Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Doi ani de la ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni. Nemulţumirile familiei Aurei Ion şi acuzaţii la adresa autorităţilor


Publicat

avion prabusit ApuseniLa doi ani de la tragicul accident aviatic din Apuseni, în urma căruia şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion, familia celei din urmă consideră că se încearcă protejarea celor două instituţii, care aveau obligaţia să localizeze aeronava şi telefoanele mobile ale victimelor. Rudele studentei au comunicat o retrospectivă a ultimului an, în ceea ce privește ancheta referitoare la catastrofa aviatică, susținând că au avut loc audieri fără încunoștințarea avocaților familiei, iar un avocat din echipa acestora a fost recrutat de către avocații angajaţilor ROMATSA.

„Stabilirea cauzei reale a decesului Aureliei Ion – după înlăturarea unei expertize, fundamental subiectivă, efectuată la Cluj, înlăturare care a fost posibilă cu ajutorul doamnei avocat Laura Beleca. Aceasta a impus respectarea procedurilor legale aplicabile – se pare că a creat momente de tensiune pentru anumite persoane implicate.

Anul care tocmai s-a încheiat a debutat cu stabilirea cauzei decesului studentei Aurelia Ion, respectiv hipotermia, concluzionându-se că, dacă aceasta ar fi beneficiat de acces prompt la asistenţa medicală calificată, în timp util, ar fi avut şanse de supravieţuire.

Localizarea, căutarea şi salvare au eşuat. Responsabilităţi: STS – 112, Romatsa, Ministerele de Interne, Transporturi…”, se arată în comunicatul familiei.

Potrivit rudelor studentei, în dosarul catastrofei aviatice din Munții Apuseni au avut loc audieri fără încunoştinţarea avocaţilor familiei.

„La data de 21 mai 2015, surprinzător şi, în final, fără motiv, doamna avocat Laura Beleca, a fost chemată în şedinţa Consiliului Baroului Bucureşti (fiind chestionată cu privire formatul site-ul Cabinetului, site ce fusese aprobat chiar de către Baroul Bucureşti, încă din anul 2010).

În acest timp, la aceeaşi dată, era audiat, în dosarul catastrofei aviatice din Munţii Apuseni, generalul Marcel Opriş. Toate acestea se petreceau fără ca avocaţii familiei să fi fost încunoştinţaţi, deşi până la acel moment nu fuseseră ocoliţi, avocaţii având încuviinţată participarea la toate actele de procedură. Cu toate acestea, generalul Marcel Opriș a fost reaudiat, ulterior, la cererea şi în prezenţa doamnei avocat”, se mai precizează în comunicatul de presă al familiei.

Rudele studentei susțin că a avut loc și o recrutare a unuia dintre avocații din dosar, avocat din echipa care reprezenta familia Aurei Ion.  

„Recrutarea agresivă a unuia dintre avocaţii din dosar – avocat din echipa doamnei avocat Laura Beleca – divulgarea informaţiilor confidenţiale, încălcarea secretului profesional şi desfăşurarea activităţii în conflict de interese, toate sunt trecute cu vederea de către Baroul Bucureşti, rămânând nesancţionate, nefiind nici măcar cercetate, ancheta desfăşurându-se cu încălcarea procedurilor.

În luna august 2015, avocaţii angajaţilor ROMATSA, îl recrutează, în vederea angajării, pe avocatul Nedelcu Alin, deşi acesta era unul dintre avocaţii familiei în dosarul penal instrumentat de Parchetul General. Familia arată că, prin recrutarea agresivă a unuia dintre avocaţii care lucrau în dosarul familiei, recrutare făcută de către avocaţii care reprezintă lucrătorii ROMATSA, în cauza în care se cercetează accidentul aviatic din 20 ianuarie 2014, recrutare bazată pe recompense financiare substanţiale, care au determinat avocatul să îşi încalce angajamentul de confidenţialitate şi de abţinere la săvârşirea conflictului de interese, angajament semnat cu familia şi totodată să încalce dispoziţiile exprese care vizează secretul profesional, confidenţialitatea, conflictul de interese, s-a încercat deturnarea activităţii în cauză.

Familia a solicitat Baroului Bucureşti sancţionarea avocatului Nedelcu Alin Ion – fost avocat al familiei, în prezent avocatul angajaţilor de la ROMATSA, implicat direct în încercarea/manevra de deturnare a apărărilor în dosarul anchetei accidentului aviatic, însă Baroul, recurgând la o aparentă anchetare a faptelor cu care a fost sesizat, încălcând procedura, protejează interesele avocaţilor lucrătorilor ROMATSA.

Familia s-a adresat Uniunii Naţionale a Barourilor din România, solicitând aplicarea legii. Totodată, familia a formulat şi plângere penală, în cauză nefiind efectuat până în prezent nici un act de procedură”, se arată în comunicatul transmis.

Familia consideră că se încearcă protejarea celor două instituţii, care aveau obligaţia să localizeze aeronava şi telefoanele mobile ale victimelor.

„La solicitarea familiei, după doi ani de aşteptare a unui raport CIAS lipsit de o minimă valoare, s-a dispus efectuarea unei expertize aviatice, fiind respinsă cererea prin care familia a solicitat efectuarea expertizei privind desfăşurarea activităţilor de localizare, căutare şi salvare, activităţi desfăşurate în operaţiunile de intervenţie ce au avut loc la data de 20.01.2014, pentru localizarea epavei avionului prăbuşit în accidentul aviatic produs la aceeaşi dată, precum şi pentru salvarea supravieţuitorilor accidentului”, se mai transmite în comunicat.

Totodată, familia a transmis că aşteaptă răspunsul cercetărilor interne, efectuate de Ministerului Transporturilor, la nivelul comisiei CIAS.

„Parchetul Cluj menţine aceeaşi atitudine profund abuzivă, refuzând constant comunicarea actelor de procedură avocaţilor. Este mai bine de un an de când am cerut Parchetului Cluj să facă investigaţii în cauza privind furtul bunurilor Aurei Ion (telefonul mobil,etc). Până în prezent nu s-a făcut nici un act de urmărire. Familia a formulat plângere pentru tergiversare”, se mai precizează în comunicat.

Potrivit familiei, un aspect pozitiv este acela că, instanţele din România conştientizează importanţa demnităţii, care trebuie respectată şi protejată. Astfel, în cauza de pe rolul Tribunalului Sălaj, unde familia a solicitat atragerea răspunderii unui medic, care a încercat denigrarea memoriei şi a celei care a fost Aurelia Ion, instanţa de judecată a dat câştig de cauză demnităţii, sancţionând fapta ilicită a medicului.

Citește și VIDEO: Doi ani de la tragedia aviatică din Apuseni. Parastas pe Vârful Petreasa, locul unde s-a prăbuşit avionul pilotat de Adrian Iovan

Citește și VIDEO ACCIDENTUL aviatic din Apuseni. Raport final CIAS: Motoare oprite în aer din cauza stratului de gheaţă şi decizie eronată a pilotului

Pe data de 20 ianuarie 2014, avionul BN52 decola din Bucureşti pentru a ajunge la Oradea, la o prelevare de organe pentru transplant. Şapte persoane se aflau la bord: patru medici – Sorin Ianceu, Valentin Calu, Radu Zamfir, Cătălin Pivniceru şi studenta Aura Ion, iar la manşa avionului, pilotul Adrian Iovan, asistat de copilotul Răzvan Petrescu. În jurul orei 16.00, avionul BN52 s-a prăbuşit la peste 1.400 de metri altitudine, în Munţii Apuseni.

Cu toate că autorităţile din judeţul Alba şi Cluj au fost alertate, abia în jurul orei 22.00 a fost găsită epava avionului, de către cetăţenii din comuna Horea. Niciunul dintre pasagerii avionului nu s-au gândit un minut că ziua de 20 ianuarie 2014 le va marca viaţa pentru totdeauna, unii s-au născut pentru a doua oară, iar din nefericire alţii au murit, însă ca nişte eroi.

13:35 este ora la care a decolat din București avionul comandat de Agenţia Naţională pentru Transplant, cu destinația Oradea. Avionul avea însă să se prăbușească în Munții Apuseni, la o altitudine de peste 1400 de metri, lângă satul Petreasa din comuna Horea, situat la limita dintre județele Cluj și Alba.

Membrii echipajului se aflau într-o misiune medicală: urmau să preleveze ficatul, rinichii și corneele de la o donatoare care suferise un accident vascular cerebral.

Accidentul a fost anunțat la 112 de doctorul Radu Zamfir, unul dintre membrii echipajului, la ora 16:16.

După aproape doi ani de la producerea accidentului, experţii Centrului de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile aveau să stabilească în raport că vremea rea şi mai multe decizii eronate ale comandatului de zbor Adrian Iovan au dus la prăbuşirea aeronavei, scrie Digi24.ro

În misiunea de salvare au fost implicați peste 70 de pompieri, jandarmi montani, polițiști și salvamontiști, din județele Cluj, Alba, Mureș și Bihor. În ajutorul lor au sărit și sute de localnici. Ei au fost primii care au ajuns la locul tragediei, după ora 21:00, locul fiind greu accesibil, cu zăpadă și ceață densă.

În urma accidentului au decedat comandantul avionului și o studentă la medicină: Adrian Iovan și Aura Ion. Copilotul Răzvan Petrescu a fost găsit în stare critică, medicii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru și Sorin Ianceu au avut fracturi multiple, iar doctorul Radu Zamfir a fost rănit ușor. El le-a acordat celorlalți primul ajutor în orele lungi de așteptare până la sosirea salvatorilor.

Cauza morții pilotului Adrian Iovan a fost șoc traumatic și șoc hipotermic, consecință a unui politraumatism și expunerea la temperaturi scăzute. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, a decedat ca urmare a mecanismului combinat de expunere la temperaturi scăzute și tulburări de dinamică respiratorie, consecința unui traumatism cervico-toracic.

Accidentul a scos la iveală deficiențe în sistemul național de a gestiona situații de urgență și comunicarea defectuoasă între instituțiile statului ce ar fi trebuit să se implice în misiunea de salvare.

Procurorii Secției parchetelor militare au audiat trei părți civile și 206 martori – persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sănătății Publice, ROMATSA, spitalele județene din Alba, Bihor și Cluj, Spitalul Municipal Beiuș, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic „Sf. Maria” București, Agenția Națională de Transplant, Școala Superioară de Aviație Civilă, pădurari, salvamontiști, săteni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea și Beliș. Aproape 100 de zile puse cap la cap însumează audierile în acest caz.

Procurorii nu au pus sub acuzare vreo persoană, fiind începută urmărirea penală in rem pentru săvârșirea infracțiunilor de neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă, ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și neglijență în serviciu.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Un miliard de euro pentru IMM-uri, PFA și ONG. Peste 22.000 de aplicanți sunt înregistrați în platforma online

Publicat

Peste 22.000 de potențiali aplicanți s-au arătat interesați de ajutoarele de stat în valoare totală de 1 miliard de euro pentru firmele mici și mijlocii (IMM), persoanele fizice autorizate (PFA), organizațiile neguvernamentale (ONG) și cabinetele medicale individuale implicate în lupta anti-COVID-19.

Aceștia s-au înregistrat pe platforma online, cu user și parolă, în aproape o saptămână, potrivit datelor oficiale de la Ministerul Economiei.

https://granturi.imm.gov.ro/ (fără www) este platforma online deschisă de Ministerul Economiei în 15 septembrie și gestionată tehnic de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Prima etapă este cea a preînregistrării datelor potențialilor beneficiari ai schemelor de microgranturi, granturi pentru capital de lucru şi pentru investiţii, potrivit startupcafe.ro.

Ministerul Economiei a publicat în consultare publică proiectele de proceduri pentru primele două măsuri de fonduri europene POC:

Măsura 1 – microgranturi de 2.000 Euro – cheltuielile eligibile

– fonduri de 100 de milioane de euro

– vor fi acordate microgranturi de câte 2.000 de euro fiecare unor beneficiari: microîntreprinderi și firme mici și mijlocii (IMM) care nu au avut angajați anul trecut, PFA, ONG-uri și cabinete medicale individuale care au implicate în lupta anti-COVID-19

– finanțarea în ordinea primul venit – primul servit.

– categorii eligibile pentru finanțare: cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari; datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități potrivit contractelor încheiate; cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat; cheltuieli privind achiziția de servicii și reparații necesare activității curente de bază, cu excepția serviciilor de consultanță, studii și alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă; cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2; cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente; cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității; cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.

Firmele aplicante trebuie să fie din domeniile din anexa 1 a OUG 130/2020.

Măsura 2 – granturi de capital de lucru de 2.000-150.000 Euro

– beneficiari eligibili IMM-uri (inclusiv microîntreprinderi) din lista de la anexa 2 a OUG 130/2020, plus ONG-urile de educație

– buget de 350 milioane euro; 307,5 milioane de euro reprezintă finanțarea nerambursabilă prin schema de ajutor de stat

– se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de 10.000 de beneficiari cu sume cuprinse între 2.000 și 150.000 euro fiecare

– banii vor fi acordați în ordinea primul venit-primul servit

– domenii de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia, servicii din domeniul transporturilor, agențiilor de turism, editurilor/librăriilor/ bibliotecilor, industriilor creative, precum și al organizărilor de evenimente a căror activitate curentă a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă.

Valoarea granturilor de capital de lucru pentru IMM se va calcula astfel:

pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;

pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 și 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabilește în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 150.000 euro.

Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.

Dacă un beneficiar de ajutor de stat face parte din categoria întreprinderilor legate și a depus mai multe cereri de finanțare pentru obținerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăși 250.000 euro echivalent în lei la data plății grantului pentru capital de lucru.

AICI, mai multe detalii despre finanțări.

surse: startupcafe.ro, imm.gov.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Noi localități în care se reduce vârsta de pensionare. Modificări în vigoare din 21 septembrie

Publicat

pensionari

Legea potrivit căreia beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani, fără penalizare, persoanele care au locuit cel puţin 30 de ani în unele zone afectate de poluarea remanentă, precum şi pe o rază de 8 km în jurul acestora, a intrat în vigoare de astăzi.

Este vorba despre Legea nr. 207/2020 – modificarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 858 din 18 septembrie 2020.

Potrivit acesteia, de reducerea vârstei standard de pensionare cu doi ani beneficiază „persoanele care au locuit cel puţin 30 de ani în zonele afectate de poluarea remanentă din cauza extracţiei, preparării şi arderii cărbunelui sau a şisturilor bituminoase, a extracţiei şi preparării minereurilor de uraniu, a extracţiei şi prelucrării minereurilor feroase şi neferoase cu conţinut de praf sau de emisii de gaze cu efect de seră, de amoniac şi derivate de cupru, plumb, sulf, cadmiu, arseniu, zinc, mangan, fluor, clor, feldspat şi siliciu ori de radiaţii din minereuri radioactive, hidrogen sulfurat, crom trivalent, crom hexavalent, cianuri, de pulberi metalice şi/sau de cocs metalurgic” din mai multe localităţi, pe o rază de 8 km în jurul acestora.

Localităţile menţionate în lege sunt:

Abrud, Baia de Arieş, Lupşa, Roşia Montană şi Zlatna din judeţul Alba;

Baia Mare, Călăraşi, Copşa Mică, Drobeta-Turnu Severin, Slatina, Târgu Mureş, Târnăveni, Turnu Măgurele şi Aninoasa, Baia de Criş, Băiţa, Brad, Călan, Certej, Criscior, Deva, Ghelari, Hunedoara, Lupeni, Orăştie, Petrila, Petroşani, Şoimuş, Teliuc, Uricani, Veţel, Vulcan din judeţul Hunedoara.

Alte localităţi incluse în listă sunt:  Slobozia din judeţul Ialomiţa; Iacobeni şi Vatra Dornei din judeţul Suceava; Margina, Nădrag şi Tomeşti din judeţul Timiş; Berbeşti şi Râmnicu-Vâlcea din judeţul Vâlcea.

surse: agerpres.ro, businessmagazin.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Condițiile de concurs pentru 500 de posturi suplimentare în învățământ, publicate în Monitorul Oficial. Cum va fi proba scrisă

Publicat

examen profesor

Cei care vor dori să ocupe unul din cele 500 de posturi ce vor fi scoase la concurs în sistemul de învățământ, aprobate suplimentar de Guvern, vor trebui să susțină o probă scrisă.

Condițiile de desfășurare a concursurilor au fost aprobate de Ministerul Educației prin ordinul nr. 5574/2020 și publicate luni în Monitorul Oficial.

Proba scrisă va fi data de școală, cu subiecte făcute de unitatea de învățământ. Evaluarea va fi făcută tot de școala angajatoare.

“Proba scrisă se susține pe baza subiectelor elaborate de comisia de elaborare a subiectelor/baremelor de evaluare și de evaluare a lucrărilor scrise, constituită la nivelul unității de învățământ/consorțiului școlar/grupului de unități de învățământ care s-au asociat temporar, în concordanță cu programele specifice pentru concurs în vigoare, aprobate prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, și se evaluează prin note de la 10 la 1. Comisiile de elaborare a subiectelor/baremelor de evaluare și de evaluare a lucrărilor scrise asigură, la cererea candidaților, și traducerea subiectelor în limbile minorităților naționale”, potrivit Ordinului citat de edupedu.ro.

Concursul se va da pe baza Metodologiei din 2 septembrie 2013 de organizare şi desfăşurare a concursurilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor care se vacantează pe parcursul anului şcolar în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată prin OMEN 4.959/2013.

Angajarea va fi pe perioadă determinată, iar pentru a fi admiși, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 la proba scrisă.

“Înscrierea candidaților la concurs/testare și înregistrarea contestațiilor la proba scrisă se pot realiza și electronic, conform procedurilor stabilite la nivelul unităților de învățământ avizată de inspectoratul școlar, pe care le comunică persoanelor interesate inclusiv prin afișare pe saitul Inspectoratului școlar. Prin procedurile stabilite sunt adaptate modalitățile de înscriere și de preluare și înregistrarea contestațiilor, în situația în care aceste activități se organizează și se desfășoară în sistem online”, prevede actul normativ.

La înscrierea la concurs/testare, candidații prezintă obligatoriu și cazierul judiciar, prevede documentul.

Candidații la școli care au clase cu predare în alte limbi vor da și o probă orală:

Interviul și probele orale pot fi susținute online după încetarea stării de alertă:

“Unitățile de învățământ stabilesc proceduri specifice avizată de inspectoratul școlar, astfel încât la încetarea stării de alertă, probele practice sau orale din inspecțiile și inspecțiile din cadrul concursului, precum și interviul din cadrul testării personalului fără studii corespunzătoare postului se poate fi susținute și în sistem online”

Guvernul a aprobat, în ședința de joi, 10 septembrie 2020, suplimentarea cu 500 a numărului de posturi în unitățile din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021. Măsura are drept obiectiv “să nu fie prejudiciat dreptul la educație al elevilor” în anul școlar care începe cu stare de alertă.

sursă: edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

MARȚI: Majorarea pensiilor cu 40% și creșterea salariilor începând din acest an, pe ordinea de zi a Parlamentului reunit

Publicat

p

Camera Deputaților și Senatul se reunesc marți, 22 septembrie, începând cu ora 13:00, pentru a dezbate, printre altele, modificarea ordonanței de urgență privind rectificarea bugetară în sensul majorării pensiilor cu 40% începând cu 1 septembrie și a creșterii salariilor profesorilor din acest an. 

Reamintim că Guvernul a redus anterior, prntru-o OUG, majorarea pensiilor la 14%, și amânase pentru anul viitor creșterea salariilor profesorilor, motivând prin vocea ministrului de Finanțe, Florin Cîțu, că aplicarea promisiunilor PSD ar duce România într-o criză profundă.

Amendamentele privind pensiile și salariile profesorilor au fost introduse săptămâna trecută de către Comisiile reunite de buget-finanțe ale Camerei Deputaților și Senatului.

Astfel, PSD a propus și a obținut votarea abrogării articolului 42 din ordonanța de rectificare bugetară, cel care prevede că, începând cu data de 1 septembrie 2020, punctul de pensie este în valoare de 1.442 lei, în loc de 1.772 lei, cât prevedea legea adoptată tot de PSD anul trecut.

Cu alte cuvinte, în Comisii a fost aprobată revenirea la majorarea cu 40% a pensiilor, în loc de doar 14%, cum decisese guvernul.

Deși parlamentarii PNL și USR s-au opus, amendamentul referitor la pensii a fost admis cu 20 de voturi ”pentru”.

În acest context, președintele PSD, MArcel Ciolacu, a plusat: a mai spus că Parlamentul va adopta legea prin care profesorii vor primi un spor de COVID de 500 de euro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate