Connect with us
Publicitate

Actualitate

Doi ani de la ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni. Nemulţumirile familiei Aurei Ion şi acuzaţii la adresa autorităţilor

Publicat

avion prabusit ApuseniLa doi ani de la tragicul accident aviatic din Apuseni, în urma căruia şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion, familia celei din urmă consideră că se încearcă protejarea celor două instituţii, care aveau obligaţia să localizeze aeronava şi telefoanele mobile ale victimelor. Rudele studentei au comunicat o retrospectivă a ultimului an, în ceea ce privește ancheta referitoare la catastrofa aviatică, susținând că au avut loc audieri fără încunoștințarea avocaților familiei, iar un avocat din echipa acestora a fost recrutat de către avocații angajaţilor ROMATSA.

„Stabilirea cauzei reale a decesului Aureliei Ion – după înlăturarea unei expertize, fundamental subiectivă, efectuată la Cluj, înlăturare care a fost posibilă cu ajutorul doamnei avocat Laura Beleca. Aceasta a impus respectarea procedurilor legale aplicabile – se pare că a creat momente de tensiune pentru anumite persoane implicate.

Anul care tocmai s-a încheiat a debutat cu stabilirea cauzei decesului studentei Aurelia Ion, respectiv hipotermia, concluzionându-se că, dacă aceasta ar fi beneficiat de acces prompt la asistenţa medicală calificată, în timp util, ar fi avut şanse de supravieţuire.

Localizarea, căutarea şi salvare au eşuat. Responsabilităţi: STS – 112, Romatsa, Ministerele de Interne, Transporturi…”, se arată în comunicatul familiei.

Potrivit rudelor studentei, în dosarul catastrofei aviatice din Munții Apuseni au avut loc audieri fără încunoştinţarea avocaţilor familiei.

„La data de 21 mai 2015, surprinzător şi, în final, fără motiv, doamna avocat Laura Beleca, a fost chemată în şedinţa Consiliului Baroului Bucureşti (fiind chestionată cu privire formatul site-ul Cabinetului, site ce fusese aprobat chiar de către Baroul Bucureşti, încă din anul 2010).

În acest timp, la aceeaşi dată, era audiat, în dosarul catastrofei aviatice din Munţii Apuseni, generalul Marcel Opriş. Toate acestea se petreceau fără ca avocaţii familiei să fi fost încunoştinţaţi, deşi până la acel moment nu fuseseră ocoliţi, avocaţii având încuviinţată participarea la toate actele de procedură. Cu toate acestea, generalul Marcel Opriș a fost reaudiat, ulterior, la cererea şi în prezenţa doamnei avocat”, se mai precizează în comunicatul de presă al familiei.

Rudele studentei susțin că a avut loc și o recrutare a unuia dintre avocații din dosar, avocat din echipa care reprezenta familia Aurei Ion.  

„Recrutarea agresivă a unuia dintre avocaţii din dosar – avocat din echipa doamnei avocat Laura Beleca – divulgarea informaţiilor confidenţiale, încălcarea secretului profesional şi desfăşurarea activităţii în conflict de interese, toate sunt trecute cu vederea de către Baroul Bucureşti, rămânând nesancţionate, nefiind nici măcar cercetate, ancheta desfăşurându-se cu încălcarea procedurilor.

În luna august 2015, avocaţii angajaţilor ROMATSA, îl recrutează, în vederea angajării, pe avocatul Nedelcu Alin, deşi acesta era unul dintre avocaţii familiei în dosarul penal instrumentat de Parchetul General. Familia arată că, prin recrutarea agresivă a unuia dintre avocaţii care lucrau în dosarul familiei, recrutare făcută de către avocaţii care reprezintă lucrătorii ROMATSA, în cauza în care se cercetează accidentul aviatic din 20 ianuarie 2014, recrutare bazată pe recompense financiare substanţiale, care au determinat avocatul să îşi încalce angajamentul de confidenţialitate şi de abţinere la săvârşirea conflictului de interese, angajament semnat cu familia şi totodată să încalce dispoziţiile exprese care vizează secretul profesional, confidenţialitatea, conflictul de interese, s-a încercat deturnarea activităţii în cauză.

Familia a solicitat Baroului Bucureşti sancţionarea avocatului Nedelcu Alin Ion – fost avocat al familiei, în prezent avocatul angajaţilor de la ROMATSA, implicat direct în încercarea/manevra de deturnare a apărărilor în dosarul anchetei accidentului aviatic, însă Baroul, recurgând la o aparentă anchetare a faptelor cu care a fost sesizat, încălcând procedura, protejează interesele avocaţilor lucrătorilor ROMATSA.

Familia s-a adresat Uniunii Naţionale a Barourilor din România, solicitând aplicarea legii. Totodată, familia a formulat şi plângere penală, în cauză nefiind efectuat până în prezent nici un act de procedură”, se arată în comunicatul transmis.

Familia consideră că se încearcă protejarea celor două instituţii, care aveau obligaţia să localizeze aeronava şi telefoanele mobile ale victimelor.

„La solicitarea familiei, după doi ani de aşteptare a unui raport CIAS lipsit de o minimă valoare, s-a dispus efectuarea unei expertize aviatice, fiind respinsă cererea prin care familia a solicitat efectuarea expertizei privind desfăşurarea activităţilor de localizare, căutare şi salvare, activităţi desfăşurate în operaţiunile de intervenţie ce au avut loc la data de 20.01.2014, pentru localizarea epavei avionului prăbuşit în accidentul aviatic produs la aceeaşi dată, precum şi pentru salvarea supravieţuitorilor accidentului”, se mai transmite în comunicat.

Totodată, familia a transmis că aşteaptă răspunsul cercetărilor interne, efectuate de Ministerului Transporturilor, la nivelul comisiei CIAS.

„Parchetul Cluj menţine aceeaşi atitudine profund abuzivă, refuzând constant comunicarea actelor de procedură avocaţilor. Este mai bine de un an de când am cerut Parchetului Cluj să facă investigaţii în cauza privind furtul bunurilor Aurei Ion (telefonul mobil,etc). Până în prezent nu s-a făcut nici un act de urmărire. Familia a formulat plângere pentru tergiversare”, se mai precizează în comunicat.

Potrivit familiei, un aspect pozitiv este acela că, instanţele din România conştientizează importanţa demnităţii, care trebuie respectată şi protejată. Astfel, în cauza de pe rolul Tribunalului Sălaj, unde familia a solicitat atragerea răspunderii unui medic, care a încercat denigrarea memoriei şi a celei care a fost Aurelia Ion, instanţa de judecată a dat câştig de cauză demnităţii, sancţionând fapta ilicită a medicului.

Citește și VIDEO: Doi ani de la tragedia aviatică din Apuseni. Parastas pe Vârful Petreasa, locul unde s-a prăbuşit avionul pilotat de Adrian Iovan

Citește și VIDEO ACCIDENTUL aviatic din Apuseni. Raport final CIAS: Motoare oprite în aer din cauza stratului de gheaţă şi decizie eronată a pilotului

Pe data de 20 ianuarie 2014, avionul BN52 decola din Bucureşti pentru a ajunge la Oradea, la o prelevare de organe pentru transplant. Şapte persoane se aflau la bord: patru medici – Sorin Ianceu, Valentin Calu, Radu Zamfir, Cătălin Pivniceru şi studenta Aura Ion, iar la manşa avionului, pilotul Adrian Iovan, asistat de copilotul Răzvan Petrescu. În jurul orei 16.00, avionul BN52 s-a prăbuşit la peste 1.400 de metri altitudine, în Munţii Apuseni.

Cu toate că autorităţile din judeţul Alba şi Cluj au fost alertate, abia în jurul orei 22.00 a fost găsită epava avionului, de către cetăţenii din comuna Horea. Niciunul dintre pasagerii avionului nu s-au gândit un minut că ziua de 20 ianuarie 2014 le va marca viaţa pentru totdeauna, unii s-au născut pentru a doua oară, iar din nefericire alţii au murit, însă ca nişte eroi.

13:35 este ora la care a decolat din București avionul comandat de Agenţia Naţională pentru Transplant, cu destinația Oradea. Avionul avea însă să se prăbușească în Munții Apuseni, la o altitudine de peste 1400 de metri, lângă satul Petreasa din comuna Horea, situat la limita dintre județele Cluj și Alba.

Membrii echipajului se aflau într-o misiune medicală: urmau să preleveze ficatul, rinichii și corneele de la o donatoare care suferise un accident vascular cerebral.

Accidentul a fost anunțat la 112 de doctorul Radu Zamfir, unul dintre membrii echipajului, la ora 16:16.

După aproape doi ani de la producerea accidentului, experţii Centrului de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile aveau să stabilească în raport că vremea rea şi mai multe decizii eronate ale comandatului de zbor Adrian Iovan au dus la prăbuşirea aeronavei, scrie Digi24.ro

În misiunea de salvare au fost implicați peste 70 de pompieri, jandarmi montani, polițiști și salvamontiști, din județele Cluj, Alba, Mureș și Bihor. În ajutorul lor au sărit și sute de localnici. Ei au fost primii care au ajuns la locul tragediei, după ora 21:00, locul fiind greu accesibil, cu zăpadă și ceață densă.

În urma accidentului au decedat comandantul avionului și o studentă la medicină: Adrian Iovan și Aura Ion. Copilotul Răzvan Petrescu a fost găsit în stare critică, medicii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru și Sorin Ianceu au avut fracturi multiple, iar doctorul Radu Zamfir a fost rănit ușor. El le-a acordat celorlalți primul ajutor în orele lungi de așteptare până la sosirea salvatorilor.

Cauza morții pilotului Adrian Iovan a fost șoc traumatic și șoc hipotermic, consecință a unui politraumatism și expunerea la temperaturi scăzute. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, a decedat ca urmare a mecanismului combinat de expunere la temperaturi scăzute și tulburări de dinamică respiratorie, consecința unui traumatism cervico-toracic.

Accidentul a scos la iveală deficiențe în sistemul național de a gestiona situații de urgență și comunicarea defectuoasă între instituțiile statului ce ar fi trebuit să se implice în misiunea de salvare.

Procurorii Secției parchetelor militare au audiat trei părți civile și 206 martori – persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sănătății Publice, ROMATSA, spitalele județene din Alba, Bihor și Cluj, Spitalul Municipal Beiuș, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic „Sf. Maria” București, Agenția Națională de Transplant, Școala Superioară de Aviație Civilă, pădurari, salvamontiști, săteni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea și Beliș. Aproape 100 de zile puse cap la cap însumează audierile în acest caz.

Procurorii nu au pus sub acuzare vreo persoană, fiind începută urmărirea penală in rem pentru săvârșirea infracțiunilor de neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă, ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și neglijență în serviciu.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate