Actualitate
Călătorie în istorie cu „Mocănița”. Turiștii se pot bucura de frumusețile de pe valea Arieșului în tren de epocă. Preţul biletului
Turiștii care ajung în Țara Moților pot avea parte de o călătorie în timp, la propriu, cu un tren de epocă. Mocănița şi-a reluat cursele regulate pentru pe traseul Abrud – Câmpeni şi retur. Aceasta pornește la drum în fiecare weekend până în data de 11 septembrie.
VEZI: Concediu în Munții Apuseni. Ce trebuie să vizitezi dacă ajungi pentru câteva zile în „Țara Moților”
Timp de peste două ore, turiștii se pot bucura de frumuseţea zonei pe o distanţă de aproximativ 11 kilometri care cuprinde localităţile Abrud, Gura Roşiei, Cărpiniş şi Câmpeni. Această porţiune de drum este doar o mică parte din fostul traseu al Mocăniţei – unul foarte spectaculos de-a lungul văii Arieşului – care se întindea pe o distanţă de aproximativ 94 de kilometri, între Turda şi Abrud, inaugurat în anul 1912 şi care a funcţionat 85 de ani, până în 1997.
Trenul de epocă circulă în fiecare sâmbătă şi duminică pe ruta Abrud – Câmpeni atunci când se vor aduna cel puţin 20 de persoane. Acesta pornește din gara Abrud la orele 10.00, 13.00 şi 16.00. Preţul pentru o cursă este de 25 de lei, pentru adulţi, respectiv 15 lei pentru copii.
În România, termenul “Mocăniţă” a fost consacrat pentru trenurile cu aburi care circulau în ţară, în regiunile de munte, pe ecartament îngust de 760 milimetri.
Trenul nu poate atinge o viteză mai mare de 15 km, astfel că timpul de parcurgere al traseului este considerabil.
Astfel de atracţii turistice sunt şi la Alba Iulia, unde este expusă o locomotivă restaurată a Mocăniţei, trenul care circula pe linia îngustă înainte de 90, dar şi la intrarea în Cîmpeni.
În Apuseni, linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Inaugurată în 1912, Mocănița Turda-Abrud avea să fie cea mai lungă linie CFI, cu ecartament de 760 mm. De la începutul secolului XX. s-a angajat în a transporta lemne, persoane și alte bunuri pe Valea Arieșului, legând orașul Turda de Câmpeni și mai apoi de Abrud. Circulând timp de 85 de ani, această Mocăniță a avut roluri multiple, ajungând în scurt timp să fie un ”simbol” al văii, ”sufletul moților”, ceva ce reprezenta localnicii. În anul 1997 a urmat închiderea ei pe motive de nerentabilitate, urmând ca toată linia să fie lăsată în paragină și a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi.
Segmentul de linie care nu a fost distrus în totalitate şi a putut fi repus în funcţiune a fost cel dintre Câmpeni şi Abrud.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News