Actualitate
Colegiul Medicilor a cerut retragerea proiectului privind chestionarul trimis prin SMS pacienţilor după externare. Care sunt motivele
Colegiul Medicilor din România a cerut ministrului Sănătăţii retragerea de urgenţă a proiectului privind chestionarul trimis prin SMS pacienţilor după externare. Medicii reclamă că nu au fost consultaţi la elaborarea ordinului prin care ministerul intenţionează să afle de la pacienţi cât de mulţumiţi au fost de serviciile medicale, dacă li s-a cerut bani, cât de curat a fost şi dacă ar recomanda altor persoane să se trateze în acea unitate sanitară.
„Referitor la proiectul de Ordin privind aprobarea implementarii Mecanismului de Feedback al Pacientului in spitalele publice, proiect publicat pe site-ul Ministerului Sanatatii in data de 21 noiembrie 2016, va notificam că elaborarea respectivului proiect s-a făcut cu încălcarea prevederilor art. 414 lit. (q) din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, respectiv fără consultarea Colegiului Medicilor din România.
Potrivit acestor dispozițiilor mai sus arătate, una dintre atribuțiile fundamentale ale instituției noastre este aceea de a <colabora cu Ministerul Sănătății la elaborarea reglementărilor în domeniul medical și al asigurărilor sociale de sănătate>.
Această obligație a Ministerului Sănătății de a colabora cu Colegiul Medicilor din România la elaborarea reglementărilor, fiind o prevedere prevăzută în mod expres într-o lege, nu este opțională, ci obligatorie. Altfel spus, nerespectarea ei poate atrage angajarea răspunderii juridice pentru autoritatea care a eludat prevederea legală, fie Ministerul Sănătății, fie Colegiul Medicilor din România.
În opinia noastră, cerința impusă de dispozițiile art. 414 lit. (q) din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății este ca instituția noastră să fie consultată în procesul „elaborării” reglementărilor respective. Potrivit Legii 24/2000 privind normele de tehnică legislativă, procesul elaborării actelor normative este anterior publicării pe site-ul autorității a proiectului actului normative
În același timp, publicarea pe site-ul instituției a proiectului actului normativ nu acoperă cerința de consultare a instituției noastre, ci constituie executarea unei alte cerințe legale respectiv o punere în aplicare a altor dispoziții legale, respectiv a prevederilor Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
În ceea ce ne privește, apreciem că ne-a fost încălcat un drept legal pe care îl avem, respectiv dreptul de a fi consultați în procesul de elaborare a actelor normative, motiv pentru care vă solicităm retragerea de urgență a proiectului respectiv de pe site-ul Ministerului Sănătății și elaborarea unui nou proiect la care să participe și Colegiul Medicilor din România”, se arată în notificarea semnată de forul profesional, condus de medicul Gheorghe Borcean.
Ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a anunţat în octombrie, că un nou sistem de feedback de la pacienţi privind serviciile medicale va funcţiona în curând, în toate spitalele. Pacienţii vor fi întrebaţi, printr-un SMS, cum au fost trataţi în spital, dar şi dacă li s-a cerut şpagă pentru serviciile de care au beneficiat.
Cele nouă întrebări cuprinse în chestionar se referă la gradul de mulţumire a pacientului faţă de serviciile medicale oferite de spital, faţă de activitatea şi implicarea medicului, faţă de curăţenia din spital, precum şi referitor la activitatea şi implicarea asistentelor medicale.
De asemenea, pacientul este întrebat dacă a cumpărat medicamente sau alte materiale sanitare pe durata internării, dacă a primit explicaţii clare cu privire la diagnostic şi tratament, dacă ar recomanda unei persoane apropiate să se trateze la acelaşi spital şi dacă starea sa de sănătate este mai bună după externare.
Ultima solicitare a chestionarului permite pacientului să raporteze printr-o sesizare incidente de etică şi integritate care au avut loc în spitalul public.
Compartimentul de Integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii ar urma să fie notificat de Platforma informatică securizată a Mecanismului de Feedback al Pacientului şi să intre în legătură cu pacientul pentru a clarifica speţa şi, după caz, ar putea sesiza autorităţile abilitate, potrivit proiectului.
După intrarea în vigoare a ordinului, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) va transmite prin SMS sau e-mail chestionarul de feedback al pacientului, către un eşantion statistic relevant, selectat aleatoriu la nivelul fiecărui spital.
Un ordin al ministrului Sănătăţii din 2015 aproba implementarea Mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice. Ulterior publicării acestuia, Compartimentul de Integritate din Ministerul Sănătăţii a coordonat implementarea noilor prevederi legale.
Chestionarele la care au răspuns pacienţii erau, însă, completate în prezenţa personalului medical şi transportate, fără a fi sigilate, de personalul medical către un angajat al spitalului, care introducea datele în sistemul centralizat al Ministerului Sănătăţii (MS).
Potrivit Ministerului Sănătăţii, o dovadă a rezultatelor distorsionate este un grad de satisfacţie de 97,5 la sută faţă de calitatea serviciilor primite de pacienţi la nivel naţional, situaţie nerealistă având în vedere situaţia reală a sistemului sanitar şi rezultatele studiilor similare efectuate.
Un studiu realizat de Transparency International relevă o valoare a perceptiei populaţiei privind corupţia în sistemul de sănătate de 55%.
surse: cmr.ro, hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News