Connect with us
Advertisement

Educație

A doua zi de grevă în Educație: ce spun premierul și sindicatele. Ciucă: unele măsuri sunt foarte greu de îndeplinit

Publicat

Marți, 23 mai, este a doua zi de grevă în Educație, la care participă peste 200.000 de profesori. Deocamdată, sindicaliștii nu au fost invitați la discuții cu premierul, astfel încât situația continuă.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater “ au anunțat, luni, că, în numele salariaților din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, au respins ”așa-zisa ofertă a Guvernului României”.

”Nu avem nevoie de ajutoare sociale”, ”Nu suntem asistați social”, ”Avem nevoie de salarii decente”, ”Nu am decis să facem grevă peste noapte”, ”Nu facem jocuri politice”, este mesajul sindicaliștilor.

„Nu avem niciun element care să ne determine să credem că greva poate fi oprită”, a declarat pentru Edupedu.ro Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).

Acesta spune că profesorii nu vor încheia mediile elevilor, în anul școlar 2022-2023. „Probabil le va încheia altcineva, nu știu”, a spus acesta, pentru sursa citată.

Mediile disciplinelor se încheie la final de an, în iunie 2023, prin media aritmetică a notelor obținute pe parcursul perioadelor de învățare.

La o materie, un elev trebuie să aibă minimum N+3 note (adică profesorul va pune cu cel puțin 3 note mai mult decât numărul de ore pe săptămână la acea materie, la clasă).

Ce spune premierul

Premierul Nicolae Ciucă a declarat marți că o parte dintre măsurile solicitate nu pot fi puse în practică în acest moment fără riscul ieşirii din ţinta de deficit bugetar asumată de ţara noastră.

Acesta susține că dialogul cu sindicatele din învăţământ va continua, întrucât pentru coaliţia de guvernare Educaţia rămâne o prioritate naţională.

„Este foarte clar pentru noi toţi că nu putem să vedem profesorii noştri în altă parte decât la catedră, iar pe copiii noştri, elevi sau studenţi, în bănci sau în amfiteatre. Nu cred că în momentul de faţă este momentul prin care să putem să rezolvăm problemele blocând anul şcolar.

De aceea, mă angajez personal, am discutat şi cu preşedintele Camerei Deputaţilor, domnul Marcel Ciolacu, astăzi vom continua dialogul, vom avea întâlniri cu asociaţia părinţilor, cu asociaţia elevilor şi vom face în aşa fel încât, pe bază de dialog, să rezolvăm problema, făcând încă o dată apel şi la liderii de sindicat şi la cadrele didactice să înţeleagă măsurile pe care noi le-am luat”, a declarat premierul, potrivit Agerpres.

El a amintit că noile Legi ale Educaţiei au fost votate în Parlament şi se doreşte punerea lor în aplicare cât mai rapid.

„Ieri, tocmai, s-au votat Legile Educaţiei. Este un pachet de legi – Legea învăţământului preuniversitar şi Legea învăţământului universitar. Trebuie să le punem în aplicare, trebuie să facem în aşa fel încât, până la începutul anului şcolar, legile să poate să intre în funcţiune şi să producă efecte”, a mai transmis Ciucă.

Ciucă: sunt măsuri care sunt foarte greu de îndeplinit

Potrivit acestuia, sunt însă măsuri care sunt foarte greu de îndeplinit în momentul de faţă.

„Am decalat întreg procesul de elaborare a Legii salarizării prin care se elimină inechităţile şi se aduce învăţământul pe locul care i se cuvine. Am găsit, de asemenea, resurse să putem să asigurăm acei bani, acele bonificaţii pentru debutanţi în învăţământ. (…)

Este în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern, proiectul de ordonanţă de urgenţă. Am înţeles problemele personalului nedidactic şi auxiliar. (…)

Dar, celelalte chestiuni pe care le-am discutat la întâlnirea cu liderii sindicatelor sunt absolut foarte, foarte greu de îndeplinit în momentul de faţă, în condiţiile în care – şi încă o dată fac apel – trebuie să înţelegem că România ca să poată să beneficieze în continuare de fondurile europene (…) avem o ţintă de deficit pe care trebuie s-o îndeplinim.

Nu putem să sporim în acest moment cheltuielile, pentru că absolut orice astfel de cheltuială produce efect pe deficit şi, o dată ce am pierdut controlul asupra deficitului, este clar că nu ne mai îndeplinim obiectivele şi intrăm într-o altă paradigmă, pe care nu ştiu cine o va controla”, a explicat prim-ministrul.

El a completat că nu ar fi „nici onest, nici corect, nici principial” să predea un mandat care să aibă probleme.

„Nu ar fi nici onest, nici corect, nici principial să predau un mandat care să aibă probleme, să aibă… Oricum sunt probleme, orice asumare de mandat presupune de la sine şi asumarea problemelor. Nimeni nu ne dă o situaţie rezolvată şi să o guvernăm. Venim la guvernare ca să rezolvăm problemele.

Dar, încă o dată, o astfel de chestiune n-aş putea să o fac, pentru că nu mi se pare, cum spuneam, nici principial şi nici onest şi este o chestiune care are continuitate într-o coaliţie care şi-a asumat guvernarea într-o situaţie deosebit de dificilă pentru ţara noastră”, a spus Ciucă.

Precizări de la minister

Ministerul Educației împreună cu Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Ministerul Finanțelor și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene au început demersurile pentru elaborarea actelor normative care să creeze cadrul legal pentru:

  • salarizarea întregului personal nedidactic din învățământul de stat, la nivelul grilelor prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul 2022. Din analiza Ministerului Educației, aceasta înseamnă o creștere de circa 9% a salariului și un impact bugetar estimat la  90 de milioane de lei, până la finalul anului calendaristic, pentru cei aproape 55.000 de beneficiari din învățământul preuniversitar și 10.000 din învățământul superior;
  • acordarea unui bonus pentru profesorii debutanți;
  • acordarea unor stimulente financiare pentru profesorii care sunt încadrați în unități de învățământ din zone defavorizate.

Acordarea unor stimulente financiare pentru cadrele didactice care își desfășoară activitatea în unități de învățământ din zone defavorizate este unul dintre obiectivele cuprinse în proiectul Legii învățământului preuniversitar, a anunțat Ministerul Educației, luni, într-un comunicat.

foto: Facebook/ Fsli Romania

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. pilu

    marți, 23.05.2023 at 13:59

    Pentru cei greu de cap, nu de fizic, este greu să mai şi gândeşti. Că nu d”aia te-au pus să gândeşti, ci să execuţi, adică ceea ce se predă în armată.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement