Connect with us
Advertisement

Eveniment

Constructorul lotului 3 din Autostrada A1 Lugoj-Deva: „Autoritățile au adus intenționat întârzieri în desfășurarea lucrărilor”

Publicat

Constructorul lotului 3 din Autostrada A1 Lugoj-Deva susține că segmentul respectiv este finalizat și așteaptă recepția pentru a fi dat în folosință. Antreprenorul îl acuză pe ministrul Răzvan Cuc că a reziliat contractul „într-un mod absolut abuziv”. De asemenea, acesta susține că autoritățile române că au adus în mod intenționat au adus întârzieri în desfășurarea lucrărilor.

Contractul pentru cei 21 de km finalizați în proporție de 99% de pe Lotul 3 al autostrăzii A1 Lugoj – Deva a fost reziliat pentru că firma spaniolă Comsa nu ar fi acceptat extinderea garanției din contract de la patru ani la zece ani după ce autoritățile de la Transporturi au invocat 60 de neconformități și probleme de execuție de-a lungul timpului.

Rezilierea, însă, presupune acum că nu va mai exista nici măcar cei patru ani inițiali de garanție, însă autoritățile spun că vor recupera banii prin penalități. De ce s-a ajuns aici? Ministrul Cuc amenință cu plângeri penale împotriva consultantului lucrării (angajat de CNAIR să supervizeze), dar și împotriva managementului CNAIR, precum foștii directori Neaga sau Ioniță.

„Proiectul construirii lotului 3, în lungime de 21,141 km, al Autostrăzii Lugoj –Deva, după o colaborare extrem de dificilă a constructorului cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat și aștepta să se facă recepția lucrărilor și punerea în funcțiune. După două săptămâni de așteptare și cu construcția finalizată, răspunsul dat de autoritățile române și ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, a fost, in mod surprinzător, rezilierea contractului. Piedicile înregistrate de Asociere pe parcursul derulării proiectului cât și rezilierea contractului în momentul în care construirea lotului 3 a fost finalizată ridică mari semne de întrebare despre integritatea și buna credință a autorităților statului, care intenționat au adus întârzieri în desfășurarea lucrărilor”, au transmis reprezentanții constructorului, într-un comunicat.

Potrivit antreprenorului, măsurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obținerea Acordului de mediu au fost respectate de Asociere în totalitate, însă, acesta au creat un prejudiciu financiar și au avut impact și asupra termenului de execuție.

„În septembrie 2017, în decizia luată de Curtea Internațională de Arbitraj, ne-a fost recunoscută extinderea termenului de execuție și a decis ca CNAIR să plătească revendicările pe care antreprenorul le avea deja câștigate în valoare aproximativă de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume. În urma acestor întâmplări, CNAIR și-a exercitat pe deplin forța într-o manieră absolut abuzivă, încălcând toate clauzele contractuale anterioare, continuând să amenințe Asocierea cu penalități, neconformități, instrucțiuni de remediere. (…)

În dorința de a-și respecta angajamentul luat la semnarea contractului, Asocierea a solicitat mai multe întâlniri cu miniștrii de resort în primele luni ale anului 2018, dar care nu au dus la o reconciliere și o colaborare în interesul continuării și finalizării construcției pe lotul 3 al autostrăzii Deva-Lugoj. Cu toate acestea, deși toate soluțiile tehnice și plățile au fost blocate, Asocierea a continuat să lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractantă a refuzat să facă plățile”, susține constructorul.

Constructorul susține că situația a părut că se va schimba în luna mai 2018, când CNAIR a avut o nouă conducere.

„Blocarea lucrărilor a încetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea întârzierilor finalizarea și darea în folosință a porțiunii de autostradă. Epopeea nu s-a terminat, pentru că lovitura de grație urmează să vină. Spre sfârșitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019 a avut loc o nouă ședință oficială, unde s-a discutat despre faptul ca Proiectul se apropie de sfârșit, si se estimează că autostrada va putea fi dată în trafic în aproximativ o lună. Cu această ocazie s-a pus sub semnul întrebării modalitatea contractuală de efectuare a plăților rămase. (…)

Este, pentru noi cu atât mai frustrant ce se întâmplă acum, cu cât pe data de 25 iulie dl. ministru Cuc, împreuna cu directorul general al CNAIR și echipa sa, au vizitat șantierul și au afirmat că toate lucrările practic sunt finalizate și gata de a fi puse în trafic. În mod surprinzător, a fost felicitat și Project Manager-ul pentru munca depusă. Tot atunci s-a stabilit ca lotul să fie deschis traficului la data de 12 August 2019”, explică constructorul.

Potrivit acestuia, finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepția lucrării.

De asemenea, Asocierea consideră o imprudență deschiderea unilaterală, în data de 13 august, de către CNAIR a traficului la Nodul Ilia, existând pericolul unui risc pentru utilizatori și nu își asumă nicio responsabilitate cu privire la această situație, având în vedere că recepția s-a realizat fără o coordonare corespunzătoare între Părți.

În prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei față de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor și lucrări certificate și aprobate de Inginer, care, însă, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei suma de 15, 5 milioane de lei fără TVA este aferentă Ecoductului 1 neplătit de CNAIR încă din anul 2016”, au mai transmis reprezentanții constructorului.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement