Cele mai importante evenimente științifice din 2017: Mai multe planete „Pământ” și cele mai apropiate rude

2017 a fost un an al sfârșiturilor și al începuturilor: misiunea navei spațiale Cassini a luat sfârșit după 13 ani, iar un obiect dintr-o altă galaxie ne-a vizitat Sistemul Solar. BBC rememorează unele dintre cele mai mari evenimente științifice ale anului care e pe cale să se încheie.

Mai multe planete „Pământ”

Dintre cele 3.500 de planete existente dincolo de Calea Lactee, documentate până în prezent, unele sunt destul de neobișnuite. Este vorba despre J1407b, ale cărei inele sunt de 200 de ori mai mari decât cele din jurul lui Saturn. În acest an, astronomii au descoperit un sistem format din șapte planete de dimensiunea Pământului. Ce este neobișnuit este faptul că acestea orbitează stelele-gazdă. Intrigant este faptul că trei dintre acestea se află într-o zona locuibilă, unde apa poate rămâne lichidă la suprafață. Și unde este apă, există cel puțin o șansă de viață.

Cele mai apropiate rude

În luna iulie, cercetătorii au anunțat descoperirea oaselor a cinci persoane, găsite în Africa de Nord, care au arătat că specia noastră – Homo sapiens – a apărut cu cel puțin 100.000 de ani mai devreme decât se credea inițial. Rezultatele au sugerat că oamenii moderni au evoluat în aceeași direcție pe tot continentul. În 2015, oamenii de știință au dezvăluit rămășitele a 15 schelete parțiale aparținând unei noi specii de oameni, Homo naledi. La vremea respectivă, cercetătorii nu au putut spune cu siguranță cât de vechi au fost acestea, însă unele trăsături sugerau că ar putea foarte bine să fie vorba despre trei milioane de ani. Anul acesta, cercetătorii au anunțat că rămășițele au doar 200.000-300.000 de ani. Constatările au sugerat că, departe de a fi un strămoș al oamenilor de astăzi, Homo naledi s-ar fi putut întâlni cu membrii timpurii ai speciei noastre.

Un vizitator ciudat, de departe

Deși oamenii de știință au prezis de ani de zile că vom fi vizitați de un asteroid din spațiul interstelar, 2017 a fost anul în care această predicție s-a și adeverit. Acest obiect neobișnuit este fără precedent între cei 750.000 de asteroizi și comete observați până în prezent în sistemul nostru solar, unde s-au format. Cercetătorii au concluzionat cu certitudine natura extra-stelară a acestui asteroid deoarece analiza datelor primite arată că orbita sa nu poate avea originea în interiorul sistemului nostru solar. Astronomii apreciază că un asteroid intrastelar similar cu „Oumuamua” trece în interiorul sistemului nostru solar o dată pe an. Dar sunt dificil de urmărit și până acum nu au fost detectați. Doar recent telescoapele de supraveghere a acestor obiecte au devenit suficient de puternice pentru a le descoperi. Potrivit astronomilor, acest obiect neobișnuit a călătorit singur prin Calea Lactee de sute de milioane de ani înainte de a intra în sistemul nostru solar.

Reușitele navei Cassini

Nava de 2,5 tone, a fost lansată în 1997 și a început să exploreze marea planetă gazoasă și 19 dintre lunile sale în 2004. În cei 13 ani în care a funcționat, a transformat înțelegerea noastră asupra planetei și a Lunii sale. Cu aproape 300 de orbite în jurul lui Saturn, sonda a descoperit în special mări de metan lichid pe Titan, cel mai mare satelit al său natural, și un vast ocean de apă sărată sub suprafața de gheață a Enceladus, un mic satelit saturnian. De asemenea, datele colectate de spectrometrul lui Cassini în timpul traversării unui nor de abur la polul sud al Enceladus au evidențiat prezența hidrogenului. Acest hidrogen este semnătura unei activități hidrotermale favorabile vieții, au concluzionat oamenii de știința când au anunțat această descoperire importantă în luna aprilie.

Ciocnirea stelelor neutronice

În 2017, oamenii de știința au detectat valurile gravitaționale ale lui Einstein într-un nou loc – coliziunea a două stele moarte sau a două stele neutronice. Prima detectare a fost anunțată cu un an înainte, atunci când laboratoarele Advanced LIGO au descris deformarea spațiului de la fuziunea a două găuri negre îndepărtate. Rezultatul a fost salutat ca punct de plecare pentru o nouă ramură a astronomiei, folosind valuri gravitaționale pentru a colecta date despre fenomenele îndepărtate. Telescoape din toată lumea au capturat detalii despre fuziunea dintre stelele neutronice. Ciocnirea a avut loc într-o altă galaxie, situată la aproximativ o mie de miliarde de kilometri, în Constellation Hydra.

Cerul întunecat

Pe 21 august a avut loc prima eclipsă totală de Soare din SUA după 1776. De asemenea, s-au împlinit 99 de ani de când o eclipsă de Soare a trecut de pe Coasta de Vest spre Coasta de Est. Milioane de oameni au urmărit acest eveniment astronomic rar.

sursa: hotnews.ro, bbc.com