Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Factura la apă, titlu executoriu. Noi REGULI pentru consumatori şi operatori şi AMENZI pentru nerespectarea acestora

Publicat

blocuri, alba iulia În Monitorul Oficial a fost publicată, în data de 30 iulie, Legea 224/2015 care modifică Legea 241/2006. Astfel au intrat în vigoare noi reglementări cu privire la operatorii de apă și consumatori. Ștefan Bardan, director comercial APA CTTA SA Alba a prezentat vineri, în cadrul unei conferințe de presă, o sinteză cu cele mai importante modificări.

Potrivit noilor reglementări, factura la apă reprezintă titlu executoriu. De asemenea, noua lege permite încheierea de contracte individuale cu consumatorii și prevede că, acolo unde există sisteme de canalizare, consumatorii sunt obligați să se racordeze la acestea, cu excepția cazurilor în care au instalată deja o fosă septică sau o stație de epurare, în caz contrar, Garda de Mediu poate aplica amenzi de la 2.000 la 4.000 de lei. Diferențele de consum dintre contorul principal de la intrarea în scara de bloc și contoarele de apartament se împart, potrivit legii, în mod egal pe proprietate, nu în funcție de consum, sau de numărul de persoane dintr-un apartament.

Totodată, în cazul lucrărilor de intervenție sau extindere a rețelelor de apă/canalizare, executanții au acum dreptul de a intra pe terenuri publice și pe terenuri private fără acordul prealabil al proprietarului. În cazul în care este vorba despre domeniul public nu se plătesc despăgubiri, iar în cazul proprietăților private se va stabili o justă despăgubire.

Primăriile și Consiliile Locale pot lua măsuri de protecție socială pentru plata serviciului de alimentare cu apă și de canalizare și acordarea de ajutoare lunare de la bugetul local pentru persoanele cu venituri reduse. Aceste reglementări sunt încă inaplicabile, până la apariția normelor metodologice.

Principalele modificări aduse de noua reglementare sunt:

– art. 3 a fost modificat și completat cu definiţiile unor instituţii care se utilizează și se regăsesc în prezent în procedurile de elaborare a documentaţiilor privind proiectele de investiţii finanţate din surse interne și externe nerambursabile.

Exemple: Master Plan judeţean – la nivelul fiecărui judeţ trebuie să existe un Master Plan care trebuie corelat cu strategiile locale. Master planul trebuie elaborate de judeţ; Strategie locala a serviciului de alimentare cu apă – fiecare UAT trebuie să aprobe o strategie care să stabilească obiective, programe de investiţii, etc; – Strategia ADI – document de politici publice elaborate și aprobat de ADI, în conformitate cu Master planul judeţean/zonal și conţine planul de investiţii și lista investiţiilor prioritare. Dintre toate aceste noi definiţii introduse, foarte important este prețul/tarif uni și strategie de tarifare – care prevede ca prețul / tarifu unic asigură acoperirea costurilor de operare și a costurilor de investiții. În situația în care există sesizări, plângeri cu privire la prețul/tariful unic, operatorul poate justifica acest lucru, scoțând în evidență investițiile majore

– prin art. 12, al. 1, lit. m se prevede că unitățile administrativ teritoriale pot emite hotărâri prin care se stabilesc măsuri de protecție socială pentru plata serviciului de alimentare cu apă și de canalizare și acordarea de ajutoare lunare de la bugetul local pentru persoanele și locuințele/gospodăriile populației la care este depășită rata de suportabilitate, în condițiile legii;

Prevederile acestui articol nu pot fi aplicate în prezent deoarece la art. 3 se prevede ca în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice vor elabora norme metodologice privind acordarea ajutoarelor sociale prevăzute la art. 12, alin (1) lit. m din Legea nr. 241/2006

– art. 27 aduce o noutate absolută, cu efecte importante, în sens negativ, în bugetele operatorilor de apă – canal, prin instituirea dreptului de trecere pentru sistemele de apă canal asupra terenurilor afectate de lucrări de execuție, reabilitare și întreținere. Acest drept de trecere se exercită cu titlu gratuit, în cazul terenurilor aparținând proprietății publice sau private a statului sau a unităților administrativ teritoriale sau cu justa despăgubire în cazul terenurilor aparținând unor persoane fizice sau juridice de drept privat.

– art. 28, prin completările cu 4 aliniate, reglementează condiţiile de construire a branşamentelor proprii de apă în imobilele condominiu astfel: acestea se execută de către utilizatorii individuali în condiţiile legii și a avizului de bransare emis de operator; se predau cu titlu gratuit, inclusiv contorul, autorității administraţiei publice locale; recepţia și preluarea branşamentului ca mijloc fix se efectuează conform legislaţiei în vigoare; evacuarea apelor uzate de la utilizatorii individuali din imobilele de tip condominiu care și-au realizat branşamente proprii de apă se face la instalaţiile interioare comune de canalizare.

– art. 31, reglementează posibilitatea și modul de incheiere al contractelor individuale în condominium, condiţionat din punct de vedere ethnic fie de montarea unor contoare cu citire la distanță în cazul distribuţiei vertical , fie de contorizarea în spațiile commune în cazul distribuţiei pe orizontală, astfel încât operatorul să aibă acces la aparatele de măsură, cumulative cu sarcina prevăzută în sarcina utilizatorilor de a preda operatorului toate certificatele de verificare metrological ale acestora. De asemenea, contoarele sus menţionate trebuie să fie de acelaşi tip iar contractarea individuală trebuie aprobată în unanimitate de către toți membrii din condominium. Prin încheierea contractului individual în condominium se păstrează limita de proprietate și separarea instalaţiilor la contorul de branşament ca și în prezent, iar utilizatorii individuali au o serie de obligaţii. În acelaşi sens, se reglementează modul de facturare al diferențelor înregistrate între contorul de branşament și suma contoarelor individuale, legiuitorul statuind că eventualele diferențe se repartizează egal pe unitate imobiliară și se facturează individual.

– completarea art. 31 cu alin. 5 reprezintă un deziderat vechi al operatorilor de apă și canal, o cerinţă formulată de la începutul aplicării programului POS Mediu, urmare a conduitei multor proprietari de imobile situate în zone unde există sisteme publice de canalizare și care refuză racordarea acestor imobile la noua reţea: „utilizatorii persoane fizice sau juridice inclusiv cele care au sisteme proprii de alimentare cu apă, au obligaţia de a se racorda la sistemele publice de canalizare existente sau nou înfiinţate, daca aceştia nu deţin staţii de epurare avansate care respecta condiţiile de descărcare a apelor epurate in mediul natural”. Art. 39 prin nou introdusul aliniat 4 instituie contravenţie fapta următoare: „constituie contravenţie nerespectarea de către utilizator a prevederilor art 31 alin. 5 și se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 4.000 lei” iar art. 40 se completează cu un alin. 1 cu următorul cuprins: „constatarea contravenţiei si aplicarea sancţiunii prevăzute la art. 39 alin. 41 se face de către personalul împuternicit al Gărzii Naţionale de Mediu”. În temeiul acestor prevederi, operatorii pot sesiza Garda de Mediu.

– o modificare cu consecinţe extrem de importante in planul mecanismului de recuperare a creanţelor deţinute de operatorii de apa impotriva utilizatorilor o reprezintă procedura/modul de obţinere a titlului executoriu pe care sa il puna in executare operatorul – creditorul „factura individuala pentru serviciul de alimentare cu apa si de canalizare constituie titlu executoriu”.

În prezent, pentru debitele scadente si neachitate de utilizatori, operatorul formulează cereri de chemare în judecată: cerere cu valoare redusă – timbrată cu 50 lei, cerere pe drept comun – timbrată la valoare sau ordonanţe de plată – timbrate cu 200 de lei. Soluţionarea unui dosar poate dura și 12 luni. Potrivit acestei prevederi, factura constituie titlu executoriu. Titlurile executorii, altele decât cele judecătoreşti, pot fi puse în executare numai dacă sunt investite cu formula executorie.

În funcţie de practica instanţelor si de costurile efectuate se va alege metoda de recuperare a debitelor restante.

– art. 32, prin cele două noi aliniate, 5 și 6, oferă posibilitatea asociaţiilor de proprietari/locatari, în calitate de cedenți, să cesioneze către operatori în calitate de cesionari, în vederea recuperării debitelor în imobilele de tip condominiu cu vechime mai mare de 60 de zile, în cazul în care valoarea debitelor reprezintă cel mult 15% din valoarea lunară a facturii aferente fiecărui branşament.

Operatorii regionali nu au dreptul să sisteze furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă și canalizare în imobilele tip condominiu dacă sunt îndeplinite condiţiile de la articolele sus menţionate.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax