Economie
16 metri de autostradă pe zi, ritmul în care s-a construit și inaugurat în 2018. Surprizele anului 2019
România încheie anul 2018 cu 60 de kilometri noi de autostradă deși ministrul transporturilor a promis că vor fi deschiși traficului 100 de kilometri. Un calcul simplu ne arată că ritmul de înaintare a fost unul relativ redus: doar 16 metri pe zi finalizați pe toate șantierele, în condițiile în care o mare parte dintre lucrări erau începute și trebuiau doar finalizate.
Printre cei care au pus umărul la inaugurarea lor se află şi constructorii cu cele mai mari progrese pe şantierele de autostrăzi în 2018: italienii de la Tirrena Scavi, nemţii de la Geiger, italienii de la Astaldi, austriecii de la Strabag şi grecii de la Aktor.
Anul viitor ar urma să se taie panglica pe 43 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva, loturile 3 și 4, unde lucrările au început în 2013. Pe lotul 3 mai sunt de rezolvat probleme legate de calitatea slabă a unor lucrări deja efectuate și pe lotul 4 cele legate de alunecările de teren din zona „Dealului Liliecilor”.
Șefii de la Drumuri speră că, în 2019, vor tăia panglica la 41 de kilometri din autostrada Sebeș-Turda, dar și pe circa 18 kilometri din Autostrada Transilvania, unde stadiul lucrărilor variază între 49% și 60% și unde mai sunt de rezolvat unele probleme legate de mutări de utilități și eliberarea terenului în urma exproprierilor.
Cioturile de autostradă pe care CNAIR speră să le deschidă în 2019:
Autostrada Lugoj-Deva – lot 3
Lungime: 21,14 km
Valoare contract: 579,93 milioane lei + 24,38 milioane lei (descărcare nod Holdea)
Constructor: Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.
Stadiul fizic: 92,5%
Termenul de finalizare a lucrărilor: trimestrul II 2019
Data începerii lucrărilor: noiembrie 2013
Până în septembrie ar trebui deschiși traficului și cei 22 de kilometri dintre Ilia și Șoimuș, parte din aceeași autostradă Lugoj-Deva. Firmele drumarului Dorinel Umbrărescu au realizat 95% din lucrări, dar au de rezolvat problema alunecărilor de teren din zona celebrului deal „al liliecilor”. În urmă cu două săptămâni șeful Companiei de Drumuri declara într-un interviu pentru DC News că în zonă a avut o nouă alunecare de teren. Acesta a fost acuzat de deputatul USR Cătălin Drulă că a mințit. Despre acest subiect, G4Media.ro a scris aici.
Autostrada Lugoj – Deva lot 4
Lungime: 22,13 km
Valoare contract: 419,4 milioane lei
Constructor: Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L
Stadiul fizic: 95%
Termenul de finalizare a lucrărilor: trimestrul III 2019
Data începerii lucrărilor: iunie 2013
Despre cele două loturi din autostrada Lugoj-Deva, directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, declara în urmă cu două săptămâni că sunt aproape gata. „Mai este de asfaltat un kilometru şi câteva sute de metri la Şoimuş şi alt kilometru la Ilia”, declara atunci șeful de la Drumuri.
Spre finalul anului viitor ar trebui să fie gata și loturile 1 și 2 ale autostrăzii Sebeș-Turda, unde stadiul de realizare al lucrărilor este de 60%, respectiv 49%.
Potrivit CNAIR, mai sunt de rezolvat câteva probleme: eliberarea terenului de deșeurile identificate în zona nodului rutier Alba Iulia Sud și executarea silită a proprietarilor care refuză să-și elibereze proprietățile care le-au fost expropriate, spun reprezentanții CNAIR.
Cei de la Asociația Pro Infrastructura deplângeau în urmă cu o lună slaba mobilizare a constructorului de pe lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda mai ales în ceea ce privește lucrările la structurile principale (podurile peste Mureș, pasajele peste calea ferată) cât și la cele mai mici (supratraversările drumurilor secundare și locale peste autostradă). „În ritmul actual, cu progres zero, putem spune că termenul de finalizare sau măcar de deschidere a circulației este în aer”, scriau cei de la API, care aminteau și de problemele legate de mutarea stâlpilor de curent.
Lucrări complexe sunt de executat și la nodul rutier de la Șebeș, pe lotul 1 al autostrăzii, care are bretele lungi și numeroase pasaje și poduri peste Autostrada A1, râul Sebeș și calea ferată. Potrivit celor de la API în 2019 s-ar putea deschide circulația cel puțin parțial între Alba Iulia Sud și bretelele scurte ale nodului Sebeș.
Autostrada Sebeș – Turda – lot 1
Lungime: 17 km
Valoare contract: 541,73 milioane lei
Constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Constructii SRL
Stadiu fizic: 60%
Termenul estimat de finalizare a lucrărilor: trimestrul IV (noiembrie) 2019
Data începerii lucrărilor: decembrie 2014
Autostrada Sebeș – Turda – lot 2
Lungime: 24,25 km
Valoare contract: 549,33 milioane lei
Constructor: Asocierea AKTOR TECHNICAL SOCIETE ANONYME (AKTOR S.A.) – S.C. EURO CONSTRUCT TRADING 98 S.R.L
Stadiul fizic: 48,9%
Termenul estimat de finalizare a lucrărilor: trimestrul IV (octombrie) 2019
Data începerii lucrărilor: decembrie 2014
Tot anul viitor estimează șefii de la Drumuri că se vor finaliza lucrările și la cei aproape 18 kilometri dintre Iernut și Chețani, parte din Autostrada Transilvania, iar odată cu ei și nodul Iernut și podul pe DN14A peste A3 și calea ferată.
Anul acesta, CNAIR a deschis circulației circa 14 kilometri de autostradă între Ungheni (aeroportul Târgu Mureș) și Iernut, iar în lipsa acestui nod rutier, au legat autostrada de DN14A printr-un sens giratoriu situat la câteva sute de metri de calea ferată.
Autostrada Transilvania – Iernut-Chețani
Lungime: 17,9 km
Cost: 437,63 milioane lei
Constructori: Astaldi, Max Boegl Romania, Astalrom si Consitrans.
Stadiul fizic: 57,9%
Estimare dare în folosință: iulie 2019
Data începerii lucrărilor: mai 2016
În total, CNAIR estimează că anul viitor vor fi deschiși circulației 102 kilometri de autostradă. În urmă cu două săptămâni, directorul general al Companiei de Administrare a Infrastructurii, într-un interviu pentru DC News avansa o altă cifră: 116 kilometri de șosea rapidă deschiși traficului în 2019.
Potrivit unui document publicat pe site-ul CNAIR care prezintă stadiul lucrărilor de infrastructură, până în iunie anul viitor ar fi trebuit finalizați și cei aproape 16 kilometri de șosea rapidă dintre Chețani și Câmpia Turzii, parte din aceeași Autostradă Transilvania. Cum până acum a fost realizat un procent foarte mic din lucrări, undeva la 18%, șansele deschiderii traficului anul viitor și pe acest lot de autostradă sunt zero.
Topul constructorilor de autostrăzi din 2018
Constructorul italian Tirrena Scavi se situează pe primul loc în topul celor mai performanţi constructori de autostrăzi în 2018, după ce a terminat în mai puţin de un an lucrările la Nodul Gilău. Podul peste Someşul Mic, început de Bechtel şi finalizat de italieni, a permis deschiderea circulaţiei pe cei aproape 9 kilometri ai tronsonului Gilău – Nădăşelu, cunoscut ca cea mai frumoasă autostradă din România şi care care era gata încă din 2017.
Tirrena Scavi a mai lucrat şi la lotul 3 din Autostrada Sebeş – Turda (12,5 kilometri), deschis circulaţiei anul acesta.
Pe locul doi în topul constructorilor pe 2018 se află nemţii de la Geiger, cu un progres anual de 63 puncte procentuale pe micul lor lot din Autostrada Câmpia Turzii – Târgu Mureş. În lungime de 3,6 kilometri, lotul Ungheni – Ogra a fost finalizat şi deschis circulaţiei tot anul acesta.
Podiumul este completat de italienii de la Astaldi, care au raportat un progres de 40,81 puncte procentuale anul acesta pe lotul Iernut – Cheţani, din Autostrada Câmpia Turzii – Târgu Mureş. Chiar dacă acest lot nu este finalizat, circa 1,2 kilometri din zona nodului Iernut au fost daţi în trafic anul acesta, pentru a permite deschiderea circulaţiei pe loturile vecine construite de Geiger şi Strabag.
În clasament urmează cu un progres anual de 39,82 puncte procentuale constructorul Strabag, al cărei companie –mamă are sediul în Austria. Lotul de 10 kilometri Ogra – Iernut, construit de acesta, a fost dat în trafic la pachet cu cel al nemţilor de la Geiger.
Pe poziţia a cincea în top se află grecii de la Aktor, care au progresat cu 32,38 puncte procentuale anul acesta pe ciotul de 3,3 kilometri de la intrarea în Capitală a Autostrăzii Bucureşti – Ploieşi. Şi această secţiune a fost deschisă recent traficului, chiar dacă mai sunt de efectuat lucrări în afara carosabilului. Acelaşi constructor lucrează şi pe lotul 2 al Autostrăzii Sebeş – Turda, dar progresul raportat aici este foarte mic, de până la cinci puncte procentuale.
Chiar dacă nu a intrat în top 5, constructorul român Dorinel Umbrărescu a dat dovadă de o mobilizare spectaculoasă pe şantier, cu sute de muncitori şi utilaje. El se plasează pe locul 6 cu un progres de 23,21 puncte procentuale pe lotul 4 din Autostrada Lugoj – Deva. Lucrările pe acest sector de drum nu au putut fi terminate anul acesta din cauza provocărilor mari de la Dealul Şoimuş, cunoscut ca Dealul Liliecilor.
Următorii în clasament sunt italienii de la Impresa Pizzarotti, care au progresat anul acesta cu 20,50 puncte procentuale pe lotul 1 din Autostrada Sebeş – Turda.
Constructorul român Straco a raportat la rândul său un progres de 12,25 puncte procentuale anul acesta pe lotul lor din Autostrada Câmpia Turzii – Târgu Mureş.
Şi spaniolii de la Comsa au raportat un avans de 11,91 puncte procentuale pe lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva anul acesta, urmând ca anul viitor să finalizeze lucrările.
Amintim că anul acesta a mai fost finalizat şi deschis circulaţiei şi lotul 4 din Autostrada Sebeş – Turda al austriecilor de la Porr.
Inaugurări autostrăzi 2018
1) Autostrada Sebeş – Turda, lotul 3 (12,5 km), Tirrena Scavi
2) Autostrada Sebeş – Turda, lotul 4 (16,3 km), Porr Construct
3) Autostrada Gilău – Nădăşelu + Nodul Gilău (9,7 km), Spedition UMB + Tirrena Scavi
4) Autostrada Bucureşti – Ploieşti – Nod centură Bucureşti, Nod Moara Vlăsiei şi intrarea în Bucureşti (7 km), Aktor
5) Autostrada Câmpia Turzii – Tg. Mureş, lotul Ogra – Iernut (10,1 km), Strabag
6) Autostrada Câmpia Turzii – Tg. Mureş, lotul Ungheni – Ogra (3,6 km), Geiger
7) Autostrada Câmpia Turzii – Tg. Mureş, lotul Iernut – Cheţani (1,2 km), Astaldi
surse: economicca.net, g4media.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
pilu
miercuri, 26.12.2018 at 20:05
Acum s-o vedem pe ”PROASTA” nr. 1 in guvern ce cuvant are ? Il da sau nu afara pe NEAGA, asa cum s-a exprimat ?