Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Buget la Ministerul Transporturilor de 1,3 miliarde lei pentru autostrăzi, aprobat la comisii. Aproape un sfert merge către Sebeş-Turda

Publicat

foto aerian autostrada sebes turda_aprilie 2015_5 Ministerul Transporturilor are rezervat pentru anul viitor, un buget aprobat vineri de comisiile parlamentare de 1,3 miliarde lei pentru infrastructura de autostrăzi. Pentru Sebeş-Turda, suma alocată este de 247 milioane de lei.

Guvernul finanţează în continuare construcţia de autostrăzi şi căi ferate în Transilvania şi Banat, însă în Moldova nu există nicio autostradă care să facă legătura cu celelalte regiuni.

Pentru Autostrada Sebeş-Turda sunt prevăzute 247 milioane lei, pentru Lugoj-Deva – 348 milioane lei, pentru Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş – 230 milioane lei, iar pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania vor fi alocate 449,8 milioane de lei. În total, 1,3 miliarde lei vor ajunge anul viitor în infrastructura rutieră din vestul ţării pentru două autostrăzi paralele spre Vest: una de la Sibiu la Arad şi cealaltă de la Târgu-Mureş la Oradea.

De asemenea, vor fi finanţate modernizările liniilor de cale ferată: 1,8 miliarde de lei, pentru tronsoanele Sighişoara-Coşlariu-Simeria, Gurasada-Simeria şi Braşov-Sighişoara.

Pe de altă parte, niciun ban nu este prevăzut de la buget pentru autostrăzi în zona de est a României.

„Alocarea bugetară pe proiectele de infrastructură de transport va putea fi suplimentată printr-un mecanism deja convenit cu Ministerul Finanţelor Publice, în funcţie de derularea lucrărilor“, se arată în Principiile şi obiectivele generale ale Bugetului pe 2016. Guvernul încearcă să se asigure, prin aceasta, că vor exista fonduri disponibile pentru a nu se ajunge la blocaje financiare, în cazul în care unele lucrări vor fi devansate sau se vor realiza într-un ritm mai alert decât cel prevăzut.

Potrivit documentului, în România, există 362,6 kilometri de autostradă, ceea ce reprezintă 0,5% din totalul reţelei de drumuri, iar perspectivele de dezvoltare sunt ca, până în 2030, reţeaua de autostrăzi să crească la peste 2.000 de km.

Viteza medie de circulaţie în România este de aproximativ 66 km/h, pentru călătoriile interurbane, în condiţiile în care, la nivel internaţional, această medie se înscrie între 90 şi 100 km/h.

Stadiul lucrărilor pe cele 4 loturi ale Autostrăzii Sebeş – Turda (sursa, CNADNR, noiembrie):

LOT 1 (judeţul Alba, 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului, km 0+000 – km 17+000, 2 noduri rutiere Alba Iulia Sud la km 8, Alba Iulia Nord la km 16): Stadiul fizic este de 10,70%. Constructor: Impresa Pizzarotti & C SPA – Pomponio Construcţii SRL, valoare contract: 541.739.137 lei

LOT 2 (judeţul Alba, 24,25 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud, km 17+000 – km 41+250, inclusiv nod rutier la Teiuş, km 26): Stadiul fizic este de 7,07%. Constructor: Aktor SA – Euroconstruct Trading 98 SRL, valoare contract 549.332.493 lei.

LOT 3 (judeţul Alba, 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea, km 41+250 – km 53+700, cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200): Stadiul fizic este de 38,50%. Constructor: asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, valoare contract 420.511.921 lei; data de finalizare contractuală: 20.03.2016.

LOT 4 (judeţele Alba şi Cluj: 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda, km 53+700 – km 70+000): Stadiul fizic este de 38,42%. Constructor: Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH, valoare contract 470.004.894,83, lei; dată de finalizare 20.03.2016.

Vezi şi A10 SEBEŞ – TURDA: Mai mult de jumătate din AUTOSTRADĂ, FĂRĂ AUTORIZAŢIE de construire. Precizări de la CNADNR

Finanţarea autostrăzii se face 85% din Fondul de Coeziune și 15% din bugetul de stat. Valoarea totală a investiţiei pentru construcţia celor 70 de kilometri este de 4.643.146.000 lei, potrivit hotărârii de guvern de la momentul licitaţiilor pentru lucrări și este împărțită în patru loturi.

Potrivit CNADNR, fazele proiectului „Construcția Autostrăzii Sebeș – Turda” sunt în cuantum de:

Faza 1: 442.242.221,89 lei fără TVA (POS-T 2007-2013)

Faza 2: 1.539.346.225,22 lei fără TVA (POIM 2014-2020).

Potrivit aceleiaşi surse, întârzierile înregistrate în cadrul acestor contracte au ca și cauze principale finalizarea cu întârziere a proiectelor tehnice de către antreprenori, obținerea cu dificulatate a avizelor și/sau acordurilor necesare în vederea emiterii autorizației de construire.

Traseul autostrăzii în judeţul Alba

In zona km 53+935.50 autostrada traverseaza Valea Ciugudului, intrand in aria administrativa a comunei Unirea, iar apoi la o mica distanta intersecteaza drumul judetean DJ 103G care este traversat printr-un pasaj la km 54+055.

La km 54+139.86 traseul autostrăzii traversează prin intermediul unui pasaj cu o lungime de 55,60 m, Pârâul Inoc. La mică distanță de acesta, în zona km 55+150 se află un alt pod peste un fir de vale secundară.

Din zona km 55, autostrada părăseşte treptat zona culoarului depresionar a Văii Mureşului şi se înscrie pe un aliniament general nordic, direct către Turda, mai întâi pe coastele Dealului Meghieş (472 m), iar mai apoi în lungul văii Pârâului Unirea (afluent de dreapta a Râului Mureş).

La km 55+457.53, autostrada traversează prin intermediul unui pod Pârâul Izvoarelor, după care în zona km 56+200 trece la vest şi nord-vest de comuna Unirea, la aprox. 550 – 560 m distanţă minimă faţă de aceasta, traversează zona colinară din prelungirea culmilor Dealului Meghieş (472 m) şi a Dealului Fătuca (490 m).

În continuarea traseului, autostrada Sebeş–Turda traversează două văi adânci prin intermediul a două poduri, poziţionate la nord-vest de comuna Unirea, apoi cursul de apă de pe Valea Dumbravei.

În zona km 60+000, pe ambele părţi ale autostrăzii este prevăzută realizarea de parcări de scurtă durată (km 60+030 pe partea stângă a autostrăzii şi la km 60+280 pe partea dreapta a acesteia).

Autostrada traversează în zona km 61+989,5 prin intermediul unui viaduct cu lungimea de 142,10 Pârâul Măhăceni şi DC16.

sursă: zf.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax