Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Autostrada Sebeș-Turda: CNAIR, obligat să dea 85.000 de euro despăgubiri unei familii din Alba Iulia, afectată de construcție


Publicat

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Statul Român au atacat la Curtea de Apel Alba Iulia o decizie a Tribunalului Alba, prin care au fost obligați la plata despăgubirilor de 70.000 euro, despăgubiri materiale și 15.000 de euro, despăgubiri morale, către o familie din Alba Iulia, deoarece construcția Autostrăzii Sebeș-Turda, coridorul din Oarda de Sus, încalcă dreptul la proprietare privată a familiei.

Mai exact, în timpul procesului de la Tribunalului Alba, unde familia a cărui imobil este afectat de construcția autostrăzii, judecătorii au reținut următoarele aspecte:

”Reclamanții sunt proprietarii tabulari ai imobilului situat administrativ în Alba Iulia – Oarda de Sus.

Prin HG nr. 399/2014 s-a aprobat declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al obiectivului de investiții „Autostrada Sebeș – Turda”, coridor ce cuprinde și imobile situate în Oarda de Sus, nefiind însă cuprins în procedura de expropriere.

Amplasamentul lucrării a fost actualizat în temeiul studiului de fezabilitate final, potrivit detaliilor tehnice, deoarece în cursul anului 2007 s-a prevăzut realizarea obiectivului de investiție „drum expres”, iar în cursul anului 2013 s-a prevăzut că investiția este la nivel de autostradă.

În acest context, reclamanții susțin că prin modalitatea de stabilire a traseului autostrăzii, dreptul lor de proprietate este afectat, atât prin diminuarea drastică a valorii proprietății, cât și prin îngrădirea exercitării atributelor sale, operând practic o expropriere de fapt, care angajează răspunderea civilă delictuală a pârâților”

În acest context, instanța constată că în speță, potrivit certificatului de urbanism nr. (…) coroborat cu planul de amplasament și delimitare a imobilului față de limitele de protecție ale autostrăzii întocmit de expert M. I. (fila 23) rezultă că imobilul reclamanților este afectat de zona de protecție a autostrăzii Sebeș – Turda cu interdicție de construire, după cum urmează:

– distanța dintre coridor expropriere și limita proprietății pe latura de N,NE =12,35 m;

– distanța dintre coridor expropriere și construcție pe latura de N,NE =14,21 m;

– distanța de la axul autostrăzii la limita proprietate pe latura de sud = 31,11 m ;

– distanța de la axul autostrăzii la construcție pe latura de sud = 49,92 m ;

– distanța de la coridor expropriere și limita de proprietate pe latura de sud = 6,5 m ;

– distanța de la coridor expropriere și construcție pe latura de sud = 26,56 m ;

În ce privește chestiunea limitelor de amplasare, deși pârâta CNAIR a contestat concluziile expertului M. I., instanța reține că acestea sunt confirmate parțial de înscrisurile de la filele 292-299 vol. II, cu precizarea că expertul a identificat limitele proprietății (teren +construcție) față de limitele culoarului de expropriere în timp ce anexa 9 poziționează doar clădirea față de limitele culoarului de expropriere.

Potrivit art. 17 din OG 43/1997 privind regimul drumurilor, zonele de protecție sunt suprafețele de teren situate de o parte și de alta a zonelor de siguranță, necesare protecției și dezvoltării viitoare a drumului. Limitele zonelor de protecție sunt prevăzute în anexa nr. 1.

Conform alin. 2 al aceluiași text de lege, zonele de protecție rămân în gospodărirea persoanelor juridice sau fizice care le au în proprietate, cu obligația ca acestea, prin activitatea lor, să nu aducă prejudicii drumului sau derulării în siguranță a traficului prin:

a) neasigurarea scurgerii apelor în mod corespunzător;

b) executarea de construcții, împrejmuiri sau plantații care să provoace înzăpezirea drumului sau să împiedice vizibilitatea pe drum;

c) executarea unor lucrări care periclitează stabilitatea drumului, siguranța circulației sau modifică regimul apelor subterane sau de suprafață.

d) lucrări de defrișare de păduri de pe versanții împăduriți adiacenți drumului; pentru astfel de lucrări, administratorul domeniului silvic va solicita acordul administratorului drumului.

Prin urmare, este evident că reclamanților le este afectat exercițiul dreptului de proprietate prin îngrădirea atributelor de posesie, folosință și dispoziție, aceștia neputându-le exercita în mod absolut și exclusiv.

…..

În cazul reclamanților, atributul folosinței este încălcat prin faptul că deși sunt proprietari, aceștia nu sunt lăsați să utilizeze imobilele conform intereselor proprii, în acest mod, orice utilizare a terenului devenind imposibilă, iar o eventuală demarare a unor construcții fără actele administrative prevăzute de lege, fiind calificată ca infracțiune (articolul 24 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcție). De la încălcarea folosinței, la dispariția oricărei posibilități reale de a dispune de bun, este doar un pas, orice încercare de a dispune prin acte între vii cu titlu oneros de imobil fiind sortită eșecului având în vedere că orice alt nou proprietar se va vedea supus acelorași restricții.

În acest context, instanța reține că, în principiu, construcția autostrăzii corespunde unui interes general, asigurând legătura corespunzătoare cu autostrada A1 (Sibiu – Deva) și A3 (Câmpia Turzii – Gilău) în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil, rapid și eficient și integrarea cu rețelele de transport ale UE, urmărind transferarea traficului rutier de tranzit în afara zonei urbane pentru reducerea emisiilor de poluanți în atmosferă, reducerea numărului de accidente, creșterea eficienței energetice, dezvoltarea economică și socială a zonelor traversate, reducerea poluării fonice, etc.

Cu toate acestea, în speță, reclamanții sunt ținuți să suporte o sarcină exorbitantă și disproporționată în condițiile în care toate beneficiile unui astfel de obiectiv de interes public se repercutează negativ în plan privat, aceștia fiind puși în situația de a suporta îngrădiri ale dreptului de proprietate și toate efectele negative generate de amploarea autostrăzii la câțiva zeci de metri de locuința lor.

Practic, impactul pozitiv asupra localităților pentru care autostrada preia traficul de tranzit (reducerea emisiilor de poluanți, a nivelului de zgomot, etc) se transferă ca impact negativ asupra comunităților/ locuințelor rămase la limita culoarului de expropriere, nevoite să suporte nivelul crescut al emisiilor de poluanți /nivelul de zgomot din zona autostrăzii, restricțiile impuse de zona de protecție, devalorizarea drastică a proprietăților situate în aceste zone” , se arată într-un extras al motivării judecătorilor de la Tribunalului Alba.

În data de 19.12.2018, judecătorii de la Tribunalul Alba au decis: ” Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale pasive invocată de pârâţii Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Admite acţiunea civilă formulată de reclamanţii (…) împotriva pârâţilor Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, cu sediul în (…) şi Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice, cu sediul (…) Obligă pârâţii la plata în favoarea reclamanţilor a sumei de 70.000 Euro cu titlu de despăgubiri materiale şi 15.000 Euro cu titlu de despăgubiri morale. Obligă pârâţii la plata în favoarea reclamanţilor a sumei de 13090 lei cu titlu de cheltuieli de judecată. Cu drept de apel în 30 de zile.” se arată în decizia judecătorilor de la Tribunalul Alba.

În urma sentinței de la Tribunalul Alba, CNAIR și Statul Român au formulat un apel, iar dosarul s-a mutat pe rolul instanței superioare, la Curtea de Apel Alba Iulia, dar o primă ședință nu a fost încă fixată.

foto arhiva Alba24.ro.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Pregătirile pentru deschiderea Târgului de Crăciun la Alba Iulia. Cum va fi atmosfera de sărbători în Cetate

Publicat

La Alba Iulia, în acest weekend, se fac ultimele pregătiri pentru deschiderea Târgului de Crăciun. A fost montat bradul în șanțurile de pe Latura de Vest a Cetății, au fost aduse căsuțele.

De asemenea, în Piața Cetății a fost adus bradul artificial și cupola de lumini.

Târgul de Crăciun din acest an se deschide la Alba Iulia luni, 6 decembrie. Tot atunci va fi pornit și iluminatul festiv din zona Cetății.

La patinoar, programul va fi de luni până duminică, de la ora 12.00 la 21.00, cu ultima intrare la 20.00. Intrarea va fi gratuită de luni până vineri, de la ora 12.00 la 14.00. Tariful va fi de 15 lei/oră. Închirierea patinelor va costa 10 lei, iar ursulețul ajutător – 15 lei.

Tot în șanțurile Cetății, vizitatorii vor putea cumpăra produse de sezon de la șase căsuțe și trei trăsuri.

Târgul de Crăciun va fi deschis zilnic până la ora 21.00.

sursă foto: Facebook (Alexandru Andrei Micu)

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Primele două cazuri de infectare cu varianta Omicron, confirmate în România. Precizări de la minister

Publicat

Au fost confirmate primele două cazuri de infectare cu varianta Omicron a virusului SARS-CoV-2, la doi pacienți veniți din Africa de Sud.

Este vorba despre persoane care au sosit în România cu avionul, în 30 noiembrie, potrivit Ministerului Sănătății.

Comunicatul Ministerului Sănătății:

În această după-amiază, Institutul National de Sănătate Publică a primit rezultatul primelor secvențieri efectuate la Institutul National de Cercetare Medico-Militară Cantacuzino București care confirmă prezența noii tulpini OMICRON la doi dintre pasagerii cursei din Africa de Sud care a aterizat la București în data de 30 noiembrie 2021.

Este vorba despre o femeie în vârstă de 48 de ani din județul Brașov și un bărbat în vârstă de 59 de ani din județul Vaslui.

Ambele persoane, izolate la domiciliu, sunt asimptomatice.

Se așteaptă rezultatul secventierii probei recoltate de la sportivul din Baia Mare. Precizam că persoana depistată pozitiv care a fost în cursa aeriană din Maroc este confirmată cu varianta Delta a SARS CoV-2.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

Un nou pas pentru construirea unui heliport, la Blaj. Emiterea acordului de mediu, solicitată la APM Alba

Publicat

Primăria Blaj a solicitat recent Agenției pentru Protecția Mediului Alba emiterea acordului de mediu pentru construirea unui heliport în municipiu. Acesta urmează să fie folosit în principal pentru aterizarea/decolarea elicopterelor SMURD, dar și pentru cele utilizate în situații de urgență. 

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Alba a anunțat joi, 2 decembrie, depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul  „Construire heliport în municipiul Blaj”.

Potrivit memoriului de prezentare, investiția presupune construirea heliportului pentru aterizarea și decolarea elicopterelor, care execută misiuni aeromedicale – SMURD, dar și pentru elicopterele care sunt utilizate în situații de urgență, misiuni de transport personal și materiale, sprijinul acțiunilor de intervenție și situații de urgență, evacuare medicală, căutare – salvare, cercetare și supraveghere aeriană prin observare vizuală, stingerea incendiilor etc., având caracteristicile necesare deservirii unui trafic aerian pentru zbor de zi și zbor de noapte, după reguli de zbor la vedere.

Soluția constructivă a heliportului:

Platforma heliportului este de formă pătrată, cu dimensiunile de 22 m x 22 m și suprafața de 441 mp, iar structura rutieră este de tip rigid, cu îmbrăcămintea rutieră alcătuită din dale de beton de ciment BcR 5.0.

Platforma este racordată la rețeaua de drumuri publice printr-un drum de acces cu lungimea totală de 130.48 m alcătuit tot din structură rutieră rigidă.

Scurgerea apelor provenite din precipitații se realizează prin intermediul modelării naturale a suprafeței terenului existent, sensul de curgere urmând pantele existente. Platforma a fost dimensionată la încărcările elicopterului critic de proiectare, MI-17, cu greutatea maximă la decolare de 13.000 kg. Totodată, sistemul rutier al platformei a fost dimensionat astfel încât să se îndeplinească condiția de asigurare împotriva fenomenului de îngheț – dezgheț.

Pentru desfășurarea operațiunilor aeronautice conform reglementărilor în domeniu și în condiții de deplină siguranță, vor fi amplasate două containere metalice, cu următoarele funcțiuni:

  • un container pentru personalul de heliport și instalația electrică de balizaj;
  • un container metalic pentru adăpostirea unității mobile de stins incendiu, pentru a fi protejată în cazul temperaturilor de îngheț.

Heliportul va fi împrejmuit.

De asemenea, pe heliport nu se va efectua alimentarea elicopterelor cu carburant, neexitând o instalație de stocare-transvazare a carburantului.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Șeful DSU: Valul 5, după sărbători. Noile măsuri, anunțate pentru săptămâna viitoare

Publicat

Șeful DSU, Raed Arafat, consideră că valul 5 al pandemiei se va manifesta în România cel mai probabil imediat după sărbători, din ianuarie. În opinia sa, va fi cel puțin unul „amestecat”, respectiv tulpina nouă Omicron și cea predominantă în prezent, Delta.

Noi măsuri în contextul pandemiei vor fi discutate săptămâna viitoare de autorități.

„E posibil ca luna ianuarie să fie pentru România o lună în care va începe o creștere a cazurilor, după sărbători, ca urmare a deplasărilor – cei care vin în țară, cei care pleacă din țară în concedii și care se întorc. E posibil să vedem ce am văzut și după perioada verii, adică o creștere nouă a cazurilor și un val nou. Este posibil, nu este exclus”, a spus Raed Arafat, la Digi24.

Măsuri analizate săptămâna viitoare

„Săptămâna viitoare măsurile care trebuie luate de România în continuare va fi tema de analiză la nivelul INSP-ului și al Ministerului Sănătății. Se va lua în considerare că noua tulpină este mai infecțioasă, mai contagioasă și că se răspândește mai repede. Luarea unor eventuale restricții suplimentare depinde însă de mai multe aspecte, care pot fi adaptate pe baza datelor care tot vin, din zi în zi se schimbă și vin date suplimentare. Din nou, aici, las să văd cu ce o să vină colegii de la INSP”, a spus șeful DSU.

Arafat spune că noua tulpină Omicron va ajunge și în România, așa cum a ajuns și tulpina Delta și că este mult mai contagioasă.

”Toate măsurile pe care le iau țările europene, țările lumii în general, sunt măsuri de întârziere”, a explicat acesta.

Specialiștii verifică dacă vaccinurile actuale mai au efect

Specialiștii încească să înțeleagă impactul Omicron și să vadă dacă actualele vaccinuri mai au efect. Dacă nu, se va trece la îmbunătățirea lor, a precizat Raed Arafat.

„Mai e nevoie de ceva timp, o săptămână-două, până vom înțelege exact efectul vaccinurilor, gravitatea bolii asupra celor vaccinați, gravitatea bolii asupra celor nevaccinați”, a spus șeful DSU.

Deocamdată, se pare că persoanele vaccinate nu fac o formă gravă de boală

„La acest moment, pare că persoanele vaccinate totuși nu fac formă gravă. Nu știm însă toate aceste detalii în amănunt și pe cifre mari. Așteptăm să vină detalii suplimentare. Au fost diferențe de opinie. Pfizer a venit cu opinia că vaccinurile au efect și protejează împotriva formelor grave, Moderna nu era convinsă de acest lucru, dar pe toate liniile se lucrează pe adaptarea vaccinurilor la această variantă”, a mai spus Arafat.

sursă: digi24.ro

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate