Connect with us
Publicitate

Economie

Clienții afectați de penele de curent vor fi despăgubiți. ANRE a stabilit ce sume trebuie să plătească furnizorii de energie

Publicat

Distribuitorii de energie electrică vor fi obligați să acorde despăgubiri clienților care suferă de pe urma întreruperilor neplanificate ale curentului. 

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei impune operatorilor de distribuție să acorde compensații între 5 și 300 de lei tuturor utilizatorilor afectați, în funcție de numărul penelor de curent informează Digi24.ro

Totodată, întreruperile scurte, între 3 secunde și 3 minute, au fost incluse în categoria celor pentru care distribuitorii sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim stabilit prin standard.

Operatorii de distribuţie a energiei electrice sunt obligaţi să acorde compensaţii tuturor utilizatorilor afectați de pene de curent neplanificate, fie și de scurtă durată, dacă acestea depășesc o anumită frecvență stabilită de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie.

ANRE a aprobat în şedinţa Comitetului de reglementare de marţi un nou ordin privind standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, potrivit unui comunicat.

Principalele schimbări şi măsurile se referă la includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde şi 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează şi pentru care operatorii de distribuţie sunt obligaţi să acorde compensaţii la depăşirea numărului maxim stabilit prin standard.

Compensații acordate utilizatorilor afectați

Pentru fiecare astfel de depăşire operatorii de distribuţie vor acorda compensaţii tuturor utilizatorilor afectaţi, astfel:

  1. înaltă tensiune: 300 lei peste 10 întreruperi pe an;
  2. medie tensiune: 10 lei peste 10 întreruperi pe săptămână;
  3. joasă tensiune: 5 lei peste 10 întreruperi pe săptămână.

De asemenea, utilizatorii își pot monta, pe cheltuială proprie, analizoare de calitate care pot fi folosite în relaţiile contractuale dintre aceştia şi operatorii de distribuţie.

Despăgubiri pentru deterioarea echipamentelor electrocasnice

Și la această dată furnizorul de energie electrică trebuie să despăgubească clienții care la care le-au fost deteriorate/ defectate electrocasnicele, din cauza întreruperilor sau a șocurilor de curent. Potrivit siteului Electrica procedura de despăgubire se face în mai multe etape.

Etape pentru acordarea despăgubirilor se parcurg următoarele etape:

  • transmiterea de către clientul casnic în termen de maximum 10 zile lucrătoare(*) de la data apariției supratensiunii accidentale, a unei cereri scrise pentru acordarea despăgubirilor;
  • verificarea de către furnizor în termen de maximum 3 zile lucrătoare a îndeplinirii de către solicitant a condițiilor de acordare a despăgubirilor, respectiv dacă locul de consum este alimentat cu energie electrică în baza unui contract de furnizare a energiei electrice și dacă cererea a fost depusă în termen. Dacă cererea este validată, aceasta este transmisă de furnizor la OR.
  • programarea în termen de 10 zile lucrătoare de către OR, de comun acord cu clientul casnic a datei la care urmează să se verifice locul de consum;
  • întocmirea de către OR a procesului-verbal de constatare, după analizarea la fața locului a incidentului reclamat;
  • înștiintarea furnizorului de către OR în termen de 3 zile lucrătoare de la verificare, cu privire la acordarea/ neacordarea despăgubirilor;
  • transmiterea de către furnizor la clientul casnic în termen de 3 zile lucrătoare a înștiințării primite de la OR;
  • depunerea la furnizor de către clientul casnic în termen de 60 de zile lucrătoare(**) de la primirea înștiințării a documentelelor justificative(***) în vederea calculării despăgubirilor, în cazul în care acesta este îndreptățit să primească despăgubiri;
  • transmiterea de către furnizor la OR în termen de 3 zile lucrătoare de la primire a documentelelor primite de la clientul casnic;
  • stabilirea de către OR în termen de 5 zile lucrătoare a cuantumului despăgubirilor și transmiterea la furnizor a procesului-verbal pentru acordarea despăgubirilor;
  • achitarea la client de către furnizor a despăgubirile cuvenite.

Documentul poate fi consultat AICI: ANRE despăgubiri intreruperi energie electrică_15.06.2021

(*) În situația în care din motive obiective clientul nu poate transmite cererea în termen, aceasta poate fi transmisă la data luării la cunoștință a producerii supratensiunii accidentale, caz în care trebuie însoțită de documentele care să justifice depășirea termenului inițial

(**) Termenul poate fi prelungit cu maximum 30 de zile în cazul în care clientul dovedește cu documente justificative motivul întemeiat al depășirii termenului.

(***) Documente de achiziție a receptorului electrocasnic deteriorat (factură/chitanță/bon fiscal sau o declarație pe propria răspundere cu privire la data achiziției receptorului electrocasnic) și documente aferente contravalorii reparației receptorului electrocasnic deteriorat (factură/ chitanță/bon fiscal etc. sau, în cazul în care reparația nu este posibilă, confirmarea scrisă din partea operatorului economic specializat că reparația nu se poate efectua).

IMPORTANT

În cazul în care sunteți nemulțumit de rezultatul investigației referitoare la culpa OR și/sau la valoarea despăgubirilor, vă puteți adresa instanțelor judecătorești pentru soluționare.

Cât trebuie să fie tensiunea de alimentare

Pe de altă parte, a fost aprobată reducerea, începând cu data de 1 ianuarie 2022, a abaterii pozitive permise a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal.

Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice şi electronice care se alimentează la joasă tensiune, deţinute de utilizatorii reţelei.

Compensații pentru furnizarea unei tensiuni mai slabe decât cea prevăzută în contract

Pentru nerespectarea indicatorilor de performanță privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuție are obligația de a acorda utilizatorilor următoarele compensații:

  • pentru persoane juridice: 270 RON la 110kV, respectiv 130 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare;
  • pentru persoane fizice: 270 RON la 110kV, respectiv 70 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare.

Cât de repede trebuie să răspundă la telefon distribuitorii de energie electrică

ANRE a aprobat stabilirea unor intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii reţelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuţie, şi anume:

  • maximum 30 de secunde de la iniţierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenţia operatorului uman;
  • maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opţiunea de a transfera apelul la un operator uman;
  • maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.

Prin această măsură se urmăreşte îmbunătăţirea comunicării între utilizator şi operatorul de distribuţie astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum şi reducerea timpilor de aşteptare în beneficiul utilizatorilor.

Deşi numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menţionate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancţionată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile în situaţia nerespectării de către operatorul de distribuţie a prevederilor standardului de performanţă cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei. 

În cât timp trebuie realizată racordarea la rețea

O altă prevedere este adăugarea la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuţie a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare pentru utilizatorii clienţi casnici şi clienţi finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalaţii de racordare cu lungimi de până la 2500 metri.

Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensaţiei de 100 lei, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică). Se urmăreşte, astfel, îmbunătăţirea activităţii de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie.

Adițional, pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanță, operatorul de distribuție este sancționat conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 RON până la 200.000 RON.

surse: ANRE, Digi24.ro, electricafurnizare.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate