Actualitate
FOTO: Tabloul ”Intrarea lui Mihai Viteazul în Brașov”, exponatul lunii noiembrie la Muzeul Unirii din Alba Iulia. Explicaţii cu repere istorice
Un tablou în ulei, de dimensiuni mari, semnat de V. Wieniawa Bledowski, datat in 1900 şi realizat la Rucăr a fost prezentat marți, la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, fiind exponatul lunii noiembrie. Este vorba despre tabloul care ilustrează ”Intrarea lui Mihai Viteazul în Brașov” (4 octombrie 1599), într-o perioadă când, cu aproape două decenii înaintea Marii Uniri din 1918, abia începuse să fie vehiculat chipul domnitorului ca posibil simbol al României întregite. Exponatul va fi expus publicului până în data de 2 decembrie.
A fost ales acest tablou ca exponat al lunii noiembrie deoarece la data de 1 noiembrie s-au împlinit 415 ani de la intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, ”dar astăzi prezentăm un tablou care îl reprezintă pe Mihai Viteazul intrând în Brașov”, după cum a spus directorul Muzeului Național al Unirii, Gabriel Rustoiu.
”Este o intrare a lui Mihai Viteazul în Brașov. Modul de redactare a compoziției sugerează în mod clar acest lucru, dar tabloul a fost înregistrat în inventarul muzeului nostru în subtitlul de <<Intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia>>. În mod eronat, există mai multe înregistrări care s-au făcut în perioada proletcultistă, care nu corespund realității”, a spus reprezentanta muzeului, Gabriela Mircea.
”În anul 2000, când s-au împlinit 400 de ani de la intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, acest tablou a fost utilizat pentru realizarea unei emisiuni filatelice foarte festive, tot sub titlul <Intrarea lui Mihai în Alba Iulia>, deci sub titlul eronat. Mai mult și numele artistului a fost transcris în registrul de inventar Betedowski greșit, și așa figurează în emisiunea filatelică respectivă, care va fi evaluată azi-mâine la casele de licitație foarte bine pentru că aceste evenimente, care sunt penibile în ultimă instanță, totuși sporesc valoarea, interesul manifestat atât față de emisia filatelică respectivă, cât și față de exponatul pe care îl avem în față”, a adăugat Gabriela Mircea.
Cât despre autor, de la Sibiu apare că este o femeie, ca urmare a numelui pe care îl are (V. Wieniawa Bledowski). Cu toate astea nu se știe nimic despre activitatea acestui artist. Tabloul are un număr de inventar foarte mic, numărul 7, fiind unul din tablourile cele mai vechi din colecția muzeului chiar dacă este înregistrat în mod defectuos în registru.
”Detaliile care ne determină să credem că e o intrare în Brașov și nu în Alba Iulia. Brașovul nu a fost cucerit, în Alba Iulia intră ca un cuceritor și toată lumea stă în genunchi. Niciodată în reprezentările plastice Mihai Viteazul la Alba Iulia nu a fost întâmpinat în această manieră în care apare în lucrare. Se observă reprezentanții patriciatului săsesc îmbrăcați în costume ciudate, vedem și multă fantezie romantică în elaborarea acestei compoziții, îi oferă pâine și sare, îi oferă cheia orașului”, a încheiat Gabriela Mircea.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News