Actualitate
Comunicat- Peste 1.000 de noi parcări publice, rețea cu linii de tramvai, pod nou peste Mureș: măsuri propuse de USR-PLUS
Echipa USR-PLUS pentru Alba Iulia, condusă de Gabriel Pleșa, lansează în dezbatere publică programul de mobilitate urbană „Mobilitate durabilă și reală pentru Alba Iulia – un oraș pentru oameni, nu pentru mașini”.
Programul presupune mai multe măsuri care să rezolve problemele grave de mobilitate, care au transformat Alba Iulia într-un oraș sufocat: ambuteiajele de la intrarea în municipiu dinspre Sebeș, intrarea Șard/ Micești și respectiv la trecerea de nivel cu calea ferată spre șoseaua de centură, lipsa parcărilor în zonele instituțiilor publice și aglomerația din proximitatea unităților de învățământ.
„Alba Iulia trebuie să devină un oraș al mobilității durabile și să se bazeze pe un transport public inteligent și eficient, care să stimuleze cetățenii să renunțe la autoturismul personal și să folosească mijloacele de transport în comun. De asemenea traficul infernal dintre Alba Iulia și Sebeș este o problemă care afectează grav cetățenii din cele două municipii și care nu poate fi ignorată de o administrație publică responsabilă. Alături de echipa USR-PLUS și împreună cu albaiulienii lansez o dezbatere serioasă despre proiectele de mobilitate urbană care trebuie promovate urgent în municipiu. Alba Iulia a ajuns un oraș sufocat din cauza lipsei de viziune a administrației locale, iar exemplul revoltător este podul peste Râul Mureș.
Cei care conduc acum vremelnic Primăria Alba Iulia își demonstrează incapacitatea administrativă montând două panouri prin care se spală pe mâini de problema podului. Practic își bat joc de albaiulieni. E timpul să îi trimitem să croșeteze sau să gătească, lucruri la care observăm că se pricep mai bine decât la administrație, și noi, cei care iubim cu adevărat Alba Iulia, să trecem la treabă. Avem mult de lucru și doar cu seriozitate și cu proiecte serioase putem reconstrui ceea cea au distrus băieții deștepți care au confiscat în ultimii 30 de ani Alba Iulia”, a spus Gabriel Pleșa, candidatul Alianței USR – PLUS pentru funcția de primar al municipiului Alba Iulia.
Măsuri din programul de mobilitate urbană al USR – PLUS
Un nou pod peste Râul Mureș – o administrație responsabilă nu poate exclude acest proiect din planurile de mobilitate urbană
Un nou pod peste Râul Mureș! Nu este o utopie sau o promisiune electorală, ci un proiect care trebuie să devină realitate în următorii ani. În lipsa acestui proiect cei aproape 50.000 de șoferi, care tranzitează zilnic Alba Iulia, vor îndura în continuare calvarul celor câțiva kilometri parcurși în zeci de minute sau uneori în ore întregi. Realitatea este că actualul pod este depășit moral și cârpelile viitoare vor consuma inutil bani fără să rezolve adevărata problemă: podul este o construcție veche, care nu va mai putea asigura nici măcar siguranța traficului rutier din cauza fisurilor apărute în grinzi. Singura soluție este construirea unui nou pod într-un parteneriat Primăria Alba Iulia și Guvernul României (Ministerul Transporturilor și CNAIR), iar sursele de finanțare vor fi disponibile prin programele europene.
Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027, spre exemplu, are un buget total de 8,368 miliarde euro, iar C.N.A.I.R. se regăsește printre beneficiarii eligibili. Sau AXA 2 – Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru accesibilitate teritorială, are ca beneficiari eligibili administrațiile locale și în cadrul acesteia se pot finanța și construcția/modernizarea accesului municipiilor la sectoarele rețelei rutiere primare.
Este adevărat că podul este al CNAIR, așa cum ne anunță mândră conducerea PNL a Primăriei Alba Iulia și Voicu Paul, dar majoritatea oamenilor care îndură zilnic umilința traversării acestui pod sunt din Alba Iulia. Din respect pentru ei, un primar serios și o administrație cu bun-simț ar începe deja să lucreze la proiectul unui nou pod.
Rețea pentru tramvaie în zona metropolitană Alba Iulia – Sebeș – Șard
Un proiect care va fi privit din nou utopic de echipa fără viziune, condusă de duetul Hava – Paul, este construirea unei rețele pentru transportul electric cu tramvaie. Soluția va fi inclusă în planul de mobilitate urbană și ar rezolva atât problema ambuteiajelor dintre Alba Iulia și Sebeș, cât și problema aglomerației la anumite ore în zona intrarea Alba Iulia Șard/Micești – zona Kaufland, respectiv centrul municipiului Alba Iulia. Construirea unei linii de tramvai între Sebeș și Alba Iulia ar rezolva problema traficului infernal dintre cele două municipii, problemă care nu se încheie odată cu deschiderea tronsonului de autostradă.
Aglomerarea traficului este generată de navetiștii care lucrează în Sebeș și în Alba Iulia, fiind o mare mișcare/mobilitate a forței de muncă între cele două municipii. Proiectul trebuie asumat de ambele administrații locale, iar sursele de finanțare sunt disponibile pe Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027 și Programul Operațional Regional (POR) 2021-2027. Pentru Alba Iulia linia de tramvai ar urma să intre până în centru și să se continue până în la ieșirea spre Șard, rezolvând și problema gravă de mobilitate din acea zonă. Un transport verde și civilizat va încuraja albaiulienii să renunțe la autoturismele personale pentru a merge la serviciu.
Transport gratuit pentru elevi cu autobuze speciale (curse de transport școlar)
Transportul pentru toți elevii din Alba Iulia trebuie să fie gratuit, însă pentru a încuraja părinții să aibă încredere în acest transport trebuie să se realizeze cu autobuze speciale destinate doar transportului școlar. Astfel, pe modele care funcționează în Cluj-Napoca sau în alte orașe mari europene, trebuie regândit întreg transportul public astfel încât să fie create curse pentru elevi, care să îi preia din zone cât mai apropiate de casă și să îi lase în zona școlilor. De asemenea pe fiecare astfel de cursă copiii trebuie însoțiți de asistenți medicali din rețeaua școlară, care să se asigure că transportul acestora va fi în siguranță. Doar așa părinții vor avea încredere în transportul școlar și vor renunța să își mai ducă copiii la școală cu autoturismele proprii. Sursa de finanțare: bugetul local, în condițiile în care Alba Iulia plătește milioane de euro anual ca subvenție companiei locale de transport.
1000 de parcări noi în următorii 4 ani
Problema parcărilor nu mai este de mult o noutate în Alba Iulia, iar în următorii ani trebuie gândite urgent 4 parcări supraetajate în Alba Iulia, în zona Centru (Primărie), Centru (Taxe și Impozite Locale), Cetate (Spital) și Cetate (Piață). În zona Primăriei, Cinematograful Columna va fi transformat în centru multifuncțional cu sală pentru evenimente publice și parcări, care să fie folosite gratuit până la ora 16,00 de cetățenii care vin la instituțiile publice, pe baza unui tichet validat la acea instituție. Seara parcarea va deveni parcare de reședință pentru locuitorii din zonă. Pentru fiecare din celelalte zone există terenuri disponibile care pot fi folosite pentru astfel de proiecte, singura provocare fiind în zona Cetate (Piață), unde soluțiile tehnice sunt mai complicate. Sursa de finanțare: Programul Operațional Regional 2021 – 2027 și bugetul local (o parte din sumele încasate pentru taxarea parcărilor în Alba Iulia).
Alba Iulia, un oraș care aparține oamenilor, nu mașinilor
Alba Iulia trebuie să redevină un oraș care aparține oamenilor, nu mașinilor prin proiecte de regenerare urbană a unor zone publice. Alba Iulia trebuie să redevină un oraș prietenos pentru pieton, a cărui viață în multe zone este pusă în pericol. Pentru mămicile cu cărucioare sau pentru vârstnici, trotuarele din municipiu sunt o adevărată cursă cu obstacole. Nu mai vorbim despre trecerile de pietoni care nu sunt accesibile și bine luminate sau despre mobilierul urban din micile zone de recreere din cartiere care lipsește cu desăvârșire. Alba Iulia trebuie să redevină un oraș pentru oameni, curat, verde, confortabil și accesibil.
Acest articol a fost comandat de Partidul Uniunea Salvați România – Organizația Județeana Alba, parte a alianței electorale “Alianța USR PLUS”, cod mandatar financiar: 21200251
Executat de SC INDEPENDENT SRL – portal: https://alba24.ro.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News