Blaj
Concurs de soluții pentru amenajarea urbană a zonei centrale din Blaj. Se caută soluții inovative pentru 7 străzi din municipiu
Primăria Blaj a lansat un concurs de soluții pentru amenajarea urbană a zonei centrale din municipiu. În prezent, străzile Bulevardul Republicii, Tudor Vladimirescu parțial, Popa Șapcă, Astra, Timotei Cipariu, Mitropolit Vancea, Petru Pavel Aron parțial fac parte din „țesutul urbanistic” central al Blajului care face legătura pe plan intern cu celelate zone ale municipiului (cartierul Hula, Câmpul Libertății, cartierul Eroilor, cartierul Veza, zona istorică) cât și cu zonele de ieșire spre Alba Iulia, Cluj – Napoca, Brașov, Sibiu, Târgu – Mureș.
Concursul de soluții urmărește valorificarea acestor străzi din punct de vedere ale traficului rutier, al zonelor de parcare, al zonelor pietonale.
Primăria Blaj a lansat joi, 15 octombrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), un anunț de concurs de soluții pentru amenajarea urbană a unor străzi din municipiu.
Miza concursului constă în formularea unei soluții arhitectural-urbanistice contemporane, discrete și respectuoase față de patrimoniul construit existent, de transformare a zonei centrale a municipiului Blaj formată din străzile: Bulevardul Republicii, Strada Tudor Vladimirescu Parțial, Strada Popa Șapcă, Strada Astra, Strada Timotei Cipariu, Strada Mitropolit I. Vancea, Strada Petru Pavel Aron parțial, într-un spațiu public de bună calitate, sigur, confortabil și adaptabil, unde soluțiile de trafic rutier, parcări și trafic pietonal combinate cu posibile soluții de creare de zone pietonale temporare sau permanente și dezvoltarea de spații verzi, să creeze pentru această zonă posibilitatea de a exprima într-un format contemporan și concentrat istoria și diversitatea culturală, etnică și religioasă a Blajului.
Având în vedere importanță istorică a Blajului cât și faptul că toate aceste străzi se situează în zona centrală a municipiului Blaj în imediata apropriere sau învecinațe cu centrul istroic al Blajului , zona parcului central, autoritatea contractanta își dorește realizarea unui proiect arhitectural valoros, semnificativ care să rezolve dificultatile intampinate in ceea ce priveste traficul rutier, zonele de parcare, punerea în valoare a clădirilor semnificative și a zonelor pietonale prin soluții moderne, dar care să nu se îndepărteze de tradiția arhitecturală și istorică a Blajului. Se dorește găsirea unei soluții tehnice contemporane în cadrul unui proiect prietenos cu mediul și cu tradiția arhitecturală a Blajului care să se realizeze pe amplasamentul celui vechi și care să aducă și elemente inovative pentru România, elemente de noutate în cadrul unei soluții tehnice și artistice din partea unor arhitecți.
Soluția așteptată
Realizarea de regulă pe vechiul amplasament a unei soluții arhitecturale din materiale – pentru suprafață carosabilă material impermeabil – asfalt- iar pentru zonele de parcare asfalt sau zone distincte din materiale – impermeabile, permeabile sau semi-permiabile, piatră cubică în funcție de trafic și zonă studiată.
În ceea ce privește trotuarele realizarea acestora de regulă pe vehicle amplasamente din dale sau piatră cu iluminat public inserat în textura trotuarului.Se pot rediscuta zonele pietonale tempoare sau definitive cu accesul limitat al riveranilor și al autospecialelor.
Cât privește rigolele pluviale se va reanaliza situația din teren pe fiecare stradă în parte și se vor propune soluții unitare, coerente și argumentate din punct de vedere urbanistic.
Iluminat public adaptat fiecărei străzi în parte.
Rediscutarea spațiilor verzi, a dimensiunilor acestora și a plantelor aferente.
Menținere și posibilitatea amplasării de monumente de pentru public semnificative (statui, obelisc, coloane).
Soluția va ține seama de fluidizarea traficului rutier, realizarea unui număr suficient de parcări în zona centrală atât rutiere cât și pentru biciclete, circulația pietonală, sistemul de semaforizare.
Funcțiuni
Diversificarea funcțiunilor cotidiene ale străzii va asigura acel nivel minim de activitate pentru a oferi siguranță și confort. Tranzitul în zonă trebuie completat de integrarea activităților de recreere, ludice, didactice și comerciale.
Locurile de parcare pentru autoturisme vor fi completate de crearea de locuri de parcare pentru biciclete în scopul încurajării acestui mod de deplasare.
Funcția de recreere necesită mobilier urban destinat repaosului și șederii, atât în spații adăpostite de vânt și soare, cât și în zone expuse, fiecare fiind apreciate în sezoane diferite. Acest mobilier va fi astfel amplasat încât să nu îngreuneze traficul.
În cadrul ansamblului vizat de intervenție pot fi indicate zone dedicate predominant activităților statice diferite de cele predominant dinamice pentru a preveni interferențe negative. Activitățile ludice pot fi încurajate printr-o amenajare cu valențe multiple, fără echipamente destinate exclusiv jocului.
Prezența apei în spațiul public va fi analizată ( cișmele, făntâni arteziene).
Activitățile didactice și cele civic-comunitare pot beneficia de concentrări ale mobilierului urban pentru ședere / relaxare.
Se va încuraja dezvoltarea comerțului unde acest lucru este posibil și oportun. Caracterul serviciilor și comerțului în zonă va fi stabilit de concurenți, având în vedere că orașul este trăit în primul rând de localnici și secundar experimentat de turiști. Comerțul stradal mobil va putea anima în mod curent spațiul pietonal prin vehicule cu gabarit mediu sau redus dotate corespunzător, realizate din materiale de calitate, aflate în stare bună. Acestea vor necesita autorizație din partea Primăriei pentru ocuparea spațiului public.
Componenta comercială și cea culturală vor putea fi amplificate semnificativ cu ocazia târgurilor, a evenimentelor comunitare și culturale prin mobilier și structuri efemere mobile fără afectarea stratului suport. Se dorește asigurarea accesului camioanelor pentru montarea și demontarea structurilor temporare pentru spectacole. Dimensiunile uzuale ale scenelor utilizate în zonă sunt de 6 x 8 m sau 6 x 12 m. Vor fi indicate schematic posibilitățile de aprovizionare cu produse în special pe durata evenimentelor.
Rețeaua de alimentare cu energie electrică și iluminat este îngropată pe toate străzile.
Terminale ale rețelelor de alimentare cu apă, energie electrică, inclusiv iluminat, și evacuare ape uzate vor fi integrate în amenajarea străzilor și asigurate împotriva furtului, astfel încât spațiul public să fie ușor adaptabil mai multor tipuri de evenimente. Vor fi proiectate depozitarea și evacuarea deșeurilor pentru utilizarea curentă a spațiului și în regim de eveniment.
Sistemul de iluminat stradal va fi astfel conceput încât să creeze o ambianță plăcută și să asigure un nivel minim de siguranță pentru utilizatori. Soluția nu trebuie să pună în valoare fiecare dintre monumentele istorice, acest aspect necesitând un studiu individual detaliat. Totuși, este necesară dezvoltarea unui concept unitar de punere în valoare a componentelor de patrimoniu.Se vor aprecia soluții de iluminat al trotuarelor mai ales în cele mai cunoscute zone.
Vor fi prezentate schematic mai multe scenarii de funcționare cotidiană (diurn și nocturn) și de evenimente cu caracter diferit. În formularea soluțiilor se va ține cont de calitățile acustice ale spațiului și de operațiunile necesare pentru mentenanță.
Patrimoniu construit
Concursul vizează amenajarea spațiului public cu scopul îmbunătățirii calității experienței acestuia și punerii în valoare a patrimoniului existent.
Vor fi păstrate și valorificate statuia Lupa Capitolina, statuia Papa Ioan Paul II, statuia Axente Sever. Alte opere de for public vor putea fi propuse – ex sensul giroriu cu brad de pe Bulevardul Republicii sau în alte locații .
Se solicită dezvoltarea unei soluții conceptuale discrete și sobre pentru toate aceste spații publice, inclusiv pentru zona monumentelor istorice.
Nu se va interveni asupra clădirilor existente.
În sensul protejării monumentelor istorice sau clădirilor semnificative este preferabilă dar nu obligatorie propunerea unei suprafețe permeabile sau semi-permeabile în perimetrul imediat al acestora, pentru a facilita evacuarea umidității solului prin pavaj, fără afectarea zidăriilor.
Din punct de vedere stilistic amenajarea va fi contemporană, discretă față de valorile patrimoniale. Vor putea fi propuse elemente de accent, susținute de o argumentație solidă.
Vegetație
Vegetația de aliniament va fi reabilitată și completată sau remodelată și schimbata.
Se dorește îndepărtarea șirului de catalpa și a arborilor de tuia de pe Bulevardul Republicii și propunerea organizarii în alt mod a spațiilor verzi.
Calitatea spațiului public urban central va trebui îmbunătățită mai mult prin modificarea spațiilor verzi. Propunerile de modificare a spațiilor verzi vor fi argumentate solid atât din punct de vedere urbanistic / design cât și ca alegere a speciilor de plante .
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
pilu
sâmbătă, 17.10.2020 at 12:14
Un inceput bun. Primarul asta ales si reales se vede ca gandeste bine. Bravo lui. Sper sa nu fie doar un foc de paie pentru un anumit arhitect, cunoscut prin Alba Iulia.