Administrație
Autostrada Sebeș-Turda: Ocolirea cartierului Oarda ar costa 128 de milioane de euro. Nu s-au stabilit sumele pentru expropriere
Mutarea autostrăzii Sebeș-Turda în afara cartierului Oarda, solicitată de către cetățeni, a fost dezbătută de CNADNR, împreună cu proiectanții și administrația județeană. Concluzia acestei discuții a fost prezentată luni, în conferință de presă, de către vicepreședintele Consiliului Județean Alba, Florin Roman, care a făcut precizări despre stadiul și calendarul proiectului.
Potrivit lui Florin Roman, CNADNR a oferit trei argumente prin care explică de ce ocolirea cartierului Oarda nu este posibilă. Este vorba despre costurile foarte ridicate pe care le-ar presupune această modificare, iar zona respectivă, a pădurii Dăii, este protejată prin lege.
„La solicitarea cetățenilor din Oarda am discutat problema mutării autostrăzii în afara localității. Am primit de la CNADNR trei explicații. Partea financiară, scoaterea autostrăzii pe acel traseu indicat de cetățenii din Oarda, înseamnă cheltuieli în plus de 128 de milioane de euro. Pentru că, fiind zonă de pantă, ar însemna să fie făcute încă trei tunele, un viaduct, iar din punctul loc de vedere, tehnic, niciun drum, național nu se poate duce prin zona pădurii Dăii, ocolind Oarda. În plus, în zonă există o zonă protejată prin lege, iar autostrada nu poate trece pe acolo. În ultima vreme, foarte multe ONG-uri au propus ca mai multe zone să fie protejate. Părerea mea este că nu vom mai putea construi nimic în țara asta, că ne opresc zonele protejate. Al treilea argument a fost modificarea legii mediului, pe care o impune acest traseu”, a explicat Roman.
Cât despre disconforturile produse cetățenilor, Florin Roman a declarat că se fac demersuri pentru diminuarea acestora, pe cât posibil: „Vom continua demersurile pentru a vedea ce se mai poate face în cazul celor deranjați de poluarea fonică, să ne asigure că avem cele mai bune panouri fonice și să vedem dacă există posibilitatea ca cei care vor fi afectați fonic, să se poată muta și să fie expropriați”.
Nu s-a stabilit o sumă pentru exproprieri
„Nu există o sumă stabilită pentru expropriere, până nu se face raportul de evaluare. Toate sumele vehiculate până acum sunt povești. Conform legii, se face un raport de evaluare și abia din acel moment se cunoaște chestiunea sumelor”, a menționat Roman.
Calendarul autostrăzii până în prezent
Totodată, Florin Roman a prezentat un calendar al autostrăzii Sebeș-Turda, până în prezent:
„3 iunie – Solicitarea CNADNR pentru eliberarea Cetrificatului de Urbanism; CJ Alba transmite către toate primăriile traversate de autostradă, solicitarea de a elibera avize pentru certificate de urbanism.
4 – 6 iunie – Primăriile dau avize pentru certificatele de urbanism, cu excepția primăriei Alba Iulia, „pe motiv că are un plan de urbanism în curs de avizare”
7 iunie – CJ Alba a transmis o adresă către CNADNR în care solicită înființarea nodului de nord de la ieșire din Alba Iulia
7 – 9 iunie – Semnături de protest la Oarda pe baza hărților de la primărie, care arătau că se vor demola 8 case.
8 iunie – CNADNR dă răspuns pozitiv la cererea CJ Alba
10 iunie – Ședință de Consiliu Local Alba Iulia: „Primarul spune că a dat aviz negativ pentru că a aflat de acest proiect din presă”
17 iunie – Consultare publică la Aiud cu toți primarii, CNADNR și proiectanți. Primarul Mircea Hava ridică problema nodului de nord, avizat deja de CNADNR, în 8 iunie. În proieectul inițial, prezentat la Aiud, nu exista ieșirea de la Unirea. După întâlnire, în urma discuțiilor cu primarul de la Ocna Mureș, punctul a fost trecut pe proiect, pentru a face legătura cu Târgu Mureș prin Ludus și a da acces la autostradă celor 40.000 de oameni din zonă. CNADNR a inclus nodul rutier Unirea pe noua hartă, la km 53-54”.
Drumul expres din 2008 vs. Autostrada din 2013
„În 2008, pentru drumul expres Sebeș-Turda, am avut aviz favorabil de la Primăria Alba Iulia, pentru un traseu care prevedea demolarea a 8 case. Aveam, de asemenea, avize favorabile de la toate primăriile localităților traversaate de autostradă, aveam certificat de urbanism, eliberat de Consiliul Județean Alba. Acesta era un drum expres finanțat integral din fonduri guvernamentale și un studiu de fezabilitate abandonat din lipsă de finanțare.
În 2013, avem aviz favorabil de la Primăria Alba Iulia eliberat în data de 19 iunie, pentru acel traseu care prevede demolarea a 2 case. În aviz, nu se face referire deloc la cartierul Oarda, sunt doar două cerințe, una referitoare la nodul de nord și una la nodul de sud. Avem, ca în 2008, aviz de la toate primăriile, certificat de urbanism, dar, de data aceasta este vorba despre o lucrare finanțată în proporție de 85% din fonduri europene, circa 900 milioane de euro, restul finanțări de la bugetul de stat. Avem un Studiu de Fezabilitate în curs de reactualizare”, a mai arătat Roman.
Situația prezentă a autostrăzii Sebeș-Turda
În prezent, se reactualizează Studiul de Fezabilitate pentru autostradă. „Sunt toate avizele, certificatul de urbanism, se reactualizează Studiul de Fezabilitate. În septembrie se depune cererea de finanțare, în octombrie se face licitația pentru lucrări, iar la sfârșitul anului, dacă nu sunt contestații, ar putea începe lucrările”, a mai precizat Florin Roman.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
albaiulian
luni, 24.06.2013 at 15:44
Florin Roman a explicat clar despre ce e vorba. Autostrada este esentiala pentru dezvoltarea judetului. Hava si PDL pun piedici proiectului pt ca nu pot sa si-l asume. Nimeni din PNL nu a criticat interventiile domnului Negrut, deputat PDL, pentru autostrada la Sebes, ci din contra …
Cristina Nicoleta
luni, 24.06.2013 at 16:01
ia uitati „calendr”-ul autostrazii scris de roman rosu pe alb repede repede pentru dragii lui prostuti :)))))))))))
maty
luni, 24.06.2013 at 18:41
Voi oamenii politici nu reusiti sa dezbracati haina politica nici macar pentru un minut, este o lupta acerba intre voi iar de suferit nu suferim decat noi cetatenii.Tot dati una si buna ca ocolirea cartierului Oarda ar costa 128 de milioane de euro dar inca nu s-au stabilit sumele pentru expropriere,probabil ca daca s-ar fi stabilit ati fi vazut ca poate sumele se compenseaza la cate terenuri intravilane si extravilane veti traversa o sa ne distrugeti vietile noastre si ale copiilor nostrii .Dvs. nu faceti decat sa va STRECURATI CU AUTOSTRADA PRINTRE CASELE NOASTRE la distante de 5m, 13m, 17m, 21m.. .Nu respectati deloc OMUL voi protejati o zona cu un deal gol si pustiu pe care nu se gaseste nici iarba .Nu stu ce interese a avut ONG ca sa faca acel deal zona protejata .Cand eram copii mergeam peste acel deal pustiu la Rapa Rosie si nu era nimic deosebit, nu erau flori sau animale ….repet era si este un deal pustiu unde mai pasc oile cateodata.
Varianta pe care am propuso noi cetatenii de a ne ocolii satul ar fi cea mai buna varianta astfel incat ne-ati salva cartierul de la distrugere.Degeaba ne promite dl.Roman ca ne va pune cele mai bune panouri fonice ca de la a promite si pana a face este cale lunga mai ales cand vine de la un politician.
asus
luni, 24.06.2013 at 23:46
oameni chiar nu inteleg ? ca alba iulia are nevoie de autostrada asta?
Popescu
marți, 25.06.2013 at 10:57
Intradevar, e o problema pentru locuitorii din Oarda, dar exista o categorie de oameni care traiesc cu problema asta de zeci de ani: locuitorii din Partos!
ionesco george
marți, 25.06.2013 at 11:15
Daca „nemtii erau romani” nu aveau nici azi autostrazi.Din moment ce nu sunt au din 1934!!
Georgy
miercuri, 26.06.2013 at 11:11
Ce mi se pare mie extrem de interesant este faptul ca traseul propus de cetatenii localitatii poate fi realizat numai daca se executa 3 tunele. Pe autostrada Brasov-Comarnic, cea mai scumpa autostrada ce urmeaza sa fie executata, sunt prevazute 6 tunele pereche, subliniez pereche (3/sens). Cum in Oarda unde avem o zona de deal facem 3 tunele, iar in zona de munte 6 perechi? Nu pot sa inteleg…Si cum poti sa dai o suma pentru care s-ar putea face devierea autostrazii fara sa faci un calcul estimativ la cat te-ar costa exproprierile? Astfel s-ar putea vedea comparativ cele doua variante, asa la ce te raportezi cand zici ca te costa mai mult? Mai mult fata de ce?