Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

(FOTO) Satul din oraş: În vechiul „Cartier Nou” din Aiud noroiul a început să facă parte dintr-o normalitate specifică


Publicat

Stiți ce înseamnă o aruncătură de băț? Cam atât este distanța dintre sat și oraș în interiorul celui de-al doilea municipiu ca mărime din județul Alba. Aruncătura de băț în Aiud este distanța dintre centrul istoric, cu cetatea și impozanta clădire a primăriei și cartierul căruia aiudenii îi spun „Cartierul Nou”. Ei bine, pentru administrația locală, această distanță nu este deloc atât de mică precum pare. Se măsoară în ani de indiferență administrativă a celor care s-au perindat la cârma acestui secular orășel ardelean. Înseamnă, de fapt, limita dintre două lumi diferite, una urbană și una rurală, cu toate că amândouă încap sub căciula Aiudului, între limitele administrative ale aceleiași urbe.

Cartierul Nou apare mai degrabă ca o lume liniștită, străină de vuietul și zbuciumul de orășean, dar mai ales tăcută, atât de tăcută încât edilii uită după fiecare scrutin de ea și de problemele sale. Dacă iei la pas străduțele, priveliștea îți bucură sufletul, te îndeamnă chiar să visezi la o casă pe aici, printre pomi și copertine de viţă-de-vie.

Dacă te uiţi mai atent, observi că diferența dintre oraș și cartierul său rural este rugoasă, deloc plăcută la vedere și la atingere. Ba, făcând comparație cu unele comune din apropierea municipiului, realizezi adevărata dimensiune a nepăsării administrației locale. Asfaltul a ajuns un vis pentru locuitorii acestui cartier, în timp ce în satele comunelor din apropiere locuitorii se plimbă pe el fără niciun fel de impediment. În „Cartierul Nou”, asfaltul nu a existat niciodată, iar ulițele unde ploile lasă noroaie până la glezne te întâmpină tăcute, ca și la un priveghi. Canalizare există, dar e nereparată de multă vreme. Viața economică e în aceeași stare de moarte clinică. De vreo câțiva ani buni, vreo trei magazine mici și înghesuite prin curțile și garajele oamenilor se străduiesc să satisfacă cerințele, iar vedeta comerțului pare să fie cel aflat la parterul unui bloculeț din colțul străzii Brazilor. În rest, „Dumnezeu cu mila”, cum spun oamenii locului.

Majoritatea localnicilor sunt bătrânii pentru care procurarea unui medicament, de exemplu, înseamnă un adevărat chin, adică un drum până la una dintre cele zece farmacii care au proliferat în oraș.

Pentru cei care vroiau să-și mai înece amarul într-un pahar cu ceva și să uite de noroaiele care le inundă străzile, a existat odinioară o bodegă-magazin, dar patronul a dat bir cu fugiții, că nu era vânzare. La fel au fugit și magazinele și alte mici afaceri încercate de unii întreprinzători. Un hâtru spunea că n-are nici măcar de unde să-și cumpere un capăt de ață să-și coasă nasturii la pantaloni.

Printre atâția fugari, niște tineri se încăpățânează să-și țină încă o afacere deschisă. Au închiriat Pensiunea „Casa Helvetică” și se străduiesc si ei să câștige un ban cinstit, însă aproape nimeni nu le trece pragul, în afară de câțiva muncitori care lucrează sezonieri în municipiu și sunt cazați de către firma angajatoare.

Mai nou, vechiul „Cartier Nou” al Aiudului, a început să aibă “vedetele” lui. La marginea lui, pe străzi noroioase, întortocheate și parcă fără niciun fel de sistematizare au apărut vilele noilor oameni de afaceri postdecembriști. Casele opulente în contrast cu celelalte din zonă se întind, aidoma unor intruși care forţează ideea că și cartierul acesta este al oraşului, înspre pădurea din apropiere.

O călătorie prin acest cartier este ca și una între două lumi diferite, din oraș spre o zona plăcută, dar apăsată de uitare, indecisă între urban și zonele rurale din apropiere. Așa că nu degeaba există și locuitori din „Cartierul Nou” care îi invidiază pe cei din Micro III, Dalas, Morii, zona abatorului despre care spun că au condiții edilitare mai bune și stau „la oraș”.

În acest cartier, la fel ca și în alte câteva zone, cum ar fi cea din strada Grădinii, este suficient să plouă vreme de treizeci-patruzeci de minute, nu foarte zdravăn și deja „asfaltul” se transformă într-o mocirlă fără sfârșit, o colecție de bălți și băltoace printre care trebuie să faci slalom, dacă ții la strălucirea pantofilor din picioare sau la uscăciunea șosetelor.

În „Cartierul Nou” noroiul a început să facă parte dintr-o normalitate specifică. E ceva de la sine acceptat de locuitorul din zonă că o ploaie aduce automat țărâna înmuiată pe tălpi, tocuri, manșetele pantalonilor, iar o stropeală pe cracii de stofa sau pe ciorapii unei doamne e ceva natural și acceptat. Probabil că din obișnuință, cei care au condus și administrat municipiul acceptă situația, la fel ca și unii locuitori ai acestui cartier și s-au obișnuit cu stropeala pe pantaloni, asta în cazul în care-și readuc aminte de mersul pe jos și uită de mașina de serviciu.

Lazăr Dorel

jurnalist independent



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

WWF România și alte 17 organizații solicită Guvernului repararea erorilor din Codul Silvic. Care sunt soluțiile propuse

Publicat

WWF România, alături de 17 organizaţii de mediu şi asociaţii din sectorul forestier solicită autorităţilor, prin intermediul unei scrisori deschise, să emită o Ordonanţă de Urgenţă care să corecteze prevederile Codului Silvic şi să pornească o reformă reală a întregului sector.

În viziunea semnatarilor scrisorii, modificările recente aduse Codului Silvic păstrează, în esenţă, acelaşi sistem care tolerează şi protejează „furtul cu acte în regulă”, iar practicile astfel legiferate reprezintă un nou faliment al reformei sectorului forestier şi nu eficientizează sistemul de combatere a exploatărilor ilegale.

„Marcarea arborilor şi estimarea cantitativă/calitativă a produselor lemnoase înainte de a fi recoltate rămân în continuare principalele repere ale sistemului de control. Este astfel legiferată o zonă <gri>, care s-a dovedit a fi imposibil de controlat. Este practic refuzată orientarea către un control eficient a primei introduceri pe piaţă a lemnului – verificarea transporturilor ce pleacă de la locul de recoltare.

Este instituit un prag aberant de 10 mc pentru a sancţiona ca infracţiune silvică transportul materialelor lemnoase care nu este însoţit de documente specifice de transport din care să rezulte cu certitudine legalitatea provenienţei acestora. Datele statistice demonstrează că cel mai frecvent mod de operare referitor la recoltarea ilegală a lemnului este în prezent fraudarea documentelor specifice în ceea ce priveşte volumele de lemn transportate. Iată de ce acest risc specific trebuie adresat prioritar prin instituirea unui sistem de sancţiuni proporţionale şi disuasive, consideră reprezentanţii WWF România.

De asemenea, activiştii de mediu sunt de părere că, deşi este incriminată ca infracţiune silvică orice tăiere fără drept, nu este stabilit un prag rezonabil şi nu este definită fără echivoc „tăierea fără drept”.

„Lipsite de claritate, aceste prevederi vor fi inaplicabile sau riscă să genereze abuzuri care vor îngreuna activitatea instanţelor de judecată. Întocmirea amenajamentelor silvice pentru pădurile sub 100 hectare devine practic voluntară şi se renunţă la susţinerea asigurării pazei pădurilor aflate în proprietate privată pentru suprafeţele sub 30 ha pentru care nu este clară forma de proprietate, riscând redeschiderea principalei surse a tăierilor ilegale în România. Responsabilitatea valorificării superioare a lemnului din pădurile aflate în proprietate publică este transferată sub forma unei <dorinţe> proiectate pentru viitor într-un mod necredibil. Dezvoltarea infrastructurii forestiere (aspect esenţial pentru obţinerea acestui deziderat) nu este susţinută legal şi nici nu sunt precizate responsabilităţi clare pentru proprietarii şi administratorii de păduri”, susţine sursa citată.

Printre soluţiile pe care organizaţiile nonguvernamentale de mediu le consideră ca fiind cu prioritate introduse în Codul Silvic se află:

  • legiferarea ca recoltare ilegală a fraudării declaraţiei cantităţilor de lemn transportate şi sancţionarea acesteia ca infracţiune silvică;
  • definirea clară a tăierii fără drept şi instituirea unui prag rezonabil referitor la valoarea prejudiciului produs;
  • asigurarea integrală, de la bugetul de stat, a costurilor necesare preluării în pază de către ocoalele silvice nominalizate a suprafeţelor private de pădure de maximum 30 ha, inclusiv în situaţiile în care nu este clarificată forma de proprietate;
  • asigurarea integrală, de la bugetul de stat, a costurilor necesare întocmirii amenajamentelor silvice la nivel de bazinet pentru toate pădurile de pe proprietăţile cu suprafeţe mai mici de 100 ha, prin includerea lor în unităţi de producţie/protecţie constituite în teritoriul aceleiaşi Unităţi Administrativ Teritoriale (UAT).

„Guvernul României a comunicat că intenționează să soluționeze procedura de infringement deschisă de Comisia Europeană împotriva țării noastre prin modernizarea SUMAL și prin introducerea de sancțiuni mai stricte și disuasive. Însă modificările aduse Codului Silvic zădărnicesc eforturile de pază a pădurilor și anulează eficiența SUMAL, care se transformă mai degrabă într-un sistem de urmărire a documentelor şi a mijloacelor de transport.

Prin urmare, solicităm Guvernului corectarea Codului Silvic în regim de urgență prin asumarea acestor opţiuni strategice care să ţină cont de contextul și de oportunitățile oferite de Comisia Europeană”, se mai precizează într-un comunicat al WWF România.

Reamintim faptul că preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, în data de 7 septembrie, modificările legislative aduse Codului Silvic.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr.46/2008. Schimbările preconizate vizează instituirea posibilităţii amenajării, în fondul forestier naţional, de poteci şi trasee pentru mers, alergare şi biciclete şi procedura de aprobare a realizării acestora, instituirea unui nou principiu „valorificarea ca lemn fasonat”, reglementarea posibilităţii ca, prin metodologie, aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, să se poată stabili, pe zone pilot, constituite la nivel de ocol silvic, modalităţi experimentale de recoltare a arborilor, fără utilizarea dispozitivelor speciale de marcat.

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi co-iniţiator al legii, Costel Alexe, a spus, după adoptarea de către Parlament a amendamentelor la Codul Silvic, că principalele prevederi sunt: furtul de arbori va intra direct sub incidenţă penală, indiferent de prejudiciu; camioanele sau TIR-urile cu care sunt transportaţi arborii tăiaţi ilegal vor putea fi confiscate; tăierile la ras vor fi interzise în rezervaţiile naturale; avizul de transport va deveni obligatoriu şi pentru: rumeguş, biomasă, coaja arborilor şi orice rest de lemn; lemnul va fi comercializat ca lemn fasonat; sumele destinate pazei suprafeţelor de pădure sub 30 de hectare vor creşte cu peste 30%; evaluarea de mediu pentru amenajamentele silvice care se suprapun cu ariile naturale protejate va deveni obligatorie; accesul la terenurile agricole va fi permis proprietarilor şi din drumurile forestiere; accesul cetăţenilor în pădure va fi permis pentru recreere, inclusiv cu bicicleta.

Proiectul de lege a fost iniţiat, de Costel Alexe şi alţi cinci parlamentari de la PSD, ALDE, PNL şi USR.

sursa: agerpres.ro, wwf.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

INCENDIU pe Autostrada A1 Orăștie-Sibiu: Un autocamion care transporta schelete metalice a luat foc, în apropiere de Sebeș

Publicat

pompieri-isu-incendiu-noaptea_7

Un incendiu a izbucnit joi seara, în jurul orei 21:20, la compartimentul motor al unui autocamion, pe Autostrada A1 Orăștie – Sibiu, în apropiere de Sebeș.

Potrivit ISU Alba, Garda de Intervenție Sebes intervine pentru localizarea si lichidarea unui incendiu izbucnit la un autocamion pe A1, km 304-305.

Incendiul se manifestă la compartimentul motor, arde mocnit cu degajare mare de fum.

Autocamionul transporta schelete metalice de mobilier. În urma incendiului nu au fost înregistrate victime.

Pompierii intervin cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă și o ambulanță SMURD B2.

Revenim cu detalii. 

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Elevii vor avea posibilitatea de a studia teatrul ca disciplină opțională la școală. Cum se vor numi materiile

Publicat

Elevii vor putea studia teatrul, ca disciplină opțională, în anul școlar 2021-2022, după ce ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a semnat ordinele privind aprobarea a trei discipline opţionale şi a programelor aferente acestora.

Astfel, începând din acest an școlar, elevii pot opta pentru a studia, în anul școlar 2021 – 2022, următoarele cursuri din curriculum la decizia școlii: „Eu și scena” (clasele a III-a și a IV-a), „Teatrul și noi” (clasele a VI-a și a VII-a) și „Laboratorul de teatru” (clasele a X-a și a XI-a).

„Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică a propus, în acest an școlar, Ministerului Educației și Cercetării, introducerea în curriculumul la decizia școlii a unei discipline din domeniul artei teatrale. Ca profesor de Limba și literatura română și ministru, consider că acesta este un moment important pentru educație, moment care răspunde recomandărilor Consiliului Uniunii Europene privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, în care sunt incluse și competențele artistice, dar și Declarației de la Frankfurt privind Educația prin Arte. De asemenea, decizia are la bază și recomandările UNESCO incluse în Agenda de la Seul, în care se precizează că folosirea artelor în educație poate să sporească abilitățile creative și inovative ale societății, să genereze recunoașterea și dezvoltarea bunăstării sociale și culturale, să promoveze și să încurajeze responsabilitatea socială”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării, la ceremonia de deschidere a anului universitar.

Potrivit Ministerului Educației, cu ajutorul acestor opționale, elevii își vor dezvolta creativitatea, competențele de comunicare, dar vor dobândi și competențe socio-emoționale și un comportament prosocial.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Taxele pentru eliberarea permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare NU se mai pot achita numerar la ghișeu

Publicat

permis

Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) a anunţat că, începând de astăzi, 1 octombrie, taxele pentru eliberarea certificatelor de înmatriculare, autorizațiilor de circulație provizorie și a permiselor de conducere nu se mai pot plăti, în numerar, direct la ghișeele serviciilor de permise și înmatriculări auto.

Astfel, începând cu data de 1 octombrie 2020, plățile aferente operațiunilor de înmatriculare și permise vor putea fi achitate, astfel:

Tarifele reprezentând contravaloarea:

  • certificatelor de înmatriculare,
  • autorizațiilor de circulație provizorie,
  • permiselor de conducere ,

se vor încasa exclusiv în CONT BCR : RO94RNCB0082000367331018, beneficiar: Regia Autonomă – Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat, utilizând mijloacele de plată:

  • virament,
  • mijloace de plată online,
  • Sistemul național electronic de plată online (S.N.E.P) – ghișeul.ro
  • POS-uri instalate de către RA-APPS la sediile serviciilor publice emitente – în curs de operaționalizare.
  • mandat poștal,
  • alte mijloace de plată, prevăzute de lege.

Contravaloarea documentelor sus-menționate nu se mai poate achita la ghișeu.

Tarifele aferente confecționării plăcilor cu numere de înmatriculare permanentă, de probă, temporare și provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferential sau păstrării combinației numărului de înmatriculare se vor achita în conturile trezoreriei, prin:

  • virament;
  • mandat poștal,
  • numerar la ghișeele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul instituțiilor prefectului sau la casieriile unităților Trezoreriei Statului , în condițiile legii.

Documentele de plată emise anterior își păstrează valabilitatea.

Reamintim faptul că OUG nr. 152/2020 a extins categoriile de servicii publice a căror plată poate fi realizată prin platforma ghiseul.ro – pașaport, permis de conducere, certificat de înmatriculare și autorizația de circulație provizorie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate