Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Alba Iulia la 1900: Ocupa locul al doisprezecelea între oraşele Transilvaniei cu 11.507 locuitori


Publicat

alba

Locuitorii vechiului oraş Alba Iulia au fost obligaţi de autorităţile austriece, după 1715, să se mute în zona mlăştinoasă situată la estul Cetăţii. Aici s-a închegat în secolele XVIII şi XIX noul oraş.

Fortificaţia ridicată de habsburgi între 1714-1738 era protejată de un teren lat de circa 500 metri, numit spre oraş esplanadă, iar spre câmp deschis glacis. În aceste  zone era interzisă construirea de edificii. Însemnările vremii arată că locuitorii au primit despăgubiri în bani şi loturi gratuite de pământ, pe care să-şi ridice case.

Limitele noului oraş  la 1900

Proiectat de arhitectul Cetăţii de secol XVIII, Giovanni Morando Visconti, noul oraş Alba Iulia  a fost prima urbe modernă din Transilvania.  Potrivit unui studiu realizat de istoricul Gheorghe Anghel, fost director al Muzeului Naţional al Unirii, oraşul avea străzi drepte intersectate de alte străzi drepte. Forma lui a fost determinată de cursul Ampoiului, de canalul Mureşului şi de mlaştinile existente în perimetrul său.

Când vine vorba de dezvoltarea noului oraş, aceasta a fost una lentă. În 1900, avea o populaţie de 11.507 locuitori, ocupând locul al doisprezecelea între oraşele Transilvaniei. În perioada la care facem referire limitele noului oraş erau următoarele:spre sud, existau locuinţe până în zona actualei autogări, spre vest, strada Traian;spre est, numai strada Mărăşeşti era locuită până la linia ferată, iar spre nord locuinţele orăşenilor ajungeau până la intrarea în strada Mărăşeşti şi până la cimitirul evreiesc.

Oraşul,  împărţit în şapte sectoare:

Sectoarele I şi II cuprindeau centrul oraşului, între străzile fostă Primăverii şi Avram Iancu. Sectorul IIIse numea Ampoi şi cuprindea zona dintre străzile Avram Iancu, vechea stradă Ampoi şi Vasile Alecsandri;sectorul IVcuprindea cartierul Lipoveni;sectorul Vse numea Hăiuşul, cu străzile Bucureşti, Primăverii şi Popa Laurean;sectorul VIcuprindea cartierul Maieri cu străzile Siretului, Iaşilor, fosta Stradă a Republicii şi Traian;sectorul VIIcuprindea fortificaţia.

Primăria oraşului,  dominată de funcţionari şi primari ai stăpânirii austro-ungare, a dat străzilor oraşului denumiri legate de personalităţile istorice ale Ungariei şi Transilvaniei, de ocupaţiile locuitorilor şi de localităţile apropiate spre care se orientau acestea.

Strada principalăde la Gară până în centru, se numea Szecheny, numele unei personalităţi culturale a Ungariei, întemeietorul Academiei, Teatrului Naţional şi a Bibliotecii Naţionale a Ungariei. Paralelă cu aceasta, s-a aflat strada Traian, care a primit numele după vestigiile romane descoperite aici în secolul al XIX-lea. Aceeaşi stradă principală situată în zona parcului şi pieţii Iuliu Maniu, purta denumirea de Bulevardul Huniade, glorificându-1 pe Iancu de Hunedoara, iar în continuare până la ieşirea din oraş, se numea Strada Lepeş.

În partea deesta oraşului era cartierul Lipoveni,  cu două străzi:Strada Drâmbarului, actuala stradă Mărăşeşti şi strada Sfântul Nicolae, actuala Axente Sever, fostă Doja. Tot în această zonă se afla şi Strada Ampoiului care s-a amenajat după 1860, pe vechiul curs al râului, mutat în urma inundaţiilor catastrofale din anii 1851 şi 1857 prin actualul cartier Bărăbanţ .

Spre nordse afla şi uliţa Şurilor, actuala Vasile Alecsandri. Spre centru se aflau străzile Teiuşului, actuala stradă Călăraşi şi Strada Avram Iancu, care  se numea Korona. Strada Iazului se numea Strada Pielarilor, după meşteşugarii care arghiseau pieile şi utilizau multă apă din iazul Morilor.

Din centru spre est, se aflau următoarele străzi:vechea Stradă 30 Decembrie se numea Strada Centrală,   strada actuală Primăverii purta numele lui Bethlen  Gabor(principele Transilvaniei între anii 1613 – 1629). Următoarea stradă, Andrei Mureşan, s-a numit Strada Şanţului, după canalul de drenaj care se varsă în Ampoi, iar Strada Bucureşti se numea Spitalului, după imobilul care s-a construit aici în 1884. Celelalte artere  care intersectau cele trei principale s-au numit:Şetrarilor (fostă strada Parcului),  Teilor s-a numit Strada Teiuşului, strada Trandafirilor, strada Camil Velican s-a numit Vinţului. Actuala Stradă Coşbuc, partea stângă, s-a numit Apafi, principele Transilvaniei între 1661 şi 1690, iar partea dreaptă s-a numit Bisericii,  după lăcaşul de cult  unitarian. Strada Mihai Eminescu, partea stângă, s-a numit Bathory, iar partea dreaptă Strada Mare Grecească, iar actuala Stradă Mărăşti s-a numit Mică Grecească. Mai spre sud, actuala Stradă a Plevnei şi parţial Strada Olteniei s-au numit Mureşului.

În cartierul Maieri, Strada Siretului s-a numit Râtului, iar Strada Iaşilor era Gării.

În Cetatearidicată în secolul al XVIII-lea existau trei străzi principale. Actuala stradă Mihai Viteazul, s-a numit Ferencz, după numele împăratului Francz Iosif. Strada Unirii, acum Nicolae Iorga, purta numele împărătesei Elisabeta, iar cea a  Bibliotecii, acum Gabriel Bethlen, purta numele episcopului Bathyani, întemeietorul bibliotecii cu acelaşi nume.

Străzi dispărute

Între 1850-1918, în Cetate au mai existat o serie de străzi, acum dispărute:Franciscanilor, Fortificaţiei, Murel Vlaicu, Pavilionului, Monetăriei, Arsenalului, Magazinelor. Toate erau în zona de sud a fortificaţiei ridicate de austrieci. În jurul Catedralei Romano-Catolice exista o stradă care s-a numit Domului sau Capitlului.

Locul de plimbare al locuitorilor oraşului era Aleea Promenadei, situată în jurul Cetăţii şi străjuită, de o parte şi de alta,  de o plantaţie de castani şi salcâmi, din care s-au mai păstrat câţiva până în anii 1970.

„Dacă autorităţile române ar fi protejat această zonă şi n-ar fi dat-o pentru expropriere la reforma agrară din 1921-1927, oraşul ar fi avut o zonă de agrement deosebită, iar Cetatea s-ar fi bucurat de un spaţiu de protecţie şi ar fi îndeplinit toate condiţiile de a fi declarat monument de valoare deosebită, înscris pe lista UNESCO“, susţine istoricul Gheorghe Anghel.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

ACCIDENT la Alba Iulia: O persoană a fost acroșată în zona unei treceri de pietoni, de pe strada Vasile Goldiș

Publicat

sirena politia

Un accident rutier a avut loc marți seara, în jurul orei 22.15, pe strada Vasile Goldiș din Alba Iulia. 

Potrivit reprezentanților IPJ Alba, o persoană a fost acroșată în zona unei treceri de pietoni.

Persoana acroșată a fost transportată la Spitalul Județean de Urgență din Alba Iulia, în stare conștientă, pentru a primi îngrijiri medicale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Teste COVID-19, de joi, la Spitalul din Alba Iulia, la cel mai mic preț din țară. Detalii și program

Publicat

Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia va efectua de joi, 16 iulie, teste pentru diagnosticarea COVID-19 inclusiv la solicitarea persoanelor care doresc să se deplaseze în interes profesional/ personal în străinătate (iar pentru acest lucru au nevoie de un test negativ) sau vor să efectueze testarea moleculară din alte motive (iar conform reglementărilor în vigoare nu fac parte din categoria pacienților în cazul cărora astfel de analize sunt gratuite), precizează reprezentanții instituției sanitare într-un comunicat de presă. 

În continuare, vor fi testați gratuit toți pacienții care se încadrează în situațiile prevăzute de metodologie. Testarea costă 250 de lei. 

Posibilitatea de testare la cerere vine și în sprijinul cetățenilor care doresc să călătorească în Grecia și care, începând cu 15 iulie, trebuie să prezinte un test molecular negativ pentru infecţia cu noul coronavirus SARS-CoV-2 efectuat cu maximum 72 de ore înainte de momentul intrării pe teritoriul Republicii Elene.

Cei care sunt interesați se pot programa la numărul de telefon 0258 826 272. La telefon vi se va comunica data și ora la care sunteți programați pentru recoltare. Recoltarea probelor pentru testul RT-PCR se va face în Policlinica SJU Alba Iulia, strada Mușețelului, nr. 2, etajul I, de luni până joi, în intervalul orar 10:00-13:00, respectiv sâmbătă și duminică, în intervalul orar 08:00-11:00.

Laboratorul Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia este acreditat pentru efectuarea testului Real Time PCR pentru determinarea COVID-19, iar costul unui test, la cererea pacientului, este de 250 de lei.

Rezultatele pot fi obținute prin accesarea platformei online, portal.spitalalba.ro, utilizând codul unic de înregistrare, în cursul aceleași zile. De precizat este că fiecare pacient care va efectua aceste analize va primi, pe un fluturaș, link-ul în vederea accesării site-ului web și codul unic de înregistrare pentru a putea beneficia de rezultatul testării. Rezultatul (buletinul de analize) poate fi ridicat în și în format fizic, a doua zi, de la registratura policlinicii. Facem precizarea că în cazul în care vor exista pacienți pozitivi, SJU Alba Iulia va comunica, în regim de urgență, DSP Alba pentru începerea anchetei epidemiologice și prevenirea răspândirii îmbolnăvirilor.

În vederea efectuării testului se recoltează exsudat nasofaringian și orofaringian. Înainte de prezentarea la recoltare trebuie să nu consumați lichide, să nu mâncați nimic și să nu efectuați toaleta cavității bucale (cu pastă de dinți cu fluor).

Reamintim că SJU Alba Iulia a pus în funcțiune, în 11 aprilie 2020, în propriul laborator, o linie completă de testare a pacienților pentru depistarea cazurilor de COVID-19. Toți pacienții care se prezintă în Unitatea de Primiri Urgențe, indiferent de afecțiunea de care suferă, sunt, au fost și vor fi testați gratuit înainte de a intra pe secții pentru prevenirea răspândirii îmbolnăvirilor și acordarea de îngrijiri medicale corespunzătoare.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Cornel Țălnar, noul director tehnic al câinilor roșii: Dinamo este un brand, Dinamo este un nume

Publicat

Cornel Țălnar este noul director tehnic al clubului de fotbal Dinamo București. Anunțul a fost făcut pe pagina de Facebook a câinilor roșii.

Țălnar va sta pe bancă, alături de noul antrenor Gheorghe Mulțescu. 

De asemenea, într-un video postat pe pagina de socializare, Țălnar le-a vorbit suporterilor din Ștefan cel Mare, despre o posibilă investiție a unui afacerist din Spania în clubul de fotbal.

Acesta spune că Pablo Cortacero, un afacerist iberic, ar fi de fapt în spatele lui Melero Marin, cel care a purtat tratativele cu Ionuț Negoiță: „Din ce am înţeles eu domnul Cortacero este unul din oamenii foarte potenţi financiar din Spania şi dânsul îşi doreşte să vină cu orice preţ să preia Dinamo

Eu nu îl cunosc personal, eu îl cunosc prin intermediul unui prieten de-al meu care e în afaceri cu ei în Spania şi din ce mi-a spus dumnealui sunt oameni potenţi care într-adevăr îşi doresc să vină la acest club şi dacă se poate să îl urce cât se poate de sus.

Mai mult, Țălnar a precizat că Dinamo nu trebuie să se gândească momentan la retorgradare,” Dinamo este un brand, Dinamo este un nume, Dinamo trebuie să iasă obligatoriu din aceatsă situaţie şi sunt convins că acest lucru se va realiza”, a spus Cornel Țălnar, citat de digisport.ro.

Cinci trofee a câștigat Cornel Țălnar la Dinamo, ca jucător, de 3 ori titlul de campion (1982, 1983, 1984) și de 2 ori Cupa României (1982, 1984).

8 sezoane consecutive a jucat albaiulianul Cornel Țălnar la Dinamo, din 1977 până în 1985.

De asemenea, 9 echipe a pregătit Cornel Țălnar în cariera de antrenor: Inter Sibiu, Dinamo București (5), „U” Cluj (2), Ceahlăul Piatra Neamț, FC Brașov (3), Dinamo II București (2), Oman Club, Concordia Chiajna și Luceafărul Oradea, în paranteză fiind trecut numărul de mandate pe banca tehnică.

Licențiat PRO, Cornel Țălnar a avut contract cu FRF în perioada 2017-2019, fiind consilierul tehnic al selecționerului Cosmin Contra la prima reprezentativă a României.

sursă: Facebook, Dinamo București, digisport.ro

sursă video foto: Facebook – Dinamo București.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

RAR: Care sunt condițiile pentru înmatricularea mașinilor cu volan pe dreapta și ce se întâmplă din 2021

Publicat

volan dreapta

Mașinile cu volan pe partea dreaptă pot fi înmatriculate în România, în anumite condiții. Registrul Auto Român (RAR) transmite detalii despre statutul legal al acestor autovehicule și cum pot primi Cartea de Identitate a Autovehiculului (CIV) pentru a fi înmatriculate în România.

Potrivit sursei citate, ”dat fiind interesul public ridicat pentru situația autovehiculelor care provin din UK, în contextul Brexit, până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziție stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită.

În consecință, până la 31 decembrie 2020 se acceptă, în aceleași condiții, omologările UE emise de UK, adică și autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiții aplicabile.

De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziție dintre UK și Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea de tip emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terț din afara UE și nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România.

În ceea ce privește autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă și care sunt deja înmatriculate în România, menționăm că nu există în acest moment nicio altă prevedere legislativă care să oblige la modificarea poziției postului de conducere pe partea stângă”.

Registrul Auto Român precizează că modul în care autovehiculele cu volan pe partea dreaptă introduse individual în România pot primi CIV este precizat în Reglementările RNTR 7, aprobate prin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificările și completările ulterioare.

În secțiunea “Sistemul de direcție” din Capitolul IV, se arată că:

“Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curățenie stradală), precum și autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru al UE și care nu au suferit modificări în raport cu configurația de înmatriculare inițială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 și M3, ușile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.

Pe de altă parte, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.

Așadar, ținând cont de prevederile legale, Registrul Auto Român este în măsură să acorde CIV unui autovehicul care are volanul pe partea dreaptă, dar se încadrează în aceste excepții.

O altă prevedere legală a RNTR 7 este cea referitoare la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferit modificări constructive:

“Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului”. Concret, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la RAR după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă și postul de conducere a fost mutat pe partea stângă.

Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE, mai transmite RAR.

Potrivit sursei citate, există deja două hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, cu privire la cauzele C-639/11 (Comisia Europeană împotriva  Poloniei) și C-61/12 (Comisia Europeană împotriva Lituaniei), prin care Curtea de Justiție a constatat că statele respective, care aveau restricții naționale privind înmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, nu și‑au îndeplinit obligațiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislației UE aplicabile. S-a considerat că introducerea interdicției de înmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrară regulilor UE privind libera circulație a mărfurilor (art. 34 din Tratatul de Funcționare a UE) și reprezintă o încălcare a legislației UE de omologare (de exemplu Directiva cadru 2007/46/CE), fiind o măsură disproporționată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranței rutiere și protecției sănătății și vieții cetățenilor din UE.

În consecință, introducerea unei restricții privind omologarea și/sau eliberarea cărții de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă nu poate fi avută în vedere, deoarece aceasta ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justiție a UE s-a pronunțat deja în defavoarea statelor membre care aveau astfel de restricții.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate