Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Impozitele pe chirii se majorează de la 1 ianuarie 2023. În plus, proprietarii sunt obligați să declare contractele la ANAF

Publicat

Impozitele pentru chirii va fi majorate din 2023, iar contractele de închiriat trebuie declarate la Fisc. Persoanele fizice – proprietari de imobile vor fi obligați să înscrie contractul la Administrația Fiscală, măsură care a fost eliminată în 2018.

În plus, impozitul pentru declararea veniturilor va crește cu 67 de procente.

În prezent, înscrierea contractului de închiriere la ANAF este opțională, însă proprietarii sunt obligați să-şi declare veniturile din chirii în termen de 30 de zile de la semnarea acordului între părți.

OUG 16/2022, care a modificat Codul fiscal, modifică formula de calcul a impozitului datorat pentru chirii. Astfel, cota de 10% nu se va mai calcula prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra acestuia.

Cei 10% vor fi aplicați direct pe întreg venitul impozabil, ceea ce va însemna o majorare a valorii impozitului. Excepție de la această regulă vor face sumele obținute din arendă sau din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală.

O treime ditre chiriași nu știu dacă proprietarii au înregistrat contractul

Experții recomandă depunerea contractului la Administrația Finaciară. În cazul în care între proprietar și chiraș apar neînțelegeri sau cel din urmă nu plătește, prejudiciul poate fi recuperat mult mai repede.

În primele nouă luni, ale acestui an au fost înregistrate cu 25% mai puține contracte de închiriere, potrivit ANAF, relatează stirileprotv.ro.

În România, datele oficiale arată că doar 4% dintre locuințele private sunt închiriate. Neoficial însă, o analiză sugerează că între 7 și 15% din locuințele private sunt închiriate, și chiar între 15 și 20% pentru orașele mari precum București sau Cluj. Ceea ce înseamnă că există un număr de persoane care închiriază fără un contract.

Doar o treime dintre chiriaşii români ştiu că au contractul de ȋnchiriere ȋnregistrat la Administraţia Financiară, ȋn timp ce 3 din 10 declară că au un contract nedeclarat, ori o proprietate ȋnchiriată printr-o ȋnţelegere verbală.

Din 2018, înregistrarea contractului de închiriere la ANAF nu mai este obligatorie, ceea ce a dus la o reducere constantă a înregistrarilor. Doar în primele nouă luni ale acestui an au fost înregistrate cu 25% mai puține contracte de închiriere, potrivit ANAF. Lucrurile se schimbă însă, de anul viitor.

Impozitul pe venituri obținute din chirii în 2022 și 2023

2022

  • Chirie lunară: 300 Euro
  • Venit anual: 3.600 Euro
  • Total impozite: 1.069 Lei

2023

  • Chirie lunară: 300 euro
  • Venit anual: 3.600 euro
  • Total impozite: 1.782 lei

Cum se înregistrează contractele de închiriere la ANAF

Conform noilor reglementări care vor intra în vigoare de anul viitor, redevine obligatorie înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF. Obligația de a transmite contractele de închiriere la Fisc se va aplica din 1 ianuarie 2023.

Noua regulă se va aplica atât contractelor de închiriere încheiate de la 1 ianuarie 2023, cât și contractelor de închiriere care se află în derulare la acel moment.

Transmiterea contractului de închiriere încheiat după 1 ianuarie se va face către administrația fiscală, în cel mult 30 zile de la semnare, în vreme ce pentru cele aflate în derulare, termenul de conformare este de 90 de zile.

Proprietarul locuinței completează o cerere de înregistrare, în dublu exemplar, unul dintre ele fiind păstrat de contribuabil.

În cazul în care sunt mai mulți proprietari, fiecare dintre ei trebuie să înregistreze contractul de închiriere la ANAF. Odată cu cererea se depune, în copie conformă cu originalul și contractul respectiv.

De menționat că cererile se pot depune online, în format electronic, fie direct, la registratura Fiscului sau prin poștă, în format tipărit. Data înregistrării este considerată data înregistrării cererii la registratura ANAF, data de pe ștampila poștei sau data înregistrării cererii online.

Cum se aplică CASS  pentru cei care obțin venituri din chirii

Obligația de a transmite contractele de închiriere la Fisc se va aplica începând cu contractele încheiate din 1 ianuarie 2023.

În cazul celor ce obțin venituri din chirii obligația de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) va apărea de la plafonul de șase salarii minime încolo, în condițiile în care plafonul actual este de 12, scrie avocatnet.ro

Indiferent că obțin venituri doar din chirii sau și din alte tipuri de activități nesalariale pentru care sunt obligați să plătească CASS, vor aplica procentul de 10% la trei plafoane diferite de calcul, respectiv:

  • nivelul a șase salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între șase și 12 salarii minime brute pe ţară;
  • nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară – în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 salarii minime brute pe ţară;
  • nivelul de 24 salarii minime brute pe ţară – în cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe ţară.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. vasi

    marți, 01.11.2022 at 13:14

    (Experții recomandă depunerea contractului la Administrația Finaciară. În cazul în care între proprietar și chiraș apar neînțelegeri sau cel din urmă nu plătește, prejudiciul poate fi recuperat mult mai repede) adica trebuie dat in judecata, si cine da in judecata pentru 250 euro cand avocatu iti cere poate 300 euro, si cine este atit de prost sa-l lase pe chirias sa stea daca nu plateste, asa ca statul nu-ti ofera nici o protectie proprietarului ci doar iti ia banii cea ce-l intereseaza.
    Cat priveste impozitul ca sa majorat, atunci trecem de la forfetar la real si atunci acolo ne scadem cu toate cheltuielile ce tin de apartamnet (fara utilitati) renovare, usi , mobilier , televizoare, masini de spalat, amortizare imobil etc, pe care le poti avea de la propria ta locatie pentru ca nu stie nimeni unde ai facut aceste cheltuieli cat timp ai bonul sau factura fiscala, si dupa ce scazi toate aceste cheltuieli platesti 10 % , sunt niste metode de a fenta statul ,legal pe proprile sale legi.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax