Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Elevii din şcolile particulare vor putea beneficia de burse de performanţă şi de merit. Care este condiția

Publicat

Mai mulţi parlamentari de la toate partidele au depus la Camera Deputaţilor un proiect de lege potrivit căruia elevii de la şcolile private acreditate să poată beneficia de burse de performanţă şi de burse de merit, la fel ca elevii din şcolile de stat.

„Elevii de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar, inclusiv cei din unităţile şcolare particulare autorizate/ acreditate, beneficiază lunar de burse de de performanţă şi de burse de merit”, arată proiectul de lege care se află în consultare publică până pe data de 2 mai, potrivit Agerpres.

În expunerea de motive iniţiatorii susţin că în cazul elevilor din şcolile private acreditate „intervine inechitatea şi discriminarea”, deoarece, deşi au rezultate bune la învăţătură şi participă la olimpiade şi concursuri internaţionale alături de colegii lor din învăţământul preuniversitar de stat, nu beneficiază de burse de merit.

Alt proiect de lege depus propune ca plata burselor să se facă lunar în avans

La Camera Deputaţilor  mai este depus un alt proiect care propune ca plata tuturor tipurilor de bursă să se efectueze lunar, în avans, până pe data de 25 a lunii anterioare celei pentru care se acordă.

„Consiliile locale şi consiliile judeţene stabilesc anual cuantumul şi numărul burselor până la data de 1 august pentru anul şcolar în curs”, mai spune iniţiativa legislativă.

Iniţiatorii menţionează în expunerea de motive a proiectului că în prezent bursele elevilor şi ale studenţilor sunt frecvent plătite cu întârziere de către autorităţile publice, „creând adevărate probleme sociale beneficiarilor şi denaturând scopul pentru care au fost instituite”.

„Spre exemplu, conform unor informaţii apărute în presa locală, în municipiul Târgu-Mureş elevii care beneficiază de bursă de excelenţă nu au primit bursele timp de un an”, precizează iniţiatorii.

Învățământul privat a devenit tot mai popular în România în ultimii ani, iar numărul unităților de învățământ particulare a crescut constant an de an.

De exemplu, în anul școlar 2020-2021, 5,1% din totalul unităților din învățământul preșcolar erau private. Mai exact, este vorba de 17.289 de grădinițe, școli generale și licee de stat, la care se adaugă 883 private, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Copiii din așezămintele sociale și educaționale ale Arhiepiscopiei Ortodoxe a Alba Iuliei au învățat despre bunătate

Publicat

În cadrul „Sărbătorilor copilăriei”, copiii din centrele sociale și educaționale ale Eparhiei de Alba Iulia au serbat bunătatea în săptămâna 16-20 mai. În această săptămână au avut loc activități prin care s-au evidențiat aspectele definitorii ale acestei virtuți.

Prin intermediul activităților derulate, cei mici au identificat bunătatea ca esența vieții morale, fiind caracterizată de acte de generozitate, de considerație sau de preocupare pentru cei din jur. Pentru a înțelege și mai bine esențialitatea bunătății în viața noastră, aceștia au enumerat câteva beneficii ale pentru care este recomandat să adoptăm comportamente din sfera bunătății.

Pe parcursul celor cinci zile, copiii, îndrumați de cadrele didactice, au scris „Jurnalul faptelor bune!”, fiind încurajați să consemneze la sfârșitul fiecărei zile faptele bune pe care le-au realizat. Acest jurnal a cuprins mai multe rubrici, printre care „Faptele mele bune de astăzi; cine s-a bucurat de fapta mea bună, cum m-am simțit eu” etc. Exercițiul a reprezentat o oportunitate de a discuta cu cei mici despre emoțiile pozitive care ne cuprind atunci când facem bine.

În Arhiepiscopia Ortodoxă a Alba Iuliei, în sectorul social-filantropic funcționează, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Irineu, 18 case de tip familial și centre de plasament, 15 centre de zi și 17 centre „Școală după Școală”, toate în cadrul proiectului „Prin Educație spre Vocație!”.

Aceste așezăminte își desfășoară activitatea sub administrarea organizațiilor nonguvernamentale eparhiale, finanțate din fonduri proprii, în parteneriat cu autoritățile publice județene și locale. De asemenea, proiectul „Prin Educație spre Vocație!” este implementat de Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia în parteneriat cu Fundația HEKS/EPER România, Fundația FAER Reghin și NEWschoolNorvegia, în cadrul unei finanțări prin Granturile Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare locală.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cine a fost Bethlen Gábor și cum a ajuns portretul lui Avram Iancu la picioarele statuii sale de la Alba Iulia

Publicat

Dezvelirea statuii principelui Transilvaniei, Bethlen Gabor, la Alba Iulia, a generat reacții, după gestul senatorului PSD de Alba, Călin Matieș. În prezența președintelui Ungariei, Katalin Novak, acesta a așezat la picioarele statuii un portret al lui Avram Iancu. 

Îmbrăcat în costum popular, senatorul Matieș i-a oferit un buchet de flori președintelui Ungariei, Katalin Novak, supravegheat îndeaproape de membrii structurii de pază ai acesteia.

După ce i-a dat florile, el a scos dintr-o traistă cu motive populare un portret al eroului național român Avram Iancu, pe care l-a așezat la picioarele statuii principelui Gabriel Bethlen, pentru a aminti de cei 150 de ani de la moartea lui Avram Iancu.

”Aș vrea să pun cu Avram Iancu aici, pentru că sunt 150 de ani și Cetatea avea nevoie de Avram Iancu, domnul primar (Gabriel Pleșa, aflat și el de față – n.red.) trebuia să știe acest lucru” a spus Matieș.

”Nu-i vorba de circ, sunt singur, e vorba de identitatea națională” a adăugat acesta, imediat după ce l-a așezat pe Avram Iancu la picioarele lui Bethlen Gabor.

Un gest controversat, mai ales că poate fi interpretat și invers în raport cu intenția declarată a acestuia.

Călin Matieș este și candidatul stabilit de PSD Alba pentru primăria municipiului Alba Iulia, la următoarele alegeri locale.

Cine a fost Gabriel Bethlen sau Bethlen Gabor

Dezvelirea statuii de la Alba Iulia a generat multe comentarii legate de Bethlen Gabor. Puțină lume știe însă cine a fost acesta.

Gabriel Bethlen (în maghiară Bethlen Gábor) s-a născut în jurul anului 1580, la Ilia și a decedat la 15 noiembrie 1629, la Alba Iulia. La 13 ani a rămas orfan de ambii părinţi, iar domeniul familial şi bunurile din Ilia i-au fost confiscate.

A intrat în slujba Curţii princiare, iar la 20 de ani a devenit comandant de oşti şi se afla în anturajul principelui transilvănean Sigismund Bathory, la Curtea imperială de la Viena.

Acesta a fost principe al Transilvaniei între 1613-1629 și începând cu 1619 lider al mișcării antihabsburgice din estul și nordul Ungariei în contextul Războiului de Treizeci de ani, în care Transilvania s-a situat de partea puterilor oponente Sfântului Imperiu Romano-German.

A încercat să ajungă stăpânitor al Moldovei și al Munteniei, pe care ar fi dorit să le unească sub numele de Dacia (potrivit istoricului Constantin Giurescu). Nu a fost însă lăsat de otomani, care l-au sprijinit în schimb împotriva dinastiei de Habsburg.

VIDEO: Moment tensionat la dezvelirea statuii lui Bethlen Gabor. Senatorul Matieș a alăturat portretul lui Avram Iancu

A fost educat la Lăzarea, în castelul unchiului său András Lázár. Mai apoi a fost trimis la curtea prințului Sigismund Báthory, cu care a fost și când a mers în campania sa în Țara Românească.

În 1613 Bethlen a condus o puternică armată împotriva lui Gabriel Báthory.

  • După abdicarea lui Sigismund Bathory, fiind de confesiune calvină, Bethlen se alătură taberei nobiliare antihabsburgice, susţinându-l pe Moise Secuiul la tronul Transilvaniei. După înfrângerea acestuia, s-a refugiat în Imperiul otoman, unde a stabilit relaţii cu demnitarii sultanului (’’îi cunosc firea turcului’’ – va spune el mai târziu).
  • Orientarea sa turcofilă a intrat în coliziune cu cea proaustriacă a lui Bathory, care a încercat sa-l lichideze. Prevenit, în 1612 Gabriel Bethlen s-a refugiat din nou la turci, unde a fost primit de sultan, care l-a numit principe. Deşi este proscris de Dietă, Bethlen a înaintat sprijinit şi de oştile muntene si moldovene, iar Bathory a fugit și a fost uasasinat la Oradea. În acest context, la 23 octombrie 1613, Stările îl aleg pe Bethlen ca principe al Transilvaniei.

Se pare că din cauza tenului mai închis, în epocă a fost poreclit ”Țiganul”. A ajuns pe tronul Transilvaniei cu sprijinul otomanilor, spre deosebire de ce voiau Hasburgii. Pe data de 13 octombrie 1613, dieta Transilvaniei, la Cluj, a ratificat alegerea sultanului Ahmed I.

În 1651 și împăratul Matia I l-a recunoscut drept rege al Transilvaniei, în schimbul unei promisiuni secrete din partea lui Bethlen în care l-ar fi ajutat împotriva Otomanilor.

Un alt tip de conducător

Între timp ce a fost conducător, Bethlen a evitat cruzimea și excesele, tipice predecesoriilor săi. El a dezvoltat producția minieră și industrială, naționalizând multe sectoare ale comerțului extern al Transilvaniei.

A costruit și un nou castel în Alba Iulia, capitala Transilvaniei pe acea vreme, s-a înconjurat cu o curte splendidă și a sponsorizat arta și cultura (el însuși a scris câteva imnuri), în special în ceea ce privește aspectele legate de credința lui calvinistă.

Multe dintre acțiunile sale guvernamentale au fost, de fapt, dictate de dorința de a favoriza răspândirea culturii protestante: a înființat o academie la care a invitat fiecare pastor sau profesor maghiar care a vrut să meargă acolo și a trimis studenți la universități protestante în Anglia, Țările de Jos și în principatele protestante ale Sfântului Imperiu Roman.

A conferit titluri nobiliare ereditare tuturor pastorilor protestanți și le-a interzis nobililor maghiari să împiedice accesul la educație al supușilor.

Katalin Novak: maghiarii din Transilvania nu pot contribui la prosperitatea Ungariei şi a României decât păstrându-şi identitatea

În același timp, și-a ales consilieri și de la alte confesiuni, pentru a fi ”sigur că nu va cădea în excesele religioase”.

În acțiunea sa politică, el nu a neglijat aspectele militare, care ar fi servit la realizarea unei politici externe agresive și ambițioase; în acest scop el a înființat o armată eficientă de mercenari care, datorită acordurilor de pace cu Otomanii, s-a putut îndrepta spre domeniile habsburgice la nord și la est de teritoriul său.

Au existat multe motive pentru rivalitatea sa cu Viena: din 1618, odată cu izbucnirea Războiului de Treizeci de ani, Habsburgii au început o politică de centralizare și au încercat eliminarea protestantismului.

A murit pe 15 noiembrie 1629, dar a reprezentat una dintre cele mai originale personalități ale secolului său: în ciuda credinței calviniste, el n-a limitat libertatea religioasă a supușilor săi, ajutându-l chiar pe iezuitul György Káldy în traducerea și publicarea unei versiuni a Bibliei.

Surse: Historia.ro, Adevărul.ro, Wikipedia

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ALBA: Două cazuri COVID raportate în ultimele 24 de ore. Situația infectărilor în localitățile din județ, 23 mai

Publicat

Au fost înregistrate două cazuri COVID noi, în ultimele 24 de ore, în județul Alba, potrivit datelor transmise de Direcția de Sănătate Publică (DSP) luni, 23 mai.

În județ sunt 76 de cazuri active în total.

De la începutul pandemiei, în Alba au fost 53.855 cazuri confirmate, 52.483 persoane vindecate, 1.290 decese. În același interval au fost procesate 467.098 teste, din care 357.268 PCR și 109.902 rapide.

În ultimele 24 de ore au fost făcute 130 testări: 58 PCR la spitalul județean și 72 teste rapide.

Cazuri COVID înregistrate în ultimele 24 de ore în județul Alba

Alba Iulia – 2 cazuri

Incidența cazurilor COVID la 14 zile în județul Alba este de 0,22 (anterior 0,25).

Numărul de cazuri active pe localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile

Localitate Incidență  Cazuri
POŞAGA 1.12 1
POIANA VADULUI 0.96 1
VALEA LUNGĂ 0.96 3
LUPŞA 0.7 2
CETATEA DE BALTĂ 0.65 2
CIUGUD 0.61 2
NOŞLAC 0.55 1
ŞONA 0.46 2
LOPADEA NOUĂ 0.4 1
MUNICIPIUL ALBA IULIA 0.37 28
METEŞ 0.36 1
ŞUGAG 0.35 1
MUNICIPIUL BLAJ 0.29 6
ORAŞ OCNA MUREŞ 0.29 4
ORAŞ CUGIR 0.28 7
MUNICIPIUL AIUD 0.24 6
GALDA DE JOS 0.23 1
SĂSCIORI 0.15 1
ORAŞ TEIUŞ 0.14 1
ORAŞ ZLATNA 0.13 1
MUNICIPIUL SEBEŞ 0.12 4
ALBAC 0 0

sursa foto: pixabay.com, rol ilustrativ

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: TESTELE de antrenament, setul 5 – Română și Matematică. Modele de subiecte pentru examen

Publicat

Modele de subiecte Evaluare Națională 2022: Ministerul Educației a publicat setul 5 de teste de antrenament pentru elevii de clasa a VIII-a. Acestea pot fi utilizate pentru pregătirea examenului de Evaluare Națională, alături de celelalte modele de subiecte.

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: Modele de subiecte pentru elevii de clasa a VIII-a, la Română și Matematică, din ultimii ani, inclusiv testele de antrenament

Baremelele de corectare pentru setul 5 de teste de antrenament sunt publicate vineri, 27 mai.

Elevii de clasa a VIII-a încheie cursurile pe 3 iunie, potrivit acestei structuri a examenului. Înscrierea candidaților se face automat de către secretariatele școlilor în perioada 30 mai – 3 iunie.

TESTE de ANTRENAMENT setul 5 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 23 mai

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 4 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 16/20 mai

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 1 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 18 aprilie

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 2 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 2/6 mai

TESTE de ANTRENAMENT  și BAREME setul 3 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 9/13 mai

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 1 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 18 aprilie

SUBIECTE și BAREME – SIMULARE Evaluare Națională 2022 clasa a VIII-a – proba de Limba și literatura Română

SUBIECTE și BAREME – MATEMATICĂ – Simulare Evaluare Națională 2022 – clasa a VIII-a

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022

  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax