Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

A început încasarea taxelor și impozitelor locale 2021 la Alba Iulia: Cum pot fi plătite, termen limită pentru bonificație


Publicat

Albaiulienii își pot plăti, de luni, 11 ianuarie, taxele și impozitele locale. Valorile contribuțiilor la bugetul local sunt mai mari față de anul trecut, acestea fiind actualizate cu rata inflației.

Taxele și impozitele locale pot fi plătite online, cu cardul sau la ghișeele Direcției de Venituri.

Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10% pentru persoane fizice și 5% pentru persoane juridice.

Impozitul pe clădiri, de până la 50 lei inclusiv, se achită integral la primul termen de plată.

În cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu 70%.

Variante pentru plata impozitelor și taxelor locale:

1. Plata electronică cu cardul prin intermediul www.ghiseul.ro

a) plata fără autentificare

b) plata cu autentificare (folosirea acestei opţiuni necesită nume de utilizator şi parolă pentru autentificare în www.ghiseul.ro; plicul cu numele de utilizator şi parola se ridică, în baza actului de identitate, de la Biroul informatică din cadrul Primăriei municipiului Alba Iulia)

2. Plata electronică folosind servicii de internet banking

3. Ordin de plată la bancă (Municipiul Alba Iulia, Cod Fiscal 4562923)

4. Plata prin mandat poştal (Municipiul Alba Iulia, Cod Fiscal 4562923)

Pentru ordine de plată, internetbanking și mandate poștale lista conturilor IBAN se găsește AICI

5. Plata cu cardul (POS) sau în numerar la ambele sedii ale Direcţiei Venituri (str. Ardealului – sediul principal și str. Bucovinei – fostul sediu al Dalkia)

Impozite şi taxe locale 2021 la Alba Iulia

Plata impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren și impozitului pe mijloacele de transport se face anual, în sensul că impozitul este datorat pe întregul an fiscal de cel care are în proprietate bunul respectiv la data de 31 decembrie a anului anterior, chiar dacă bunul din proprietate este înstrainat în anul fiscal curent.

De asemenea, în cazul dobândirii unui bun în cursul anului fiscal impozitul aferent se va datora începand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor. În ceea ce privește impozitul pe clădiri, acesta va fi stabilit în funcție de destinația clădirii: rezidențială, nerezidențială sau mixtă.

Impozitul și taxa pe clădiri

Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii.

Prin clădire rezidențială se ințelege construcție alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependințele, dotările și utilitățile necesare, care satisface cerințele de locuit ale unei persoane sau familii.

Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/mp.

Tipul clădirii/Valoarea impozabilă (lei/mp) / cu instalaţii de apă, canalizare, electrice şi încălzire (condiţii cumulative)/ fără instalaţii de apă, canalizare, electrice sau încălzire

Clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă ori din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic: 1100 lei/mp (anul trecut 1060 lei/mp) 666 lei/mp (față de 636 lei/mp, în 2020)

Clădire cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic: 330 lei/mp (318 lei/mp anul trecut) / 220 lei/mp (față de 212 lei/mp anul trecut)

Clădire-anexă cu cadre din beton armat ori cu pereţi exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic: 220 lei/mp (anterior 212 lei/mp) / 192 lei/mp (anterior185 lei/mp)

Clădire-anexă cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci ori din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic: 138 lei/mp (anterior 133 lei/mp), 83 lei/mp (anterior 80 lei/mp)

În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi amplasate la subsol, demisol şi/sau la mansardă, utilizate ca locuinţă, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A–D: 75% din suma care s-ar aplica clădirii / 75% din suma care s-ar aplica clădirii

În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi amplasate la subsol, la demisol şi/sau la mansardă, utilizate în alte scopuri decât cel de locuinţă, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A–D: 50% din suma care s-ar aplica clădirii / 50% din suma care s-ar aplica clădirii

În cazul unei clădiri care are pereţii exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a clădirii se identifică în tabel valoarea impozabilă corespunzătoare materialului cu ponderea cea mai mare.

Suprafaţa construită desfăşurată a unei clădiri se determină prin însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol sau la mansardă, exceptând suprafeţele podurilor neutilizate ca locuinţă, ale scărilor şi teraselor neacoperite.

Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei utile a clădirii cu un coeficient de transformare de 1,4.

Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea valorii determinate mai sus cu coeficientul de corecţie corespunzător:

Rangul municipiului Alba Iulia este II: Pentru zona A – 2,40; pentru zona B – 2,30, pentru zona C – 2,20, pentru zona D – 2,10

În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de 3 niveluri şi 8 apartamente, coeficientul de corecţie se reduce cu 0,10.

Valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcţie de anul terminării acesteia, după cum urmează:

– cu 50%, pentru clădirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

– cu 30%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 50 de ani şi 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

– cu 10%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 de ani şi 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă.

În cazul clădirii la care au fost executate lucrări de renovare majoră, din punct de vedere fiscal, anul terminării se actualizează, astfel că acesta se consideră ca fiind cel în care a fost efectuată recepţia la terminarea lucrărilor. Renovarea majoră reprezintă acţiunea complexă care cuprinde obligatoriu lucrări de intervenţie la structura de rezistenţă a clădirii, pentru asigurarea cerinţei fundamentale de rezistenţă mecanică şi stabilitate, prin acţiuni de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, precum şi, după caz, alte lucrări de intervenţie pentru menţinerea, pe întreaga durată de exploatare a clădirii, a celorlalte cerinţe fundamentale aplicabile construcţiilor, conform legii, vizând, în principal, creşterea performanţei energetice şi a calităţii arhitectural-ambientale şi funcţionale a clădirii. Anul terminării se actualizează în condiţiile în care, la terminarea lucrărilor de renovare majoră, valoarea clădirii creşte cu cel puţin 50% faţă de valoarea acesteia la data începerii executării lucrărilor.

Impozite clădiri nerezidențiale

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii, la care se adaugă o cotă adițională de 10%. Valoarea clădirii poate fi:

– rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă

– finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

– clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice a căror valoare nu poate fi calculată conform prevederilor, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 2% asupra valorii impozabile determinate conform impozitului de la clădirile nerezidenţiale (art. 457 Cod Fiscal).

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

Impozite pe clădirile cu destinație mixtă

Clădire cu destinație mixtă – folosită atât în scop rezidențial, cât și nerezidențial.

În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform art. 457 Cod Fiscal cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, indicată prin declaraţie pe propria răspundere, şi cu condiţia ca cheltuielile cu utilităţile să nu fie înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, prin aplicarea cotei stabilite conform art. 458 din Codul fiscal asupra valorii impozabile stabilite conform art. 457 Cod fiscal, fără a fi necesară stabilirea valorii prin depunerea documentelor prevăzute la art. 458 alin. (1) din Codul fiscal.;

În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457.

Dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică următoarele reguli:

– în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457;

– în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 458.

Calculul impozitului/taxei pe clădirile deţinute de persoanele juridice (art. 460 Cod Fiscal)

Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/ taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii, la care se adaugă o cotă adițională de 35% (anterior, 31%).

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/ taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii impozabile a clădirii la care se adauga o cotă adițională de 10%

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform alin. (2) sau (3).

Pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:

– ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal;

– valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

– valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;

– valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;

– în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

– în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz.

– valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă.

Nu se aplică în cazul clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost pronunţată o hotărâre definitivă de declanşare a procedurii falimentului.

În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%, la care se adaugă o cotă adițională de 10%

În cazul în care proprietarul clădirii pentru care se datorează taxa pe clădiri nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, diferenţa de taxă faţă de cea stabilită conform alin. (1) sau (2), după caz, va fi datorată de proprietarul clădirii.

Plata impozitului/ taxei pe clădiri (art. 462 Cod Fiscal)



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

VIDEO: Raluca Turcan anunță RECALCULAREA tuturor pensiilor din România și o reformă a întregului sistem

Publicat

p

Ministrul Muncii, Raluca Turcan, a anunțat miercuri că lansează o reformă a sistemului public de pensii, care va include și pensiile speciale.

Reforma cuprinde mai multe etape, iar fondurile necesare digitalizării sistemului va fi decontată din fonduri europene, a spus Turcan. Tot procesul ar trebui să dureze circa un an și jumătate.

Recalcularea se va face pe baza unei noi legi, care va folosi indicatorii din dosarele reevaluate, a spus aceasta.

Procesul va începe cu digitalizarea tuturor dosarelor.

”Cheltuielile necesare în efortul de digitalizare și recalculare a pensiilor vor fi decontate din PNRR (programul de relanzare finanțat de UE – n.red.), pentru că fac parte din reforma sistemului național de pensii”, a spus Turcan.

Citește și: PENSII 2021: Vechimea în muncă s-a scumpit. Cei care vor să cumpere plătesc mai mult față de anul trecut. Cauza modificărilor

”Discuțiile le vom începe peste maximum o lună pe noul proiect de lege a pensiilor. Trebuie să aducă sustenabilitate în sistemul de pensii.

Până acum nu s-a vorbit că legea 127 presupunea un efort bugetar pe care nici o economie în stadiul economiei românești nu și-ar fi putut-o permite. Reforma are la bază două principii: contributivitate și echitate”, a spus ministrul Muncii.

Sursă: G4Media.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ABRUD

Rablele care circulă în Apuseni, vânate de polițiști și angajații RAR. Trei certificate de înmatriculare, reținute după control

Publicat

control trafic RAR Politia

Poliţiştii din Abrud împreună cu angajații RAR au organizat o acţiune de prevenire a accidentelor rutiere provocate de starea tehnică necorespunzătoare a autovehiculelor. Au fost depistate 6 autoturisme care prezentau defecțiuni.

La data de 27 ianuarie 2021, poliţiştii rutieri din Abrud, sprijiniți de polițiștii din Bucium, împreună cu specialişti din cadrul Registrului Auto Român – Alba, au organizat, pe raza orașului Abrud, o acţiune pentru depistarea şoferilor care conduc, pe drumurile publice, autoturisme care nu îndeplinesc condiţiile tehnice pentru circulaţia în condiţii de siguranţă.

Cu ocazia acțiunii, polițiștii au aplicat 24 de sancțiuni contravenționale pentru abateri de la normele legale privind circulația pe drumurile publice, din care 9 pentru defecțiuni tehnice și au reținut 3 certificate de înmatriculare.

Valoarea totală a sancțiunilor aplicate a fost de 6.235 de lei.

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Un bărbat care și-a amenințat și agresat soția s-a ales cu dosar penal. Polițiștii din Blaj au emis un ordin de protecție

Publicat

pumn agresiune

Polițiștii din Blaj au emis un ordin de protecție provizoriu față de un bărbat care și-a amenințat și agresat soția. Bărbatul s-a ales cu dosar penal pentru violență în familie și amenințare.

Potrivit IPJ Alba, la data de 27 ianuarie 2021, polițiștii din Blaj au fost sesizați, de către o femeie din localitatea Petrești, cu privire la faptul că ar fi fost amenințată cu acte de violență și agresată de către soț.

În urma aplicării formularului de evaluare a riscului, față de bărbat, polițiștii au emis un ordin de protecție, pe o perioada de 5 zile și au întocmit un dosar penal pentru săvârșirea infracțiunilor de violență în familie și amenințare.

Citeste mai mult
Publicitate

CÂMPENI

Polițiștii din Câmpeni au confiscat lemnul dintr-un camion staționat într-o parcare. Șoferul nu avea acte pentru el

Publicat

lemne masina politia

Polițiștii din Câmpeni au confiscat 13 metri cubi de cherestea care era încărcată într-un camion aflat într-o parcare a DN 75. Proprietarul acestuia nu a putut prezenta documente legale pentru încărcătură, au transmis reprezentanții IPJ Alba.

La data de 27 ianuarie 2021, polițiștii Secției 9 Poliție Rurală Câmpeni, în timp ce acționau pe raza comunei Albac împreună cu silvicultorii din cadrul Ocolului Silvic Horea Apuseni, într-o parcare situată pe DN 74, au depistat un camion încărcat cu 13,3 metri cubi de cherestea, pentru care proprietarul nu a putut prezenta documente legale de proveniență.

Întreaga cantitate de material lemnos a fost confiscată, iar bărbatul a fost sancționat contravențional, conform art. 19 din Legea 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice.

Polițiștii continuă verificărilor, întrucât există suspiciunea că anterior depistării, acesta ar fi efectuat mai multe transporturi de material lemnos, folosind același aviz de însoțire.

Foto: arhivă, rol ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate