Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat de presă: Raportul de activitate asupra mandatului 2016-2020, al deputatului PNL Sorin Bumb


Publicat

Au trecut 4 ani de când alegătorii din județul Alba au votat în majorate PNL, alegându-și reprezentanții în Parlamentul României.

Au fost 4 ani dificili pentru România, marcați de o continuă luptă împotriva mafiei PSD și a corupției reprezentate de acest partid.

Personal, m-am preocupat tot timpul să acord întâietate problemelor locuitorilor județului Alba, care m-au trimis în camera Deputaților, prin votul lor, în fața oricăror dispute politice. Paramentul este locul în care se decide soarta țării, prin legile care se adoptă și prin conlucrarea cu Guvernul.

Pentru mine cel mai important lucru a fost să sprijin dezvoltarea județului Alba, având o relație foarte strânsă cu administrațiile locale, ale căror problemele, doleanțe și observații le-am preluat spre a le găsi o rezolvare legală.

De aceea, încă de la începutul mandatului meu, am ales Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților pentru a-mi desfășura activitatea parlamentară și am rămas tot timpul în această comisie, unde am fost ales, pe rând, Vicepreședinte și apoi Președintele al acestei comisii.

Întreaga mea activitate parlamentară poate fi consultată pe site-ul camerei Deputaților.

Sintetizată în cifre, ea înseamnă 133 de propuneri legislative inițiate, din care 31 au fost deja promulgate legi, 79 de luări de cuvânt, în 63 de ședințe ale plenului, 25 de moțiuni depuse și 467 de întrebări interpelări adresate membrilor guvernului, pentru a atrage atenția și a soluționa diverse probleme de larg interes.

Pe lângă acestea, în cadrul Comisiei de Industrii și Servicii am participat la sute de ședințe în care s-au dezbătut proiecte de acte normative, s-au dat avize și s-au întocmit rapoarte pentru solicitările transmise de Guvern sau de Parlament.

Cele mai importante legi la care am lucrat sunt Legea energiei electrice și a gazelor naturale și Legea privind Programul Național de racordare a populației și consumatorilor non-casnici la sistemul de distribuție a gazelor naturale.

A fost un proces legislativ complex, fiind necesari mai mulți pași pentru a permite un mai bun acces la energie, prețuri mult mai mici pentru racordarea la rețele, timpi mult scurtați pentru lucrările de racordare și proceduri birocratice mult simplificate.

Au fost necesare modificări legislative pentru a descentraliza sectorul distribuției de gaze, declarând această infrastructură drept una de utilitate publică și pentru a da posibilitatea primăriilor să înființeze direct rețele de distribuție a gazelor naturale, finanțate din fonduri europene.

Programul Național de racordare la gaze este o promisiune făcută de PNL românilor, care acum este dusă la îndeplinire. O șansă extraordinară de dezvoltare pentru comunitățile locale, deoarece va permite racordarea la gaze și creșterea gradului de confort și de siguranță energetică a câtorva milioane de români folosind bani europeni.

Am lucrat îndelung la acest act normativ, alături de colegii mei din PNL, de reprezentanți ai administrațiilor locale și de specialiști din industrie, făcându-l accesibil pentru cât mai mulți oameni și având în vedere să permitem acoperirea tuturor costurilor investiției, de la magistrală și până în casele oamenilor și să aducem cât mai mulți bani europeni în România.

Pe de altă parte, modificările pe care le-am introdus legislației privind conectarea la rețele de energie vor scădea semnificativ costurile pe care românii trebuie să le plătească pentru a se racorda și timpul în care lucrările vor fi realizate.

Pentru gaze, de exemplu, cetățenii nu vor mai trebui să se împrumute la bănci ca să-și permită să se racordeze la conductă, ci firma va fi obligată să-i racordeze pe cheltuiala sa, urmând ca apoi să-și recupereze banii treptat, din tarifele de distribuție care sunt incluse în prețul de furnizare al gazului.

Aceste diferențe de tarif vor fi însă nesemnificative, pentru că vor fi suportate în ansamblu, regăsindu-se în tariful general de distribuție, care este oricum destul de mic. Diferența va fi de sub 1%, după cum au calculat deja reprezentanții  Guvernului, dar va permite racordarea tuturor românilor la rețea. Totodată, am eliminat din factura cetățenilor redevența pentru gaze.

Aceste sume vor fi plătite, de acum înainte, de distribuitorii și furnizorii de gaze, din propriul lor beneficiu, și nu se vor mai regăsi în factura consumatorilor de gaze.

În plus, pentru a proteja consumatorii, noua lege prevede obligativitatea asigurării cantității de energie necesare pentru funcționarea Sistemului Energetic Național, înainte de a vinde energia la export. Mai simplu spus, după ce românii au asigurată energia pentru consumul intern, producătorii sunt liberi să vândă și la export.

Alte acte normative la care am lucrat și care au devenit deja legi aflate în vigoare sunt Legea cadastrului, Legea protecției drepturilor persoanelor cu handicap, Legea privind modificarea şi completarea Legii nr.33/1996 privind repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor Munţilor Apuseni, Legea privind achizițiile publice, sau Legea privind impozitarea pensiilor speciale.

Prin cele peste 450 de întrebări interpelări adresate membrilor Guvernului am atras atenția asupra a numeroase probleme cu care se confruntă cetățenii județului Alba și societatea românească.

Ele se referă la probleme diverse: 

sănătate (solicitările privind funcționarea cardului de sănătate,

dotarea secțiilor ATI, funcționarea cabinetelor medicilor de familie, posibilitatea de a folosi o rețetă medicală și în alt județ decât cel în care a fost emisă, dezvoltarea sistemului de telemedicină, funcționarea sistemului de rețete electronice, dezvoltarea capacității de radioterapie din spitalele publice, pentru bolnavii de cancer și a secțiilor de îngrijiri paliative, criza medicamentelor, salarizarea personalului medical),

educație (dezvoltarea sistemului de învățământ dual, în special pe zona de agricultură și turism, extinderea rețelelor de internet, dotarea școlilor din mediul rural și asigurarea transportului pentru elevi, bursele profesionale, extinderea programului Euro 200 pentru achiziția de calculatoare și tablete),

administrație (descentralizarea serviciilor de înmatriculări, eliberare pașapoarte și eliberare permise de conducere și realizarea de centre zonale, precum cel recent deschis la Câmpeni,  pentru a nu mai aduce cetățenii din tot județul până la Alba Iulia, restituirea taxelor auto, protejarea românilor afectați de Brexit, simplificarea prevederilor de acordare a indemnizației de creștere a copiilor, scăderea prețului asigurărilor RCA și calcularea în funcție de istoricul fiecărui șofer, realizarea bazei de date RAR cu istoricul autovehiculelor, valabilitatea polițelor RCA emise on-line), atragerea fondurilor europene (realizarea programului de finanțare de tip ITI pentru Munții Apuseni, starea programelor de finanțare, programele destinate românilor din străinătate și românilor care doresc să se reîntoarcă acasă) agricultură (realizarea depozitelor regionale de produse agricole, sprijinirea exportului de produse agricole, protejarea producătorilor de miere și vin în fața comerțului cu produse falsificate, implementarea programului pentru meșteșuguri și artizanat, realizarea de pasaje pe sub autostradă pentru accesul la terenurile agricole în zona Aiud-Rădești, funcționarea APIA),

infrastructură (starea drumurilor naționale care fac legătura între Alba Iulia și Munții Apuseni, realizarea lucrărilor de apărare împotriva inundațiilor, finalizarea autostrăzilor Sebeș-Turda și Sibiu – Arad, îmbunătățirea spațiilor de servicii de pe autostrăzile Sebeș-Turda, Sibiu-Arad și Cluj-Borș, modernizarea stațiilor CFR din județul Alba, starea infrastructurii de gaze și energie electrică, funcționarea Poștei, creșterea siguranței traficului la intersecția între șoseaua de centură a Municipiului Alba Iulia și DJ de legătură cu comuna Ciugud), economie (funcționarea Fabrici de Arme din Cugir, Funcționarea Cuprumin, activitatea birourilor de promovare economică, funcționarea agențiilor regionale de atrage a investițiilor, înființarea incubatoarelor și acceleratoarelor de afaceri, Legea Muntelui).

Sorin Ioan Bumb, Deputat PNL de Alba



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

CJSU Alba a emis joi o nouă hotărâre: Care sunt localitățile care rămân cu restricții și unde încetează aplicarea măsurilor

Publicat

Prefectura Consiliul Judetean Alba 1

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a emis joi seara Hotărârea cu nr. 51 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza localităților Alba Iulia, Aiud, Sebeș, Câmpeni, Ocna Mureș, Teiuș, Blandiana, Ciugud, Ciuruleasa, Cricău, Ighiu, Hopârta, Lopadea Nouă, Noșlac, Pianu, Rădești, Stremț, Săliștea, Șibot, Unirea și Vințu de Jos.

Potrivit documentului, în localitățile Alba Iulia, Aiud, Sebeș, Câmpeni, Ocna Mureș, Ciugud și Cricău (cu o incidență de peste 3 cazuri la 1.000 de locuitori), se mențin măsurile pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID – 19 pentru încă 14 zile.

În cazul localităților Teiuș, Ighiu, Noșlac, Rădești, Stremț, Unirea și Vințu de Jos (cu o incidență cuprinsă între 1,5 și 3 cazuri la 1.000 de locuitori), încetează măsurile luate în data de 15 octombrie și se instituie noi reguli începând de vineri, 30 octombrie.

De asemenea, ca urmare a scăderii ratei de incidență, la nivelul comunelor Blandiana, Hopârta, Săliștea, Șibot și Ciuruleasa încetează aplicarea măsurilor stabilite.

HOTĂRÂREA nr. 51 din 29.10.2020

Art. 1 Ca urmare a scăderii ratei de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–COV-2 la nivelul unităților administrativ-teritoriale Blandiana, Hopârta și Săliștea, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, încetează aplicarea măsurilor stabilite la art. 5 din Hotărârea CJSU Alba nr. 43 din data de 15.10.2020.

Art. 2 Ca urmare a scăderii ratei de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–COV-2 la nivelul unităților administrativ-teritoriale Șibot și Ciuruleasa, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, încetează aplicarea măsurilor stabilite la art.6 din Hotărârea CJSU Alba nr. 43 din data de 15.10.2020.

Art. 3 (1) La nivelul unităților administrativ-teritoriale Alba Iulia, Aiud, Sebeș, Câmpeni, Ocna Mureș, Ciugud și Cricău, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–COV-2 se menține peste 3 cazuri la 1.000 de locuitori, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

  • Se mențin suspendate temporar activitățile didactice care presupun prezența față în față din unitățile de învățământ (scenariul 3), cursurile desfășurându-se online;
  • Purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul şi gura, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în toate spațiile publice deschise, este obligatorie;
  • Administratorii și proprietarii spațiilor publice deschise afișează la loc vizibil informații privind obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile respective;
  • Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, a instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății. Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte în spații închise este interzisă;
  • Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc);
  • Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă.
  • Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități.
  • Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;
  • În interiorul centrelor comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de jocuri, precum și a activității barurilor, cluburilor și discotecilor;
  • Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;
  • Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;
  • Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de cordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.

Art. 4 (1) La nivelul unităților administrativ-teritoriale Teiuș, Ighiu, Noșlac, Rădești, Stremț, Unirea și Vințu de Jos unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-COV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, încetează aplicarea măsurilor stabilite prin art. 5 din Hotărârea CJSU Alba nr. 43 din 15.10.2020 și se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

  • Purtarea măștii de protecție este obligatorie, astfel încât să acopere nasul şi gura, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, prezente în spațiile publice deschise, cum ar fi piețele, târgurile, zonele de așteptare (stații de autobuz, peroane şi altele asemenea), zonele în care se desfășoară serbări publice sau pelerinaje, exteriorul obiectivelor turistice, zonele pietonale comerciale și în proximitatea instituțiilor de învățământ până la o distanță de 50 m de intrarea în perimetrul școlii;
  • Administratorii și proprietarii spațiilor publice deschise afișează la loc vizibil informații privind obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile respective;
  • Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, a instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății. Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte în spații închise este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;
  • Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc.);
  • Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor, este permisă fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 06:00-23:00;
  • Pentru perioada în care activitatea operatorilor economici este restricționată, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice, care nu se consumă în spațiile respective;
  • Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare, se desfășoară fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 06:00-23:00;
  • Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;
  • Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;
  • În interiorul centrelor comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de jocuri, precum și a activității barurilor, cluburilor și discotecilor;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3)Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.

Art. 5 Ca urmare a înregistrării unui caz de îmbolnăvire cu noul coronavirus SARS-COV-2 a unui cadru didactic, începând cu data de 30.10.2020, se suspendă cursurile școlare ale elevilor din ciclul gimnazial, care presupun prezența fizică a elevilor și cadrelor didactice în sălile de curs, la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din localitatea Unirea, pentru o perioadă de 14 zile de la data confirmării ultimului caz, activitățile desfășurându-se exclusiv online.

Art. 6 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Noșlac, se aprobă trecerea din scenariul de funcționare 2 – galben, în scenariul 1 – verde, pentru Grădinița cu Program Prelungit Noșlac și Grădinița cu Program Prelungit Găbud, începând cu data de 30.10.2020.

Art. 7 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Hopârta, se aprobă trecerea din scenariul de funcționare 3 – roșu, în scenariul 1 – verde, începând cu data de 02.11.2020.

Art. 8 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Pianu de Sus, se aprobă trecerea din scenariul de funcționare 2 – galben, în scenariul 1 – verde, pentru unitățile de învățământ Școala Pianu de Sus, Școala Pianu de Jos și Școala Strungari, începând cu data de 30.10.2020.

Art. 9 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Lopadea Nouă, se aprobă începând cu data de 30.10.2020:

a) trecerea din scenariul de funcționare 3 – roșu, în scenariul de funcționare 2 – galben, pentru Școala Gimnazială Lopadea Nouă și Școala Primară Beța;

b) trecerea din scenariul de funcționare 2 – galben, în scenariul de funcționare 3 – roșu, pentru ciclul primar din cadrul Școlii Gimnaziale Ciuguzel.

Art. 10 Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

Art. 11 Prezenta Hotărâre se transmite membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba, tuturor UAT-urilor de pe raza județului Alba, în vederea aducerii la cunoștința populației, operatorilor economici și instituțiilor publice, prin toate mijloacele de comunicare avute la dispoziție. De asemenea, prezenta hotărâre se transmite la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și la Departamentul pentru Situații de Urgență de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „UNIREA” al judeţului Alba. Totodată, hotărârea se va afișa pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

INS: Fenomenul de îmbătrânire se accentuează. România avea la finele lunii iulie o populaţie de 22,14 milioane de persoane

Publicat

Populația României a scăzut și a îmbătrânit în decurs de un an. Populaţia urbană şi cea de sex feminin sunt majoritare în România (56,4%, respectiv 51,2%), potrivit celor mai noi statistici anunțate de INS.

La 1 iulie 2020p populaţia după domiciliu a fost de 22.142.000 de persoane, cu 0,1% mai mică faţă de 1 iulie 2019.

Fenomenul de îmbătrânire demografică s-a accentuat, populaţia vârstnică de 65 ani şi peste depăşind cu 579.000 de persoane populaţia tânără de 0-14 ani (3.804.000 faţă de 3.225.000 de persoane).

La 1 iulie 2020, populaţia după domiciliu din mediul urban a fost de 12.492.000 de persoane, în scădere uşoară faţă 1 iulie 2019 (0,05%).

Populaţia feminină la 1 iulie 2020 a fost de 11.328.000 persoane, în scădere cu aproape 5.000 de persoane faţă de aceeaşi dată a anului precedent.

Procesul de îmbătrânire demografică s-a accentuat comparativ cu 1 iulie 2019, prin creşterea (cu 0,5 puncte procentuale) ponderii populaţiei vârstnice (de 65 ani şi peste) şi în acelaşi timp remarcându-se menținerea la același nivel (14,6%) a ponderii persoanelor tinere (0-14 ani).

Indicele de îmbătrânire demografică a crescut de la 114,6 (la 1 iulie 2019) la 118,0 persoane vârstnice la 100 persoane tinere (la 1 iulie 2020).

Vârsta medie a populaţiei a fost de 41,9 ani, cu 0,2 ani mai mare decât la 1 iulie 2019. Vârsta mediană a fost de 42,1 ani, în creştere cu 0,4 ani faţă de 1 iulie 2019.

La 1 iulie 2020, cea mai mare pondere în totalul populaţiei o deţinea grupa de vârstă 40-44 ani (8,6%). În rândul persoanelor de sex masculin, ponderea acestei grupe de vârstă a fost de 9,0%, iar la cele de sex feminin de 8,2%.

Ponderea grupei de 0-4 ani a fost de 4,6%, mai mică decât cea a grupei de 5-9 ani (4,7%) şi a celei de 10-14 ani (5,2%).

sursa: insse.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Alertă CERT-RO: Mai multe firme şi instituţii, afectate de atacuri cu malware-ul de tip bancar Emotet. Cum funcţionează virusul

Publicat

securitate cibernetica hacker internet

O serie de entităţi publice şi private din România au fost puternic afectate de valuri succesive de atacuri cu malware-ul de tip bancar Emotet, în ultimele luni, informează Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), într-o alertă publicată, joi, pe propria pagină de internet.

Emotet este un malware de tip bancar, ce infectează computerele care folosesc sistemul de operare Microsoft Windows, prin intermediul link-urilor sau al ataşamentelor malspam infectate (ex.: PDF, DOC etc.). Malware-ul este un troian cunoscut, descoperit în urmă cu aproximativ şase ani, mai întâi în Europa şi mai apoi în SUA.

Conform experţilor CERT-RO, virusul se activează pe computerul unui utilizator cu intenţia de a fura date financiare.

„CERT-RO a observat în ultimele luni o persistenţă, iar în ultimul timp o creştere a volumului atacurilor care vizează infectarea cu malware-ul de tip bancar Emotet. Atacurile nu au o ţintă clară prestabilită şi vizează atât utilizatori obişnuiţi, cât şi instituţii publice sau organizaţii private. Ce face Emotet? Vorbim despre un troian care încearcă să extragă detalii financiare de pe dispozitivele infectate. Este important de ştiut fapul că acest tip de atac poate fi evitat dacă se respectă o igienă de securitate minimală. Pentru că atacul se propagă prin e-mail, utilizatorii trebuie să fie vigilenţi, să verifice în sursa mesajului adresa exactă de unde provine, iar dacă încă au suspiciuni să verifice informaţia cu expeditorul.

Totodată, utilizatorii trebuie să evite accesarea link-urilor şi ataşamentelor din mail-urile suspecte, înainte de a le scana cu o soluţie de securitate. În acelaşi timp, subliniem importanţa adoptării unei rutine de securitate care cuprinde actualizarea frecventă a sistemului de operare şi a software-ului folosit pe dispozitive, efectuarea unor back-up-uri (copii de siguranţă) a fişierelor şi configurarea corectă a instrumentelor cu care ne conectăm la internet (ex: router). În cazul în care au fost infectaţi, să se adreseze CERT-RO la numărul de urgenţă 1911 sau adresa de e-mail alerts@cert.ro”, a declarat, pentru Agerpres, Mihai Rotariu, purtător de cuvânt al CERT-RO.

Recomandările CERT-RO pentru evitarea atacurilor cu Emotet

„Fiţi atenţi atunci când verificaţi e-mail-urile primite, în special cele care conţin ataşamente! Emotet este încă activ, se propagă prin intermediul e-mail-ului şi vizează deopotrivă persoane fizice, instituţii publice sau companii private. În cazul în care aveţi suspiciuni legate de veridicitatea informaţiei din mail, verificaţi autenticitatea informaţiilor oferite de presupusul expeditor direct cu acesta, utilizând alt canal de comunicare (preferabil telefonul). Înainte de a face o acţiune care ar putea dăuna, scanaţi cu o soluţie de securitate instalată pe dispozitiv sau cu una disponibilă gratis online (ex: Virus Total) link-urile sau ataşamentele suspecte din căsuţa dvs. de mail.

Nu uitaţi să aplicaţi la timp update-urile pentru aceste soluţii”, subliniază experţii.

Avertisment: Scanarea cu antivirus nu este suficientă pentru a preveni infectarea cu Emotet

Malware-ul nu este uşor de identificat şi interceptat, deoarece eludează de multe ori soluţiile antivirus convenţionale.

Este un virus polimorf, codul se schimbă uşor pentru a evita detectarea de către scanerele de malware bazate pe semnături. De asemenea, Emotet detectează când rulează pe o maşină virtuală. De îndată ce este înregistrat un mediu sandbox, programul intră în modul stand-by şi nu ia nicio acţiune dăunătoare în acel moment.

Utilizatorilor li se recomandă să implementeze filtre la gateway-ul de e-mail pentru a înlătura e-mail-urile cu indicatori cunoscuţi de spam sau malware şi pentru a bloca adresele IP suspecte din firewall. E-mailurile suspecte trebuie raportate departamentului IT pentru izolare şi investigare.

Verificaţi periodic regulile contului de e-mail, care pot fi setate pentru redirecţionarea automată a tuturor mesajelor, ceea ce ar putea duce la o scurgere de date, dacă există o infecţie”, se arată în informarea CERT-RO.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Greenpeace: Programul Casa Verde Fotovoltaice s-a împotmolit din nou. Statul nu a făcut nici o decontare către instalatori

Publicat

solar

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) nu a făcut nici o decontare în cadrul programului Casa Verde Fotovoltaice. Persoanele admise în program așteaptă sumele promise, iar instalatorii autorizați au sistat lucrările. Greenpeace a solicitat explicații de la autorități, dar nu a primit răspuns.

Programul Casa Verde Fotovoltaice s-a împotmolit din nou, chiar și pentru cei care au fost declarați admiși în program. Conform informațiilor primite de la instalatori, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) nu a făcut încă nicio decontare. Acesta este principalul motiv pentru care montajul sistemelor fotovoltaice este oprit de către cei mai mulți dintre instalatori.

Nici cei care au fost respinși în program – aproape 50% din aplicanți – nu primesc a doua șansă pentru a deveni prosumatori, așa cum promisese AFM.

Peste 13.000 de cetățeni ar trebui să primească finanțare din partea AFM pentru a-și monta un sistem fotovoltaic și a deveni prosumatori, adică cetățeni care își produc singuri și curat energia. Conform ghidului de finanțare, montajul se face doar de instalatori validați de AFM, aceste firme acoperind cheltuielile (90% din proiect, în limita sumei de 20.000 lei, pentru un sistem de minim 3 kW) până la decontarea lor de către AFM.

Montajele au început în luna august, iar primele cereri de decontare pentru aceste lucrări au fost depuse de instalatori la AFM la mijlocul lunii septembrie. Conform declarațiilor instalatorilor contactați de Greenpeace, AFM nu a decontat nicio lucrare. Acest lucru creează probleme financiare instalatorilor, care se tem să continue instalările. Termenul dat de AFM pentru implementarea proiectelor este de 8 luni de la data semnării contractului de finanțare nerambursabilă, o parte din această perioadă neputând fi utilizată pentru montaje din cauza posibilelor condiții neprielnice aduse de sezonul rece.

„Semnalăm acest nou blocaj al programului AFM pentru că vrem ca declarațiile autorităților legate de sprijinirea energiei regenerabile să nu rămână doar vorbe. Zeci de mii de români și-au arătat deja interesul pentru a-și produce energia mai curat, cu impact scăzut asupra climei și mediului. 

Iată însă că o instituție care ar trebui să finanțeze proiectele de mediu din România nu-și face treaba, sabotând de doi ani stimularea financiară a prosumatorilor”, a declarat Marian Mândru, coordonator de campanii la Greenpeace România și administrator al comunității online Protecția Prosumatorului.

Săptămâna trecută, Greenpeace a solicitat printr-o adresă oficială informații referitoare la implementarea programului Casa Verde Fotovoltaice. AFM nu a remis deocamdată un răspuns.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate