Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

ADMITERE LICEU 2021: Probele de aptitudini, din 15 iunie. Calendar și metodologie pentru intrarea în clasa a IX-a

Publicat

examen

Elevii care doresc să-și continue studiile la licee cu filieră vocațională, profilurile artistic, pedagogic, teologic, sportive încep de marți, 15 iunie, probele de aptitudini. În această perioadă se fac evaluările cunoștințelor de limbă modernă sau maternă pentru admiterea în clasele a IX-a cu program bilingv ori în clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale.

Potrivit calendarului de admitere la liceu 2021, până luni se fac înscrierile la probele de aptitudini, în perioada 15-18 iunie este susținerea / echivalarea acestora, iar rezultatele vor fi în 18 iunie.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

La admiterea în liceu, va conta în proporţie de 80% media generală de la Evaluarea Naţională, iar 20% media generală de absolvire a claselor V – VIII.

Admitere liceu 2021 – Repartizarea computerizată va fi în 24 iulie. Depunerea dosarelor de înscriere la liceu va fi în 25 iulie, dar pentru această procedură trebuie planificare în vederea prezenței fizice.

Calculul mediei de admitere în liceu

Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.

Calculul mediei de admitere se face astfel:

MA = 0,2 x ABS + 0,8 x EN

unde:

MA = media de admitere;

ABS = media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a;

EN = media generală obţinută la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a

Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel:

(3 APT + MA)/4 = MFA

unde: APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.

Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:

(APT + MA)/2 = MFA

unde: APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.

Pentru profilul militar, media finală de admitere se calculează astfel:

0,2 MA + 0,8 NP = MFA

unde: NP = nota la proba de verificare a cunoștințelor la disciplinele Limba și literatura română și Matematică; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.

CALENDAR ADMITERE LICEU 2021

Probele de aptitudini

până în 14 iunie 2021 Înscrierea pentru probele de aptitudini, direct la unitatea de învățământ liceal/gimnazial sau prin mijloace electronice de comunicare și și eliberarea/transmiterea anexelor fișelor de înscriere, însoțite de documentele prevăzute în Anexa nr. 3 la ordin, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere

Vezi Anexe 2-5 OM 3721_2021 – probele de aptitudini

15 – 18 iunie 2021 Desfășurarea/Echivalarea probelor de aptitudini

18 iunie 2021 Comunicarea rezultatelor la probele de aptitudini

18 iunie 2021 Transmiterea, în format electronic și în scris, către Comisia de admitere județeană/a municipiului București a listei candidaților declarați admiși la probele de aptitudini, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată

22 iunie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/a municipiului București către unitățile de învățământ liceal care au organizat probe de aptitudini a listei elevilor corigenți, repetenți, cu situația neîncheiată sau exmatriculați, prin activarea rapoartelor specifice în aplicația informatică centralizată Actualizarea de către comisiile din unitățile de învățământ liceal vocațional a listelor candidaților declarați admiși la probele de aptitudini, prin eliminarea candidaților corigenți, repetenți, amânați sau exmatriculați, în aplicația informatică centralizată

13 iulie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/a municipiului București către unitățile de învățământ liceal care au organizat probe de aptitudini a bazei de date județene cuprinzând mediile de admitere, prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată

14 iulie 2021 Validarea de către comisia de admitere județeană/a municipiului București a listei candidaților admiși la liceele/clasele la care s-au susținut probe de aptitudini și comunicarea rezultatelor în unitatea de învățământ liceal respectivă, prin tipărire din aplicația informatică centralizată

15 iulie 2021 Transmiterea de la liceele vocaționale a informațiilor cu privire la candidații care nu au fost admiși la clasele pentru care au susținut probe de aptitudini, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere. Candidaților care nu au fost admiși la clasele pentru care au susținut probe de aptitudini, precum și candidaților care au fost admiși, dar care au declarat, în scris, că renunță la locul obținut, li se poate elibera, de către unitatea de învățământ gimnazial, fișa de înscriere, pentru completarea opțiunilor în vederea participării la repartizarea computerizată

Notă: Nu se eliberează fișă de înscriere pentru completarea opțiunilor candidaților care au fost admiși la clasele pentru care au susținut probe de aptitudini, cu excepția candidaților admiși care au declarat, în scris, că renunță la locul obținut pentru a participa la etapa de repartizare computerizată. Transmiterea, în format electronic, către Centrul național de admitere a listei candidaților declarați admiși, în fiecare județ, la clasele pentru care s-au susținut probe de aptitudini, prin confirmarea încheierii operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată

Probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

7 – 14 iunie 2021 Înscrierea candidaților pentru probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și transmiterea/completarea anexelor fișelor de înscriere, conform prevederilor din Anexa 4 și Anexa 6 la ordin.

Notă: Documentele necesare pentru recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine cu proba de verificare a cunoștințelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu program bilingv de predare a unei limbi moderne de circulație internațională pot fi depuse/transmise la unitatea de învățământ de proveniență până la data de 16 iunie 2021.

15 – 18 iunie 2021 Desfășurarea/echivalarea probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, conform prevederilor din Anexa 4 și Anexa 6 la ordin.

18 iunie 2021 Comunicarea rezultatelor la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

18 iunie 2021 Transmiterea către Comisia de admitere județeană/ a municipiului București a listelor cu rezultatele finale la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată

28 iunie – 2 iulie 2021 Ridicarea/ Transmiterea anexelor fișelor de înscriere de la unitățile la care candidații au susținut probele de verificare a cunoștințelor de limbă maternă

2 iulie 2021 Depunerea/ Transmiterea anexelor fișelor de înscriere ale candidaților care au participat la probele de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, la unitățile de învățământ de proveniență

13 iulie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/ a municipiului București, în format electronic, către Centrul național de admitere a listei candidaților care au promovat probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și a rezultatelor acestora la probe, prin introducerea și confirmarea finalizării introducerii acestora în aplicația informatică centralizată

16 iunie 2021 Transmiterea de către fiecare unitate de învățământ gimnazial către Comisia de admitere județeană/a municipiului București a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenților clasei a VIII-a, precum și a listei elevilor corigenți, repetenți, cu situația neîncheiată sau exmatriculați, prin completarea acestor informații în aplicația informatică centralizată

17 iunie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/a municipiului București către Comisia națională de admitere a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenților clasei a VIII-a, prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice completării acestor date în aplicația informatică centralizată

13 iulie 2021 Transmiterea de către Comisia națională de admitere către comisiile județene a bazei de date cu mediile de admitere și a ierarhiei județene prin activarea, în aplicația informatică centralizată, a secțiunilor și rapoartelor specifice Depunerea/Transmiterea declarațiilor de către părinții sau reprezentanții legali ai candidaților care optează pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, la secretariatele unităților de învățământ de proveniență.

Notă: După finalizarea etapei speciale a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în data de 12 iulie 2021, Comisia națională de admitere retransmite către comisiile județene baza de date cu mediile de admitere și ierarhia județeană prin activarea, în aplicația informatică centralizată, a secțiunilor și rapoartelor specifice.

Depunerea/Transmiterea declarațiilor de către părinții sau reprezentanții legali ai candidaților care au susținut Evaluarea Națională în etapa specială și care optează pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, la secretariatele unităților de învățământ de proveniență, se face în data de 12 iulie 2021

14 iulie 2021 Completarea de către secretariatele școlilor a fișelor de înscriere cu numele/codul unității de învățământ gimnazial, cu datele personale ale absolvenților clasei a VIII-a, cu mediile generale de absolvire, cu notele și mediile obținute la evaluarea națională din clasa a VIII-a, cu mediile de admitere, prin preluarea acestora din aplicația informatică centralizată.

15 iulie 2021 Anunțarea ierarhiei la nivel județean/al municipiului București a absolvenților clasei a VIII-a.

PROBELE de APTITUDINI – Admitere liceu 2021 – metodologie

Limba modernă pentru clasele cu program bilingv

Proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă constă în recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute pe parcursul ciclului gimnazial la limba modernă pentru care se optează la admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv sau a rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine.

Proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor anuale aferente celor patru ani de studiu din învățământul gimnazial la limba modernă pentru care optează elevul. Această prevedere se aplică și elevilor care au studiat limba respectivă în gimnaziu ca limbă maternă.

Candidaților care au promovat, pe parcursul învățământului gimnazial, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine, li se recunosc și echivalează aceste rezultate cu proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă pentru care au obținut distincția.

Nota minimă de admitere la proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă este 6 (șase).

Elevilor care, pe parcursul ciclului gimnazial, nu au studiat, în școală, limba modernă pentru care optează la admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim bilingv (nivel lingvistic egal sau superior nivelului A2 corespunzător Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi), dar au studiat-o în context non-formal, li se poate echivala proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă în baza unei fișe de studiu a limbii moderne de circulație internațională învățate în context formal/non-formal. Fișa se completează de către părintele/reprezentantul legal al elevului.

Părintele/reprezentantul legal al elevului anexează fișei de studiu a limbii moderne de circulație internațională învățate în context formal/non-formal documente (adeverințe de la organizațiile/instituțiile furnizoare de cursuri în limba modernă respectivă, foi matricole de la unitățile de învățământ din altă ţară sau de la organizaţii furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi corespunzătoare unor sisteme educaţionale din alte ţări etc.) care să valideze nivelul de competență lingvistică egal sau superior nivelului A2 corespunzător Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi.

Elevii care, pe parcursul ciclului gimnazial, nu au studiat, nici în context formal, și nici în context non-formal, limba modernă pentru care optează la admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim bilingv (nivel lingvistic egal sau superior nivelului A2 corespunzător Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi), depun la secretariatul unității de învățământ/transmit comisiei de înscriere, prin e-mail sau prin poștă, cu confirmare de primire, un portofoliu. Depunerea/transmiterea portofoliului, de către elev/părinte/reprezentant legal se face în perioada prevăzută în calendarul admiterii și este însoțită de o declarație pe propria răspundere, semnată de elev și de părinte/reprezentatul legal al acestuia, privind proprietatea intelectuală a conținutului acestui document.

Punctajul minim pentru ca un elev să fie admis este de 60 de puncte, incluzând și cele 10 puncte din oficiu. Punctajul de la 10 la 100 se transformă în note de la 1 la 10.

La proba de evaluare a portofoliilor nu se admit contestații.

Echivalarea probei de verificare a cunoștințelor la limba modernă pentru admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim bilingv, precum și evaluarea portofoliilor se realizează la nivelul fiecărei unități de învățământ gimnazial, de către Comisia de înscriere.

Liceele de artă

La specializările Arte plastice, Arte decorative, Arhitectură, Arte ambientale, Design, Conservare – restaurare bunuri culturale, va fi evaluat un portofoliu de lucrări.

Pentru clasele de Arte Plastice, Arte Decorative, Arhitectură, Arte Ambientale și Design, examenul are două probe:

  • desen de observație – studiu după natură: natură statică alcătuită din două sau cel mult trei obiecte, dintre care cel puţin unul de rotaţie (vase de lut, corpuri geometrice, fructe sau legume, naturale sau mulaje, diferite obiecte). Obiectele alese se vor caracteriza prin contraste valorice, de mărime, de formă, de textură etc
  • proba de creativitate (compoziţie în culoare/volum)

Pentru clasele de Arte Plastice, Arte Decorative, Arte Ambientale și Design, portofoliul este compus din:

  • cinci desene de observație – studii după natură, în desen (mapa de lucrări);
  • cinci imagini ale unor lucrări proprii, compoziţii cu personaje, fiecare cu o problematică plastică și subiect diferit, în tehnica culori de apă, înregistrate în format digital pe un CD/DVD/USB stick;

Pentru proba de compoziție în volum, candidații care deţin imagini cu lucrări (compoziţii) proprii modelate în lut, vor include cinci dintre acestea în portofoliu, în locul compoziţiilor în culoare

Elevii care provin din învăţământul de cultură generală vor depune, împreună cu portofoliul de lucrări, şi o recomandare din partea profesorului de Educaţie plastică de la şcoala absolvită sau din partea profesorului îndrumător de la Palatul/Clubul copiilor.

Criterii de apreciere pentru desenul de observație (studiu după natură): compunerea spaţiului plastic (încadrarea în pagină); raportul dintre obiecte (proporţii); forma, caracterul obiectelor şi sugerarea materialităţii acestora; redarea spaţiului şi a volumului prin linie şi valoare;

Criterii de apreciere pentru compoziţie: unitatea compoziţiei; expresivitatea cromatică sau, după caz, proporţii, mişcare, rezolvarea plastică a volumelor; notă personală, originalitate, creativitate;

Pentru clasele cu specializarea Arhitectură, probele de examen vor fi subordonate contextului specializării, portofoliul fiind compus din:

  • cinci desene de observație – studii după natură, în desen (mapa de lucrări) – natură statică alcătuită din două sau cel mult trei obiecte, dintre care cel puţin unul de rotaţie (vase de lut,  fructe sau legume, naturale sau mulaje, diferite obiecte)/corpuri geometrice/camera personală/ edificiu arhitectural local sau un element de mobilier urban local foarte cunoscut/ornament de pe fațada unei clădiri;
  • cinci imagini ale unor lucrări proprii, compoziţii cu spații arhitecturale/ambientale exterioare și/sau interioare, înregistrate în format digital pe un CD/DVD/USB stick.

Criterii de apreciere pentru desenul de observație (studiu după natură): compunerea spaţiului plastic (încadrarea în pagină); raportul dintre obiecte (pentru natură statică); forma, caracterul obiectelor şi sugerarea materialităţii acestora; redarea spaţiului şi a volumului prin linie şi valoare; criterii de apreciere pentru compoziție – specializarea Arhitectură: compunerea spaţiului plastic (încadrarea în pagină); corectitudinea construcţiilor grafice (dacă se folosesc); realizarea plastică a compoziţiilor.

Pentru clasele de Restaurare – Conservare Bunuri Culturale, examenul are două probe: reproduceri în desen și reproduceri în culoare.

Portofoliul este compus din cinci reproduceri în desen (mapa de lucrări) și cinci reproduceri în culoare ale unor motive decorative tradiţionale, eventual mărite sau micşorate la scară, înregistrate în format digital pe un CD/DVD/USB stick.

Criterii de apreciere: fidelitatea reproducerii; respectarea proporţiilor şi a caracterului modelului/fragmentului, în cazul măririi sau micşorării.

Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învăţământul liceal vocaţional, profil artistic, specializarea Muzică – Secţia Instrumentală şi Secţia Artă Vocală Interpretativă se desfăşoară pe baza evaluării unei înregistrări audio-video a repertoriului instrumental/vocal (30 de minute, cu sau fără acompaniament).

Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învăţământul liceal vocaţional, profil artistic, specializarea Muzică – Secţia Teoretică se susţin on-line, pe una din platformele comunicate de unitatea de învăţământ care organizează probele

Profil pedagogic

La învăţământul liceal – filiera vocaţională, profilul pedagogic, toate specializările, evaluarea şi certificarea aptitudinilor se realizează prin eliberarea unei fişe de aptitudini, de către unitatea de învăţământ în care este înmatriculat candidatul în clasa a VIII-a, anexă la fişa de înscriere a candidatului.

Fişa de aptitudini va conţine: tipurile de aptitudini – de comunicare, artistice şi fizice – şi disciplina în ale cărei programe şcolare este cuprins fiecare tip de aptitudini: Limba şi literatura română*), Educaţie vizuală, Educaţie muzicală, Educaţie fizică şi sport; media generală a claselor V – VIII la disciplinele: Limba şi literatura română*), Educaţie vizuală, Educaţie muzicală, Educaţie fizică şi sport; media generală a claselor V – VIII la purtare; calificativul – ADMIS/RESPINS la profilul Pedagogic.

Pentru a fi declarat ADMIS la profilul Pedagogic, toate specializările, candidatul trebuie să aibă, în fişa de aptitudini, la fiecare dintre disciplinele: Limba şi literatura română*), Educaţie vizuală, Educaţie muzicală, Educaţie fizică şi sport, media generală a claselor V – VIII mai mare sau egală cu 6 (șase) şi media generală la purtare a claselor V – VIII, 10 (zece).

Profil teologic

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

CÂMPENI

FOTO: Groapă de gunoi pe malul râului Arieș, la Bistra. O asociație din Apuseni a anunțat Garda de Mediu

Publicat

Asociația Apuseni Spirit din Câmpeni a solicitat vineri reprezentanților Gărzii de Mediu Alba să ia măsuri urgente în legătură cu o groapă de gunoi aflată pe malul râului Arieș, în comuna Bistra. 

Potrivit reprezentanților asociației, deșeurile din zona Rat – comuna Bistra ar putea fi împinse în râul Arieș sau incendiate.

Aceștia au trimis către Garda de Mediu Alba localizarea exactă a locului și imagini din zonă.

Pe fotografii se pot observa munți de gunoaie, deșeuri menajere sau provenite din construcții, împrăștiate pe malul apei.

sursa, foto: Asociația Apuseni Spirit

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Atenționare Cod Galben de vânt puternic în Alba și alte județe din țară. Rafalele pot depăși 80 -100 km/h. Zonele vizate

Publicat

Meteorologii au emis o atenționare Cod Galben de intensificări ale vântului, valabilă în județul Alba și alte județe din țară până duminică la ora 20:00. În Alba, până la ora 13:15 este vizată zona joasă a județului. 

Potrivit ANM, se vor semnala intensificări ale vântului cu viteze la rafală de 55…65 km/h și izolat de peste 70 km/h.

În Carpații Meridionali și de Curbură, în sudul Banatului, în Oltenia și în sud-vestul Munteniei vântul va avea intensificări cu viteze în general de 55 … 75 km/h, iar pe creste rafalele vor depăși 80 … 100 km/h.

Intensificări ale vântului vor fi pentru intervale scurte de timp local și în est, sud-est și centru.

Atenționări similare au fost emise și pentru județele Mureș și Sibiu.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Activități desfășurate de Liceul de Arte „Regina Maria” din Alba Iulia, de Ziua Europeană a Limbilor

Publicat

Liceul de Arte „Regina Maria” din Alba Iulia a celebrat Ziua Europeană a Limbilor 2022 în parteneriat cu Şcoala Gimnazială „Vasile Goldiş” Alba Iulia şi Liceul Tehnologic Sebeş printr-o serie de activităţi antrenante și pline de culoare.

Astfel, în perioada 26-30 septembrie activitățile au constat în:

1. Alegerea unui cuvânt, cu o semnificație aparte, din diferite limbi (franceză, germană, portugheză, suedeză, bulgară etc.) însoțit de sensul acestuia notat în limba engleză și de o imagine reprezentativă pentru înțelesul cuvântului. În cadrul prezentărilor, elevii au explicat motivele alegerii cuvântului și a imaginii care l-a însoțit. (liceu)

2. Realizarea unor postere cu diferite țări (Marea Britanie, Brazilia, Franța, Italia, Australia, Grecia etc.) – incluzând următoarele elemente: steagul și conturul țării, simboluri specifice țării, câteva date de bază, limba vorbită și expresii cunoscute în limba respectivă. Lucrările au format Broșura EDL 2022. (gimnaziu)

3. Concursuri de întrebări, pe echipe, pornind de la lucrările realizate de elevi. Întrebările au fost însoțite de indicii oferite doar la cererea elevilor. Bucuria cu care au participat și spiritul de echipă sunt dovada implicării și a entuziasmului elevilor. (gimnaziu)

4.Prezentări, discuții, dezbateri pe marginea rolului învățării limbilor străine, activități pe marginea unor cântece audiate, împărtășirea unor experiențe personale privind utilizarea limbilor străine. (gimnaziu, liceu)

5. Expoziție EDL 2022 – lucrările elevilor dedicate celebrării Zilei Europene a Limbilor.

A fost acordat un premiu special elevei Soos Lujza, din clasa a XI-a B, de la Liceul de Arte ”Regina Maria”, pentru îmbinarea delicată a cuvântului și imaginii în lucrările realizate.

Echipa de proiect: prof. Greculeac Camelia, prof. dr. Albescu Nadia, prof. Apostol Nicoleta, prof. Almășan Celina, prof. Țibacov Sorina, prof. Vasiu Diana, prof. Incze Monica, prof. Paraschivescu Alina, bibliotecar – Barb Gianina, prof. Modoeanu Lucia, prof. Dreghiciu Nicoleta, prof. Stan Florentina, prof. Moldovan Mirela , prof. Henegariu Camelia, Roșca Elena (CDI).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

UPDATE VIDEO: Cum arată fisura care s-a format în barajul lacului Tăul Mare din Roșia Montană. Autoritățile caută soluții

Publicat

Fisura semnalată sâmbătă la barajul lacului piscicol Tăul Mare din Roșia Montană are forma unui con și un diametru de circa 1 m la nivelul coronamentului. 

Potrivit directorului SGA Alba, Vlad Sorin, breșa s-a format prin surparea galeriei de fund, care este din zidărie de piatră, barajul datând de mai bine de 100 de ani.

UPDATE, ora 09:30 – „Va trebui golit tot barajul, lăsat la uscat, apoi breșa aceasta se va face în trepte, după care reparată golirea de fund a barajului și refăcut”, a explicat la fața locului directorul SGA Alba, Vlad Sorin.

Potrivit acestuia, autoritățile nu vor interveni cu utilaje pe baraj, pentru a nu pune în pericol stabilitatea acestuia. Pompele care vor scoate apa din lac vor fi amplasate pe un versant, în zona unei conducte de supraplin.

„Mica breșă care s-a format este în partea din aval a barajului, la circa 10 metri de luciul de apă. Înspre luciul de apă nu apărut nicio fisură. Monitorizăm breșa, aceasta nu a suportat nicio modificare.

Monitorizăm de asemenea nivelul lacului, care a scăzut la circa 2 centimetri de când îl monitorizăm. Așteptăm expertul să ne dea o soluție tehnică”, a mai explicat de dimineață directorul SGA Alba, Vlad Sorin.

Vezi și VIDEO: Precizările autorităților despre situația barajului Tăul Mare din Roșia Montană. Raed Arafat, prezent la fața locului

Potrivit acestuia, nivelul apei în baraj se situa de dimineață la circa 60 cm sub descărcătorul de ape mari și la circa 3 metri până la cota coronamentului. Volumul de apă în baraj este de 270.000 mc.

Vezi și UPDATE VIDEO: ALERTĂ în Apuseni. AVARIE la golirea de fund a lacului Tăul Mare de lângă Roșia Montană. Populația din zonă EVACUATĂ

Reamintim faptul că peste 80 de persoane din Roșia Montană au fost evacuate în noaptea de sâmbătă spre duminică după o avarie semnalată la golirea de fund a lacului Tăul Mare. 

Breșa sub formă de con, apărută în partea din aval a barajului, la circa 10 metri de luciul de apă, a fost semnalată prin apel la numărul de urgență 112 în jurul orei 19:00, de către primarul comunei, Eugen Furdui. Anterior, problema a fost semnalată autorităților locale de către un cetățean, în jurul orei 16:00.

Potrivit ISU Alba, la fața locului au fost dislocate 6 motopompe de mare capacitate, fiecare având posibiliatea de evacuare de 10.000 l/min. Concomitent, un expert care a întocmit documentația ce a stat la baza obținerii autorizației de funcționare a barajului vizat, împreună cu alți specialiști ai SGA, expertizează avaria pentru stabilirea cu exactitate a riscurilor și a metodelor de urmat pentru reducerea acestora.

Autoritățile lucrează cu utilaje de mare capacitate (buldozere și vole) pentru crearea unui drum de acces necesar autospecialelor de intervenție, având în vedere că drumul este impracticabil până la baraj.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax