Connect with us
Publicitate

Eveniment

Cel mai mare Centru de Management al Deșeurilor din Transilvania, construit la Galda de Jos, a devenit funcțional, de vineri

Publicat

Centrul de Management Integrat al Deşeurilor de la Galda de Jos a devenit de vineri funcțional, anunță Consiliul Județean Alba.

Depozitul de la Galda era finalizat ”la cheie” de câțiva ani, gata să preia și să proceseze la norme UE gunoiul menajer din toate localitățile județului Alba.

Autoritățile județene nu au reușit însă să finalizeze concesiunea, din cauza unor procese în instanță care au durat ani buni.

Citește și: FOTO LIVE VIDEO: Vizită de lucru la Centrul de management al deșeurilor de la Galda de Jos, care ar trebui deschis în luna mai

Comunicatul CJ Alba:

Sistemul este operat de către ASOCIEREA SC RER VEST SA și SC RETIM ECOLOGIC SERVICE SA, în baza contractului nr. 3026/248/09.02.2021 încheiat cu Consiliul Județean Alba, ca are ca obiect delegarea prin concesiune a operării instalațiilor de gestionare a deșeurilor municipale realizate în cadrul Proiectului Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Alba, respectiv:

  • transferul deșeurilor municipale și asimilabile, deșeurilor din parcuri și grădini, deșeurilor stradale, cu excepția celor cu regim special, prin stațiile de transfer Tărtăria și Blaj;
  • sortarea deșeurilor municipale și asimilabile prin Stația de sortare din cadrul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Galda de Jos;
  • organizarea prelucrării, neutralizării și valorificării deșeurilor municipale și asimilabile, deșeurilor din parcuri și grădini, deșeurilor stradale prin Stația de Tratare Mecano-Biologică din cadrul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Galda de Jos;
  • depozitarea controlată a deșeurilor municipale în Depozitul ecologic de deșeuri Galda de Jos;
    stocarea temporară în cadrul CMID Galda de Jos/Stația de trasfer Tărtăria/Stația de transfer Blaj, valorificarea/eliminarea deșeurilor voluminoase provenite de la populație și agenți economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deșeuri de echipamente electrice și electronice etc.);
  • stocarea temporară în cadrul CMID Galda de Jos/Stația de trasfer Tărtăria/Stația de transfer Blaj, eliminarea deșeurilor periculoase din deșeurile municipale rezultate din îngrijiri medicale acordate la domiciliu pacientului sau cele rezultate din activitatea de îngrijiri medicale acordate în cabinete medicale amplasate în condominii, cu același regim cu cel al deșeurilor periculoase rezultate din activitatea medicală, conform reglementărilor legale specifice;
  • stocarea temporară , valorificarea/eliminarea DEEE-urilor provenite de la populație și de la agenții economici.

Durata contractului este de 6 ani, iar obiective propuse sunt:

  • îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației;
  • susținerea dezvoltării economico-sociale a localităților;
  • promovarea calității și eficienței Serviciului;
  • gestionarea Serviciului pe criterii de transparență, competitivitate și eficiență;
  • protecția și conservarea mediului înconjurător și a sănătății populației;
  • respectarea cerințelor din legislația privind protecția mediului referitoare la salubrizarea localităților.

Centrul de la Galda de Jos este parte componentă a Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor, care reprezintă infrastructura de deşeuri la nivelul judeţului, cu două componente: colectarea la nivelul populaţiei, operată de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ADI Salubris pe 4 zone ale judeţului şi sistemul de depozitare, ce are în componență:

– 3 staţii de sortare la Aiud, Zlatna şi Baia de Arieş, realizate pe fonduri PHARE şi un program pilot de reabilitare a zonelor Zlatna şi Copşa Mică şi staţia de transfer de la Abrud

– Centrul de Management Integrat al Deşeurilor de la Galda de Jos (depozit ecologic cu o durată medie de viaţă de 6,5 ani, staţie de sortare şi staţie de tartare mecano-biologică) şi 2 staţii de transfer la Blaj şi Tărtăria.

Proiectul, în valoare totală de aprox. 47 milioane de euro, din care granturi UE de aproximativ 37 mil. euro, a impus realizarea de instalaţii noi şi integrarea celor existente, precum şi închiderea a 7 depozite neconforme, lucrări realizate până la sfârşitul anului 2017.

Proiectul a avut 2 faze, în cadrul a 2 exerciţii financiare – POS Mediu 2007-2013 şi POIM 2014-2020, cu valori aproximativ egale – aproximativ 23, 9 mil. euro şi 23,2 milioane euro.

Tarifele vor putea fi stabilite după cel puţin o lună de la implementare.

Acestea trebuie să se încadreze, conform contractului de finanţare, în nivelul de suportabilitate al populaţiei (conform decilei 1 referitoare la zona cea mai săracă a judeţului), iar orice majorare de tarif se poate face numai prin hotărâre a CJ și trebuie să fie bine fundamentată.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate