Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Ghid de autoprotecţie de la SRI: Cum să navighezi în siguranţă pe Internet. Când şi cum poţi semnala un posibil risc terorist


Publicat

internet securitate

Internet_SecuritySRI a pus la dispoziţia celor interesaţi, pe site-ul propriu, ghid de autoprotecţie, cu recomandări pentru o navigare sigură pe Internet şi informaţii utile pentru a semnala un posibil risc terorist.

Sunt oferite detalii despre protecţia informaţiilor clasificate, sfaturi şi bune practici pentru o navigare sigură pe Internet, când şi cum să te protejezi de acţiunea unor servicii secrete străine şi cum poţi semnala un posibil risc terorist.

La capitolul “Sfaturi şi bune practici pentru o navigare sigură pe Internet”, sunt precizate următoarele recomandări

Foloseşte programe cu licenţă şi evită-le pe cele tip sharing.

Asigură-te că ai actualizat sistemul de operare.

Foloseşte pentru navigare un browser ce beneficiază de actualizări şi asigură-te că acestea sunt aplicate imediat ce devin disponibile.

Dacă browserul permite utilizarea de plugin-uri, asigură-te că acestea sunt de încredere.

Foloseşte o soluţie antivirus actualizată zilnic. Mulţi producători de programe anti-virus oferă versiuni gratuite ale acestora. Efectuează scanări periodice ale sistemului pentru a identifica posibile fişiere cu potenţial maliţios.

Setează sistemul de operare astfel încât acesta să afişeze extensiile fişierelor, pentru a observa adevărata lor extensie. Distribuitorii de aplicaţii maliţioase modifică adeseori extensia acestora pentru a convinge utilizatorii să ruleze fişiere executabile.

Accesează site-uri de încredere. Există o serie de plugin-uri ale browserelor care acordă un calificativ de încredere site-urilor vizitate.

Nu accesa link-urile primite prin e-mailuri care solicită actualizarea informaţiilor personale. Entităţile legitime nu îţi vor cere niciodată să furnizezi sau să verifici informaţii sensibile printr-un mijloc nesigur, precum e-mailul.

Nu deschide ataşamentele aferente unor e-mailuri venite din partea unor expeditori necunoscuţi.

Link-urile nu sunt întotdeauna ceea ce par a fi. Pentru a vedea adevărata resursă URL ce se ascunde în spatele unui link, ţine pointerul mouse-ului deasupra link-ului şi vei observa, de obicei în partea stângă-jos a ferestrei, link-ul real.

Nu rula programe a căror origine nu poate fi verificată.

Fii întotdeauna sceptic când primeşti o ofertă ce sună foarte tentant. Multe tehnici de phishing încearcă să te păcălească în a oferi date personale.

Prima regulă a navigatului pe Internet este să rămâi cât mai anonim posibil. Aceasta înseamnă să nu faci publice informaţiile personale (numele complet, adresa, numărul de telefon, CNP-ul, parole, nume ale membrilor de familie, numere de cărţi de credit). Majoritatea oamenilor şi companiilor credibile nu îţi vor cere să le comunici astfel de date pe Internet.

Gândeşte-te cu atenţie înainte de a-ţi crea o adresă de e-mail sau un nume de utilizator. Experţii web recomandă folosirea unei combinaţii de litere şi cifre şi să nu incluzi detalii care să permită identificarea sexului.

Atunci când te alături comunităţilor online, precum Facebook, Twitter etc., fii cât se poate de discret. Datele personale şi pozele postate în mediul virtual s-ar putea să fie folosite împotriva ta. Oricine îţi poate vizualiza profilul de pe reţelele de socializare online, pentru a culege informaţii pe care le-ar putea folosi ulterior spre a-ţi provoca diverse neplăceri.

Asigură-te că aplicaţiile Facebook acceptate sunt de încredere.

Evită pe cât posibil căutările riscante, deoarece rezultatele căutărilor voastre ar putea conţine link-uri către site-uri ce găzduiesc conţinut maliţios. Aceste site-uri pot instala aplicaţii maliţioase de tip spyware, viruşi etc. Dacă foloseşti aplicaţii de partajare a fişierelor, este foarte probabil să descarci un virus în loc de fişierul audio sau video pe care doreşti să îl preiei.

Urmăreşte indiciile unor măsuri de securitate. Site-urile securizate folosesc „https://” în cadrul adreselor web, litera „s” semnificând faptul că datele trimise şi primite către/de la site-ul respectiv sunt protejate prin criptare. Niciodată să nu furnizezi informaţii personale pe un site web ce are adresa web prefixată cu „http://”.

Evită utilizarea reţelelor wi-fi publice pentru operaţiuni bancare, comerţ on-line sau afaceri personale.

Dezactivează opţiunea Bluetooth atunci când nu o foloseşti.

În cazul în care ai suspiciuni cu privire la un posibil risc terorist, trebuie să suni la linia telefonică gratuită TELVERDE: 0800800100.

Pentru protecţie, identitatea apelantului este protejată.

Când este bine să suni?

Atunci când observi următoarele situaţii sau persoane care pot genera riscuri teroriste:

– cineva este interesat de procurarea unor substanţe ce ar putea fi folosite în scopuri teroriste (substanţe explozive sau precursori, otrăvuri etc.)

– acţiuni prin care se încearcă perturbarea funcţionării unor instituţii/locaţii importante (obiective strategice de importanţă deosebită)

– anumite persoane confecţionează, deţin, transportă sau manipulează ilegal armament, muniţii, substanţe care ar putea fi folosite în scopuri teroriste

– prezenţa repetată sau prelungită a unor persoane neautorizate în zona unor locaţii precum misiuni diplomatice străine, sedii ale unor instituţii internaţionale etc.

interesul nejustificat al unor persoane pentru studierea sau obţinerea de date referitoare la astfel de locuri

– persoane care fotografiază sau filmează obiective unde asemenea activităţi sunt interzise

– un autoturism care staţionează mult timp şi în mod nejustificat în apropierea unor zone de importanţă deosebită, misiuni diplomatice şi/sau alte locuri în care prezenţa populaţiei este numeroasă

– persoane care studiază insistent locuri aglomerate (gări feroviare sau staţii de metrou, aerogări, mari centre comerciale, obiective turistice, sportive sau culturale)

persoane care studiază insistent căi de acces feroviar, rutier, subteran, aerian, fără a avea motive plauzibile în acest sens

– ţie sau altora le sunt puse întrebări nejustificate cu privire la programul de funcţionare al unor instituţii, momente ale zilei de maximă aglomeraţie, momentul schimbării personalului care asigură paza la ambasade etc.

Mai multe detalii, AICI.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

Aiud: Servicii online pentru cetățeni. Ce solicitări pot fi depuse la primărie prin platforma informatică

Publicat

Primăria Aiud

Primăria Municipiului Aiud a anunțat că sunt disponibile servicii online pentru cetățenii care au solicitări la administrația locală.

A fost lansată platforma de soluții informatice, iar locuitorii municipiului Aiud nu mai sunt nevoiți să se deplaseze la sediul Primăriei, pentru anumite servicii.

Este vorba despre programarea căsătoriilor, eliberarea certificatelor de urbanism sau de atestare fiscal, plata taxelor și impozitelor locale sau audiențe.

De asemenea, online se poate obține adeverință de Registrul Agricol, pot fi identificate care locuri de parcare rezidențiale sunt libere și se pot depune cereri de informații de interes public, conform L 544/2001.

Cei interesați își pot crea un cont, pentru a beneficia de aceste servicii online.

Cea mai mare parte din relaționarea cetățeanului cu Primăria municipiului Aiud s-a digitalizat, în urma implementării proiectului „Administrație publică locală eficientă pentru cetățeni”.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Aproape 5000 de șomeri în județul Alba. Tot mai mulți tineri în căutarea unui loc de muncă

Publicat

job

Schimbarea locului de muncă devine o problemă des întâlnită în rândul românilor. Pandemia, un fenomen care a afectat o mulțime de domenii, atât economice, cât și administrative, a influențat dorința românilor de a-și schimba locul de muncă, astfel încât, numărul aplicărilor pentru obținerea unui nou job este extrem de mare, potrivit reprezentanților unei platforme de recrutare. 

Sectorele de interes, precum vânzările (cu 78.000 de aplicări), sectorul financiar ( cu 55.000 de aplicări) sau managementul (cu peste 52.000 de aplicări) sunt cele mai căutate domenii în cadrul cărora românii doresc să își desfășoare activitatea.

De asemenea și activitățile care presupun interacțiunile interumane sunt la mare căutare, astfel că peste 26.000 din total aplicărilor pe această platformă sunt în domeniul Call Center/Client Service, dar și marketing (cu peste 25.000 de aplicări).

„Activitatea crescută în rândul tinerilor este un semn bun și răspunde cererii din partea angajatorilor, care sunt în permanență în căutare de talente noi.

Este cu atât mai bine cu cât datele oficiale arată că un procent îngrijorător de tineri sunt înregistrați fără un loc de muncă, în ciuda faptului că oferte disponibile există„ potrivit Ana Vișian, Marketing Manager România.

Printre cei mai dispuși să își schimbe locul de muncă sunt persoanele din segmentul de vârsta curprins între 18 și 24 de ani.

Situația pe vârste

Căutarea unui loc de muncă din rândul celor tineri reprezintă un impuls pentru economia țării, iar din punct de vedere social, evidențiază responsabilizarea societății tinere și necesitatea de îmbunătățire a condițiilor de trai.

Alte segmente de vârstă, precum 35-44 de ani sau 25-34 de ani, reprezintă aproximativ 50% din totalul aplicărilor privind căutarea unui loc de muncă pe platforma BestJobs, ceea ce justifică tendința crescătoare de aplicare pentru locurile de muncă de tip mid-level, 47% dintre aplicări, în timp ce locurile de muncă de tip entry-level sunt căutate în proporție de 39% din totalul aplicărilor.

Procentajul de 39% pentru locurile de muncă de tip entry-level, justifică procentajul de 12% al utilizatorilor tineri care sunt în căutarea unui loc de muncă, care aplică pentru un post debutant.

Cele mai multe oferte de angajare, conform platformei, fac parte din domeniul vânzărilor (13%), egalat de cel financiar cu 13%, fiind urmate de management, cu un procent total de 10%.

Orașele din care au fost trimise cele mai multe CV-uri sunt, potrivit reprezentanților BestJob: București, Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov și Prahova, înregistrând 11% din volumul total de aplicări.

Aceste județe sunt recunoscute la nivel național ca fiind printre cele mai dezvoltate unități administrativ-teritoriale din România.

Acest aspect contribuie semnificativ la menținerea unui nivel de dezvoltare ridicat, față de alte regiuni ale țării, accentuând astfel diferența de dezvoltare, în ciuda eforturilor autorităților de a crea un oarecare echilibru de dezvoltare între cele 8 regiuni existente.

Rata de șomaj atât la nivel județean, cât și la nivel regional

Odată cu acest fenomen, putem observa scăderea numărului de șomeri, atât față de luna august, cât și a anului precedent.

La nivelul județului Alba, rata șomajului în septembrie 2021, a fost de 2,8%, mai mică decât cea înregistrată în aceeași lună a anului 2020, adică 4815 de persoane, în scădere cu 1683 persoane (-23,4%) față de 2020.

Potrivit , nivelul de instruire arată că 69,9% dintre șomeri sunt absolvenți ai învățământului primar, gimnazial sau profesional, 24,4% persoane absolvente ale ciclului liceal sau postliceal, iar 6% fiind persoane cu studii superioare.

Dintre oraşe, cu cele mai mari ponderi se remarcă: Câmpeni (3,5%), Blaj (2,6%), Abrud (2%), iar cu cele mai mici ponderi orașele: Cugir (0,4%) și Teiuș (0,5%).

La nivel regional, numărul de șomeri a fost de 28109 persoane (11,3% din numărul șomerilor la nivel național), cei mai mulți fiind înregistrați în județul Brașov (9534 persoane), urmat de județul Mureș (5606 persoane) și județul Alba (4815 persoane).

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Atenție la ce produse cumpărați de Moș Nicolae și de Crăciun. Recomandările ANPC

Publicat

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, atenţionează părinţii să achiziţioneze dulciuri şi jucării numai din magazine specializate, unde se eliberează documente de cumpărare, pentru a putea proba în cazul unor reclamaţii legate de calitatea sau siguranţa produselor.

Vezi și MESAJE de SFÂNTUL NICOLAE. URĂRI și felicitări pe care le poți trimite celor care-și sărbătoresc onomastica

„Dulciurile şi jucăriile sunt cele mai dorite daruri de Moş Nicolae şi Moş Crăciun… dar atenţie ce produse achiziţionaţi! Dacă doriţi să dăruiţi o jucărie care să nu reprezinte un pericol pentru copiii dumneavoastră, ci să fie un cadou practic, atractiv care să aducă zâmbete pe chipurile lor, trebuie să ţineţi cont de următoarele sfaturi:

  • să achiziţionaţi jucării numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care veţi avea nevoie pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs
  • să alegeţi întotdeauna jucării potrivite pentru vârsta copilului, capacităţile şi aptitudinile sale.

Jucăriile trebuie să aibă instrucțiuni de utilizare și avertismente

Jucăriile trebuie să fie însoţite de avertismente generale privind grupa de vârstă recomandată care ajută la alegerea jucăriei. Trebuie să aveţi în vedere faptul că jucăriile care nu sunt destinate unui grupe de vârstă specifice pot să îi rănească”, a scris sâmbătă, pe Facebook, Paul Anghel.

Acesta recomandă părinţilor să verifice dacă jucăriile au marcate pe corpul lor, „într-un mod vizibil, lizibil şi durabil”, coordonatele producătorului şi/sau importatorului (numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată a producătorului şi/sau a importatorului şi adresa la care pot fi contactaţi); numărul unic de identificare a jucăriei (tipul, lotul sau numărul de serie ori al modelului sau alt element de identificare); marcajul de conformitate CE care conduce la supoziţia că jucăria este sigură.

Dacă jucăriile sunt de dimensiuni mici, elementele de mai sus trebuie indicate pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte jucăria.

De asemenea, părinţii trebuie să verifice existenţa instrucţiunilor de utilizare şi a avertismentelor specifice, însoţite de indicaţii privind precauţiile în utilizare pentru anumite categorii de jucării, arată Anghel. Acestea trebuie să fie traduse obligatoriu în limba română şi trebuie respectate.

„Sfătuiesc părinţii să nu cumpere jucării cu părţi mici, detaşabile, pentru copiii sub 3 ani, deoarece aceştia au tendinţa să bage jucăriile în gură şi se pot îneca cu părţile mici. De asemenea, trebuie respectate atenţionările referitoare la jucăriile nerecomandate copiilor sub 36 de luni, care se prezintă sub forma unei sintagme de tipul: „Atenţie. Nerecomandat copiilor mai mici de 36 luni. Pericol de strangulare”. Fraza „Atenţie. Nerecomandat copiilor sub 3 ani” poate fi înlocuită cu simbolul grafic de interzicere / pictograma care vizează copiii între 0 şi 3 ani; fraza şi simbolul nu trebuie puse împreună”, avertizează directorul general al ANPC.

Ce atenționări mai trebuie luate în considerare

Jucăriile funcţionale, adică cele care reproduc la scară redusă produse, aparate sau instalaţii destinate adulţilor, trebuie să poarte avertismentul „Atenţie! A se folosi sub stricta supraveghere a unei persoane adulte!”. În plus, acestea vor fi obligatoriu însoţite de instrucţiunile de utilizare şi de măsurile de precauţie necesare pentru evitarea unor pericole. Patinele şi skateboardurile destinate utilizării de către copii trebuie să fie însoţite de avertismentul: „Atenţie! A se purta echipament de protecţie”. În plus, vor exista recomandări cu privire la echipamentul de protecţie.

ANPC: Cumpărați dulciuri doar din locuri autorizate

Şi în privinţa dulciurilor, Paul Anghel recomandă achiziţionarea acestor produse numai din locuri autorizate. „Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic. Înainte de cumpărare, trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.

„Etichetele trebuie să conţină următoarele informaţii: denumirea produsului, numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilităţii minimale, cantitatea netă şi condiţiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba română”, subliniază comisarul ANPC.

Potrivit sursei citate, pentru ciocolată şi produse din ciocolată trebuie menţionat în mod obligatoriu conţinutul de cacao substanţă uscată, exprimat în procente, iar în cazul ciocolatei umplute se menţionează produsul de umplutură.

„Se exceptează de la indicarea cantităţii nete produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame. Aceasta excepţie nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conţinând două sau mai multe astfel de produse, dacă conţinutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolata turnate şi goale în interior, aceasta indicaţie poate fi înlocuită cu conţinutul net minim. De asemenea trebuie menţionat adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depăşeşte 1% din masa produsului”.

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafaţă lucioasă, nestratificată şi fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzaţie de rugozitate la masticare, culoare şi gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafaţa netedă, lucioasă, uscată şi nelipicioasă”, recomandă directorul general al ANPC.

Nu în ultimul rând, Anghel spune ca părinţii trebuie să fie foarte atenţi dacă pe eticheta produselor există informaţii cu privire la ingredientele cu posibil efect alergen sau a atenţionării „poate afecta negativ activitatea copiilor şi atenţia acestora” în cazul menţionării în lista ingredientelor a coloranţilor, înscrişi în Anexa V la Regulamentul (CE) nr.1333/2008 privind aditivii alimentari.

sursă: Agerpres

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Campanie de donații în Alba și alte trei județe, de Crăciun, organizată de Banca pentru Alimente. Cum poți veni în ajutor

Publicat

Banca pentru Alimente Cluj anunță că va colecta, de Crăciun, alimente neperisabile pentru 22.000 de persoane aflate în nevoie din județele Alba, Cluj, Bistrița și Sibiu.

Alimentele sunt donate de persoane fizice în magazinele Lidl din Alba Iulia, Sebeș, Cluj-Napoca, Șelimbăr, Sibiu, Bistrița, Turda, Câmpia Turzii, până în 28 decembrie 2021.

Cu ocazia Sărbătorii Crăciunului, între 1 și 28 decembrie, Banca Regională pentru Alimente Cluj, organizează Colecta de Crăciun, în parteneriat cu Lidl România. Colecta în magazinele partenere e singura ocazie pentru persoanele fizice să doneze alimente prin băncile alimentare către persoanele aflate în nevoie.

La ieșirea din magazin sunt amplasate cutii speciale, în care cetățenii pot dona produse neperisabile din categoriile semnalizate la raft.

Ce se poate dona

Produsele care pot fi donate de către clienți sunt semnalizate la raft în magazinele Lidl participante. Acestealimente fac parte din categorii neperisabile și nu necesită o temperatură specială de păstrare, precum: alimente de bază (ulei, făina, zahăr, orez, ingrediente de copt), conserve de legume, conserve de carne, conserve de fructe, paste făinoase, sosuri, lapte UHT (care se păstrează la temperatura camerei), produse de patiserie ambalate, biscuiți, cafea, ceai, dulceață și gemuri.

În 2019, la ediția pilot a campaniei de colectare de alimente, au fost strânse 17,34 tone de alimente, ce au fost distribuite mai departe către aproximativ 7.000 de beneficiari finali.

Peste 800 de tone de alimente colectate din donații, distribuite în 3 ani

În primii 3 ani de activitate, Banca pentru Alimente Cluj a distribuit peste 800 de tone de alimente către 22.000 de persoane aflate în situații vulnerabile sau afectate de criza COVID-19.

În perioada ianuarie 2021 – 1 decembrie 2021, partenerii Băncii pentru Alimente Cluj au donat peste 450 de tone de ajutoare alimentare și nealimentare în valoare totală de 4,80 milioane de lei, care au putut fi salvate de la risipă și donate spre consum persoanelor care nu și-ar fi permis să le cumpere. Acestea echivalează cu 900.000 de porții, de care s-au bucurat peste 22.000 de persoane vulnerabile din cele 130 de ONG-uri susținute de Banca pentru Alimente Cluj, în Alba, Cluj, Bistrița și Sibiu.

Despre Banca pentru Alimente Cluj

Banca Regională pentru Alimente Cluj (BRAC) și-a început activitatea în iunie 2018. E a doua locație din rețeaua de bănci pentru alimente, dezvoltată pe teritoriul României, ca să colecteze și să distribuie constant, în mod gratuit, ajutoare alimentare, după modelul Federației Europene a Băncilor Alimentare (FEBA). Din motive de trasabilitate, alimentele nu pot fi donate direct persoanelor fizice, ci doar prin intermediul ONG-urilor cu programe sociale destinate persoanelor în nevoie și grupurilor vulnerabile.

BRAC are menirea să reducă sărăcia, foametea și risipa alimentară, sprijinind asociațiile cu programe sociale și caritabile din regiunea Cluj, Bistrița, Alba și Sibiu.

Produsele alimentare și nealimentare donate de companii se află în termen și sunt bune pentru consum uman. Ele reprezintă de obicei suprastocuri, mărfuri refuzate la platformă din motive estetice, produse provenite din campanii de marketing, testări de sortimente noi, campanii de sărbători sau produse ce se apropie de termenul de expirare și vor trebui retrase de la raft.

“Donatorii sunt companiile ce aleg să nu aștepte până sunt nevoite să le distrugă, ci le retrag mai repede și le donează: producători agro-alimentari, importatori și distribuitori, retaileri și vânzători en detail. Le mulțumim partenerilor noștri, fără de care nu am fi reușit să hrănim atât de multe persoane afectate de criza COVID-19”, a declarat Gabriela Vereș, vicepreședinte al Băncii Regionale pentru Alimente Cluj.

Pe lângă colectare curentă de la companii, băncile alimentare din întreaga lume organizează campaniile de Colectă de sărbători, amplasând coșuri pentru colectă în incinta magazinelor partenere, de Crăciun și de Paște. Aceste campanii sunt singura situație în care băncile pot prelua alimente direct de la persoane fizice, la ieșirea din magazin.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate