Actualitate
Hărți strategice de zgomot. Construirea de școli sau spitale, interzisă în zonele poluate fonic din localități
O lege intrată în vigoare recent impune măsuri unitare la nivel național pentru evitarea, prevenirea sau reducerea efectelor dăunătoare, inclusiv a disconfortului, cauzate de expunerea populației la zgomotul ambient.
Potrivit noii legislații, în zonele în care nivelul de zgomot este depășit se vor impune restricții și recomandări specifice, care să conducă la o izolare fonică adecvată a locuințelor față de zgomotul exterior, precum și interzicerea construirii de noi construcții de învățământ și/sau construcții de sănătate.
În actul normativ se prevede că autoritățile administrației publice locale vor realiza cartarea zgomotului și hărți strategice de zgomot, precum și planuri de acțiune pentru reducerea zgomotului, dacă sunt depășiți indicatori de referință la nivel european. Indicatorii de zgomot vor fi calculați în decibeli, pe zi (7.00-19.00), seară (19.00-23.00) și noapte (23.00-7.00). Calculele de zgomot sunt definite în gama de frecvență 63 Hz – 8 kHz.
Tot primăriile vor crea baza de date geospațială necesară realizării hărților strategice de zgomot, pentru:
– traficul rutier și de tramvaie de pe drumurile din interiorul aglomerărilor;
– drumurile naționale, drumurile județene sau comunale aflate în administrarea unei autorități a administrației publice locale, care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri de vehicule pe an, indiferent dacă se află poziționate în interiorul sau în exteriorul unor aglomerări;
– amplasamentele unde se desfășoară activități industriale.
Aceleași obligații le revin operatorilor economici care au în administrare infrastructuri rutiere, feroviare, aeroportuare și portuare, după caz.
Dacă nu transmit datele la termenele prevăzute, primăriile, consiliile județene și operatorii economici riscă amenzi până la 60.000 de lei. Însă primul termen de raportare în cazul hărților strategice de zgomot este 30 iunie 2022, iar în cazul planurilor de acțiune și zonelor liniștite – 18 iulie 2023.
Prevederile legii se aplică zgomotului ambiant la care este expusă populația, în special în:
– zonele construite;
– parcurile, grădinile publice sau alte zone liniștite dintr-o aglomerare;
– zonele liniștite din spații deschise;
– apropierea unităților de învățământ, a spitalelor și a altor clădiri și zone sensibile la zgomot.
Prevederile NU se aplică zgomotului generat de:
– persoana expusă;
– activitățile casnice;
– vecini;
– activitățile de la locul de muncă și din interiorul mijloacelor de transport;
– activitățile militare din zonele militare;
– activitățile prilejuite de manifestarea libertății de religie a cultelor recunoscute.
Legea 121/2019 mai prevede că autoritățile administrației publice locale și operatorii economici vizați vor trimite autorităților de mediu planurile de acțiune realizate în baza hărților strategice de zgomot și elaborate potrivit prevederilor prezentei legi, care să conțină măsuri de reducere și/sau gestionare a zgomotului, cu precizarea termenelor de implementare, inclusiv în cazul zonelor liniștite, precum și a autorităților responsabile cu implementarea acestora, dar și zonele liniștite identificate. Hărțile strategice transmit din 5 în 5 ani, începând cu termenul de referință 30 iunie 2017, iar planurile de acțiune și zonele liniștite, începând cu termenul de referință 18 iulie 2018.
Limitele zonelor liniștite și zonele identificate în hărțile strategice de zgomot cu valori mai mari decât valorile-limită vor fi introduse în Planul urbanistic general. În zonele în care nivelul de zgomot este depășit se vor impune restricții și recomandări specifice, care să conducă la o izolare fonică adecvată a locuințelor față de zgomotul exterior, precum și interzicerea construirii de noi construcții de învățământ și/sau construcții de sănătate. Clădirile de acest tip care există deja vor fi izolate fonic.
Autoritățile administrației publice locale și operatorii economici care au obligația să realizeze hărți strategice de zgomot și planuri de acțiune trebuie să facă realiza schimbul de date care sunt necesare în procesul de cartare a zgomotului ambiant, în termen de 30 de zile de la data primirii de către oricare dintre aceștia a unei solicitări în acest sens, după termenele deja amintite.
Când realizează hărțile strategice de zgomot și planurile de acțiune, autoritățile administrației publice locale și operatorii economici au obligația să utilizeze următoarele date:
a) numărul populației din datele statistice oficiale;
b) distribuția populației pe clădiri rezidențiale ținând seama de datele statistice oficiale;
c) seturi de date geospațiale pentru aglomerări, care să conțină cel puțin următoarele straturi tematice: străzile, căile ferate, liniile de tramvai, pistele de bicicliști, infrastructura portuară, infrastructura aeroportuară, traiectele de decolare și aterizare ale aeronavelor, clădirile rezidențiale, clădirile administrative, clădirile industriale, spitalele și alte unități sanitare, școlile și alte unități de învățământ, spațiile verzi, parcurile, râurile și lacurile, topografia terenului, tipul de terenuri, podurile și pasajele rutiere și/sau feroviare, panourile fonice, după caz;
d) seturi de date geospațiale pentru aeroporturile, căile ferate și drumurile din afara aglomerărilor prevăzute, care să conțină cel puțin următoarele straturi tematice: clădirile rezidențiale, clădirile administrative, clădirile industriale, spitalele și alte unități sanitare, școlile și alte unități de învățământ, spațiile verzi, parcurile, râurile și lacurile, tipul de terenuri, topografia terenului, precum și infrastructura de drumuri, căi ferate și aeroportuară, traiectele de aterizare și decolare ale aeronavelor, podurile și pasajele rutiere și/sau feroviare, panourile fonice, după caz;
e) date de trafic rutier conform recensămintelor de trafic rutier în cazul drumurilor principale;
f) date de trafic rutier în urma realizării unor studii de trafic rutier în cazul aglomerărilor;
g) date de trafic feroviar furnizate de regulatoarele de circulație care asigură dirijarea traficului feroviar;
h) date statistice în domeniul aviației civile – servicii de navigație terminală, furnizate de Regia Autonomă „Administrația română a serviciilor de trafic aerian – ROMATSA – S.A.”;
i) datele și informațiile cuprinse în actele de reglementare emise operatorilor;
j) datele și informațiile cuprinse în actele de reglementare emise operatorilor economici care au în administrare aeroporturi, drumuri principale și căi ferate principale, după caz;
Autoritățile administrației publice locale și operatorii economici care au obligația să realizeze hărțile strategice de zgomot și planurile de acțiune au obligația să dezvolte, să întrețină și să actualizeze baze de date geospațiale cu datele spațiale necesare pentru realizarea hărților strategice de zgomot, astfel încât efortul acestora de realizare a hărților strategice de zgomot și a planurilor de acțiune, la fiecare 5 ani față de termenele de referință, după caz, să se realizeze cu costuri financiare minime și fără să conducă la depășirea termenelor de realizare a acestora.
Administratorii de drumuri au următoarele responsabilități:
– comunică către autoritatea publică centrală pentru transporturi datele aferente recensământului de trafic în vederea identificării periodice a drumurilor aflate în administrarea lor care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri de vehicule pe an;
– comunică către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului următoarele informații:
– datele aferente recensământului de trafic în vederea identificării periodice a drumurilor aflate în administrația autorităților administrației publice locale care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri de vehicule pe an;
– toate drumurile care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri pe an pentru care s-a schimbat administratorul drumului;
– realizează baza de date geospațială care să conțină straturile tematice necesare realizării hărților strategice de zgomot pentru trafic rutier;
– realizează repartizarea datelor de trafic utilizate la realizarea hărților strategice de zgomot pe intervalele de zi, seară și noapte și pe categorie de vehicul;
– realizează seturile de date spațiale aferente hărților strategice de zgomot astfel încât acestea să respecte prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 4/2010, republicată;
– la realizarea hărților strategice de zgomot utilizează datele și informațiile furnizate de temele de date spațiale prevăzute în anexele nr. 1-3 la Ordonanța Guvernului nr. 4/2010, republicată;
– adaptează normativul AND 602/2012 „Metode de investigare a traficului rutier” în vederea îndeplinirii prevederilor lit. a) și b).
Datele centralizate la nivel European vor fi raportate către Comisia Europeană.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
jj
vineri, 09.08.2019 at 14:57
Pana aplicati masurile mai bine faceti ceva cu motociclistii si soferii de auto tunate care in fiecare seara/noapte fac :liniuter” prin cetate pe Incoronarii, 1 Decembrie, Horea. Niste complexati care-si tureaza rablele ca sa compenseze alte lipsuri…intelectuale. Nu vreau sa-i jignesc, dar comportamentul lor asta denota. Politia stie, dar nu ia masuri.