Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ACTUALITATE

Cinci firme, din China, Elveţia şi România, au depus oferte pentru achiziţia celor 80.000 de tone de concentrat de cupru scoase la licitaţie de Cupru Min SA Abrud

avatar

Publicat

cariera cupru min rosia poieniCinci firme s-au arătat interesate de licitaţia deschisă pentru 80.000 de tone de concentrat de cupru scoase la vânzare de Cupru Min SA Abrud. O procedură similară a fost organizată în 2016, pentru 40.000 de tone şi durată a contractului de un an.

Au depus oferte firme din Elveţia şi China, iar din România a participat la licitaţie Ronefer SRL Voluntari, care a colaborat şi până acum cu Cupru Min SA Abrud, potrivit adevărul.ro.

Contractul în urma licitaţiei din acest an va fi încheiat pe 24 de luni, iar firmele interesate au putut depune oferte până în 13 iulie, la ora 11.00.

Deschiderea ofertelor a avut loc pe data de 13 iulie 2017, ora 12.00 la sediul societăţii. Criteriul de atribuire este oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic şi nu se acceptă oferte alternative, potrivit anunţului societăţii.

Contractul ar urma să fie de peste 60 de milioane de euro. În cei doi ani, din cantitatea de concentrat ce va fi vândută, ar urma să se obţină aproximativ 16.000 – 17.000 de tone de cupru. Bursa din Londra tranzacţionează în prezent o tonă de cupru la preţul de 5.687 dolari, cu peste 1.000 de dolari mai mult faţă de media din 2016. Astfel, cuprul ar putea fi valorificat cu peste 90 de milioane de dolari, potrivit adevărul.ro.

Cupru Min SA Abrud este în subordinea Ministerului Economiei, având 540 de angajaţi, iar ca obiect de activitate exploatarea şi valorificarea în forme specifice, conform legii române, a resurselor şi rezervelor de minereu de cupru din zăcământul Roşia Poieni. Pe piaţa internă este cel mai mare producător de concentrat de cupru, deţinând aproximativ 60% din rezerva de cupru a României.

Cupru Min SA Abrud a obţinut în 2016 cea mai mare producţie de concentrat de cupru din istoria companiei (39.000 tone), un profit net de 3,3 milioane de lei şi o cifră de afaceri de peste 129 milioane de lei (29 de milioane de euro), potrivit adevărul.ro. Pentru 2017, estimează un profit brut de 4,6 milioane lei în 2017, în creştere cu 681.000 lei faţă de nivelul realizat în 2016.

Compania din judeţul Alba a vândut până în prezent concentratul de cupru prin intermediul firmei Ronefer SRL Voluntari, o firmă cu doar 6 angajaţi. Firma Ronefer SRL Voluntari are ca obiect de activitate ”intermedieri în comerţul cu combustibili, minereuri, metale şi produse chimice pentru industrie”, iar peste 90 la sută din activitate este reprezentată de contractul de intermediere cu Cupru Min SA Abrud. Societatea din judeţul Ilfov şi-a adjudecat licitaţia organizată în 2015 de compania minieră privind intermedierea vânzării unei cantităţi de 12.000 de tone de cupru.

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

Publicitate

ACTUALITATE

ANAF scoate la licitație mașini de lux confiscate. Pe listă, McLaren și Maserati. Licitațiile din IULIE-AUGUST

avatar

Publicat

ANAF scoate la licitație mașini intrate în proprietatea statului în urma unor confiscări sau executări silite, cu preţuri accesibile pentru toată lumea. Vânzarea este directă sau prin licitație, așa cum procedează de obicei ANAF. Autoturismele sunt vândute de Administrația Județeană a Finanțelor Publice din mai multe județe din țară.

Licitații valabile în luna iulie-august:

Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj- Napoca – Direcția operativă de executare silită – Serviciul executări silite cazuri speciale regional Cluj-Napoca
  • Autoturism Maserati Quattrooforte M139 AB, an fabricație 2009 – 50.270 lei (fără TVA)

Licitația va avea loc în data de 25 iulie. Data limită pentru depunerea ofertelor este 24 iulie 2018. Relații la telefon 0264.591670.

Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Bihor – Serviciul Colectare Executare Silită PJ

  • Autoutilitară FIAT DOBLO, an fabricație 2010 – 17.959 lei (fără TVA)

Licitația va avea loc în data de 30 iulie. Data limită pentru depunerea ofertelor este 29 iulie 2018. Relații la telefon 0259.433050.

  • Autoutilitară OPEL VIVARO, an fabricație 2006 – 12.975 lei (fără TVA)

Licitația va avea loc în data de 10 august. Data limită pentru depunerea ofertelor este 9 august 2018. Relații la telefon 0259.433050.

Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Ploiești  – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Dâmbovița – Serviciul colectare executare silită persoane juridice

  • Autoturism BMW X1 Drive 18D, an fabricație 2014, capacitatea cilindrică 1.995 cmc, culoare negru – 97.712 lei (fără TVA)

Licitația va avea loc în data de 30 iulie. Data limită pentru depunerea ofertelor este 29 iulie 2018. Relații la telefon 0245.617453.

Serviciul executări silite cazuri speciale regional Timișoara

  • Autoturism VW Passat, AA Berlina, an fabricație 2006 – 10.538 lei (fără TVA)

Licitația va avea loc în data de 25 iulie. Data limită pentru depunerea ofertelor este 24 iulie 2018. Relații la telefon 0256.200178.

Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara – Administrația pentru contribuabilii mijlocii

  • Autoturism McLaren, model MP4-12C, culoare negru, an fabricație 2011, benzină, capacitate cilindrică 3.798 cmc – 476.228 lei (fără TVA)
  • Autoturism Mercedes Benz, model GLK 220 CDI 4 Matic, culoare gri, an fabricație 2012, motorină, capacitate cilindrică 2.143 cmc – 48.125 lei (fără TVA)
  • Autoturism Mercedes Benz, model G Class 463, culoare gri, an fabricație 2012, motorină, capacitate cilindrică 5.461 cmc – 243.780 lei (fără TVA)
  • Autoturism Mercedes Benz, model A45 AMG 4 Matic, culoare gri, an fabricație 2014, benzină, capacitate cilindrică 2.000 cmc – 83.189 lei (fără TVA)
  • Fiat Punto, culoare gri, an fabricație 2000, benzină, capacitate cilindrică 1.200 cmc – 4.019 lei (fără TVA)
  • Autoturism Mercedes Benz, model S430 4 Matic, culoare gri, an fabricație 2001, benzină, capacitate cilindrică 4.266 cmc – 20.395 lei (fără TVA)
  • Autoturism Toyota, model RAV 4, culoare gri, an fabricație 2003, motorină, capacitate cilindrică 1.995 cmc – 16.578 lei (fără TVA)
  • Autoturism Smart, model 451 Fortwo coupe, negru-gri, an fabricație 2011, benzină, capacitate cilindrică 999 cmc – 13.563 lei (fără TVA)

Licitația va avea loc în data de 25 iulie. Data limită pentru depunerea ofertelor este 24 iulie 2018. Relații la telefon 0256.204800.

Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Craiova – AJFP Gorj – Serviciul colectare și executare silită persoane juridice

  • Autoturism Mercedes-Benz ML300, an fabricatie 2011 – 64.400 lei (fără TVA)
  • Microbuz Mercedes Benz, an fabricatie 2003 – 17.600 lei (fără TVA)
  • Autoturism Opel Astra J, an fabricatie 2010 – 23.200 lei (fără TVA)
  • Autoturism Opel Insignia, an fabricatie 2010 – 26.400 lei (fără TVA)
  • Autoturism Dacia Logan MCV, an fabricatie 2008 – 9.300 lei (fără TVA)

Licitația va avea loc în data de 25 iulie. Data limită pentru depunerea ofertelor este 24 iulie 2018. Relații la telefon 0253.219292.

Lista completă poate fi găsită AICI.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO-VIDEO: Batalionul 136 Geniu „Apulum” are un nou comandant. Ceremonial militar în Piaţa Cetăţii din Alba Iulia

avatar

Publicat

În Piața Cetății din Alba Iulia a avut loc joi ceremonia de predare-primire a comenzii și drapelului de luptă al Batalionului 136 Geniu „Apulum”. Locotenent colonel Mihai Ilie Rusu a predat comanda batalionului, locotonent colonelului Ioan Dumitru Boghițoi.  

La eveniment au participat, printre alții, prefectul județului Alba, Dănuț Emil Hălălai, președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel, viceprimarul municipiului Alba Iulia, Paul Voicu și cadre militare.

„E a doua comandă la activ. Acesta este al doilea batalion pe care îl conduc. Sunt la început de drum aici în Alba Iulia și vreau să fac multe lucruri bune. Îmi propun să repar clădirea cazarmei, care arată cum arată. Bucata pe care o mai avem în custodie doresc să o reparăm. De luni ne apucăm de reparația acoperișului la clădirea din față, de lângă Piața Cetății. Licitația a fost câștigată de o firmă din Turda. Termenul este de două luni. Suma este destul de mare, miliarde, e un hectar de țiglă. Cel puțin clădirea din față va fi terminată până de 1 Decembrie”, a declarat lt. col. Ioan Boghițoi.

„Avem o solicitare din partea Cercului Militar Alba, clădirea vechiului regiment. Noi am fost de acord să le cedăm în folosință. Sperăm că dânșii vor face și din această clădire ceva impresionant. Deci vom avea și Cercul Militar în cazarma noastră”, a mai explicat lt. col. Boghițoi.

Potrivit acestuia, cazarma este în custodia Primăriei în baza unui protocol de colaborare.

Batalionul 136 Geniu „Apulum” – scurt istoric

Batalionul 136 Geniu „Apulum” este dispus în garnizoana Alba Iulia şi este continuatorul tradiţiilor de luptă ale Batalionului 136 Pontonieri, înfiinţat în perioada iunie-august 1961 şi ale Batalionului 136 Treceri ( mai 2005 – iunie 2009), fiind prima unitate de pontonieri înzestrată cu parc de pod românesc

Efectivele nucleului au fost formate din ofiţeri, subofiţeri şi soldaţi aduşi din Regimentul 72 Pontonieri Brăila şi Regimentul 2 Pontonieri Turnu Măgurele.

Unitatea a fost dispusă în garnizoana Alba Iulia în actuala cazarmă 510. Încă de la început, Batalionul 136 Pontonieri primeşte misiunea de a verifica posibilităţile de lucru cu parcul de pod românesc atât în faţa unor comisii a armatei statului polonez, cât şi în cadrul aplicaţiilor conduse de Armata a II-a şi Armata a III-a.

În perioada 10 – 16 noiembrie 1962 Batalionul 136 Pontonieri prezintă demonstrativ o aplicaţie privind modul de lucru cu parcul de pod românesc P.R. – 57 în faţa elevilor din Şcoala Superioară de Ofiţeri Sibiu şi a membrilor Comitetului unificat al Tratatului de la Varşovia.

În perioada 2 august – 18 septembrie 1963, batalionul participă cu toate efectivele şi tehnica de luptă la lichidarea urmărilor provocate de inundaţii pe cursul râului Jiu, în zona localităţii Câmpul lui Neag.

Un detaşament din cadrul Batalionului l36 Pontonieri participă în anul 1971 la executarea unor lucrări de prospecţiuni pe râul Olt, în raionul localităţii Avrig iar altul participă la executarea unor lucrări de îndiguire în raionul localităţii Turdeni, judeţul Cluj.

Batalionul 136 Pontonieri participă cu un detaşament în primăvara anului 1973, la prevenirea unor dezastre provocate de îngheţarea albiei râului Sebeş pe traseul Oaşa – Şugag, care ar fi pus în pericol Şantierul de Construcţii Hidrotehnice Sebeş.

În perioada 1970 – 1975 unitatea participă cu un detaşament la construirea drumului Transfăgărăşan–Nord, iar în anul 1978 primeşte misiunea de a executa un punct de trecere pe pod de pontoane peste râul Olt, în raionul localităţii Făgăraş.

Cu ocazia sărbătoririi zilei naţionale a României, la 1 decembrie 1991, Batalionul 136 Pontonieri primeşte denumirea onorifică de „Căpitan Anton Berindei”.

În urma inundaţiilor din anii 1963, 1970, 1981, 1996, 1999, 2002, 2005, 2006 şi 2010, Batalionul participă cu tehnică şi efective la înlăturarea urmărilor provocate de acestea iar la solicitarea organelor administraţiei locale s-au executat lucrări de refacere, consolidare şi reamenajare a unor puncte de trecere peste cursurile de apă în judeţele Alba, Caraş Severin, Cluj, Hunedoara, Timiş.

În cadrul procesului de restructurare, reorganizare şi modernizare a Armatei, în anul 1998 Batalionul 136 Pontonieri „Căpitan Anton Berindei” se transformă în Centrul 136 Instrucţie Mobilizare (Po).

În anul 2002 se transformă în Batalionul 136 Treceri, intrând în subordinea Brigăzii 4 Geniu Teritorială, iar în perioada 1 martie – 31 mai 2007 se reorganizează cu aceeaşi denumire şi se resubordonează Corpului 4 Armată Teritorial „Mareşal Constantin Prezan”(care începând cu 15.06.2008 se transformă în Divizia 4 Infanterie “Gemina”).

Începând cu 1 iulie 2009, Batalionul 136 Treceri se transformă în Batalionul 136 Geniu “Apulum”, rămânând tot în subordinea Diviziei 4 Infanterie “Gemina”.

Batalionul a pus la dispoziţie cadre militare pentru participarea la acţiunile întreprinse de armata română în cadrul „Parteneriatului pentru Pace” din Bosnia – Herţegovina, Afganistan şi Irak şi instruirea în comun cu armatele statelor din compunerea NATO. Începând din 12 iulie 2010, Batalionul 136 Geniu “Apulum” se subordonează Brigăzii 10 Geniu “Dunărea de Jos”.

 

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRATIE

Salarii boierești ținute la secret de primarii din peste 30 comune din Alba. Nu le pasă de amenzile usturătoare

avatar

Publicat

Amenzi cuprinse între 5.000 de lei și 10.000 de lei riscă peste 30 de primari de comune din județul Alba. Motivul pentru care ar putea fi amendați de către Inspecția Muncii este lipsa de pe site-ul primăriilor pe care le conduc a listelor cu veniturile salariale ale angajaților. Salarii de bază care pentru primarii de comune încep de la 7.600 de lei și ajung până la 11.000 de lei, la care se pot adăuga în unele cazuri și 25% sporuri pentru implementarea proiectelor europene. Iar 11 dintre comunele vizate nu au o pagină de internet dedicată primăriei, în anul 2018.

Primarii din peste 30 de comune ale județului Alba riscă amenzi între 5.000 de lei și 10.000 de lei deoarece pe site-ul primăriei pe care o conduc nu apar listele cu veniturile salariale ale funcţionarilor.

Legea 153/2017 prevede că instituțiile și autoritățile publice sunt obligate să afișeze aceste informații de transparență a veniturilor, altfel vor putea primi amenzi între 5.000 și 10.000 de lei, iar răspunderea contravențională va aparține conducătorului entității respective. Competența privind sancționarea celor care nu respectă legea intră în atribuțiile Inspecții Muncii.

„Toate autorităţile şi instituţiile publice enumerate la art. 2 alin. (1) şi (3) vor publica la sediul propriu şi pe pagina proprie de internet, în datele de 31 martie şi 30 septembrie ale fiecărui an şi vor menţine publicate, o listă a tuturor funcţiilor din autorităţile sau instituţiile publice respective ce intră în categoria personalului plătit din fonduri publice”, stabilește legea salarizării unitare.

În județul Alba, din 67 de comune, peste 30 nu au afișate într-un loc la vedere, pe site-ul primăriei, situația veniturilor salariale sau dacă le au sunt bine ascunse între hotărâri de consiliu local, fără nume și dată.

Iar 11 primării din cele vizate nu au un site web în care să afișeze informații de interes public, cu toate că există programe pe fonduri europene pentru dotarea primăriilor din mediul rural cu calculatoare și acces la internet.

Lista comunelor care nu au afișat pe pagina de internet, într-un loc la vedere, veniturile salariale ale angajaților:

Albac

Almașu Mare

Arieșeni

Avram Iancu

Blandiana

Bucerdea Grânoasă

Bucium

Câlnic

Cenade

Ceru Băcăinți

Crăciunelu de Jos

Cricău

Cut

Daia Română

Doștat

Hopârta

Horea

Jidvei

Lupșa

Lopadea Nouă

Lunca Mureșului

Mogoș

Ohaba

Pianu

Ponor

Poșaga (chiar dacă veniturile salariale sunt la vedere, lista începe de la secretarul comunei, fără a include primarul)

Râmeț

Rimetea

Roșia de Secaș

Săliștea

Săsciori

Sâncel

Sîntimbru

Sohodol

Șibot

Șugag

Unirea

Valea Lungă

Vidra

Cele 11 primării de comune din județul Alba care nu au pagină de internet activă:

Blandiana

Bucerdea Grânoasă

Cenade

Crăciunelu de Jos

Cut

Daia Română

Horea

Mogoș

Rimetea

Săliștea

Sâncel

Șugag

 

 

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Autostrada Sebeş-Turda: CNAIR plătește 2,3 milioane de euro pentru lucrări pe lotul 1. Ar urma să fie gata în 2019

avatar

Publicat

Constructorul lotului 1 din autostrada Sebeş-Turda primeşte aproximativ 2,33 milioane de euro de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio decontează 11,2 milioane lei pentru proiectarea şi execuţia celor 17 km din Autostrada Sebeş-Turda, lot 1. 

În prezent, stadiul fizic al lucrărilor pe acest şantier a ajuns la aproximativ 50%, lucrarea pe lotul I urmând să fie finalizată anul viitor.

Autostrada Sebeş-Turda, situaţia pe loturi:

Lot 1 (17 km de la Sebeş la Sântimbru): stadiu lucrări 48,7% (iulie 2018)

Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137,21 lei fără TVA (460.478.266,63 lei – Fondul de Coeziune 85% şi 81.260.870,58 lei – Guvernul României 15%). Data de începere lucrări potrivit contract: 2.12.2014, cu 4 luni realizare proiect tehnic şi 18 luni execuţie lucrări. Termen de finalizare lucrări iniţial 2.10.2016, perioada de garanţie, 48 luni.

Contract supervizare: inginer Egis Romania SA (5.156.196 lei fără TVA).

Lucrările au fost oprite (octombrie 2015), apoi în 28 iunie a fost dată autorizaţia de construire pe secţiunea A şi abia în octombrie 2017 s-a dat şi autorizarea de construire pentru nodul Alba Iulia Nord (secţiunea B din lotul 1, „Secțiunea B – km 14+000 – km 17+000″), respectiv în februarie 2018 autorizarea de construire pentru nod rutier Sebeş. Avansul lucrărilor pe 2017 a fost de circa 20%. La începutul anului trecut, stadiul lucrărilor era la 16,2%.

Proiectul prevede două noduri rutiere în zona oraşului Alba Iulia, la sud – km 8 şi la nord – km 16, poduri de traversare a râului Mureş şi a râului Ampoi, supratraversări de drum judeţean şi cale ferată. Mai este şi nodul rutier în zona Lancrăm, care va asigura legătura cu Autostrada Orăştie – Sibiu.

Lot 2 (24,25 km, km 17+000 – km 41+250, de la Sântimbru la Aiud-Rădeşti) – stadiu lucrări 45,4% (iulie 2018)

Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L. (549.332.493,62 lei fără TVA, din care 466.932.619,58 – lei Fonduri Coeziune 85% şi 82.399.874,04 lei Guvernul României 15%). Data începere lucrări din contract 2.12 2014, perioada execuţie iniţială: 4 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, pana la data de 2.04.2015, 18 luni pentru execuţie, până la 2.10.2016. Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare inginer Asocierea SC KAPPA – Arhchitects & Engineers SRL – SALFO & Associates SA (5.719.331,21 lei fără TVA).

Pe lotul 2, anul trecut, avansul de lucrări a fost de aproape 30%. La începutul anului 2017, lucrările erau la stadiu de 15% şi în decembrie ajunseseră la 44%.

Proiectul include nod rutier la Teiuş (km 26).

Lot 3 (12,45 km Aiud, Mirăslău/Decea, km 41+250 – km 53+700)

Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA (420.511.921,44 lei fără TVA din care 357.435.133,22 lei – fonduri coeziune 85% şi 63.076.788,22 lei – Guvernul României 15%). Data începere lucrări conform contract: 20 mai 2014, cu termene iniţiale 4 luni pentru realizarea proiectului tehnic, până la 20 septembrie 2014, 18 luni pentru execuţia lucrărilor, până la 19 martie 2016. Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare: DRDP Cluj – Inginer FIDIC Temporar.

Pe acest tronson sunt două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces, la Aiud (km 44+700) şi Unirea (km 53+200).

Lot 4 (16,3 km, zona Mirăslău – Turda; de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda; km 53+700 – km 70+000)

Contract lucrări (tip Fidic Galben): antreprenor Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH (470.004.894,83 lei fără TVA din care 399.504.160,60 lei – fonduri coeziune 85% şi 70.500.734,23 lei – Guvernul României 15%). Data începere lucrări conform contract: 20 mai 2014, cu 4 luni proiect tehnic până la data 20 septembrie 2014, 18 luni pentru execuţie, până la 20 martie 2016 (date iniţiale). Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare: inginer Asocierea TECNIC Consulting Engineering România S.R.L. – SPEA Ingegneria Europea SpA (3.980.826,20 lei fără TVA).

A primit autorizaţiile de construire pe sectoare, ultima în august 2016.

Pe acest lot se va face joncţiunea între A10 şi Autostrada Transilvania (A3).

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat de presă. Ioan Dîrzu, deputat PSD de Alba: “Inflația anuală urmează să scadă”

avatar

Publicat

Prețurile de consum în luna iunie 2018, față de luna 2017 au crescut 5,4%. Inflația medie în ultimele 12 luni, stabilită pe baza metodei Eurostat, a fost însă de doar 2,9%, precizează deputatul PSD de Alba, Ioan Dîrzu.

“Inflația anuală raportată în fiecare lună de INS (comparația prețurilor dintr-o lună din 2018, față de aceeași lună din 2017) este o inflație falsă care nu reflectă impactul real al prețurilor în ultima lună. Impactul real resimțit de cetățeni, de la o lună la alta, este nesemnificativ, existând chiar scăderi ale unor produse alimentare de bază, atât față de luna mai 2018, cât și față de decembrie.

Saltul de 5,4% al prețurilor nu s-a produs nicidecum în luna iunie, cum lasă de înțeles propaganda anti-guvernamentală. Este vorba de o acumulare treptată în cursul unei perioade mai lungi, cu vârful cel mai mare la finalul anului trecut din cauze independente de acțiunea guvernului PSD: creșterea prețului internațional al petrolului, criza unor alimente de bază și de legume-fructe din Uniunea Europeană, liberalizarea abruptă a prețurilor la energie decisă de Guvernul Cioloș.

În mod real însă, după creșterea prețurilor de la finalul anului trecut, din motivele arătate mai sus, inflația a avut creșteri nesemnificative de la lună la lună în anul 2018. Doar comparația cu luna din anul precedent lasă impresia falsă a unei creșteri mari în prezent a prețurilor. Chiar INS precizează în comunicatul său că inflația medie anuală calculată pe metoda Eurostat (indicele armonizat al prețurilor de consum) a fost de 2,9% în ultimele 12 luni.

Este deci impropriu să se spună că prețurile din luna iunie 2018 au crescut cu 5,4% față de cele din 2017. Corect ar fi fost că acestea sunt mai mari cu 5,4% față de anul trecut, pentru că în ultima lună (iunie 2018) nu am avut creșteri semnificative de prețuri și au fost și multe scăderi.

De exemplu, comparativ cu luna mai 2018, în iunie 2018 sunt multe prețuri la produse de bază care au scăzut: mălai, legume-fructe, cartofi, ulei, carne de porc, ouă, zahăr. De asemenea, în iunie sunt produse de bază cu prețuri mai mici decât în decembrie 2017: ouă și zahăr.

De aceea, cu cât ne vom apropia de finalul anului, comparația unei luni din al doilea semestru față de aceeași lună de anul trecut va indica diferențe mai mici, față de cele indicate până acum.

Deja evoluția inflației anuale – falsa inflație – stagnează în luna iunie 2018, comparativ cu cea din luna mai 2018. (ambele cu 5,4%), urmând ca acest decalaj să scadă, față de finalul anului trecut, când au avut loc creșterile de prețuri.

Lumea trebuie să știe un factor important al inflației de la finalul anului trecut a fost liberalizarea abruptă a prețurilor la energie din România, decisă printr-o ordonanță de urgență a Guvernului Cioloș – deși obligațiile României față de Uniunea Europeană prevedeau o liberalizare treptată în următorii 4 ani”, transmite Ioan Dîrzu.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate