Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Depozitul ecologic de deşeuri de la Galda de Jos va fi operațional în septembrie 2017. Scumpiri și explicații optimiste de la Consliul Județean Alba


Publicat

lucrari depozit ecologic de deseuri galda de jos 2015Prețul pe care fiecare cetățean din Alba Iulia îl va plăti din această lună pentru gunoiul menajer este mai mare cu 35%. Asta în timp ce halda ecologică de deșeuri de la Galda de Jos, un obiectiv de investiții al Consiliului Județean Alba, finanțat din fonduri europene nu este funcțională. Tărăgănarea finalizării investiției afectează de acum buzunarul cetățeanului care nu are nicio vină că profesioniștii de la CJ Alba nu au reușit să ducă la capăt partea birocratică a unui proiect făcut cu bani europeni. Problema care a dat bătăi de cap administraţiei a ajuns să fie și speculată politic de opoziția locală care mai are astfel un motiv sa rupă ”blatul” tăcerii parafat prin ”ungerea” unor PSD-iști în funcții plătite din consiliile de administrație de la APA CTTA și DPL.

Pentru a avea o motivație oficială a întârzierii punerii în funcțiune a haldei de la Galda de Jos  și de a afla stadiul în care se află lucrările la acest obiectiv, având în vedere diferitele opinii exprimate în comunitatea locală, Alba24 a solicitat un punct de vedere din partea Consiliului Judeţean Alba.

Potrivit răspunsului primit de Alba24, lucrările sunt execuția lucrărilor s-a oprit după ce s-a atins” pragul” de  99%. Mai trebuie „reparate” unele probleme din teren, până cel târziu 30 aprilie 2017. Acelaşi termen este dat şi pentru finalizarea documentaţiilor de atribuire a contractului de delegare prin concesionare pentru operarea instalaţiilor de gestionare a deşeurilor municipale, în această locaţie, dar şi pentru cele de transport al gunoaielor. Dar va mai dura până în septembrie, ca să fie şi aplicate aceste proceduri de achiziţie.

“Eliminarea deşeurilor generate pe întreg teritoriul judeţului se va realiza în depozitul conform de la Galda de Jos. Acesta va primi deşeurile rezultate din instalaţia de tratare mecano-biologică, deşeurile rezultate din activitatea staţiilor de sortare, deşeurile rezultate de la măturarea străzilor, parcuri şi grădini, precum şi nămolul rezultate din staţiile de tratare ale apelor uzate menajere (în procent de maxim 10% din capacitatea depozitului”, se precizează în adresa semnată de preşedintele CJ Alba, Ion Dumitrel.

Centrul de deşeuri de 86,7 milioane lei. Ce s-a construit de fapt şi de ce

Lucrările la Centrul de management integrat al deşeurilor de la Galda de Jos, inclus în proiectul “Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Alba” au început în 16 martie 2015. Valoarea finală a contractului pentru centrul de deşeuri este de 86.767.413,14 lei fără TVA, potrivit datelor transmise de CJ Alba.

Reamintim că „Sistemul de management integrat al deşeurilor în judeţul Alba” este un proiect cu o valoare totală de 60.257.187 euro (261.998.250 lei), din care cheltuieli eligibile fără TVA 42.204.680 euro (205.245, 947 lei). Investiţia este finanţată din fonduri CE, alocaţii bugetare, fonduri proprii.

Proiectul a fost iniţiat în contextul necesităţii realizării unui sistem durabil de management al deşeurilor determinată de conformarea cu practicile şi politicile UE privind reducerea impactului asupra mediului prin realizarea şi îmbunătăţirea infrastructurii de deşeuri şi reducerea numărului de depozite de deşeuri existente neconforme.

La momentul aprobării studiului de fezabilitate, respectiv sfârşitul anului 2012, perioada estimată de realizare a investiţiei era stabilită până în 2015 şi includea închiderea a şapte depozite de deşeuri neconforme. Acestea nu mai funcţionează în prezent. Este vorba despre haldele de gunoi de la Alba Iulia (Pârâul Iovului), Blaj, Abrud, Cîmpeni, Cugir, Ocna Mureş.

Lipsa de “sincronizare” a fost şi una dintre cauzele “crizei gunoiului” din judeţul Alba. Odată aceste halde închise şi nefinalizarea lucrărilor la depozitul nou, a fost necesar transportul deşeurilor către alte locaţii, ceea ce a presupus cost suplimentar pentru locuitori din mai multe zone ale judeţului. Mai mult, situaţia s-a complicat după refuzul unuia dintre operatorii de salubritate (Salprest) de a mai oferi serviciul de colectare şi transport deşeuri în actualele condiţii, dar şi de neprelungirea avizelor pentru depozitarea gunoaielor la halda de la Cristian (Sibiu), cea mai aproape de Alba.

În acest context, situaţia lucrărilor la depozitul de la Galda de Jos a devenit un punct de atenţie pentru comunitate.

Centrul de Management Integrat al Deşeurilor de la Galda de Jos cuprinde un depozit ecologic de deşeuri nepericuloase, o staţie de sortare de 43.000 tone pe an, o staţie de tratare mecano-biologică simplă cu capacitate de 85.566 tone pe an, construcţii auxiliare (clădire administrativă, parcare etc) şi infrastructură de acces.

De asemenea, în proiectul mare sunt incluse şi staţiile de transfer Blaj (cu o capacitate de 15.000 tone pe an) şi Tărtăria (33.044 tone pe an).

Dacă proiectul include, în cadrul depozitului, două celule de depozitare, deocamdată este gata doar una. Cea de capacitate 543.000 cmc, cu durată de viaţă de 5,3 ani. Pentru cealaltă, cu capacitate de 1.926.000 mc şi durată de viaţă de 15,7 ani, există doar amplasament pentru construire.

Potrivit datelor transmise de CJ Alba, stadiul de implementare a lucrărilor la centrul de la Galda de Jos (celula de depozitare menţionată) este de 99%, iar valoric, contractul a fost implementat în procent de 95,31%, conform raportului de început, datat 9 martie 2017 al proiectului SMID Alba, faza 2, transmis MRDAPFE – Autoritatea de Management POIM.

Potrivit procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, din 27 octombrie 2016, semnat de CJ Alba, recepţia a fost admisă cu obiecţii cu termen de anulare 25 ianuarie 2017, prelungit ulterior până la 30 aprilie 2017, potrivit aprobării emise de Proiect Consulting SRL, în calitate de inginer.

Probleme în teren

Obiecţiile incluse în procesul-verbal de recepţie a lucrărilor terminate la centrul de management integrat al deşeurilor (CMID) de la Galda de Jos se referă, în mare, la lucrări ce mai trebuiau realizate.

În apropierea platformei staţiei de sortare, respectiv staţiei de tratare mecano-biologică au fost necesare consolidări a taluzului, după ce au fost constatate alunecări locale de teren. Situaţia a fost sesizată CJ Alba şi proiectantului în 5 mai 2016, de către constructor – PORR Construct SRL (lider al asocierii PORR Construct SRL – PORR Bau Gmbh – Entorsa Italia SpA). Potrivit datelor transmise de CJ Alba, cauza principală a alunecărilor de teren este apa de infiltraţie provenită din acumulări de apă după precipitaţii, constatată de Arcon Serv SRL, care a făcut expertiza geotehnică. Antreprenorul a solicitat plata lucrărilor de consolidare taluzuri din cheltuieli diverse şi neprevăzute, dar CJ Alba nu a acceptat cheltuieli suplimentare “încadrate de către antreprenor în condiţii fizice imprevizibile”.

Între timp, constructorul are termen 30 aprilie pentru finalizarea următoarelor lucrări, incluse în procesul-verbal amintit: completare grătare metalice, completare şi aducere la profil a acostamentelor de drumuri, completare asfalt pe zonele cu reparaţii, refacere rosturi şi remediere fisuri platforme, vorduri şi drumuri exterioare, refacere marcaje rutiere, reparare reţea cabluri de alimentare cu energie electrică în zona afectată a drumurilor interioare, refacere şi completare gard împrejmuire pe limita cadastrală a CMID, completare instalaţii de alomentare cu energie electrică (hală sortare), reparaţii învelitori în zonele cu infiltraşii de apă (haldă de sortare, clădire TMB), reparare îmbinări între jgheaburi şi burlane în zonele cu infiltraţii (hala de sortare), reparare perete din zona cu infiltraţii de apă (clădire TMB), montare lămpi iluminat exterior biocelule şi clădire rafinare şi maturare, finalizare rigolă de acostament sud şi nord, refacere rosturi şi remediere fisuri platforme exterioare,  consolidare taluzuri, amenajare terne neconstruit prin nivelare şi înierbare, curăţare carosabil şi altele.

Licitaţiile pentru alimentarea cu energie electrică şi desemnarea operatorilor de salubritate

Concomitent cu finalizarea lucrărilor din teren, mai trebuie organizate licitaţii pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de alimentare cu energie electrică, atât la locaţia de la Galda de Jos, cât şi la staţiile de transfer de la Tărtăria şi Blaj, precum şi la depozitele neconforme de deşeuri Abrud, Aiud şi cel de la Alba Iulia.

“Pentru Centrul de management integrat al deşeurilor Galda de Jos şi Staţia de transfer deşeuri Tărtăria, se vor încheia contractile în săptămâna 13-17 martie, urmând a se notifica Electrica cu privire la ofertantul selecţionat, iar termenul de proiectare plus execuţie este de 65 de zile. Pentru celelalte obiective, se va relua procedura de achiziţie publică după semnarea contractelor menţionate, întrucât, în cadrul primei procedure de achiziţie publică nu au fost depuse oferte”, transmite CJ Alba.

În continuare CJ Alba trebuie să deruleze procedura de achiziţie pentru atribuirea contractului “Delegare prin concesionare a operării instalaţiilor de gestionare a deşeurilor municipale în cadrul sistemului de management integrat al deşeurilor în judeţul Alba”. Concomitent, ADI Salubris, trebuie să se ocupe de procedurile pentru delegarea prin concesiune a serviciilor de salubrizare – colectare şi transport deşeuri în judeţul Alba.

Estimările sunt aprilie 2017, termen pentru finalizarea documentaţiilor de atribuire, respectiv mai-septembrie, pentru implementarea procedurilor de achiziţie.

Cu alte cuvinte, depozitul de la Galda de Jos ar putea deveni operaţional cel mai devreme în toamnă.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

PETIȚIE online pentru oprirea asfaltării drumului de acces la Peștera Huda lui Papară din Munții Apuseni

Publicat

Peste 270 de persoane au semnat o petiție pentru oprirea asfaltării drumului de acces la Peștera Huda lui Papară, aflată pe raza comunei Sălciua din Munții Apuseni. Potrivit inițiatorilor demersului, zona este Rezervație Naturală Protejată, iar traficul auto intens va pune în pericol cea mai lungă peșteră din Munții Trascăului. 

„Cere și tu Primăriei din Comuna Salciua să oprească asfaltarea drumului din fața Peșterii Huda lui Papară – din Munții Apuseni! Zona este, în acest moment, Rezervație Naturala Protejată, este considerată zonă ecologică și nu zonă de trafic intens, care să necesite asfaltare!

În proiectul primăriei sunt incluse două parcări: una în fața punții din fața Peșterii Huda lui Papară, care trece peste Valea Morilor și o alta în partea cealaltă de acces, pe drumul care merge de la Pensiunea Sub Piatra la peșteră.

Familiile din cătunul Sub Piatră nu sunt de acord cu asfaltarea drumului de acces, acestea urmând să depună la primărie o cerere de modificare a proiectului.

De ce este important?

Aceasta petiție este importantă deoarece zona este Arie Naturală Protejată, unde nu ar trebui să existe trafic auto intens și unde nu ar trebui folosite materiale precum asfaltul.
Dorim stoparea asfaltării din fața Peșterii Huda lui Papară și asfaltarea celor două parcări de pe drumul de acces către peșteră”, se precizează în petiția online.

Vezi AICI petiția. 

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

OFICIAL: TITULARIZARE 2020 – proba scrisă, în 15 iulie. CALENDAR complet cu etapele de mobilitate și modificări din metodologie

Publicat

examen profesor

Ministerul Educației a anunțat modificările din metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021.

Metodologia a fost aprobată prin ordin de ministru și transmisă spre publicare în Monitorul Oficial.

Potrivit sursei citate, proba scrisă la Titularizare 2020 va avea loc în 15 iulie.

”Proba scrisă pentru titularizarea în învățământ va avea loc în data de 15 iulie 2020, cu respectarea tuturor măsurilor igienico-sanitare. Repartizarea candidaților se va face în ordinea descrescătoare a notelor obținute la proba scrisă. Pentru titularizarea cadrelor didactice este nevoie de minimum nota 7 (șapte).

Proba de interviu a fost eliminată pentru candidații care doresc să ocupe un post în regim de <plata cu ora>”, a anunțat ministerul.

Modificările din metodologie:

În contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului COVID-19, au fost operate următoarele modificări în metodologia de mobilitate a personalului didactic:

– proba practică și inspecția la clasă nu se vor mai susține, fiind eliminate – pentru anul în curs – prin OUG nr. 70/2020. În schimb, candidații care au studiat într-o altă limbă decât cea în care urmează să se realizeze predarea vor susține și o probă de limbă care va fi evaluată cu calificativul „Admis/Respins”.

documentele de înscriere pentru mobilitate și contestațiile pot fi transmise și on-line

– ședințele de repartizare a posturilor se pot desfășura și on-line

– transferul consimțit și pretransferul între unitățile de învățământ au fost eliminate prin ordonanță de urgență; aceste etape se vor realiza prin repartizare organizată de către inspectoratele școlare

– etapele de transfer consimțit și de pretransfer la cererea personalului didactic au fost modificate astfel: cadrele didactice își vor depune dosarul de înscriere pentru această etapă la inspectoratele școlare, iar acestea vor organiza repartizarea candidaților.

Calendarul complet al mobilității personalului didactic din învățământul preuniversitar 2020:

1) Transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea rețelei școlare ori prin desființarea unor unități de învățământ:

Până la 27 mai 2020: înregistrarea şi soluționarea contestațiilor la punctajele acordate, în consiliul de administrație al inspectoratului școlar,  afișarea punctajelor finale şi a rezultatelor la probele orale la sediul inspectoratului școlar şi pe pagina web a inspectoratului şcolar

27-28 mai 2020: soluționarea cererilor de restrângere de activitate în ședință de repartizare şi înregistrarea contestațiilor la inspectoratul școlar privind soluționarea restrângerilor de activitate

Notă: Contestațiile privind soluționarea restrângerilor de activitate pot fi transmise şi prin poştă electronică până la ora 23:59 în data de 27 mai 2020, situaţie în care cadrul didactic anexează la contestaţia transmisă şi cartea/buletinul/adeverinţa de identitate.

29 mai: soluționarea contestațiilor în consiliul de administrație al inspectoratului școlar şi reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate

29 mai-9 iunie 2020: emiterea și comunicarea deciziilor de repartizare

Notă: Cadrele didactice titulare aflate în restrângere de activitate care nu au susţinut probele orale eliminatorii până la data de 13 martie 2020, pot suţine aceste probe în etapa de pretransfer la cerere. Aceste cadre didactice participă la şedinţa pentru soluționarea cererilor de restrângere de activitate, iar în situaţia în care vor fi repartizate pe posturi care necesită probe orale, vor primi decizia de repartizare după evaluarea acestor probe, în condiţiile în care obţin calificativul „Admis”.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Petrecere „spartă” de jandarmi, la Aiud. Un tânăr a fost amendat cu 1.500 de lei, după ce și-a deranjat vecinii în toiul nopții

Publicat

Un tânăr de 20 de ani din Aiud s-a ales cu o amendă de 1.500 de lei pentru tulburarea liniștii vecinilor din bloc, dar și a locatarilor din blocul alăturat, în toiul nopții.

Joi, în data de 21 mai, un echipaj de jandarmi a intervenit pe strada Unirii, unde un tânăr rămas singur acasă, împreună cu mai mulți prieteni și-a deranjat vecinii, prin strigăte și larmă. Mai mulți vecini au sunat la primăria Municipiului Aiud pentru a sesiza cele întâmplate, iar polițistii locali au informat forțele de ordine.

Jandarmii au fost nevoiți să intervină de două ori în aceeași noapte, prima dată în jurul orei 01:00, când tinerii petrecăreți dădeau semne că vor înceta să mai facă gălăgie, ca mai apoi, în jurul orei 03:00 să trebuiască să intervină din nou, de data aceasta la sesizarea unor vecini din blocul vecin. Nu este pentru prima dată când bărbatul tulbură liniștea vecinilor la ore târzii, împreună cu alte persoane.

Conform Legii 61/1991, constituie contravenție, tulburarea liniștii locatarilor între orele 22.00-8.00 și 13.00-14.00 de către orice persoană prin producerea de zgomote, larmă sau prin folosirea oricărui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare în localurile sau în sediile persoanelor juridice, în locuințele persoanelor fizice sau în oricare alt loc din imobile cu destinația de locuințe ori situat în imediata vecinătate a acestora.

foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO VIDEO: Transalpina, locul din care încă nu a plecat iarna. Stratul de zăpadă ajunge la 1 metru, pe marginea drumului

Publicat

Transalpina, șoseaua aflată la cea mai mare altitudine din România, este locul în care încă nu a venit primăvara. Stratul de zăpadă este încă destul de mare, chiar și în zona drumului. 

Deși drumul este curățat, pe margini, zăpada atinge aproximativ un metru. Rudolf Hanzelik a postat pe contul său de Facebook o serie de fotografii pe care le-a realizat la sfârșitul săptămânii trecute, după o vizită cu motocicleta în zonă. De asemenea a realizat și un video.

Transalpina, sau DN 67C este cea mai înaltă șosea din România, având punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (la 2.145 m).

Drumul face legătura între orașele Novaci din județul Gorj și Sebeș din județul Alba. Fiind un drum montan, este închis pe perioada iernii.

Transalpina străbate patru județe – Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba – traversând Munții Parâng de la sud la nord, altitudinea cea mai mare având-o pe o porțiune de aproximativ 20 de km, în județul Vâlcea, unde se prezintă ca o „șosea de creastă”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate