Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cum să contești un act administrativ fiscal. Termenele de contestare, elemente și procedura

Publicat

anaf Orice cetățean care se consideră lezat de către efectele unui act administrativ fiscal are dreptul să depună o contestație. Procedura contestației este reglementată de noul Cod de procedură fiscală adoptat prin Legea nr. 207/2015, în vigoare de la 1 ianuarie 2016.

Totodată, prin OpANAF nr. 3741/2015 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru aplicarea titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală s-a dezvotat și creat cadrul procedural efectiv de administrare a unei contestații.

Elementele minime ale unei contestați sunt următoarele:

– datele de identificare a contestatorului;

– obiectul contestației;

– motivele de fapt și de drept;

– dovezile pe care se întemeiază;

– semnatură contestatorului sau a împuternicitului acestuia.

În cazul în care contestația nu este bine argumentată și probată, aceasta poate fi respinsă printr-una dintre metodele enumerate de OpANAF nr. 3741/2015, astfel:

– neîntemeiată, în situația în care argumentele de fapt și de drept prezentate în susținerea contestației nu sunt de natură să modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;

– nemotivată, în situația în care contestatorul nu prezintă argumente de fapt și de drept în susținerea contestației;

– fiind fără obiect, în situația în care sumele și măsurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat;

– inadmisibilă, în situația contestării deciziilor de impunere emise în temeiul deciziei referitoare la baza de impunere (conf. art. 268 alin. (6) din Codul de procedură fiscală) precum și în situația contestării de sine stătătoare a Raportului de inspecție fiscală sau a Procesului-verbal emis de organele fiscale sau vamale. Această soluție o pronunță organul fiscal emitent al actului atacat.

Contestația împotriva actelor administrativ fiscale prin care s-a început executarea silită a contribuabilului:

Potrivit legii, persoanele interesate pot face contestaţie împotriva oricărui act de executare efectuat cu încălcarea prevederilor prezentului cod de către organele de executare silită, precum şi în cazul în care aceste organe refuză să îndeplinească un act de executare în condiţiile legii.

„Contestaţia poate fi făcută şi împotriva titlului executoriu în temeiul căruia a fost pornită executarea, în cazul în care acest titlu nu este o hotărâre dată de o instanţă judecătorească sau de alt organ jurisdicţional şi dacă pentru contestarea lui nu există o altă procedură prevăzută de lege. Contestaţia se introduce la instanţa judecătorească competentă şi se judecă în procedură de urgenţă”, mai prevede actul normativ.

Astfel, contestația împotriva executarii silite se depune la instanța de contencios administrativ și fiscal la care este arondat organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat.

Termenul de depunere al unei contestații este de 15 zile de la comunicarea actului administrativ fiscal conform art. 213 alin. (14) coroborat cu art. 261 din Codul fiscal.

Contestație depusă împotriva actului administrativ fiscal ce nu începe executarea silită a contribuabilului:

Potrivit art. 270 din Codul de procedură fiscală, termenul de depunere al unei contestații este de 45 zile de la comunicarea actului administrativ fiscal contestat. OpANAF nr. 3741/2015 vine să precizeze modul de determinare al acestui termen.

– Termenul de depunere a contestaţiei se calculează pe zile libere, cu excepţia cazului în care prin lege se prevede altfel, neintrând în calcul nici ziua când a început, nici ziua când s-a sfârşit termenul.

De exemplu: Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului în data de 29 iunie, termenul de 45 de zile începe să curgă de la data de 30 iunie şi se împlineşte în data de 13 august, astfel încât ultima zi de depunere a contestaţiei este 14 august.

– Termenul care se sfârşeşte într-o zi de sărbătoare legală sau când serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus săptămânal) se va prelungi până la sfârşitul primei zile de lucru următoare.

De exemplu: În situaţia în care data de 30 iulie prezentată la exemplul anterior este sâmbătă, ultima zi de depunere a contestaţiei este luni, 1 august.

– Termenul de 3 luni prevăzut la art. 270 alin. (4) din Codul de procedură fiscală se sfârşeşte în ziua lunii corespunzătoare zilei de plecare.

De exemplu: Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului în data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se sfârşeşte în data de 15 aprilie, astfel încât ultima zi de depunere a contestaţiei este data de 15 aprilie.

– Termenul care, începând la data de 29, 30 sau 31 a lunii, se sfârşeşte într-o lună care nu are o asemenea zi se va socoti împlinit în ultima zi a lunii, cum ar fi exemplul expus mai jos:

Actul administrativ fiscal este comunicat în data de 30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfârşeşte în ultima zi a lunii februarie, respectiv 28 sau 29 februarie, reprezentând ultima zi de depunere a contestaţiei.

sursă: hotnews.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate