Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Destinul Floricăi Maria Sas din Aiud. Sclavă într-un harem otoman a ajuns Lady în societatea britanică


Publicat

Florica Maria Sas, fost o exploratoare de origine transilvăneană, este cunoscută azi ca şi Lady Florence Baker. Naţionalitatea lui Sas este disputată şi de maghiari şi de austriaci. Florica s-a născut în 1841 la Aiud, pe atunci aflat sub ocupaţia Imperiului Austriac.  

 

Viaţa tinerei care s-a născut pe 6 august 1841, la Aiud, părea să fie pusă sub semnul unei stele nefericite. Întâlnirea cu un bărbat i-a schimbat, însă, destinul pentru totdeauna. Florica a avut o copilărie de coşmar. A rămas orfană de mamă şi de tată la numai 7 ani. Istoria consemnează faptul că fetiţa, care avea să ajungă o celebritate, a fost crescută într-un harem din Imperiul Otoman. Stăpânul haremului a scos-o pe piaţa de robi din Vidin, în 1859, când Florica avea 18 ani.
Destinul a făcut ca, la târgul de la Vidin, să fie prezent şi britanicul Samuel White Baker, un inginer de căi ferate şi un explorator renumit. Samuel White Baker avea 38 de ani şi legenda spune că, impresionat de frumuseţea Floricăi, s-a înscris la licitaţia prin care stăpânul acesteia dorea să o vândă ca sclavă. Tânăra româncă a fost câştigată la licitaţie de Paşa din Vidin. Britanicul nu s-a lăsat şi l-a mituit pe eunucul Paşei, câştigând-o, în final, pe tânără. Aşa a fost salvată Florica din harem, începând o viaţă nouă alături de Baker, bărbatul de care nu s-a mai despărţit până la finalul vieţii.

 

Samuel Baker s-a angajat la compania engleză care construia calea ferată Cernavodă-Constanţa. Ajuns la Constanţa cu românca Florica, Samuel a cerut consulului britanic să emită fetei, care nu avea niciun act, un paşaport. Britanicul i-a ales însoţitoarei sale un nume englezesc şi, astfel, Florica Sas a devenit Florence Barbara Maria Finnian. Cei doi au plecat, apoi, în Mare Britanie.

În ciuda copilăriei tragice, Florence era o tânără instruită care vorbea, la 18 ani, patru limbi: româna, maghiara, germana şi turca. Alături de Baker, va învăţa încă trei limbi: engleza, araba şi kiswahili (o limbă africană).

Pasionată de aventură şi de cunoaştere, Florica s-a avântat, alături de soţul ei, pe tărâmuri necunoascute. În 1861, ea participă la  expediţia făcută de Baker pentru descoperirea izvoarelor Nilului. Exploratorul britanic descoperă lacul Albert şi regiunea împrejmuitoare a Africii ecuatoriale. Rezultatul expediţiei îi sporeşte lui Baker celebritatea şi, alături de el, Florence ajunge un nume cunoscut. În 1865, cel care îi schimbase destinul o ia de nevastă şi, astfel, Florence devine Lady Baker.

Când în 1869, la cererea Heidvului turco-egiptean, Sam Baker pleacă într-o nouă expediţie în regiunea Nilului, Florence îl însoţeşte. Ea a fost cea care s-a ocupat de logistica expediţiei şi l-a sprijinit pe Baker cu toate cunoştinţele sale despre tratarea bolilor tropicale, dar şi cu înţelegerea ei asupra mentalităţilor din zona otomană.

La Cairo, Sir Samuel Baker a primit de la turco-egipteni gradul de Paşă şi de maior-general în armata otomană. Sub ordinele soţului lui Florence, trece o trupă de 1.700 de ostaşi egipteni. Hedivul îl numeşte pe explorator guvernator general al teritoriului ecuatorial. Expediţia a durat până în 1874. Apoi, cei doi soţi revin în Anglia şi se stabilesc la un conac în Devon.

Florence şi-a făcut intrarea la braţul soţului său, renumitul explorator, în aristocraţia britanică. În ciuda trecutului său controversat, care stârnea suspiciunea doamnelor din înalta societate, românca a reuşit să câştige respectul britanicilor. Alături de Baker, a fost o prezenţă constantă în cercurile înalte britanice ale vremii. Singura care a refuzat să o primească oficial şi să o recunoască ca membră a lumii bune din Anglia a fost Regina Victoria.

De-alungul vieţii, Florence a mai participat, alături de soţul ei, la expediţii de renume în Cipru, Japonia, Africa. Lady Baker a murit în 1916. Imediat după moartea sa, prestigiosul cotidian ”The Times” scria despre destinul excepţional al sclavei românce: “Lumea n-a băgat de seamă. Ştirea morţii doamnei Baker a trecut pe locul 2. Pentru că, în ziua în care Lady Baker a trecut în nefiinţă, 8 oameni au fost ucişi la Verdun. Din păcate, povestea unei foste sclave, care a scăpat din harem şi a explorat Africa, a călătorit în lumea largă alături de iubirea ei, a părut un lucru mai puţin important.”

 

sursa: adevărul.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Familie din Alba Iulia, cu COVID-19, purtată două zile prin spitale. Situația revoltătoare prin care a trecut

Publicat

Problemele mari de la Spitalul Județean de Urgență din Alba Iulia, supraîncărcarea unităților medicale cu pacienți infectați cu noul coronavirus, numărul mare de persoane confirmate pozitiv zilnic duc rapid la o serie de sincope și neînțelegeri în relația dintre pacienți și cadre medicale. 

Este și cazul unei familii din Alba Iulia, o tânără și cei doi părinți ai ei, care au fost confimați cu COVID-19. Aceștia au fost ținuți ore întregi în ambulanță și plimbați de la un spital la altul timp de două zile până să ajungă să primească un tratament de specialitate. 

Întreaga poveste a fost relatată pentru alba24.ro de către un prieten al familiei, Andrei G.

Sâmbătă, 26 septembrie, A. B, o tânără de 21 de ani din Alba Iulia, alături de mama și tatăl ei, care au în jur de 50 de ani, au început să aibă simptome ale infectării cu COVID. Din acest motiv au mers și și-au făcut testul la Spitalul Județean din Alba Iulia.

De sâmbătă și până la venirea rezultatului, luni, cei trei s-au autoizolat la domiciliu, însă se simțeau rău. Rezultatul pozitiv pentru COVID-19 a venit luni în jurul orei 15.00 – 15.30 și a fost anunțat familiei de către un angajat DSP Alba.

Însă, potrivit unui apropiat al familiei, Andrei G., nu a venit nimeni timp de ore bune să îi ia de acasă și să îi ducă la o unitate medicală.

Ținuți în ambulanță

Timp de câteva ore, aceștia au sunat de mai multe ori la 112 pentru a solicia o ambulanță, și chiar și prietenul familiei a sunat de la București, la 112, pentru a solicita să fie duși la spital.

În jurul orei 20.00, a ajuns o ambulanță la locuința familiei, care i-a transportat pe cei trei la Spitalul Județean de Urgență din Alba Iulia, însă aceștia nu au fost duși pe o secție, ci au fost ținuți timp de aproape 2 ore în ambulanță, în curtea spitalului, a precizat Andrei G.

Alexandru Sinea, directorul DSP Alba, a precizat pentru alba24.ro că aceștia au fost ținuți în ambulanță deoarece nu mai erau locuri pentru a fi aduși în unitatea medicală și evaluați. Când un pacient este confirmat cu coronavirus, acesta este evaluat pentru i se afla starea, dacă este asimptomatic, are simptome medii sau are nevoie urgentă de asistență medicală de specialitate.

De la Alba Iulia la Sebeș

După două ore în care au fost ținuți în ambulanță, medicii de la Alba Iulia au luat decizia de a-i trimite pe cei trei la Sebeș. În jurul orei 22.00, au ajuns la Spitalul Municipal Sebeș, dar unitatea medicală nu i-a internat pe cei trei.

După alte două ore petrecute în ambulanță, cei trei au fost trimiși la Secția de Boli Infecțioase a Spitalului din Sebeș, unde au ajuns în jurul orei 24.00.

Acolo, la ora respectivă, în unitatea medicală s-ar fi aflat doar o asistentă, fără nici un medic de gardă. Au fost internați, dar nici măcar o porție de mâncare nu li s-ar fi asigurat.

Directorul DSP a declarat că cei trei nu au putut fi internați la Spitalul Municipal Sebeș deoarece toate paturile pentru pacienții COVID-19 erau ocupate.

Marți dimineață, au fost vizitați de un doctor de la Sebeș care a luat hotărârea ca aceștia să facă un CT, dar la Secția de Boli Infecțioase nu exista aparatura necesară, așa că au fost duși la Spitalul Municipial Sebeș.

În urma CT-ului, s-a descoperit că plămânii celor trei erau afectați de COVID 19.

De la Sebeș la Blaj

După investigațiile de la Sebeș, familia a fost transferată la spitalul din Blaj abia miercuri, 30 septembrie, în jurul orei 11.00, unde medicii au început să le administreze tratament de specialitate.

Starea de sănătate a celor trei s-a mai ameliorat.

Situația de la Spitalul Județean

În ultimele două săptămâni, 30 de cadre medicale și alte tipuri de angajați ale Spitalului Județean de Urgență din Alba Iulia au fost confirmate pozitiv cu COVID-19.

Dincolo de asta, instituția este copleșită de lipsa locurilor pentru pacienții Covid, în condițiile în care în județ sunt 526 de cazuri active.

Doar miercuri, au fost confirmate 45 de noi cazuri de coronavirus.

Reprezentanții DSP Alba au anunțat că la nivelul județului mai sunt libere doar 43 de locuri destinate pacienților COVID.

”În prezent, la nivelul județului Alba avem 193 persoane pozitive Covid-19 internate în unități sanitare și un număr de 43 de locuri disponibile. Dacă va fi nevoie, spitalele vor suplimenta locurile destinate Covid-19”, au transmis reprezetanții instituției.

De menționat că, pe lângă cei din spitale, restul pacienților cu simptome ușoare sau asimptomatici sunt în izolare la domiciliu.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE VIDEO Președintele Iohannis: Restricții ar putea fi introduse local sau regional, dacă numărul cazurilor de COVID crește

Publicat

Este posibilă reintroducerea de restricții pe plan local, regional, dacă va crește numărul cazurilor de COVID-19, astfel încât situația să nu scape de sub control, a declarat miercuri seară președintele Klaus Iohannis, într-o conferință de presă.

Acesta a fost întrebat ce măsuri vor lua autoritățile și dacă sunt posibile noi restricții, în contextul creșterii numărului de noi cazuri de COVID-19.

Principalele declarații pe acest subiect, ale președintelui: 

”Opinia aproape unanimă a specialiștilor e că în Europa un al doilea val al pandemiei e iminent

Deja cele mai multe țări au zilnic cifre mai mult decât îngrijorătoare. Nici la noi situația nu este bună. Azi am avut record negativ de infectări.

Trebui să găsim soluții care să ne permită să avem o societate și o economie funcționale. Prioritar e ca sistemul sanitar să nu fie copleșit de un număr mare de bolnavi cu Covid. Fiți prudenți, evitați aglomerațiile și deplasările inutile.

Măsurile care trebuie luate sunt cele individuale: mască, distanță, igienă. Dar sunt persoane care nu vor să respecte toate normele și trebuie intervenit.

Eu nu doresc să reintroducem restricții, dar este evident că în anumite localități și pe anumite segmente este posibil să se reintroducă anumite restricții. Altfel, lucrurile scapă de sub control.

Chiar astăzi am discutat cu premierul, cu ministrul de Interne, ministrul Sănătății și sunt hotărâți să facă totul pentru ca lucrurile să nu scape de sub control.

Repet, nu-mi doresc să introducem restricții, dar dacă numărul de infectări crește, atunci e foarte posibil să se reintroducă local, regional, anumite restricții”, a spus Iohannis.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Ultrajul asupra unui polițist local, tratat la fel ca și cel asupra unui polițist MAI. Implicațiile unei decizii a Înaltei Curți

Publicat

Ultrajul asupra unui polițist local va fi tratat la fel ca ultrajul asupra unui polițist din MAI. Este concluzia care se poate desprinde dintr-o decizie a Curții Supreme, care a judecat o asemenea speță și a dat o soluție în consecință. 

Practic instanța a judecat cazul unui polițist local bătut de proprietarul unei mașini la a cărei ridicare de pe domeniul public participa acesta, în timpul serviciului. 

Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ)- Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prin Decizia nr.19/ 22.06.2020  a  admis  sesizarea formulată de Curtea de Apel Oradea – Secţia penală şi pentru cauze cu minori în dosarul nr.13613/271/2018 și în consecință a stabilit că:

În interpretarea dispoziţiilor art.257 alin.(4) din Codul penal, noţiunea de „poliţist” are în vedere şi persoana care exercită funcţia de poliţist local în temeiul Legii poliţiei locale nr. 155/2010.

Decizia ÎCCJ nr. 19/ 22.06.2020 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 874/24.09.2020  și menţionăm faptul că, potrivit  art. 477 alin. (3) din Codul de procedură penală, dezlegarea dată chestiunilor de drept este obligatorie pentru instanţa care a solicitat dezlegarea de la data pronunţării deciziei, iar pentru celelalte instanţe, de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I (adică de la data de 24.09.2020).

Ce a declanşat litigiul principal în discuţie?

Prin Sentința penală nr. 1.247/18.10.2019 a Judecătoriei Oradea a fost condamnat inculpatul T.A.G. la 6 luni închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de ultraj prevăzute de art. 257 alin. (1) raportat la art. 193 alin. (1) din Codul penal.

În baza art. 83 alin. (1) și art. 84 alin. (1) din Codul penal s-a dispus amânarea aplicării pedepsei pe un termen de supraveghere de 2 ani de la data rămânerii definitive a sentinței.

În baza art. 85 alin. (1) din Codul penal s-a dispus ca inculpatul să respecte, pe durata termenului de supraveghere, următoarele măsuri de supraveghere:

a) să se prezinte la Serviciul de Probațiune de pe lângă Tribunalul Bihor, la datele fixate de acesta;

b) să primească vizitele consilierului de probațiune desemnat cu supravegherea sa;

c) să anunțe, în prealabil, schimbarea locuinței și orice deplasare care depășește 5 zile, precum și întoarcerea;

d) să comunice schimbarea locului de muncă;

e) să comunice informații și documente de natură a permite controlul mijloacelor sale de existență.

În baza art. 86 alin. (1) din Codul penal, pe durata termenului de supraveghere, datele prevăzute în art. 85 alin. (1) lit. c)-e) din Codul penal se comunică Serviciului de Probațiune de pe lângă Tribunalul Bihor.

În baza art. 404 alin. (3) din Codul de procedură penală s-a atras atenția inculpatului asupra consecințelor nerespectării măsurilor de supraveghere și ale săvârșirii de noi infracțiuni în cursul termenului de supraveghere.

În baza art. 397 alin. (1), art. 19 și art. 25 alin. (1) din Codul de procedură penală raportat la art. 1.357 din Codul civil a fost obligat inculpatul la plata sumei de 1.000 euro daune morale în echivalent în lei la data plății în favoarea părții civile F.A.I.

În baza art. 274 alin. (1) din Codul de procedură penală a fost obligat inculpatul la plata sumei de 1.000 lei cu titlu de cheltuieli judiciare în favoarea statului.

Prima instanță a reținut în fapt că, la data de 7.06.2018, în jurul orei 14,30, în timp ce persoana vătămată F.A.I., polițist local în cadrul Poliției Locale Oradea, era în exercitarea atribuțiilor de serviciu în municipiul Oradea, str. S, în dreptul imobilului cu numărul X și încerca ridicarea unui autoturism abandonat, inculpatul T.A.G. l-a bruscat pe acesta prin lovirea cu palma în zona pieptului, prinderea cu mâna de cămașă și ținerea cu forța.

În cursul cercetării judecătorești, prima instanță a admis cererea procurorului și a schimbat încadrarea juridică din infracțiunea de ultraj prevăzută de art. 257 alin. (1) și (4) din Codul penal raportat la art. 193 alin. (1) din Codul penal, reținută în actul de sesizare, în infracțiunea de ultraj prevăzută de art. 257 alin. (1) din Codul penal raportat la art. 193 alin. (1) din Codul penal, întrucât, conform art. 4 din Legea nr. 155/2010, poliția locală se organizează și funcționează prin hotărâre a autorității deliberative a administrației publice locale ca un departament funcțional în cadrul aparatului de specialitate al primarului, în timp ce polițistul la care se referă alin. (4) al art. 257 din Codul penal privește persoana angajată în cadrul Poliției Române, care face parte din Ministerul Afacerilor Interne și este o instituție specializată a statului; or, activitatea polițistului local nu este reglementată de Legea nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române.

Împotriva acestei sentințe au declarat apel Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea și inculpatul T.A.G., criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie.

Prin motivele de apel, Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea a criticat schimbarea de încadrare juridică dispusă de prima instanță, arătând, în esență, că dispozițiile art. 257 alin. (4) din Codul penal nu fac în niciun mod distincție între polițistul local sau polițistul din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, astfel încât, în condițiile în care legea nu face nicio diferențiere, nici instanța de judecată nu trebuie să o facă.

Prin varianta agravată de la art. 257 alin. (4) din Codul penal se urmărește sancționarea mai aspră a celor care ultragiază o persoană învestită cu exercitarea forței publice, așa cum sunt ambele categorii de polițiști, iar împrejurarea că poliția locală se organizează prin hotărâre a administrației publice locale ca un compartiment funcțional în cadrul aparatului de specialitate al primarului nu are nicio relevanță, având în vedere atribuțiile poliției locale și domeniile în care aceasta acționează.

În ședința publică din 05.03.2020, instanța de apel a pus în discuție, din oficiu, sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiție în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile având ca obiect următoarea chestiune de drept:

“Dacă noțiunea de polițist prevăzută de art. 257 alin. (4) din Codul penal are un sens restrâns și se referă doar la polițiștii a căror activitate și statut sunt reglementate de Legea nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române și Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului sau are un sens larg, general, care cuprinde și polițiștii locali a căror activitate și statut sunt reglementate de Legea poliției locale nr. 155/2010 și Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici.”

Prin Încheierea de ședință din data de 05.03.2020, pronunțată în Dosarul nr. 13.613/271/2018, Curtea de Apel Oradea – Secția penală și pentru cauze cu minori a dispus sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiție în vederea dezlegării chestiunii de drept mai sus prezentate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Noutăți: Înregistrarea asociaţiilor şi fundaţiilor, simplificată. Vor fi suficienți doar doi membri fondatori. Alte prevederi

Publicat

business

Senatul a adoptat, miercuri, o propunere legislativă de modificare a OUG 26/2000 prin care înregistrarea asociaţiilor şi fundaţiilor este simplificată, fiind necesari doar doi membri fondatori, față de cel puțin trei cum este în prezent.

O altă prevedere a actului normativ se referă la unificarea actul constitutiv cu statutul asociaţiei într-un document unic.

Propunerea legislativă, iniţiată de un grup de parlamentari de la USR şi PSD, a înregistrat, în plen, 96 de voturi „pentru”, unul „împotrivă” şi 30 de „abţineri”.

Senatorul USR Eugen Dircă, unul dintre iniţiatorii propunerii legislative, a explicat că a primit din partea ONG-urilor mai multe solicitări pentru „a elimina birocraţia şi a facilita constituirea asociaţiilor şi fundaţiilor”.

„Proiectul de lege nu face altceva decât să încurajeze iniţiativa persoanei care vrea să intre în această zonă a asociaţiilor neguvernamentale”, a arătat Dircă.

Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

Sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate