Eveniment
Județul Alba, codaș la numărul de adopții de copii din orfelinate, în ultimii cinci ani. Ce documente sunt necesare pentru adopție
Alba se află printre județele cu cea mai scăzută rată de adopții, la nivel național, în ultimii cinci ani.
Mai exact, din 2018 și până la sfârșitul anului 2022, au fost efecutate 62 de adopții de copii din centre instituționalizate.
Comparativ în județul Buzău, în aceeași perioadă de timp au fost efectuate 126 de adopții.
Anul în care s-au efectuat cele mai puține adopții în județ a fost 2019 cu doar patru cazuri. Cele mai multe au fost efectuate în 2021, când au fost aprobate 23 de dosare de adopții.
Datele provin dintr-un răspuns al Ministerului Familiei, la o întrebare adresată de deputatul de Alba, Beniamin Todosiu.
Ce documente sunt necesare pentru a realiza o adopție
-Cerere de evaluare în vederea eliberării atestatului de persoană/familie aptă să adopte;
-Raport final de evaluare privind adoptatorul/familia adoptatoare;
-Raport de consiliere și informare a părinților firești/tutorelui anterior exprimării consimțământului la adopție;
-Fișa sintetică de potrivire inițială;
-Raport de potrivire între copil și adoptator/familia adoptatoare;
-Raport cu privire la evoluția relațiilor dintre copil și adoptator/familia adoptatoare;
-Cerere de adopție internațională;
-Raport privind copilul utilizat în cadrul adopției internaționale;
-Raport anual de reevaluare privind adoptatorul/familia adoptatoare;
-Certificat de conformitate a adopției internaționale potrivit art. 23 din Convenția asupra protecției copiilor și cooperării în materia adopției internaționale, încheiată la Haga la 29 mai 1993;
-Tematica sesiunilor de pregătire.
Din martie 2021, prin legea nr. 268/2020 a fost modificată Legea 273/2004 privind procedura adopției.
Astfel, atestatul de persoană sau familie aptă să adopte este valabil pentru o perioadă de 5 ani.
Până la intrarea în vigoare a prezentului act normativ, era valabil 2 ani. Totodată a fost modificată modalitatea de calcul a indemnizaţiei pentru concediul de acomodare:
„Cuantumul indemnizației lunare…este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei emiterii hotărârii judecătorești de încredințare în vederea adopției.
Cuantumul indemnizației lunare nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 3,4 la valoarea indicatorului social de referință, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depăși valoarea de 8.500 lei” scrie în textul legii.
De asemenea, prin Hotărârea nr. 798/2021 s-a stabilit că pentru adoptatorii/familiile adoptatoare care dețin atestate a căror valabilitate a fost prelungită la data intrării în vigoare a Legii nr. 268/2020, prima verificare anuală a îndeplinirii condițiilor care au stat la baza eliberării atestatului se realizează în termen de 1 an de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice.
O nouă categorie de persoane care beneficiază de prioritate la adopție
Potrivit unui comunicat al Ministerului Muncii, actul normativ asigură accesul echitabil pentru intrarea pe liste în procesul de potrivire pentru toți adoptatorii sau familiile adoptatoare, stabilind un singur criteriu de ierarhizare, respectiv vechimea atestatelor.
”Guvernul a aprobat modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, pornind de la modificările aduse procedurii de adopţie prin Legea nr. 268/2020 şi de la dificultăţile identificate în practică în aplicarea acestei proceduri.
Legea adopțiilor: Procedura simplificată de guvern
Actul normativ adoptat de Guvern asigură accesul echitabil pentru intrarea pe liste în procesul de potrivire pentru toţi adoptatorii sau familiile adoptatoare, stabilind un singur criteriu de ierarhizare, respectiv vechimea atestatelor, şi introduce obligativitatea anunţării adoptatorului sau familiei adoptatoare cu privire la rezultatul potrivirii, prezentarea motivelor pentru care procedura de potrivire practică nu a fost iniţiată şi stabilirea unui termen în acest sens”, a transmis Ministerul Muncii, într-un comunicat de presă.
Sursa citată precizează că documentul adoptat stabileşte şi procedura de acordare a drepturilor băneşti prevăzute de Legea nr. 268/2020, respectiv indemnizaţia de sprijin şi suma fixă în cuantum de 1.500 lei, prin agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti.
”Având în vedere prelungirea valabilităţii atestatului de la 2 ani la 5 ani, normele de aplicare ale legii stabilesc procedura de verificare anuală a îndeplinirii condiţiilor care au stat la baza eliberării atestatului.
Verificarea presupune realizarea cel puţin a unei vizite la domiciliul adoptatorului/familiei adoptatoare şi a unei şedinţe de consiliere psihologică cu cel puţin 60 de zile calendaristice înainte de împlinirea termenului de un an de la eliberarea atestatului sau, după caz, de la ultima evaluare.
Perioada maximă în care se poate derula potrivirea practică a fost stabilită la 3 luni de la acordul adoptatorului sau al familiei adoptatoare cu privire la continuarea procedurii de potrivire practică”, a mai transmis ministerul.
Instituţia precizează, de asemenea, că devine obligatorie consilierea copilului de către psihologul echipei multidisciplinare, după fiecare potrivire practică încetată în cadrul căreia a avut cel puţin o întâlnire a copilului cu adoptatorul/familia adoptatoare.
Normele de aplicare a Legii adopţiei introduc o soluţie legislativă pentru copil în situaţia în care pe parcursul potrivirii practice acesta nu se acomodează cu adoptatorul, stabilindu-se că în acest caz se reia procedura de potrivire iniţială.
”Noile prevederi elimină birocratizarea excesivă a anumitor etape ale procesului de adopţie, prin înlocuirea copiilor legalizate după anumite documente cu copii certificate pentru conformitate cu originalul”, a mai transmis ministrul.
Modificările din legea adopției
Prin Legea nr. 268/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei au fost aduse o serie de modificări şi completări procedurii de adopţie:
– a fost prelungită valabilitatea atestatului de la 2 ani la 5 ani, DGASPC având obligaţia să verifice anual îndeplinirea condiţiilor care au stat la baza eliberării atestatului;
-s-au simplificat demersurile, prin eliminarea căutării rudelor pe parcursul procedurii de adopţie, aceasta realizându-se la momentul intrării copilului în sistemul de protecţie specială;
– s-au introdus stimulente financiare care să susţină familiile care adoptă. Aceste stimulente cresc progresiv pentru susţinerea familiilor care adoptă copii de vârstă mai mare, cu handicap, ori care fac parte dintr-un grup de fraţi;
– s-a modificat cuantumul concediului de acomodare de la 3.4 ISR la 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei emiterii hotărârii judecătoreşti de încredinţare în vederea adopţiei;
– s-a acordat managerului de caz posibilitatea ca, în situaţii excepţionale şi temeinic justificate, să poată stabili adopţia ca finalitate a planului individualizat de protecţie, anterior împlinirii termenelor prevăzute de lege, dacă este în interesul superior al copilului;
– s-au introdus în categoria familiilor sau persoanelor care au prioritate la adopţie, pe lângă rudele copilului din cadrul familiei extinse, şi persoanele alături de care copilul s-a bucurat de viaţa de familie pentru o perioadă de minimum 6 luni, a celor care au adoptat fraţi ai copilului sau care se află în procedură de adopţie cu un frate al acestuia, dacă acest lucru nu contravine interesului său superior.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News