Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

CALENDARUL OBLIGAŢIILOR FISCALE pe luna MAI 2015: Termene la Fisc pentru declarațiile de mențiuni, situații, formulare și plăți


Publicat

finante Alba 2015Obligații fiscale pentru luna MAI 2015. Agenția Națională de Administrare Fiscală informează contribuabilii privind calendarul obligațiilor fiscale pentru luna mai 2015. Vedeți mai jos până când se depun declarațiile de menţiuni, privind impozitele pe venit, alte formulare și plăți.

Calendarul obligaţiilor fiscale pe luna MAI 2015:

OBLIGAȚII FISCALE: Joi, 7 mai

Depunerea Declaraţiei de menţiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală şi care efectuează o achiziţie intracomunitară taxabilă în România. Formular: Declaratie_092

– contribuabilii înregistraţi în scop de TVA care utilizează ca perioadă fisc.ală trimestrul şi care au efectuat o achiziţie intracomunitară taxabilă în România, fiind astfel obligaţi să‑şi modifice perioada fiscală, devenind plătitori de TVA lunar. OPANAF 1165/2009

– declaraţia se depune la organul fiscal competent, în 5 zile lucrătoare de la finele lunii în care intervine exigibilitatea achiziţiei intracomunitare; formularul se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele prevăzute.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 11 mai

Depunerea Declaraţiei de menţiuni privind anularea înregistrării în scopuri de TVA în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care în cursul unui an calendaristic nu depăşesc plafonul de scutire prevăzut la art. 152 din Codul fiscal. Formular: Declaratie 096

– persoanele impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din C.F., care nu au depăşit plafonul de scutire şi care doresc să fie scoase din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. C.F. art. 152, alin. (7), OPANAF 1768/2012

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei eliberărilor pentru consum de țigarete/țigări și țigări de foi în luna/anul. Formular: Anexa31^1

– antrepozitarii autorizaţi, destinatarii înregistraţi sau importatorii autorizaţi pentru produse din grupa tutunului prelucrat; C.F. art. 206^15 alin. (7); HG 44/2004 pct. 77^1 alin. (1)

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei eliberărilor pentru consum de tutun fin tăiat, destinat rulării în ţigarete/alte tutunuri de fumat în luna/anul. Formular: Anexa31^2

– antrepozitarii autorizaţi, destinatarii înregistraţi sau importatorii autorizaţi pentru produse din grupa tutunului prelucrat, C.F. art. 206^15 alin. (7), HG 44/2004 pct. 77^1 alin. (1)

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei centralizatoare privind achiziţiile/utilizările de produse accizabile şi livrările de produse finite rezultate în luna/anul, pentru luna precendentă. Formular Anexa 35: Situatie_central_HG_1620_2009

– operatorii economici care deţin autorizaţii de utilizator final (produse energetice); C.F. art. 206^20, HG 1620/2009 pct. 82 alin. (22)

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei centralizatoare privind achiziţiile/utilizările de produse accizabile şi livrările de produse finite rezultate în luna/anul, pentru luna precendentă. Formular Anexa 35: Situatie_central_HG_1620_2009

– operatorii economici care deţin autorizaţii de utilizator final (alcoolul etilic şi a produse alcoolice); C.F.  art. 206^58, HG 1620/2009 pct. 111 alin. (30)

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei centralizatoare privind achiziţiile şi livrările de produse accizabile pentru luna precendentă. Formular: Anexa 47 Declaraţie

– destinatarii înregistraţi şi reprezentanţii fiscali pentru achiziţiile şi livrările intracomunitare de produse accizabile; C.F. art. 206^50, HG 44/2004  pct. 105 alin. (2) – (3).

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei privind operaţiunile desfăşurate în antrepozitul fiscal de producţie pentru luna precendentă. Formular Anexa 48.1-48.5: Declaraţie

– antrepozitarii autorizaţi pentru producţie produse accizabile; C.F. art. 206^55 alin. (1)-(2), HG 44/04 pct. 109

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei privind operaţiunile desfăşurate în antrepozitul fiscal  de depozitare pentru luna precendentă. Formular Anexa 49: Declaraţie

– antrepozitarii autorizaţi pentru depozitare produse accizabile; C.F. art. 206^55, alin. (1) şi (3), HG 44/04 pct. 109

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea jurnalelor privind livrările de combustibil destinat utilizării exclusiv pentru aviaţie – Formular Declaraţie (anexa nr. 52.1) sau navigaţie Declaraţie (anexa nr. 52.2) pentru luna precendentă

– antrepozitarii autorizaţi pentru producţie/depozitare, HG 44/2004 pct. 113 alin. (12) subpct. 113.1.1 alin. (9), (10) şi (14) şi subpct. 113.1.1 alin. (7) şi (8).

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea jurnalelor privind achiziţiile/ livrările de combustibil destinat utilizării exclusiv pentru aviaţie – Formular Declaraţie (anexa 53.1) sau navigaţie Declaraţie (anexa 53.2) pentru luna precendentă

– antrepozitarii autorizaţi pentru depozitare, HG 1620/2009 pct. 113.1 alin. (13) subpct. 113.1.1 alin. (5), (11), (12), (16) şi subpct. 113.1.2 alin. (9), (10), (16)

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Situaţiei privind privind livrările de produse accizabile în luna … anul … pentru luna precendentă – Formular Declaraţie (anexa nr. 55.1)

– operatorii economici care deţin autorizaţii de expeditor înregistrat, HG 44/2004 subpct. 90.1 alin. (8^1)

OBLIGAȚII FISCALE: Vineri, 15 mai

Depunerea Evidenţei achiziţionării, utilizării şi returnării marcajelor pentru luna precendentă – Formular Declaraţie (anexa nr. 57)

– antrepozitarii autorizaţi, destinatarii înregistraţi şi importatorii autorizaţi de produse supuse marcării, C.F. art. 206^64, HG 1620/2009 subpct. 117.2 alin. (9)

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Plata contribuţiei trimestriale pentru medicamente pentru trimestrul I 2015.

– deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor sau reprezentanţii legali ai acestora. O.G. 77/2011 art. 5 alin. (8)

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Plata impozitului reţinut la sursă în luna precedentă. Plătitorii de următoarele venituri:

– din drepturi de proprietate intelectuală;

– din contracte/ convenţii civile şi de agent;

– expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi extrajudiciară;

– obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică (nu generează o persoană juridică)

– din premii şi jocuri de noroc

– obţinute de nerezidenţi

– din alte surse

C.F. art. 52 alin. (3), art. 52^1 alin. (1) şi (4), art. 77 alin. (6), art. 79 alin. (3), art. 116 alin. (4) şi (5)

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei privind obligaţiile de plată la bugetul de stat. Formular Declaratia_100 (format electronic)

– lunar, contribuabilii prevăzuţi în OPANAF 3136/2013, anexa 2, cap. I, subcap. 1, par. 1.1.

– alte termene: contribuabilii prevăzuţi în OPANAF 3136/2013, anexa 2, cap. I, subcap. 1, par. 1.4

– se completează electronic, de către plătitorii de impozite, taxe şi contribuţii sociale cărora le revin obligaţii de plată la bugetul stat; se folosesc programele respective, puse la dispoziţie gratuit de Ministerul Finanţelor Publice. Conform OPANAF 2520/2010, contribuabilii mari şi contribuabilii mijlocii, precum şi sediile secundare ale acestora, au obligaţia depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro. Semnarea declaraţiilor se realizează prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condiţiile Legii nr. 455/2001. Ceilalţi contribuabili depun declaraţia la organul fiscal competent, în format PDF, cu fişier XML ataşat, pe suport CD, însoţit de formatul hârtie, semnat şi ştampilat conform legii.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate – Formular Declarația 112

– pentru luna precedentă: persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori, precum şi entităţile asimilate angajatorului, care au calitatea de plătitori de venituri din activităţi dependente; instituţiile publice care calculează, reţin, plătesc şi suportă contribuţii sociale obligatorii în numele asiguratului; orice plătitor de venituri de natură salarială sau asimilate salariilor (art. 296۸3 lit. g), C.F. art. 296^19 OMFP 1045/2012.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea declaraţiilor privind veniturile realizate din România sau din străinătate, după caz, pentru fiecare categorie şi sursă de venit pentru anul trecut

Declaraţia 200: Formular Declaratie_200_2014

– persoane fizice cu venituri din activităţi independente, venituri din cedarea folosinţei bunurilor (fără arendare), venituri din activităţi agricole, din silvicultură şi piscicultură, câştiguri rezultate din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, operaţiuni de vânzare -cumpărare de valută la termen, pe bază de contract, câştigul/pierderea din orice alte operaţiuni de acest gen. C.F.art.83, OMEF 2371/07, OPANAF 24/2013

Declaraţia se depune, împreună cu anexele completate, dacă este cazul, în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire ori prin celelalte metode prevăzute de lege. Declaraţia poate fi depusă şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin utilizarea serviciului de depunere declaraţii on-line, existent pe portalul e-guvernare.ro. Aici, program.

Declaraţia 201: Formular Declaratie_201_2014

contribuabilii care au realizat venituri din străinătate: profesii libere, activităţi comerciale, drepturi de proprietate intelectuală, cedarea folosinţei bunurilor, dividende, dobânzi, premii şi jocuri de noroc, câştiguri din transferul titlurilor de valoare, alte venituri din investiţii, pensii, precum şi alte venituri aflate în străinătate. Declaraţia se depune şi de către persoanele fizice care îndeplinesc condiţiile de rezidenţă prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau lit. c), timp de 3 ani consecutivi; C.F.art. 90 alin.(3), şi art. 7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau lit. c). 7, OMEF 2371/07

Se completează de mână, în două exemplare, din care unul rămâne la contribuabil. Declaraţia se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată. Nu se declară veniturile din salariile obţinute în străinătate.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Cererii privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe salarii şi venituri asimilate salariilor.

Formular Cerere_230_2014

– persoanele fizice cu venituri din salarii şi asimilate acestora, în următoarele situaţii:

– au efectuat în anul de raportare cheltuieli pentru acordarea de burse private conform Legii nr. 376/2004 şi solicită restituirea acestora;

– optează pentru virarea unei sume reprezentând până la 2% din impozitul anual pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii sau a unităţilor de cult,  precum şi contribuabililor care solicită deducerea din veniturile impozabile din salarii, obţinute la funcţia de bază, a cheltuielilor efectuate pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, potrivit legii, în limita unei sume maxime egale cu 300 lei pe an; C.F.art.57 alin. (4), OPANAF 4018/2014.

Formularul se depune în format hârtie, la registratura organului fiscal competent sau se comunică prin poştă cu confirmare de primire. Formularul se poate transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Aici, program.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei privind venitul estimat / norma de venit pentru anul în curs.

Formular Declaratia_220_2013

– contribuabilii care în anul anterior au realizat pierderi şi cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum şi cei care, din motive obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel puţin 20% faţă de anul fiscal anterior; C.F. art. 81 alin. (3); OPANAF 184/2013

Declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care realizează, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri în bani şi/sau în natură din România, provenind din: activităţi independente; cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia veniturilor din arendă; activităţi agricole impuse în sistem real; silvicultură şi piscicultură. Formularul se utilizează pentru declararea veniturilor şi cheltuielilor estimate a se realiza în anul de impunere, pentru exercitarea opţiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net, precum şi pentru recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit legii. Declaraţia se depune şi de către contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente impuse pe bază de norme de venit. Declaraţia se completează pe surse şi categorii de venit, de către contribuabil sau de către împuternicitul acestuia, înscriind cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele prevăzute de formular. Declaraţia se depune în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Declaraţia poate fi depusă şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin utilizarea serviciului de depunere declaraţii on-line, existent pe portalul e-guvernare.ro. Aici, program.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit pentru anul în curs

Formular Declaratia_221_2014

– contribuabilii care obţin venituri din activităţi agricole, conform C.F. art. 71; C.F.art.74 alin.(2), OPANAF 530/2014

Declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care realizează, în mod individual, venituri impozabile din România, din activităţi agricole pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit, provenind din: a) cultivarea produselor agricole vegetale; b)  exploatarea plantaţiilor viticole, pomicole, arbuştilor fructiferi şi altele asemenea; c) creşterea şi exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animală, în stare naturală.

Declaraţia se depune astfel: 1. În situaţia în care activitatea se desfăşoară în mod individual, declaraţia se completează în două exemplare: – originalul se depune la: a) organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România; b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, pentru ceilalţi contribuabili persoane fizice.- copia se păstrează de către contribuabil sau de împuternicitul/curatorul acestuia. 2 În situaţia în care activitatea se desfăşoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică: eclaraţia se completează în două exemplare: – originalul se depune la organul fiscal la care asocierea este luată în evidenţă fiscală; – copia se păstrează la domiciliul fiscal al asocierii, împreună cu celelalte documente privind activitatea acesteia.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei privind veniturile estimate pentru asocierile fără personalitate juridică şi entităţile supuse regimului transparenţei fiscale pentru anul în curs

Formular Declaratia_223

Se depune de către asociatul desemnat prin contract de asociere şi se completează în cazul asocierii fără personalitate juridică, constituite între persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente – comerciale şi profesii libere, inclusiv din activităţi adiacente, venituri din activităţi agricole pentru care venitul net anual se determină în sistem real pe baza contabilităţii în partidă simplă, precum şi venituri din silvicultură şi piscicultură.

Declaraţia se depune şi în cazul persoanelor fizice cu venituri dintr-o activitate desfăşurată într-o formă de organizare cu personalitate juridică (SPRL) constituită potrivit legii speciale şi care este supusă regimului transparenţei fiscale. C.F.art.81 alin.(3), OPANAF 184/2013.

În cazul societăţii civile cu personalitate juridică constituită potrivit legii speciale şi care este supusă regimului transparenţei fiscale, potrivit legii, se aplică regulile de determinare a venitului net din activităţi independente. Persoanele fizice care obţin venituri dintr-o activitate desfăşurată într-o formă de organizare cu personalitate juridică (SPRL) constituită potrivit legii speciale şi care este supusă regimului transparenţei fiscale, potrivit legii, au obligaţia să asimileze acest venit distribuit, venitului net anual din activităţi independente. Asocierile în cadrul cărora se obţin venituri de natura celor mai sus menţionate, din mai multe surse, depun câte o declaraţie estimativă pentru fiecare sursă, respectiv pentru fiecare categorie de venit. Declaraţia se completează şi se depune de către asociatul desemnat prin contractul de asociere să răspundă de îndeplinirea obligaţiilor asocierii faţă de autorităţile publice, înscriind cu majuscule, citeţ şi corect toate datele prevăzute în formular. Declaraţia se depune în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România pentru luna precedentă. Formular Declaratie_224

– persoanele fizice care obţin salarii din străinătate pentru activităţi în România şi persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România, C.F.art. 60 alin. (2) OPANAF 52/2012

– se depune la: a) organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România; b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, pentru ceilalţi contribuabili persoane fizice.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Decontului de taxă pe valoarea adăugată Formular Declaratia 300 (format electronic)

– persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de TVA conform art. 153 C.F., C.F.art.156^2 alin. (1), OPANAF 1790/2012

– lunar, trimestrial, semestrial, anual – după caz (vezi instrucţiunile de completare din formular, C.F.art.156^2, alin. (1), OPANAF 1790/2012

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Decontului special de taxă pe valoarea adăugată pentru luna precedentă Declaratia_301_decont special TVA (format electronic)

– persoanele menţionate în instrucţiunile de completare a formularului, pentru fiecare secţiune, C.F. art. 156^3, alin. (2) OPANAF 30/2011

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adăugată. Formular Declaratia 307

– persoanele impozabile prevăzute la art. 134 alin.(5), art. 128 alin. (7), art. 152 alin. (7), art. 153 alin. (9) lit. a) – e) şi g) din C.F. (OPANAF 2223/2013): a) persoana impozabilă, beneficiară a transferului de active în calitate de succesor al cedentului în ceea ce priveşte ajustarea dreptului de deducere, dacă nu este înregistrată în scopuri de TVA şi nici nu se înregistrează în scopuri de TVA ca urmare a transferului; b) locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achiziţionate printr-un contract de leasing, dacă transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc după scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA a locatarului/utilizatorului; c) persoana impozabilă pentru care înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată, care a efectuat ajustări incorecte sau nu a efectuat ajustările de taxă; d) persoana impozabilă pentru care înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată, şi care: – nu a efectuat ajustările de taxă prevăzute de lege în ultimul decont depus înainte de scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA sau a efectuat ajustări incorecte; – trebuie să efectueze regularizările/ajustările legale pentru operaţiuni realizate înainte de anularea înregistrării.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declarației privind taxa pe valoarea adăugată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art.153 alin. (9) lit. a) ‐ e) din Codul fiscal. Formular Declaratia_311

– persoanele impozabile al căror cod de TVA a fost anulat conf. art. 153 alin. (9) lit. a) ‐ e) C.F. şi care efectuează în perioada în care nu au cod valid de TVA, livrări şi/sau achiziţii /prestări de bunuri/ servicii care sunt obligate la plata TVA, OPANAF 2224/2013

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei recapitulative privind livrările / achiziţiile /prestările intracomunitare de bunuri pentru luna trecută. Formular Declarația 390 VIES

– contribuabilii înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1 din C.F. art. 156^4, OPANAF 3162/2011; care au efectuat livrări, achiziţii sau prestări de servicii în ţările membre ale Uniunii Europene, sau în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, astfel cum sunt definite în titlul VI din Codul fiscal. Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de Ministerul Finanţelor Publice. Conform OPANAF 2520/2010, contribuabilii mari şi contribuabilii mijlocii, precum şi sediile secundare ale acestora, au obligaţia depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro. Semnarea declaraţiilor se realizează prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condiţiile Legii nr. 455/2001.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea Declaraţiei informative privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional aferente perioadei de raportare precedente (luna, trim. etc.; perioada de raportare este cea declarată pentru depunerea decontului de TVA, prevăzută la art. 156^1 din C.F.). Formular Declarația 394. Se completează electronic. AICI, program.

– persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Codul fiscal şi care sunt obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (1) şi (7), pentru operaţiuni impozabile în România conform art. 126 alin. (1) şi taxabile cu cota prevăzută de lege; b) persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Codul fiscal, care realizează în România, de la persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, achiziţii de bunuri sau servicii taxabile cu cota prevăzută de lege. Se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-România. Declaraţia se poate depune la registratura organului fiscal competent (ori se comunică prin poştă cu confirmare de primire) în format electronic, pe suport electronic, însoţit de anexa nr. 1 la ordin, în format hârtie (doar prima pagină), semnat şi ştampilat, conform legii. Declaraţia se completează/validează cu ajutorul programului de asistenţă, care poate fi descărcat de pe portalul ANAF. OPANAF 3806/2013.

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Plata impozitului pe construcţii, rata I

a) persoanele juridice române, cu excepţia instituţiilor publice, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, asociaţiilor, fundaţiilor şi a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare şi funcţionare;

b) persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;

c) persoanele juridice cu sediu social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene.

C.F. art. 296^36, OPANAF 1950/2012

OBLIGAȚII FISCALE: Luni, 25 mai

Depunerea notificării pentru încetarea aplicării sistemului TVA la încasare. Formular Declaratia 097

– persoane impozabile care depăşesc plafonul de 2.250.000 lei;

– persoane impozabile care renunţă la aplicarea sistemului TVA la încasare. OPANAF 3884/2013.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Intervenții Salvamont la Sălciua și Piatra Secuiului, pentru evacuarea a doi turiști. Operațiunile au durat peste 7 ore

Publicat

Serviciul Public Salvamont Salvaspeo Alba a intervenit sâmbătă, în zona comunei Sălciua, pentru acordarea primului ajutor și evacuarea unei persoane de sex masculin în vârstă de 26 de ani din Alba Iulia care acuza dureri în zona toracelui.

Potrivit reprezentanților Salvamont Alba, persoana a fost predată unui echipaj de la Serviciul Județean de Ambulanță.

Tot sâmbătă, salvamontiștii din Alba au acordat primul ajutor și au evacuat o persoană de sex masculin din Piatra Secuiului, comuna Rimetea, persoană care prezenta amețeli.

Potrivit reprezentanților Salvamont Alba, operațiunile de salvare au fost foarte dificile.

Cele două intervenții au durat aproximativ 7 ore și jumătate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Comerțul cu mașini second-hand, fiscalizat de anul viitor, cu beneficii la buget de 700 milioane de euro. Propunerea APIA

Publicat

masini-noi

Comerţul cu autovehicule rulate, realizat de către persoanele fizice şi juridice din România, trebuie fiscalizat de la 1 ianuarie 2021, pentru o dezvoltare sustenabilă a pieţei auto, iar beneficiile aduse bugetului de stat vor fi de aproximativ 700 de milioane de euro/an, susţin reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

„Viziunea APIA pentru o dezvoltare sustenabilă a pieţei auto din România, este axată pe o serie de vectori de dezvoltare care să faciliteze atingerea pe plan naţional a obiectivelor de mediu asumate în cadrul dialogului internaţional şi european. Din perspectiva obiectivelor Agendei pentru Dezvoltare Durabilă din 2030 a ONU (din care patru sunt de interes şi pentru industria auto)”, se arată într-un comunicat de presă a Asociaţiei, transmis vineri Agerpres.

Una dintre cele zece măsuri pe care APIA le propune Guvernului României în vederea revitalizării activităţii de comerţ cu autovehicule noi şi servicii post-vânzare se află realizarea de Ministerul Sănătăţii a unui Ghid de sănătate publică/Cod de bună practică privind măsurile de precauţie în materie de sănătate pentru operatorii economici ce activează în acest domeniu. De asemenea, se propune asigurarea unor programe de testare a angajaţilor companiilor respective.

Potrivit sursei citate, în România este nevoie de realizarea şi punerea în aplicare a unui Program Naţional de Înnoire a Parcului auto al autorităţilor publice prin achiziţii publice de autovehicule, în special cu emisii reduse şi actualizarea criteriilor pentru cumpărarea de autovehicule ecologice.

În plus, se propune pregătirea din timp a cadrului normativ aplicabil Programelor „Rabla Clasic” şi „Rabla Plus”, astfel încât operatorii din piaţă să aibă elementele necesare pregătirii anului 2021.

Specialiştii APIA susţin eliminarea prevederilor care limitează (leasing, test-drive) abordarea consistentă a Programului „Rabla Plus” de către potenţialii beneficiari, precum şi eliminarea nedeductibilităţii TVA pentru autovehiculele cu emisii zero sau scăzute.

De asemenea, a măsură vizează realizarea unui parteneriat public – privat pentru descentralizarea înmatriculării către dealerii de automobile şi digitalizarea procedurii de înmatriculare, în acord cu practica europeană din alte ţări.

În ceea ce priveşte infrastructura destinată autovehiculelor electrice, APIA susţine aplicarea unui program de finanţare care să fie disponibil operatorilor economici, pentru staţii de încărcare la nivelul autostrăzilor, drumurilor europene şi drumurilor naţionale, în valoare de 53 de milioane de euro aprobat de Comisia Europeană pentru România.

Alte măsuri considerate importante de către producătorii şi importatorii de automobile din România sunt: introducerea în Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice 2021-2030 a unor obiective pentru 2025 şi 2030 privind numărul de autovehicule cu emisii zero sau scăzute şi staţii de încărcare (electrice, hidrogen, CNG, LNG), realizarea unui cadru normativ general pentru introducerea de către municipii a zonelor cu emisii scăzute şi modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea in considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legaţi de poluare sau schimbări climatice.

Nu în ultimul rând, APIA este de părere că fiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate (realizat de către persoane fizice, dar şi juridice), cu aplicare de la 1 ianuarie 2021, reprezintă o măsură importantă pe care ar trebui să o ia autorităţile, beneficiile aduse bugetului de stat fiind de circa 700 milioane de euro/an.

Tot membrii APIA propune spre dezbatere atât autorităţilor, cât organizaţiilor sau persoanelor interesate asumarea unor obiective prin documentul „Viziunea APIA 2020-2030 Mobilitate sustenabilă, sigură şi eficientă”.

În acest sens, se propun planuri de îmbunătăţire a calităţii aerului în oraşe (reducerea emisiilor CO2, a emisiilor poluante NOx si PM, prin stimularea casării/retragerii din parcul naţional auto a autovehiculelor poluante), creşterea gradului de siguranţă rutiera (prin: promovarea vehiculelor care corespund celor mai noi prevederi în domeniu, dezvoltarea infrastructurii rutiere naţionale şi conexiuni cu Europa, fiscalizarea folosită ca instrument de înnoire a parcului auto – comerţ autovehicule rulate, impozit anual, beneficii pentru achiziţia de autovehicule verzi).

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Alexandru Mihai Dan, micul pianist din Alba Iulia pasionat de Mozart, bicicletă și Xbox. Visează să urmeze Conservatorul

Publicat

Alexandru Mihai Dan are 11 ani și o pasiune mare: muzica. A terminat clasa a IV-a la Liceul de Arte ”Regina Maria” Alba Iulia, unde studiază pianul. 

Micul pianist a câștigat deja multe premii, cel mai recent fiind premiul al doilea la categoria sa de vârstă, la Concursul Internațional ”ProPiano România 2020 online”. Din cauza epidemiei de coronavirus, concursul s-a desfășurat online.

”De mic am avut înclinații spre muzică; dar nu e de mirare ținând cont că în familia noastră sunt mulți muzicieni: mătușa mea este profesoară de pusn și canto la o școală de profil din Franța, verișoara mea cânta în New York la vioară, tatăl meu cântă la pian iar unchiul meu la chitară. Mama nu are nici o înclinație spre muzică. Am început să mă joc la pian devreme, având o pianină în casă, dar serios am început să studiez pianul de la 6 ani” spune Alex Dan.

Anul trecut, Alex a cântat în cadrul festivalului Graf – Art Gura Râului – Sibiu, pe aceeași scenă cu mătușa și verișoara lui. Trei generații pe aceeași scenă și multă emoție din partea copilului.

Din clasa I, Alex s-a mutat la Liceul de Arte ”Regina Maria” din Alba Iulia, pentru a studia serios acest instrument. Acolo a fost descoperit de profesorul Ovidiu Pârjol.

”Între noi există o adevărată chimie, el fiindu-mi un adevărat mentor și model. Începutul a fost greu, am avut mult de recuperat față de colegii mei care erau de un an la liceu. A contat foarte mult sprijinul profesorului și al părinților dar și faptul că sunt într-o clasă cu colegi foarte talentați și astfel nivelul de pregătire este unul ridicat” spune Alex.

A început să participe la concursuri din clasa a II-a, câștigând de la primul concurs premiul întâi.

Ulterior a obținut premiul I la Festivalul J.S.Bach, concursul Pro Piano, concursul internațional de interpretare ”Piano Modus Vivendi”.

”În clasa a III-a, la concursul național de pian ”Prietenii Muzicii Pro Piano pe lângă premiul I la categoria mea de vârstă am luat și Premiul Special pentru cea mai bună interpretare din concurs a unei piese din secolul XX (Prokofiev)” își amintește Alex.

A mai cântat și la Sinagoga din Alba Iulia, în cadrul unui proiect muzical susținut în parteneriat cu Liceul de Arte, Lions Club și Comunitatea Evreilor din Alba Iulia și anul trecut a fost premiat în cadrul Galei Performerilor din învățământ.

Micul muzician studiază în fiecare zi cam o oră și jumătate, până la 2 ore, dar, spune el, ”am și zile în care trag chiulul și nu studiez”.

Compozitorul lui preferat este Mozart; îi plac sonatele lui, în special Rondo Alla Turca. Ascultă însă și alt fel de muzică: ”Începând cu Queen, eternul Queen – după cum spune mama, U2, Scorpions dar și Bruno Mars, Marhmello, Travis Scott”.

La școală pe lângă pian îi plac o serie de materii: Limba Română, Științele Naturii și Istoria. Îi mai place să joace tenis, să înoate, să se dea cu bicicleta sau trotineta dar și să se joace pe Xbox.

Visul său este să urmeze conservatorul, dar nu i-ar displăcea să fie bucătar.

”În perioada pandemiei a fost greu pentru că am făcut școală online, inclusiv orele de pian. A fost greu atât pentru mine cât și pentru domnul profesor.

Este dificil să predai și să înveți online, să nu se audă perfect notele sau nuanțele pe care le cânt, să văd prin telefon cum trebuiesă apăs pedala.

Dar în ciuda acestui aspect, în iunie am participat la Concursul Internațional ”ProPiano România 2020 online” și spre bucuria mea am luat premiul 2 la categoria mea de vârstă. Sunt mulțumit dar m-am și ambiționat ca la anul să iau premiul 1” adaugă Alex.

;

Foarte importantă este înțelegerea dintre profesor și elev dar și sprijinul părinților.

Am noroc cu domnul profesor Ovidiu Pârjol pentru că el știe cum să mă ia, când mai tare, când mai încet.

Mona Dan, mama băiatului: ”Este destul de greu să ai o pianină acasă, a ta personală, atât din punct de vedere financiar, fiind destul de scumpă cât și din punct de vedere al spațiului. Dar dacă vrei să faci performanță sau să profesezi în acest domeniu, este absut necesară”.

Ce spune profesorul Ovidiu Pârjol despre Alex și despre cursurile online:

”Majoritatea elevilor bănuiesc (nu am cum să știu, decontul îl vom putea evalua mai sigur după o anumită detașare în timp) că au avut o scădere a rezultatelor învățării în noul mediu online.

E de așteptat pentru că ar fi o listă imensă de motive perfect legitime pentru a justifica această tendință. Așadar nu m-aș fi putut supăra prea tare dacă și cu Alex s-ar fi întâmplat astfel.

E crucial să înțelegem că nu ne putem plânge de copii, întotdeauna pentru eșecul unui copil vina este a adulților. Ne putem plânge între noi, profesorii de părinți și părinții de profesori, restul este, cred, sub demnitatea unui adult.

Alex însă a progresat online într-un ritm mai rapid decât offline. Explicația? Foarte simplă. Pentru a desfășura o oră de pian online cu elevi mai mici e de mare folos asistența părinților. Se poate și fără dar e mult mai greu.

Camera telefonului trebuie destul de des mutată de pe elevul în fața claviaturii pe partitură și înapoi pentru că unele detalii din partitură trebuie să mi le poată arăta elevul cu mâna lui pe partitură pentru a mă convinge că a înțeles despre ce vorbim. Ăsta e doar unul dintre multele „detalii tehnice“ ale orei de pian online.

Nu e ușor, dar nici imposibil nu e. Știți gluma aceea „de sezon pandemic“ care sună cam așa: „Mulți părinți o iau razna în perioada asta, în casă cu copiii lor. Sunt obligați să suporte educația pe care le-au dat-o…“. Nu a fost chiar așa cu părinții lui Alex, dar au fost nevoiți să asiste la ora de pian. Au înțeles măcar parțial pe ce insist și prin urmare l-au supravegheat altfel în timpul studiului individual din fiecare zi.

Au contat enorm și privirile mamei din spatele camerei. Nu le vedeam, dar le intuiam din reacția lui Alex.

Răbdarea mamei a fost pusă la încercare mai mult decât a mea și astfel s-a mai întâmplat ceva bun în tot răul pandemiei: au înțeles mai bine și părinții cât de greu e să cânți la pian și ce presupune mai exact asimilarea unei lucrări muzicale.

Să ne înțelegem: întotdeauna voi prefera ora offline. Se pierde mult, în multe sensuri, când desfășori ora online. Ora online este pentru mine învățământ „pe modul avarie“. Dar nu e imposibil.

Însă Alex este unul din fericiții elevi cu acces la tehnologie și internet, cu părinți care îi pot acorda mult timp pentru a-l asista și supraveghea, cu o curte în care să se poată juca în aer liber pentru a compensa măcar un pic expunerea zilnică pentru mai multe ore la un ecran.

Mă miră ipocrizia cu care s-a schimbat instant percepția lucrurilor: până acum ecranul era o plagă în creșterea sănătoasă a copilului, iar acum expunerea susținută și îndelungată la el este „noua normalitate“…

La ora de pian măcar nu e expus la ecran, elevul cântă, deci e cu ochii în partitură sau pe claviatură. Sunt liniștit măcar în acest sens. Despre viteza internetului în 2020 nu vreau să încep să vorbesc pentru că nu mai termin. Oare cum își imaginează cineva că avem, realist, destulă viteză și lățime de bandă pentru a garanta online dreptul constituțional al fiecăruia la educație? De aceea insist pe faptul că Alex este un caz excepțional.

Mă bucur nespus că am reușit împreună cu Alex și părinții lui (cărora nu le pot mulțumi destul pentru cum s-au implicat) să scoatem tot ce e mai bun dintr-o situație extrem de rea în atât de multe sensuri.

Bucuria lui Alex de a cânta la pian face parte dintr-un alt ordin de existență, mult deasupra virusului și a întregii crize pe care a generat-o. Această bucurie a muzicii mă ține și pe mine în viață și este încă și mai deplină când văd că mai reușesc din când în când să-i mai „virusez“ și pe alții, mici sau mari”.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Federaţia SANITAS, despre legea carantinei şi izolării: „Salariații din sănătate, între sclavagism și inchiziție sanitară”

Publicat

Federaţia SANITAS din România solicită Senatului să analizeze cu atenție legea carantinei şi izolării, susținând că angajații din sistemul medical au ajuns „sclavi din punct de vedere al drepturilor/relațiilor de muncă și inchizitori din punct de vedere al obligațiilor la locul de muncă”. 

„Federația SANITAS a urmărit cu interes și stupoare, în ultimele 3 zile, traseul legii privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic și biologic!

Interesul nostru este relativ, în principal, la următoarele aspecte, devenite deosebit de grave pe parcursul ultimelor 4 luni:

  • Încălcarea în continuare a drepturilor personalului medical și auxiliar din sistemul sanitar public de stat și cel de asistență socială (vezi art. 15, alin. 3 – care permite detașarea personalului medical și auxiliar fără acordul acestuia);
  • Supraîncărcarea cu obligații aproape anti-sociale a medicilor (vezi art. 6, alin. 2 și 3, art. 7, alin. 8 și 9) care vor fi responsabili de trimiterea în izolare/carantină a persoanelor suspecte!
  •  Încălcarea/limitarea în continuare a unor drepturi cetățenești!

Studiind modificările proiectului de lege, pe traseul legislativ, am constatat că atât guvernanții cât și parlamentarii români, indiferent de culoarea politică, au pus mână de la mână și au încărcat fără discernământ desaga și așa plină de responsabilități a salariaților din sistemul sanitar! Și dacă nu le-a fost suficient să fie numiți torționari, de acum vor putea fi numiți și distrugători de familii, de bunuri, din moment ce medicii vor fi obligați să decidă asupra libertății populației, a confiscării/distrugerii bunurilor celor suspecți și, apoteotic, asupra trimiterii minorilor în grija asistenței sociale!

Astfel, salariații din sănătate, se găsesc într-o ipostază absolut halucinantă: sunt sclavi din punct de vedere al drepturilor/relațiilor de muncă și inchizitori din punct de vedere al obligațiilor la locul de muncă!

Și toate acestea în condițiile în care același personal medical este deja epuizat psihic și fizic, iar legiuitorii nu dau niciun semn că s-ar gândi la posibilitatea de a adapta un program redus de muncă pentru cei ce tratează COVID-19 de mai bine de 4 luni, un nou normativ de personal sau posibilități de recuperare a capacității de muncă pentru soldații în alb aflați în linia întâi!

Solicităm Senatului României să analizeze cu atenție acest proiect de act normativ și să corecteze toate anomaliile pe care este pe cale să le legifereze, înainte ca personalul din spitalele publice de stat, contaminat în număr nepermis de mare cu noul virus, epuizat și supraîncărcat de reponsabilități să capituleze”, se precizează într-un comunicat al federației.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate