyar Nemzet publică un nou articol cu mesaje cu substrat revizionist pe tema Roșia Montană.

”Unul din cele mai importante oraşe miniere din vechea Ungarie a devenit un sit al Patrimoniului Mondial UNESCO”, titrează publicația maghiară, care încheie articolul cu următorul mesaj: ”Să salvăm şi Roşia Montană maghiară!”, scrie G4Media.ro

Nu este prima ieșire controversată din partea oficiosului de la Budapesta.

Publicația pro-guvernamentală Magyar Nemzet a scris, într-un text semnat de Attila D. Balázs publicat pe 26 iulie, că speră ca ”cele 300 tone de aur şi 1.600 tone argint vor rămâne în pământul natal” și precizează că rezerva de aur a Ungariei este în acest moment de 94,5 tone.

Publicația se mai întreabă și ”de când aparţine Roşia Montană de România?”

Pasaje din articolul din ziarul maghiar:

UNESCO a decis: Aşezarea transilvăneană situată deasupra unei comori imense de metale preţioase, Roşia Montană, a devenit parte a Patrimoniului Mondial.

Organizaţia nu a avut o sarcină uşoară: În acest oraş minier, cu câţiva ani în urmă experţii UNESCO erau încă consideraţi drept persoane nedorite dacă au îndrăznit să meargă acolo pentru a „măsura” patrimonul cultural şi natural.

În schimb, în noua situaţie creată va reveni un rol major şi Ungariei, deoarece trebuie să prezinte lumii bogata moştenire maghiară a Roşiei Montane.

În mijlocul anilor 2000, mulţi şi-au dat seama, datorită filmului documentar unguresc, intitulat „Noul Eldorado”, realizat de Tibor Kocsis, că după Primul Război Mondial, Ungaria nu a pierdut odată cu Transilvania Grădina Zânelor, ci şi o multitudine de mine de aur.

Ungaria nu şi-a exprimat degeaba dezaprobarea faţă de deschiderea minei de la Roşia Montană chiar de la începutul demersurilor dubioase întreprinse în această direcţie, pe lângă faptul că nu a întârziat să apară nici valul de proteste ale unor ONG-uri din străinătate care, în ciuda succeselor lor mai mari sau mai puţin mari, s-au lovit de ziduri.

Cazul privind protecţia mediului s-a transformat după un timp într-un caz de „mare român” care vedea din trecut doar daci şi, desigur, romani, cu toate că dacă ne uităm la întâietate, mai întâi agatârşii înrudiţi cu sciţii au domnit aici, în Roşia Montană, cu mult înainte de formarea provinciei Dacia.

Herodot a scris despre aceşti primi locuitori, care trăiau paşnic, că erau „plin de aur”. Desigur, Bucureştiul nu prea vrea să audă despre sciţii din Transilvania, aşa cum nu vrea să audă nici de regii români de origine cumană, chiar dacă ADN-ul lor a fost un factor revelator de ani de zile.

În Roşia Montană antică este suficient să facem o plimbare pe străzi sau să vizităm bisericile romano-catolice, reformate şi unitariene, şi, desigur, cimitirele noastre, pentru ca numele maghiare (şi germane) să ne privească precum o imagine a trecutului nostru în instantanee.

Abia putem auzi cuvinte în limba maghiară pe stradă, deşi se poate deduce cu uşurinţă din sunetul numelor de familie că mulţi s-au angajat pe calea românizării, cu toate că în urmă cu 110 ani nu a fost înregistrată nici jumătate din populaţie care număra trei mii de suflete.

Şi la Roşia Montană, care aparţinea Regatului Ungar, şi în minele numite după regele Matthias, Sf. Ştefan şi Árpád, câmpul de aur a fost exploatat fără utilizarea cianurii.

Acestea sunt fapte, iar această perioadă maghiară trebuie prezentată în detaliu şi la faţa locului, deoarece în marea febră a Patrimoniului Mondial, Roşia Montană, situată doar la patru ore de actuala frontieră ungară, va fi transformată într-o aşezare sterilă, antică, românească, unde nu va avea loc nici trecutul maghiar, nici prezentarea profesională a amintirilor artistice şi arhitecturale maghiare.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Încărcător universal pentru telefoanele mobile în UE. Comisia Europeană a finalizat legea prin care sa poată obliga producătorii

Publicat

Comisia Europeană a ajuns la final cu un proiect de reglementare pentru impunerea unui încărcător de telefon universal, a anunțat luni Margrethe Vestager, vicepreşedinta responsabilă cu politica de concurenţă.

„Să ai un încărcător universal care se poate cumpăra independent de marca telefonului permite economisirea de resurse şi simplificarea lucrurilor”, a declarat comisarul european.

„Ne aflăm în ultima linie dreaptă pentru a da tuşa finală acestui proiect. Nu cunosc calendarul cu exactitate, dar credeţi-mă, suntem în ultima fază”, a adăugat ea, potrivit Franceinfo.

În ianuarie 2020, eurodeputaţii au adoptat o rezoluţie neconstrângătoare în favoarea unui încărcător universal pentru telefoanele mobile în Europa, în numele drepturilor consumatorilor şi mediului.

Ei au cerut atunci o legislaţie europeană în termen de şase luni, dar s-au lovit de mari reticenţe din partea industriei, cu Apple în frunte.

„Acest tip de normă este genul de lucruri la care putem şi trebuie să ne aşteptăm în Europa, noi toţi cetăţeni europeni şi utilizatori ai acestor diferite echipamente”, a mai spus Margrethe Vestager luni, insistând asupra cantităţii mari de încărcătoare depăşite stocate în gospodării.

Întrebată despre intrarea în vigoare a planului european pentru impunerea de noi constrângeri marilor giganţi din domeniul digital, comisarul european a afirmat că îşi pune speranţele în preşedinţia franceză a UE, în primul semestru a lui 2022, scrie Agerpres.

„Avem afaceri juridice în curs în mai multe ţări”, a declarat ea, citând „probleme” cu Google, Amazon şi Apple. „Nu este suficient, trebuie ca reglementarea să acţioneze înainte chiar de a exista o suspiciune privind orice ilegalitate”, a adăugat ea.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Sezon de schi în Austria: acces pe pârtii doar pentru cei vaccinați, testați sau care au trecut prin boală

Publicat

Austria îşi va deschide pârtiile de ski în sezonul de iarnă din acest an, însă vor fi introduse unele restricţii pentru pasionaţii sporturilor de iarnă, transmite DPA.

Operatorii de instalaţii pe cablu vor permite accesul numai persoanelor care pot prezenta o dovadă că au fost vaccinaţi sau testaţi împotriva coronavirusului sau au trecut prin boală, a anunţat luni Guvernul de la Viena. În plus, chiar dacă nu vor fi introduse măsuri de distanţare socială şi de limitare a capacităţii instalaţiilor pe cablu, pasagerii vor fi obligaţi să poarte o mască de tip FFP2.

„Sunt convins că în aceste condiţii va fi posibil un sezon de iarnă fără grijă şi în siguranţă în ţara noastră”, a declarat ministrul austriac al Turismului, Elisabeth Koestinger.

Cu toate acestea, dacă numărul pacienţilor infectaţi cu coronavirus la secţiile de terapie intensivă va creşte, regulile ar putea fi înăsprite, a precizat Executivul de la Viena.

În prezent, la secţiile de terapie intensivă din Austria sunt internaţi aproximativ 200 de pacienţi infectaţi cu COVID. Imediat după ce acest număr va ajunge la 300, persoanelor nevaccinate li se va interzice vizitarea facilităţilor apres-ski, a declarat ministrul austriac al Sănătăţii, Wolfgang Mueckstein. Atunci când numărul pacienţilor infectaţi cu COVID din secţiile de terapie intensivă va ajunge la 400, persoanele nevaccinate vor trebui să prezinte un rezultat negativ la testul PCR pentru a putea avea acces la instalaţiile pe cablu, restaurante şi hoteluri, iar un test rapid antigen nu va mai fi acceptat.

În Austria, turismul este responsabil pentru 6% din PIB, o pondere care în cazul regiunii muntoase Tirol ajunge la 18%.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Cine nu poate fi debranșat de la rețelele de gaz și curent, chiar dacă nu-și plătește facturile. Care sunt condițiile

Publicat

contor curent gaz

Ordonanța pentru debranşarea sau deconectarea clienţilor rău-platnici la gaze naturale şi energie electrică a fost adoptată luni de Senat în unanimitate, însă cu un amendament: exceptarea de la debranşare a anumitor consumatori, în starea de alertă.

Este vorba despre OUG 84/2021.

Citește și Ce trebuie să facă persoanele cu venituri mici ca să obțină din noiembrie ajutorul financiar pentru gaze, curent și combustibili

Categoriile de consumatori care sunt exceptați de la debranșare

Categoriile exceptate sunt:

  • consumatorul vulnerabil de energie definit prin Legea 226/2021
  • consumatorul final casnic de energie electrică ce are un consum mediu lunar mai mic de 100 kWh şi nu mai mult de şase facturi neachitate în sold
  • consumatorul final casnic de gaze naturale ce are un consum mediu lunar mai mic de 1.000 Kwh şi nu mai mult de şase facturi neachitate în sold.

„Nerespectarea prevederilor de către operatorii de transport şi distribuţie de energie electrică şi gaze naturale se sancţionează cu amenda de la 200.000 lei la 300.000 lei. Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai ANRE”, se arată în ordonanţă, potrivit dcnews.ro.

Ordonanţa de urgenţă, în forma emisă de Guvern, abrogă articolul 72, alineat 1, din OUG 70/2020, prevedere care stabileşte că pe perioada stării de alertă operatorii de transport şi distribuţie energie electrică şi gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situaţia în care este incident un motiv de debranşare/deconectare, amână efectuarea acestei operaţiuni până la încetarea stării de alertă.

Perioadă de tranziție de 90 de zile

Actul normativ al Guvernului prevede includerea unei perioade de tranziţie de 90 de zile, în timpul căreia clienţii finali care au beneficiat de prevederile articolului 72, alineat 1 ale OUG nr. 70/2020 nu pot fi deconectaţi pentru debitele restante aferente perioadei de aplicabilitate ale respectivelor prevederi, aceştia având posibilitatea să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică şi/sau gaze naturale şi în funcţie de situaţia proprie, soluţii pentru achitarea debitelor restante.

Ordonanţa va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

surse: dcnews.ro, agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Cargo-biciclete de închiriat la Alba Iulia. Primăria a demarat procedura de achiziție

Publicat

Primăria Alba Iulia caută o firmă care să ofere 14 cargo-biciclete de închiriat pentru persoane fizice și juridice în municipiu, în cadrul unui proiect ce vizează promovarea mijloacelor de transportul alternativ și ecologice.

Este vorba despre 10 cargo-biciclete clasice și patru electrice, iar valoarea estimată a serviciilor de închiriere ce vor fi achiziționate de administrația locală este de 49.385 lei.

Cargo-bicicletele vor putea fi cumpărate de utilizatori, la preț redus, după testare.

Durata serviciilor ce vor fi achiziționate de primărie este 1 octombrie 2021 – 27 februarie 2022.

Cargo-biciclete de închiriat – dotări

Potrivit documentației, cele 4 cargo-biciclete electrice trebuie să aibă 3 sau 4 roți cu diametru de 22-24, schimbător cu cel puțin 4 viteze, să fie acționate cu pedale sau motor electric și acumulator. De asemenea, trebuie să aibă viteza limitată la 25 km/oră și să aibă autonomie de până la 30 km, încărcător la rețea inclus, coș pentru sarcina utilă de 15-20 kg și sistem antifurt tip clește pe roată. Opțional, acestea vor fi dotate cu sistem de urmărire GPS.

Celelalte 10 carcgo-biciclete obișnuite vor trebui să aibă 3-4 roți cu diametrul de 22-24, schimbător cu cel puțin 3 viteze, acționare cu pedale, coș pentru sarcina utilă de 15-20 kg, sistem antifurt tip clește pe roată, sistem de urmărire GPS.

Achiziția se va face în cadrul proiectului ”Cargo-bicicleta – agent de schimbare a orașului – CityChangerBike CCCB”.

Utilizarea cargo-bicicletelor este promovată ca mijloc alternativ de transport al mărfurilor și ca opțiune personală pentru petrecerea timpului liber, pentru cumpărături etc.

Serviciile achiziționate de primărie includ aprovizionare (furnizarea cargo-bicicletelor), asamblare și pregătire pentru testare, amplasare și recuperare a cargo-bicicletelor în locațiile ce vor fi stabilite, întreținere și verificare periodică, depanare, raport după testare și vânzarea la preț redus, după testare, către utilizatori din Alba Iulia.

Perioada de testare este estimată la trei luni, iar prețul estimat pentru vânzare după utilizare este de cel mult 900 de lei pentru o cargo-bicicletă electrică, respectiv 400 de lei pentru una obișnuită.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate