Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Bianca Iuga și Alba24, în căutarea modelelor. Corina Șerban și proiectul ei despre biblioteci și bibliotecari


Publicat

Împreună cu Bianca Iuga, Alba24 a plecat în căutare de modele, de români care îi inspiră și pe cei din jurul lor, de oameni care au ceva de spus, deși nu au căutat niciodată expunerea publică. Cu optimism, îi căutăm pe oamenii valoroși în toată țara, ba chiar și în Diaspora.

Astăzi, prin implicarea Biancăi, Alba24 o găzduiește pe Corina Șerban, un voluntar cu o activitate mai aparte: se ocupă de biblioteci publice, ca o prelungire a pasiunii ei pentru carte. 

”Hai să ieșim din carapace și să facem lucrurile să se întâmple, noi înșine!”

Corina Șerban a copilărit la Vâlcea într-o familie obișnuită, cu doi părinți cu profesii obișnuite și o soră mai mare, printre oameni muncitori, serioși, corecți.

Când era elevă de liceu Corina a început să se implice în activități de voluntariat, pentru că atunci, ca și acum, credea în ideea că fiecare dintre noi poate contribui la schimbarea din jur, că fiecare poate face ceva pentru alții.

Anii de liceu au trecut, Corina a plecat la București, dar adultul de azi, care iubește să urce pe munte, să citească și să meargă la concerte, crede în continuare că schimbarea o facem fiecare dintre noi.

Așa că de câțiva ani este implicată într-un proiect care se numește EduCaB, un proiect de voluntariat în biblioteci publice și cunoaște oameni care, pe lângă ce fac la locurile lor de muncă, aleg să se implice în ceva ce schimbă măcar un pic lucrurile într-un domeniu care îi pasionează.

Când o întrebi despre ce o inspiră, Corina vorbește despre lucruri simple, despre gesture mici, despre mamele și bunicile noastre, despre prietenii din liceu care se implică în proiecte care schimbă o viață.

De fapt, Corina ele unul dintre oamenii aceia care nu așteaptă să vină cineva, nu se știe cine, să facă lucrurile mai bune, ci le schimbă în fiecare zi, prin ceea ce fac, prin exemplul personal.

Ce răspunzi dacă discuția despre modele în viață s-ar reduce la o singură întrebare: care este modelul tău în viață?

Văd modele în jurul meu în fiecare zi. Dacă numesc pe cineva anume, neglijez pe altcineva. Mă gândesc la bunica mea, mama mamei, îmi plăcea energia ei și ochii mari, albaștri, iubitori, cu care ne privea când ne strângea pe toți la masă. Gătea minunat!

Admir femeile din familia mea, pentru ca sunt puternice, harnice și iubitoare. Mai sunt și oamenii pe care i-am întâlnit în parcursul meu profesional și de la care am învățat foarte multe, m-au ghidat frumos. Eu nu pot să reduc răspunsul meu la un singur model!

Modelul meu se schimbă și se reconfigurează cu aceeași dinamică cu care navigăm prin viață.

Cum ai fi răspuns în liceu?

de Bianca Iuga

În liceu am avut o admirație deosebită pentru doi profesori. Îmi plăcea profesoara de română, fiindcă ne punea să gândim. Într-un sistem de educație bazat prea mult pe memorare și prea puțin pe gândire, găsea metode să ne facă să ne punem mintea la contribuție.

Nu învățam comentarii pe de rost, mi se părea fantastic! Da, știu, asta este normalitatea, dar, din păcate, ne-am îndepărtat de ea.

Poate s-au mai schimbat lucrurile între timp, a trecut ceva vreme de când am terminat liceul! Apoi mi-l amintesc pe profesorul de franceză. Am învățat carte de la el, era exigent.

Dar știi ce am mai învățat? Că simțul umorului te scoate din multe încurcături sau măcar te ajută să treci prin ele mai ușor. Îl avea din plin, deși fusese încercat dur de viață.

Dacă ai face o listă cu figuri istorice sau personalități care ar putea fi modele pentru copiii de azi, ce nume ar cuprinde lista asta?

Am descoperit recent niște figuri istorice mai puțin cunoscute, dar care prin experiența lor sunt modele demne de urmat pentru că nu au încetat să lupte pentru libertate.

Elisabeta Rizea, o femeie simplă de la țară, care s-a alăturat rezistenței anti-comuniste în anii 50 și care a suferit fizic pentru valorile sale morale și crezul de viață. Sau Anița Nandriș-Cudla, autoarea cărții „20 de ani în Siberia”, care a supraviețuit terorii deportării în Siberia, în iunie 1941. Sunt două femei învingătoare!

N.r. – Dacă sunteți curioși, puteți citi două cărți publicate la editura Humanitas despre cele două femei amintite de Corina: Povestea Elisabetei Rizea din Nucșoara și 20 de ani în Siberia.

Link-urile sunt:

http://www.humanitas.ro/humanitas/povestea-elisabetei-rizea-din-nuc%C5%9Foara-1

http://www.humanitas.ro/humanitas/20-de-ani-%C3%AEn-siberia-2

Ce persoane de azi, mai mult sau mai puțin publice, ar putea fi modele de urmat, persoane la care să ne uităm cu admirație?

Prietenul meu drag, Alexandru Tache. Îl știu pe Alex din copilărie. Eram doi puști energici și visam noi cum mutăm munții din loc, la 13 ani. Eram amândoi voluntari într-un proiect civic, Rețeaua Pal-tin, adică Participarea Tinerilor la Administrarea Locală, în orașul meu natal, Rm. Vâlcea.

Mă uit cu și mai mare admirație la Alex acum, pentru că el luptă din răsputeri să contruiască, împreună cu familia sa minunată, o casă de tip familial pentru 16 copii abandonați. Este vorba despre proiectul NEST. Eu cred că Alex este exponentul curajului, luptei, perseverenței și al iubirii pentru aproapele nostru!

N.r. Despre ce face Alex Tache puteți citi aici: https://fundatiaalextache.ro/casa-nest/

O carte. Un sfat. O poveste.

Este un sfat și o poveste inspirată din fapte reale, scrisă într-o carte a vieții!

Sfatul este: Hai să ieșim din carapace și să facem lucrurile să se întâmple, noi înșine!

Trăiesc într-o poveste de doi ani de zile, de când sunt implicată într-un proiect cu și despre cărți, dar mai mult cu și despre eroii locali.

Se numește EduCaB proiectul acesta și este despre biblioteci și bibliotecari. O mână de oameni, voluntari toți, din diverse domenii de activitate, care suntem uniți de un scop comun, să ajutăm bibliotecile publice să devină adevărate hub-uri culturale și educative pentru comunități.

Biblioteca poate să fie acel loc unde mergi nu doar să citești, ci să vizionezi un film, să participi la o piesă de teatru, să înveți împreună cu copiii tăi cum să navighezi pe internet, cum să utilizezi rețelele sociale.

În spatele ușilor bibliotecilor se desfășoară o întreagă lume, copiii citesc împreună cu autorii cărților despre femeile care au influențat societatea românească (vezi Caravana Nesupusele la biblioteca din Pietrari, Vâlcea), sau învață de la bibliotecari cum functioneaza spațiul (vezi Ora Să știm la biblioteca din Albești, Mureș) sau urmăresc cu entuziasm piese de teatru (vezi piesa Doctor fără voie, jucată de Cultura-n Șură, la Titești, Vâlcea).

Toate astea se întâmplă pentru că bibliotecarii sunt eroii locali care vor sa crească capacitatea educativă a bibliotecilor lor, dincolo de orgolii personale, piedici instituționale sau răutăți locale.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Heliport la Blaj: Licitația pentru proiectare și execuția lucrărilor, lansată la licitație. Unde va fi amplasat și cum va arăta

Publicat

Licitația pentru proiectarea și construirea unui heliport în municipiul Blaj a fost lansată. Potrivit documentației, heliportul urmează să fie amenajat pe un teren de circa 9.600 mp, aflat pe partea stângă a DN 14B, la ieșire din Blaj spre Teiuș.

Pe heliport va putea ateriza elicopterul MI – 17 aflat în dotarea Inspectoratului General de Aviație al MAI – cel mai mare elicopter aflat în exploatare în România, dar și alte elicoptere din această clasă sau mai mici, atât de stat cât și private, ceea ce va permite executarea unor misiuni în folosul comunității și al regiunii. Heliportul va putea fi utilizat atât pe timp de zi cât și pe timp de noapte.

Primăria Blaj a lansat marți, 22 iunie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o licitație pentru proiectare și execuția lucrărilor pentru obiectivul „Realizare heliport în municipiul Blaj”.

Valoarea totală estimată este de 1.778.311,26 de lei, fără TVA.

În scopul îmbunătățirii stării de sănătate a populației, în condițiile compatibilizării sistemului sanitar românesc cu a celorlalte state ale Uniunii Europene, a redresării și dezvoltării asistenței medicale, inclusiv a sistemului de urgență prespitalicesc, Primăria municipiului Blaj dorește să amenajeze un heliport de suprafață, destinat elicopterelor care execută misiuni aeromedicale SMURD și în situații de urgență, pentru un trafic aerian pe timp de zi și pe timp de noapte, după reguli de zbor la vedere (VFR).

Amplasamentul propus pentru realizarea heliportului este adiacent Drumului Național DN 14B, pe partea stângă, la ieșirea din localitatea Blaj spre Teiuș, pe un teren cu o suprafață de 9.618 mp.

Platforma heliportuară va avea o suprafață de 441 mp și va fi formată din 23 cm îmbrăcăminte rutieră din beton, 20 cm strat de fundație superior, 30 cm strat de fundație din agregate naturale de balastieră, 20 cm strat de pământ stabilizat cu lianți hidraulici, strat anticontaminant din material geotextil.

Drumul de acces va avea o suprafață de 827,35 mp + remiză 128,85 mp.

Împrejmuirea heliportului se va face perimetral, cu un singur acces, atât rutier cât și pietonal, pe drumul care face legătură dintre DN 14B și heliport. Împrejmuirea heliportului se va realiza din panouri prefabricate din plasă zincată bordurată, cu înălțimea de 1,8 metri și stâlpi intermediari metalici, la pas de 2,5 metri. Lungimea perimetrală a suprafeței împrejmuite este de aproximativ 620 ml.

Accesul auto se va realiza printr-o poartă metalică din panouri de plasă bordurată cu o deschidere minimă de 5 metri.

Heliportul va fi echipat cu o unitate mobilă de stingere a incendiilor.

Rezultatele așteptate a fi atinse prin realizarea investiției:

  • asigurarea infrastructurii necesare operării elicopterelor care execută misiuni aeromedicale și în situații de urgență;
  • reducerea timpului de transport a: pacienților, organelor sau a echipei medicale pentru prelevarea organelor în vederea transplantului, a personalului care intervine în situații de urgență și a materialelor;
  • evitarea aglomerărilor din traficul rutier sau a blocajelor provocate de accidentele rutiere, inundații sau înzăpeziri, pentru deplasarea la locul intervenției;
  • sporirea gradului de disponibilitate a serviciilor medicale, printr-o mai bună acoperire a teritoriului;
  • reducerea timpului de răspuns în situații de urgență;
  • posibilitatea operării cu elicopterele atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte, în condiții de vizibilitate;
  • asigurarea disponibilității de executare a misiunilor aeromedicale 24/7;
  • îmbunătățirea trinomului: cost/misiune/eficiență.

Prin amenajarea unui heliport destinat celui mai mare elicopter aflat în exploatare în România, elicopterul MI – 17 aflat în dotarea Inspectoratului General de Aviație al M.A.I., vor putea ateriza toate elicopterele din această clasă s-au mai mici, atât de stat cât și private, permițând executarea unor misiuni în folosul comunității și al regiunii:

– cercetarea şi supravegherea din aer:

  • pentru respectarea normelor privind ordinea şi siguranţa publică;
  • a traficului rutier pe căile de comunicaţii;
  • pentru urmărirea, căutarea, descoperirea şi prinderea evadaţilor, dezertorilor sau a altor persoane despre care există date şi indicii temeinice că intenţionează să săvârşească sau au săvârşit infracţiuni, ori care se sustrag măsurii arestării preventive sau executării pedepselor privative de libertate;
  • pentru prevenirea şi combaterea braconajului şi a exploatării ilegale a altor resurse biologice şi nebiologice;
  • pentru evaluarea situaţiei şi a evoluţiei acesteia în zonele afectate de calamităţi naturale, accidente, incendii, explozii, avarii, poluări cu diverse substanţe.

– căutarea şi salvarea persoanelor aflate în dificultate sau a căror viaţă este pusă în pericol;

– sprijinul aerian al forţelor de intervenţie din cadrul tuturor structurilor M.A.I., prin: transport aerian, debarcare, paraşutare, coborâre rapidă din elicopter şi asigurare din aer a acţiunilor;

– transportul aerian al:

  • bunurilor materiale afectate de calamităţi naturale, accidente, incendii, explozii, avarii;
  • apei, hranei şi a bunurilor de strictă necesitate, în zonele afectate de dezastre;
  • delegaţiilor oficiale şi demnitarilor;
  • armamentului, muniţiilor, materialelor explozive, a altor substanţe periculoase, precum şi a materialelor care necesită un timp scurt de transport (inclusiv substanţe şi produse farmaceutice).

– escortă aeriană a:

  • coloanelor oficiale;
  • transporturilor speciale.

– comandă-control prin:

  • supravegherea şi coordonarea din aer a operaţiunilor şi acţiunilor structurilor M.A.I.;
  • filmarea, înregistrarea şi transmiterea în timp real a imaginilor în centrele operaţionale, ziua şi noaptea.

– stingerea incendiilor de suprafaţă cu ajutorul instalaţiilor speciale de la bordul elicopterelor;

– informarea/alertarea publică:

  • cu ajutorul dispozitivelor de comunicare acustică;
  • prin difuzare de materiale informative de la bordul elicopterelor.

– misiuni umanitare şi transport aeromedical de urgenţă în cooperare cu SMURD.

Descrierea obiectivului de investiție:

– reguli de zbor: VFR de zi și VFR de noapte, fără procedură de apropiere PinS;

– elicopter critic de proiectare: MI 17;

– tipul heliportului: de suprafață;

– structura platformei de aterizare: betonată;

– platforma de aterizare va avea formă pătrată cu dimensiunile în plan de 20 x 20 m;

– pe heliport nu va fi aterizat mai mult de un elicopter în același timp;

– heliportul nu va fi deschis traficului aerian internațional;

– pe heliport nu vor exista:

  • organe de trafic aerian;
  • depozit de carburant și posibilități de alimentare cu combustibil a elicopterelor;
  • hangar;
  • dispecer de sol.

– Se va amenaja o cale rutieră de acces la heliport.

– Se va realiza împrejmuirea amplasamentului, perimetral, cu un singur acces, atât rutier, cât și pietonal.

– Se va amenaja o parcare în suprafață de aproximativ 129,00 mp, racordată la drumul de acces proiectat, având aceeași structură rutieră cu a drumului.

– Se va realiza o cameră pentru personal, echipamente electrice și echipamente și o remiză pentru Unitatea Mobilă de Stingere a Incendiilor.

– Heliportul va fi dotat cu un indicator al direcției vântului, luminat.

– Heliportul va fi prevăzut cu marcaje și marcaje luminoase.

– Alimentarea cu energie electrică se face de la instalația electrică de 230 V.

– Se va realiza încă un circuit de alimentare a tabloului de comandă, independent, dintr-un generator independent, pentru situații de avarie și UPS.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE VIDEO: Tradiție la Colegiul Militar ”Mihai Viteazul” din Alba Iulia. Ultimul apel de seară al promoției 2021

Publicat

Conform tradiției, miercuri 23 iunie 2021, de la ora 21:00, la Colegiul Național Militar ,,Mihai Viteazul” Alba Iulia se desfășoară ultimul apel al Promoției 2021 – „Regele Mihai I – 100”.

Ultimul apel de seară este un moment emoționant pentru absolvenți prin care aceștia își iau rămas bun de la cei patru ani de liceu, de la colegi, cadre didactice și militare, au transmis reprezentanții instituției de învățămînt.

”Apelul de seară este un moment din programul zilnic al elevilor de colegiu militar și se execută numeric, pe subunități, de către elevii gradați.

La terminarea numărătorii, aceștia raportează elevului plutonier adjutant efectivul prezent și absent. După apel elevii trec la activitățile din programul de seară.

Joi, 24 iunie 2021, începând cu ora 9:00 va avea loc ceremonialul prilejuit de absolvirea Promoției 70 „Regele Mihai I – 100” și încheierea studiilor anului școlar 2020 – 2021.

În cadrul festivității sunt incluse momentele specifice: acordarea premiilor de onoare, predarea-primirea cheii generațiilor, dezvelirea tabloului promoției a 70-a, ce poartă denumirea onorifică ,,Regele Mihai I – 100”, și un spectacol artistic susținut de către elevii de la cercurile artistice.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Momentul viiturii de pe râul Geoagiu. Imagini impresionante surprinse de un cetățean din Stremț

Publicat

Momentul viiturii de pe râul Goagiu, în zona comunei Stremț, a fost surprins miercuri de un cetățean al comunei Stremț.

Imaginile impresionante au fost postate pe contul acestuia de Facebook și arată cum, în doar câteva secunde, albia râului s-a umflat și au început să curgă din amonte lemne, gunoaie și tot ce a adunat apa în calea ei.

Miercuri, autoritățile au emis un COD ROSU de vreme rea, valabil în centrul și estul județului Alba.

Autoritățile anunțaseră ploi de 50-60 litri pe metrul pătrat, grindină de dimensiuni medii, vijelii, descărcări electrice.

VIDEO: Facebook, Dorel Lazăr

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Peste 250 de români și-au depus candidaturile pentru un post de astronaut la Agenția Spațială Europeană

Publicat

Un număr de 255 de români (199 de bărbați și 56 de femei) și-au depus candidaturile pentru ocuparea unui post de astronaut al Agenției Spațiale Europene (ESA), după ce pentru prima oară în ultimii 11 ani, ESA a lansat un apel pentru candidați astronauți.

În total, la nivel european, s-au înscris peste 22.000 de candidați, informează Agenția Spațială Română (ROSA), citată de Digi24.ro.

Astfel, ESA caută între patru şi şase astronauţi de carieră, care vor primi poziţii de angajaţi permanenţi şi care vor fi distribuiţi în cadrul unor misiuni spaţiale.

Agenţia doreşte să angajeze, de asemenea, până la 20 de bărbaţi şi de femei în calitate de „rezerve”, iar aceste persoane vor fi selectate pentru o serie de misiuni specifice.

Un astronaut ESA poate ajunge să câștige și peste 10.000 de euro pe lună.

Rundele de evaluare vor determina numărul exact de înscrieri complete și valide depuse și vor marca începutul unui proces de un an și jumătate pentru selecția viitoarei clase de astronauți și astronauți de rezervă ESA.

Etapele prin care vor trece candidații sunt:

Screening: se vor desfășura mai multe runde de screening pe baza tuturor documentelor prezentate împreună cu formularul de cerere, precum și a chestionarului de screening completat ca parte a cererii. În plus, cererile de selecție a candidaților cu dizabilități fizice vor fi supuse unui control medical pe baza deficiențelor eligibile.

Faza 1 de testare: testarea cognitivă, tehnică, motrică și de personalitate

Faza 2 de testare: testarea psihometrică, exerciții de grup și individuale și teste practice

Faza 3 de testare: abilitățile fizice și mentale ale candidaților sunt măsurate în raport cu standardele medicale internaționale pentru misiunile spațiale.

Runda 1 de interviu: interviu în cadrul căruia candidații sunt testați în baza competențelor tehnice și comportamentale (sunt verificate calificările educaționale și verificări ale cazierului judiciar).

Runda 2 de interviu: etapa finală a procesului de selecție. Candidații care ajung în această etapă se pot aștepta la un interviu cu Directorul General al ESA, iar apoi se va lua decizia finală.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate