Connect with us
Advertisement

Actualitate

Criza gunoaielor din Alba: Administrațiile locale trebuie să negocieze tarifele cu operatorii. CJ Alba nu are atribuții legale pentru stabilirea prețului

sediul CJ, prefectura AB

Publicat

Prefectura, CJ AlbaAdministrațiile publice locale (primării și consilii locale) trebuie să negocieze tarifele serviciilor de colectare, transport și depozitare a deșeurilor cu operatorii, iar Consiliul Județean Alba nu are atribuții legale pentru a stabili prețul serviciului de depozitare a deșeurilor menajere pe noua platformă temporară de la Războieni. Potrivit unui comunicat al instituției, CJ Alba poate fi considerat responsabil cu privire la modul de gestionare a serviciului de colectare, transport și depozitare a deșeurilor doar după finalizarea proiectului ”Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Alba”.

Vicepreședintele Consiliului Județean Alba, Florin Roman, a transmis, în ședința de miercuri, că în ceea ce privește platforma temporară de depozitare de la Războieni, operatorul a solicitat un preț foarte mare, însă acesta trebuie să negocieze. Totodată, administrațiile locale nu trebuie să aprobe majorarea unor tarife doar în baza solicitării unui operator.

”Omul acela vine cu prețuri foarte mari, e problema lui, e un operator privat. Operatorii trebuie să negocieze, sunt obligați prin lege. Aici vreau să atrag atenția administrațiilor publice locale, că avem reglementări exacte și precise ce se întâmplă în astfel de situații. Nu trebuie să aprobe majorarea unor tarife doar în baza solicitării unui operator. Operatorii mari care au făcut investiții, adică și-au luat containere mari, de 40 de tone, solicită tarife mai mici, și fac un transport pe zi unde merg. Sunt operatori mai mici, care nu au făcut investiții și care aceeași cantitate o duc cu zece mașini mici, ceea ce înseamnă cheltuieli. De aici apar diferențe de tarife între zone”, a explicat Florin Roman.

Vă prezentăm comunicatul de presă transmis de Consiliul Județean Alba:

„Consiliul Județean Alba nu poate, legal, influența prețul serviciului de depozitare a deșeurilor menajere pe noua platformă temporară de la Războieni. Este vorba despre un act comercial între două firme derulat în condițiile economiei de piață. Mai mult, Consiliul Județean nu poate fi făcut responsabil de majorarea tarifelor de colectare și depozitare a deșeurilor, având în vedere că, în prezent, acest serviciu public poate fi gestionat, potrivit legislației în vigoare, exclusiv de autoritățile administrației publice locale (primării și consilii locale). Acest lucru este prevăzut clar de Legea nr. 101/25.04.2006, art 6: “Autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale/sectoarelor municipiului Bucureşti au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea, coordonarea şi atribuirea serviciului de salubrizare a localităţilor”.

Potrivit aceleiași legi, Consiliul Județean Alba are atribuții doar în domeniul înfiinţării, organizării, gestionării şi coordonării Sistemului de management integrat al deşeurilor. Astfel, art. 7 din Legea nr. 101/25.04.2006 prevede următoarele:

(1) Consiliile judeţene pot avea competenţe cu privire la înfiinţarea, organizarea, gestionarea şi coordonarea sistemelor de management integrat al deşeurilor, precum şi a activităţilor specifice realizate prin intermediul acestora.

(2) Bunurile aferente sistemului de management integrat al deşeurilor sau părţi ale acestuia, după caz, aparţin domeniului public al judeţului.

(3) Sistemul de management integrat al deşeurilor este destinat şi asigură deservirea unităţilor administrativ-teritoriale membre în asociaţia de dezvoltare intercomunitară constituită în conformitate cu prevederile Legii nr. 51/2006, republicată.

Prin urmare, Consiliul Județean poate fi considerat responsabil cu privire la modul de gestionare a serviciului de colectare, transport și depozitare a deșeurilor doar după finalizarea proiectului ”Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Alba”.

Stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare a localităţilor se realizează de către autorităţile publice locale în conformitate cu Normele metodologice aprobate prin Ordinul ANRSC nr. 109/2007. Acest ordin prevede următoarele la art. 6, 7 și 11:

Tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se fundamentează pe baza cheltuielilor de producţie, exploatare, a cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a costurilor de protecţie a mediului, a costurilor de securitate şi sănătate în muncă, a costurilor care derivă din contractul de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare, a cheltuielilor financiare şi includ o cotă pentru crearea surselor de dezvoltare şi modernizare a sistemelor de utilităţi publice, precum şi o cotă de profit.

Autorităţile administraţiei publice locale au competenţă exclusivă în aprobarea tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare a localităţilor.

Tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se stabilesc pentru operatorii nou-intraţi pe piaţa acestor servicii, precum şi pentru operatorii care încheie contracte de delegare a gestiunii pentru aceste activităţi cu autorităţile administraţiei publice locale.

Taxa suplimentară care ar urma să fie percepută de Administrația Fondului de Mediu, prevăzută inițial să intre în vigoare în ianuarie 2016, a fost amânată pentru anul 2017. Guvernul a aprobat o actualizare a Ordonanței de Urgență nr. 196 din 22 decembrie 2005, care prevede la Anexa 2 că taxele încasate pentru deşeurile inerte şi nepericuloase încredinţate în vederea eliminării finale se vor introduce în anul 2017 și vor fi 80 de lei pe tonă în 2017 și de 120 de lei pe tonă în 2018.

În cazul proiectului ”Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Alba”, la ora actuală proiectul este în procedură de ”fazare”, lucru care presupune posibilitatea derulării și decontării unor investiții și în prima parte a anului 2016. În cazul în care proiectul nu s-ar fi fazat, conform Instrucțiunii Autorității de Management nr. 13100 din 31.08.2015, obligația Consiliului Județean Alba de înaintare a raportului final privind îndeplinirea obiectivelor ar fi fost la data de 30 iunie 2016. Astfel, operarea Sistemului ar fi fost necesară până la această dată finală și nu anterior, chiar dacă investițiile erau finalizate în 2015. Odată fazat, conform legislației europene, proiectul va avea condiționalități legate de intrarea în operare conform cu noile regulamente aplicabile ciclului financiar 2014-2020.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement