Economie
Analiză: Monitorizare obligatorie GPS e-Transport pentru transporturi rutiere de bunuri. Noi măsuri de la 1 septembrie 2024
Analiză: “Telefonul fără fir” – Un nou episod ANAF: Monitorizare obligatorie GPS e-Transport pentru transporturi rutiere de bunuri – noi măsuri de la 1 septembrie 2024
Măsuri aplicabile de la 1 septembrie 2024 pentru transportatorii de bunuri care sunt supuse declarării în sistemul RO e-Transport (bunuri cu risc fiscal ridicat, import – export, achiziții intracomunitare, livrări intracomunitare, tranzit).
Este evidentă influența pe care digitalizarea o are în ultimii ani asupra unui număr însemnat de aspecte ale vieții personale și profesionale a indivizilor. Transportul rutier de bunuri este și el impactat de prevederi legale cu accent informatic, care impun utilizarea de către transportatori a unei aplicații a Ministerului Finanțelor de monitorizare a GPS e-Transport.
Operatorul de transport rutier are obligația să asigure transferul datelor de poziţionare a vehiculului de transport, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin RO e-Transport.
Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Ce reprezintă monitorizarea GPS e-Transport?
Transportatorii de bunuri care sunt obligați să utilizeze sistemul e-Transport (și pe care îi detaliem în cele de mai jos) mai au la dispoziție luna august 2024 pentru a se pregăti ca de la 1 septembrie 2024 să poată furniza Ministerului Finanțelor informații privind monitorizarea GPS a transporturilor rutiere. GPS este abrevierea de la Global Positioning System – Sistem de Poziționare Globală (a unui mijloc de transport în cazul de față).
Concret, Ministerul Finanțelor a lansat la jumătatea lunii iulie 2024 o aplicație informatică, prin care sunt monitorizate transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum și transporturile internaționale de bunuri. În perioada 15 iulie 2024 – 31 august 2024, aplicația GPS e-Transport este în perioadă de testare a parametrilor tehnici, timp în care operatorii se pot familiariza cu utilizarea ei, fără să fie aplicate sancțiuni.
Modul de transmitere a datelor GPS de către transportatori – precizările Ministerului Finanțelor
Transportatorii pot opta să utilizeze una dintre cele două variante de transmitere a datelorde poziționare GPS, conform legislației în vigoare:
- contractarea de servicii de la furnizori de soluții de monitorizare GPS înregistrați (lista publică pe portal ANAF – la data articolului, această listă nu este disponibilă);
- utilizarea aplicațiilor mobile e-Transport GPS (Android, IOS), puse la dispoziție de ANAF (vezi AICI).
Aplicația e-Transport este disponibilă în AppleStore și Google Play
Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, sistemul RO e-Transport preia date din sistemele de poziționare GPS, în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme.
Pentru aceste situații, pe site-ul Ministerului Finanțelor, pe pagina RO e-Transport au fost încărcate specificațiile tehnice necesare.
În această situație, softurile care monitorizează în prezent poziționarea GPS a autovehiculelor vor trebui adaptate să poată transmite către site-ul ANAF informațiile asociate transportului:
- codul UIT
- număr înmatriculare vehicul și/sau remorcă
- începutul și sfârșitul transportului.
Această soluție conduce la costuri suplimentare pentru transportatori, nevoiți să achiziționeze noi soluții informatice, dezvoltate către furnizori de soluții de monitorizare GPS pentru a transmite datele de poziționare GPS către ANAF.
În caz contrar, autovehiculele trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil/tabletă, care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care este instalată aplicația GPS e-Transport, dezvoltată de Ministerul Finanțelor (CNIF – Centrul Național pentru Informații Financiare).
Aplicația GPS e-Transport, dezvoltată de Ministerul Finanțelor, este operațională și poate fi descărcată din AppleStore și Google Play.
Cum procedează transportorii pentru a transmite informații GPS în e-Transport?
Bunurile care fac obiectul transporturilor rutiere interne de bunuri cu risc fiscal ridicat și a transporturilor internaționale se identifică obligatoriu printr-un cod, numit UIT, generat de sistemul e-Transport, pe baza datelor introduse de utilizatori (cu maxim 3 zile calendaristice anterioare datei începerii transportului). De la 1 septembrie 2024, pe lângă acest cod UIT, operatorul de transport trebuie să transmită la ANAF și datele GPS ale transportului, în timp real.
Concret, transportatorul trebuie să se asigure (la pornirea cursei care face obiectul raportării în sistemul Roe-Transport), că transmite la ANAF codul (sau codurile) UIT aferente transportuluiîn aplicația de GPS a ANAF. În practică, asta înseamnă că șoferul trebuie să dispună de dispozitive adecvate – telefon, tabletă etc., pe care să fie instruit să le utilizeze, astfel încât să poată transmite către ANAF, prin intermediul aplicației, codul UIT aferent transportului, numărul de înmatriculare al vehiculului și/sau al remorcii, începerea și finalizarea transportului. După finalizarea transportului, codul UIT va fi eliminat din aplicația de GPS, iar, din acel moment, datele GPS nu mai sunt transmise către ANAF.
Există, așa cum am precizat anterior, posibilitatea ca transportatorii să contracteze aceste servicii de transmitere a datelor GPS către ANAF de la furnizori de soluții de monitorizare GPS înregistrați. Însă în prezent, lista acestor furnizori autorizați de ANAF nu există….
”Telefonul fără fir”
Să revenim la transportatorul care trebuie să își instruiască șoferii să introducă date în aplicația ANAF, la debutul și finalul transportului. Am testat aplicația ANAF în procesul de documentare pentru acest articol și intuim dificultățile tehnice și de rigoare care vor fi inerente: pe lângă disciplina în transmiterea datelor de către șoferi, de reținut că un cod UIT are 16 caractere alfa-numerice și că el este generat în sistemul e-Transport de către beneficiarul transportului, care îl trimite transportatorului, care la rândul său îl trimite la ANAF în aplicația GPS.
Pare – și este! un soi de “telefonul fără fir”, în care șoferul primește codul UIT de la compania sa și îl introduce în aplicația GPS la începerea cursei. Dacă transportul se face pentru mai mulți beneficiari, fiecare dintre aceștia îi comunică transportatorului câte un cod UIT distinct și surpriză, aplicația GPS nu permite introducerea mai multor coduri UIT concomitent. O astfel de speță nu apare în materialele ANAF și nu știm cum ar trebui să procedeze transportatorul în această situație.
Situații posibile
Dacă de exemplu, transportă bunuri pentru trei beneficiari cu loc de descărcare într-o hală de la aceeași adresă, va putea introduce în aplicația GPS un singur cod UIT până la descărcarea bunurilor la primul beneficiar.
Cum procedează apoi – cum și când introduce al doilea și al treilea cod UIT al celorlalți doi beneficiari? Îi afectează pe acești beneficiari lipsa transmiterii codului UIT prin aplicația GPS a mașinii care a transportat efectiv bunurile? Răspunsul la aceste întrebări nu poate fi regăsit încă în spațiul public, materiale ANAF etc.
Din punct de vedere tehnic, pare că este posibil să se încarce în GPS e-Transport un cod QR al transportului, însă detaliile legate de generarea acestuia și integrarea cu aplicațiile / dispozitivele de transmitere ale transportatorului nu sunt încă deslușite.
În prezent, niciuna dintre versiunile aplicației Ro e-Transport (v1, v2) nu permite generarea codului UIT sub forma de QR code, iar codul/codurile UIT trebuie introduse manual de către transportator/șofer în aplicație sau trebuie utilizate aplicații de transformare/generare a codurilor UIT alfanumerice în coduri QR Code.
Prevederile legale aplicabile GPS e-Transport
Obligația operatorului de transport rutier de a echipa vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii și care utilizează tehnologii de poziţionareşi transmisie de date prin satelit rezultă din OUG nr. 41/2022 (modificată prin OUG nr. 115/2023). În cazul în care datele de poziţionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia, nu este obligatorie dotarea mijlocului de transport cu alte dispozitive. Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziţia conducătorului auto codul UIT primit de la beneficiarul transportului.
În cazul unui transport de bunuri specific sistemului e-Transport, conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.
Legislația prevede excepții în cadrul sistemului GPS e-Transport, configurate prin OUG nr. 87/2024, respectiv amânarea aplicării sancțiunilor prevăzute de legislația e-Transport până la 1 ianuarie 2025, doar pentru operatorii economici special autorizați potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (U.E.) nr. 952/2013. Măsura este necesară pentru evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri.
Sancțiuni în aplicarea sistemului GPS e-Transport
Constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează următoarele (conform OUG nr. 41/2022):
- 1) nerespectarea de către operatorul de transport a prevederilor art. 82(transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, pe toată durata traseului de transport al bunurilor) – amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
- 2) nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a prevederilor art. 83(pornirea dispozitivului de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv oprirea dispozitivului de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional) şi art. 10 alin. (1) (prezentarea, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilorşiagenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, a documentelor care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie) – amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Ce categorii de transportatori trebuie să utilizeze sistemul e-Transport?
Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
- a) Furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne;
- b) Operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deținute șitransportate între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriulnațional.
Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internațional de bunuri revine următorilor utilizatori:
- a) Destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv,
- b) Expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
- c) Beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- d) Furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- e) Depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Concluzii
În concluzie, deși există un set minim de materiale publice ale ANAF privind implementarea GPS e-Transport de la 1 septembrie 2024 (cu sancțiuni!), caracterul tehnic al explicațiilor este mai mult decât intimidant pentru transportatori.
Ce pot face aceștia? Să investească, din nou, în softuri de transmitere a datelor GPS către ANAF și să-și instruiască personalul, conducătorii de vehicule de transport bunuri, să transmită date către ANAF.
Subliniem dificultatea introducerii datelor în aplicația GPS e-Transport – a codului unic UIT al unui transport (16 caracter alfa-numerice), a momentului de început și sfârșit al transportului, precum și imposibilitatea versiunilor aplicației Ro e-Transport (v1, v2) de a genera coduri UIT sub formă de QR code (care, teoretic, ar putea fi folosi pentru a transmite informațiile transportului în aplicația GPS e-Transport).
Remarcăm totodată, dificultățile transportatorilor care efectuează transporturi grupate/simultane pentru mai multe coduri UIT, întrucât aplicația GPS e-Transport în versiunea actuală nu permite introducerea concomitentă a mai multor coduri UIT, ci doar monitorizarea unui singur cod UIT.
Profesor universitar dr. Adela Socol – contributor Alba24
foto: arhivă, rol ilustrativ
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News