Eveniment
Cardurile de energie: De luni, 20 februarie, se pot achita facturile la curent sau gaze. Precizările directorului Poștei Române
Începând de luni, 20 februarie, cetățenii beneficiari ai cardurilor de energie vor putea efectua plăți pentru facturile la curent sau gaze. Plățile se vor putea face pentru facturile curente și restante, prin mandat poștal, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului.
Directorul Poștei Române, Valentin Ștefan, a lansat un apel la calm către românii care își vor achita facturile. Acesta se așteaptă ca, în primele zile, majoritatea angajaților poștei să se ocupe doar de încasarea acestor facturi și le solicită beneficiarilor să nu se înghesuie la oficiile poștale.
Într-o intervenție pentru podcastul Digi Context, directorul Poștei Române spune că ia în calcul inclusiv prelungirea programului de lucru, chiar deschiderea oficiilor poștale și duminica.
„Ne facem griji din punctul acesta de vedere (eventuale cozi la oficiile poștale n.r.), este singurul lucru pe care nu îl putem controla. Nu știm dacă se trezesc, de exemplu, 200 de beneficiari care toți să vină luni la prânz. Va exista clar coadă acolo. Va fi un lucru neplăcut pe care încercăm să-l evităm.
Oamenii să înțeleagă că pot folosi aceste carduri până la sfârșitul lunii iunie și dacă văd că este coadă la oficiul poștal să vină fie mai târziu, fie a doua zi. În funcție de fluxul de clienți, am luat în calcul inclusiv prelungirea programului de lucru atât în timpul săptămânii, cât și sâmbăta și duminica.
Nu am vrea să luăm o decizie acum, pentru că încă nu știm cum o să fie luni, marți. Dar, acesta este încă un apel la calm că dacă vedem că e nevoie de mai mult timp, vom aloca mai mult timp”, spune Valentin Ștefan la podcastul Digi Context.
În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade:
- Pentru tranșa I – valoare de 700 lei, în perioada 20 februarie 2023 – 30 iunie 2023;
- Pentru tranșa II – valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 – 27 decembrie 2023.
Cum se acordă ajutorul?
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.
Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Cum se utilizează?
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.
Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează:
- venitul minim garantat;
- alocația pentru susținerea familiei;
- statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Care sunt acte necesare pentru plată?
- Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
- Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
- Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)
Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.
Ce este certificatul de validare a datoriei?
Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.
După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.
Cum se efectuează plata?
La orice subunitate a Poștei Române sau la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Ionescu Silvia
vineri, 17.03.2023 at 20:36
dacă deja am plătit, anticipat, pot beneficia de plata cu acest card?
mulțumesc.