Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Județul Alba fruntaș la biserici, dar codaș la educație și sănătate. În ultimii zece ani peste 50 de școli desființate și trei spitale închise


Publicat

catedrala din turnBisericile din Alba depășesc numărul spitalelor și al școlilor. Statistic, în judeţ funcţionează în prezent circa 600 de biserici şi mănăstiri, 525 de unităţi şcolare şi doar 9 unităţi medicale. Zeci de şcoli s-au desfiinţat în ultimii 10 ani, precum şi trei spitale.

Citește și  Consiliul Județean Alba ”sponsorizează” cu un milion de lei 155 de biserici, parohii și mănăstiri din județ. LISTA și sumele alocate

Dacă în privinţa şcolilor şi unităţilor medicale cifrele sunt clare, în ceea ce priveşte bisericile şi mănăstirile din judeţul Alba situaţia este oarecum incertă.

Avem aproape 600 de biserici şi mănăstiri, reprezentând toate cultele, un număr foarte ridicat în raport cu cel al şcolilor şi mai ales cu al spitalelor. De asemenea, zeci de alte lăcașuri de cult sunt, în prezent, în construcţie la nivelul judeţului.

Iar dacă biserici se ridică, precum se înmulțesc ciupercile după ploaie, în momentul de față nu se află în construcţie nicio şcoală nouă, existând doar investiţii în modernizarea celor existente, şi nici un spital nou.

Din punct de vedere statistic, în Alba există o biserică la fiecare 570 de locuitori, o unitate şcolară la 650 de locuitori, respectiv un spital la 38.000 de oameni. Raportul se va modifica pe viitor, pe măsură ce bisericile aflate în prezent în construcţie vor fi finalizate. Dintr-un total de 525 unităţi şcolare (licee, şcoli, grădiniţe), sunt autorizate din punct de vedere sanitar un număr de 371, iar neautorizate 154, ceea ce reprezintă un procent de 70,85%.

Şcolile neautorizate funcţionează în special în zonele montane. Cultele religioase beneficiază de o susţinere importantă şi de la bugetul judeţean, respectiv de la bugetele locale. Consiliul Judeţean Alba susţine în fiecare an cu sume de ordinul milioanelor de lei construcţia sau modernizarea unor biserici. Astfel, pentru anul 2015 este prevăzută alocarea sumei de 1.000.000 de lei pentru un număr de 155 de parohii. Sumele plătite sunt cuprinse între 1.000 de lei şi 15.000 de lei.

Dacă în ultimii zece ani au fost desfiinţate în Alba peste 50 de unităţi şcolare, numărul lăcaşelor de cult a crescut semnificativ. De asemenea, în 2011 au fost desfiinţate spitalele din Ocna Mureş, Zlatna şi Baia de Arieş, decizie care a redus şi mai mult accesul locuitorilor din judeţ la asistenţa sanitară. La Baia de Arieş a fost înfiinţat în 2014 un centru de îngrijire şi asistenţă pentru persoane cu handicap neuropsihic. În prezent există 2.038 de paturi de spital, ceea ce însemană un pat la 164 de persoane.

În reversul medaliei, se fac demersuri pentru deschiderea unui centru multifuncţional de sănătate la Ocna Mureş, iar Consiliul Judeţean Alba a investit sume importante în renovarea şi modernizarea unor secţii de la Spitalul Judeţean din Alba Iulia.

Citeşte şi Peste 3 milioane lei pentru REPARAŢII CAPITALE în trei secţii ale spitalului din Alba Iulia. Lucrări la Chirurgie şi Urologie şi Gastroenterologie

Citeşte şi CJ Alba a investit în Spitalul Județean 25 de milioane de lei, în patru ani. Cum s-au cheltuit banii

Citeşte şi FOTO: Secţia de Boli Infecţioase din Alba Iulia a fost renovată cu peste un milion de lei. Recepţia lucrărilor, până la 1 martie



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

3 Comentarii

3 Comments

  1. sorin

    vineri, 06.02.2015 at 20:30

    nu vad legatura..

  2. GheorgheDinComunaFaCuMana

    sâmbătă, 07.02.2015 at 19:17

    „Babele nu are” nevoie de abecedar. Biblia ne invata sa scriem si sa citim de 1000 de ani. Biblia ne vindeca de toate „boalele”. „Spitalele nu ne scoate” din pacat. – textul este un pamflet si trebuie tratat ca atare – Mai vrem biserici in oras. De spital nu avem nevoie, la cate farmacii sunt acum, imposibil sa te imbolnavesti. Am inteles ca la spitalul judetean dulapurile de medicamente sunt goale. Lipiti cateva icoane pe sticla si nu mai vede nimeni, apoi ii trimiteti sa-si cumpere medicamente din fata spitalului ( de la farmacie ). @sorin – nu poti sa vezi lega de sub patrafir.

  3. sorin

    duminică, 08.02.2015 at 19:18

    uite o chestie
    În spaţiul românesc revine obsesiv o succesiune de cifre . 18.300 de biserici, 4.700 de şcoli şi 425 de spitale. Într-adevăr, o situaţie gravă, mai ales că rămâne cumva impresia că ar fi vorba de 18.300 de biserici de confesiune ortodoxă. Dar eu cred că trebuie să ne uităm cu mai multă atenţie la cifre. Din cele 18.300 de biserici invocate, ortodocşii au 14.574 locaşuri de cult, restul până la 18.300 aparţin altor culte. Din cele 14.574 biserici ortodoxe, în realitate doar 10.580 sunt biserici parohiale – cele care deservesc comunităţile şi care se află cel mai adesea în atenţia publică (restul până la 14.574 sunt mănăstiri, capele, biserici filiale etc. – am o rezervă faţă de aceste cifre, datează din 2009). Dar să ne uităm la numărul de localităţi din România: 13.285 de sate, 320 oraşe, 103 municipii plus Bucureşti (2,19 milioane locuitori, peste 10% din populaţia României). Şi acum să numărăm din nou: 13.709 localităţi şi 10.580 biserici parohiale ortodoxe. La instalarea comunismului, în România existau aproximativ 16 milioane de locuitori (din păcate nu am reuşit să aflu câte biserici existau în 1948), la căderea comunismului România avea o populaţie de 23 de milioane – iar între 1948 şi 1989 nu au fost construite prea multe biserici, mai degrabă au fost demolate. Construcţia de biserici după 1989 vine ca un fenomen natural până la urmă.

    Despre numărul şcolilor trebuie spus că înainte de 1989 se năşteau în România în medie 360.000 de copii pe an, după 1989 media a scăzut la 200.000 de copii pe an. În 1989 s-au născut 369.000 de copii în România, în 2012 s-au născut 198.000 de copii – aproape de două ori mai puţini. La facultăţile de stat erau înscrişi în 2007 peste 500.000 de studenţi, în 2013 mai erau 340.000 de studenţi. Nu ştiu exact din ce cauze, dar în România sunt din ce în ce mai puţini copii, iar fenomenul scăderii numărului de şcoli este absolut natural. Cât despre spitale nu pot să spun decât că bugetul anual al Ministerului Sănătăţii în ultimii ani sare de 2 miliarde de euro, iar bugetul anual al CNAS sare şi el de 4 miliarde de euro……

    Dar până la urmă, dacă se dovedeşte că natalitatea scade din cauza Bisericii Ortodoxe Române, că investiţiile medicale minime sunt provocate de confesiunea ortodoxă, atunci nu avem decât o singură soluţie: să chemăm nişte camioane ale armatei şi să demolăm bisericile.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

UPDATE: BACALAUREAT 2020. Sesiune specială a examenului în iulie, pentru elevii cu probleme medicale

Publicat

examen

O sesiune specială de Bacalaureat ar putea fi organizată din 6 iulie, pentru cei care, din motive medicale, nu vor putea susține probele de examen din 22 iunie.

UPDATE: „Sesiunea specială de BAC va începe, de principiu, pe 6 iulie, cu proba la română. Pe 7 iulie, proba obligatorie la Matematică sau Istorie și pe 8, cea la alegere”, a anunțat ministrul Educației, Monica Anisie, potrivit știriedu.ro.

Declarația a fost făcută la EuropaFM de către ministrul Sănătății, Nelu Tătaru.

Citește și BACALAUREAT 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Modele de subiecte pentru examenul elevilor de clasa a XII-a

Acesta a spus că este o propunere ce se află în discuții și că anunțul oficial va fi făcut de Ministerul Educației.

Premierul Ludovic Orban a declarat că și-a dat acordul pentru organizarea sesiunii speciale, potrivit digi24.ro.

„Am avut o discuție cu dna ministru (ministru al Educației -n.r.) și mi-am dat acordul. Pentru copiii care au temperatura nu li se poate răpi șansa de a da bacalaureatul”, a anunțat și premierul Ludovic Orban, la Digi 24, precizând că propunerea i s-a părut corectă.

Ministerul Sănătății și Ministerul Educației trebuie să se pună de acord, astfel încât să se organizeze foarte bine – din punct de vedere sanitar și logistic – noua sesiune de bacalaureat. Ludovic Orban a arătat că practic trebuie organizate într-un interval scurt de timp trei sesiuni de bacalaureat și este nevoie nu numai de igienizare, ci și de asigurarea numărului de cadre didactice necesare.

Reamintim că și în cazul Evaluării Naționale s-a decis organizarea sesiunii speciale, ce va începe în 29 iunie.

Vezi  EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Marți încep înscrierile pentru examen. Calendarul probelor și detalii pentru elevii de clasa a VIII-a

Examenul propriu-zis de Bacalaureat începe în 22 iunie, cu probele scrise.

După încheierea situației școlare, elevii care au terminat clasele XII-XIII se înscriu la Bacalaureat, în perioada 3-10 iunie.

Vezi și BACALAUREAT 2020: Ghidul de înscrieri la examen. Model de cerere și procedura pentru echivalarea probelor de competențe

Echivalarea/recunoașterea nivelurilor de competență, la probele de profil din cadrul examenului național de Bacalaureat (2020), se face în perioada 11 – 17 iunie 2020.

surse: Europa FM, Digi24

Citeste mai mult
Publicitate

CÎMPENI

Pregătiri pentru iarnă, din vară. Ce vrea să cumpere, cu 100.000 de euro, o primărie din Apuseni

Publicat

„Iarna car și vara sanie”, așa spune un vechi şi popular proverb românesc, uitat aproape cu desăvârşire în zilele noastre. Esenţa acestuia se bazează pe experienţa acumultă în timp şi ar spune că este mai bine să fii prevăzător şi să anticipezi nevoile pentru a le putea găsi soluţii optime din timp. O astfel de situație este întâlnită și în comuna Sohodol din Munții Apuseni, unde în luna iunie Primăria cumpără un utilaj multifuncțional pentru lucrări de deszăpezire și întreținere a drumurilor.  

Primăria comunei Sohodol a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru achiziția unui utilaj multifuncțional cu accesorii (lamă frontală, lanțuri antiderapante, sărăriță) pentru lucrări de deszăpezire. Valoarea totală estimată este de 488.210,8 lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, în comuna Sohodol sunt aproximativ 150 de kilometri de drumuri ce trebuie să fie întreținute de Primărie. Satele componente ale comunei sunt dispersate, accesul între ele făcându-se pe drumuri comunale care necesită lucrări de întreținere.

Utilajul aflat în prezent în dotarea Serviciului public de gospodărie comunală, deszăpezire și întreținere spații verzi din cadrul Primăriei este insuficient pentru deservirea întregii suprafețe de drumuri, străzi, ulițe și drumuri forestiere.

„Primăria desfășoară acțiunile de întreținere drumuri locale în general prin contractarea unei firme specializate, iar achiziționând utilajul, suma alocată din bugetul local al Primăriei pentru prestarea serviciilor va rămâne în buget pentru alte cheltuieli necesare”, se precizează în documentul citat.

Astfel, serviciile prestate cu ajutorul noului utilaj ce urmează a fi achizițonat se vor executa în regie proprie, prin compartimentul Primăriei. Cu ajutorul noului utilaj vor fi asigurate următoarele tipuri de activități:

  • Administrare, întreținere și reparații străzi
  • Administrarea, amenajarea și întreținerea spațiilor verzi, a locurilor de joacă pentru copii, a statuilor și monumentelor
  • Curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei și îngheț
  • Măturatul, spălatul, stropirea și întreținerea căilor publice
  • Administrarea, amenajarea și regularizarea cursurilor de apă

„Prin achiziția utilajului se asigură dezvoltarea infrastructurii edilitare locale prin posibilitatea întreținerii drumurilor din comună, asigurarea întreținerii infrastructurii locale la standarde ridicate și totodată se creează premise pentru facilitarea accesului în zonă a diferitor investitori pentru dezvoltarea comunei astfel reducându- se migrarea către zonele urbane”, se mai precizează în caietul de sarcini.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Marți încep înscrierile pentru examen. Calendarul probelor și detalii pentru elevii de clasa a VIII-a

Publicat

Marți, 2 iunie, încep înscrierile pentru Evaluare Națională 2020. Prima probă scrisă va fi în 15 iunie, la Limba și literatura română, iar în 17 iunie este proba la Matematică. Primele rezultate vor fi cunoscute în 22 iunie.

Până atunci, în perioada 2-12 iunie, elevii pot participa la activități de pregătire pentru examen, în școli, tot de marți, 2 iunie.

Vezi EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Modele de subiecte pentru examenul elevilor de clasa a VIII-a

Înscrierile la Evaluare Națională se fac de către școli, fără a mai fi necesară depunerea vreunei cereri.

Reamintim că la examenul din acest an a fost eliminată materia din semestrul al doilea al anului școlar 2019-2020.

CALENDAR Evaluare Naţională 2020:

2-5 iunie: înscrierea elevilor

15 iunie: Limba şi literatura română – probă scrisă

17 iunie: Matematică – probă scrisă

18 iunie: Limba şi literatura maternă – probă scrisă

22 iunie: afişarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)

22-23 iunie: depunerea contestațiilor (22 iunie: între orele 16:00 – 19:00; 23 iunie – între orele 8.00-12.00)

23-26 iunie: soluționarea contestațiilor

27 iunie: afișarea rezultatelor finale

Contestaţiile vor putea fi depuse/transmise şi prin mijloace electronice.

Candidaţii completează, semnează şi depun/transmit prin mijloace electronice şi o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. Declaraţia-tip este semnată şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai candidaților minori.

În acest an, va fi organizată o sesiune specială de Evaluare Națională 2020, pentru elevii cu probleme de sănătate sau care sunt aflați în carantină/izolare.

CALENDAR sesiune specială Evaluare Națională 2020:

29 iunie: Limba și literatura română – proba scrisă

30 iunie: Matematică – proba scrisă

1 iulie: Limba și literatura maternă – proba scrisă

Evaluarea Națională este examenul susținut de absolvenții gimnaziului la finalizarea clasei a VIII-a, iar nota obținută la aceste probe contează în proporție de 80 la intrarea în liceu.

REGULI la examen

Potrivit metodologiei de examen anterioară, valabilă și în 2020, probele scrise încep la ora 9.00, moment în care se deschid plicurile sigilate care conţin varianta de subiecte multiplicată, în fiecare sală în care se susţine examenul, și durează 2 ore. Candidații vor fi așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică, în acest an fiind și măsuri speciale de protecție sanitară.

Accesul elevilor în săli este permis, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei, respectiv până la ora 8.30, în fiecare zi în care se desfăşoară probele scrise.

Supravegherea este asigurată, pentru fiecare sală, de cel puțin un asistent, cadre didactice de altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine proba.

Înainte de aducerea subiectelor în săli, asistenţii vor explica elevilor modul de desfăşurare a Evaluării Naţionale şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizată. De asemenea, elevii sunt informaţi că se interzice pătrunderea în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare şi li se aduc la cunoştinţă consecinţele nerespectării acestor prevederi.

Pentru elaborarea lucrării scrise, elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru proba de la disciplina „Matematică”, elevii pot să utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, în timpul probelor, a mijloacelor de calcul. Se folosesc numai colile distribuite de către asistenţi.

Sălile de examen vor fi monitorizate audio și video. La fel și sălile unde se descarcă și multiplică subiectele și cele în care se evaluează/depozitează lucrările scrise ale candidaților. Înregistrările audio-video vor fi verificate prin sondaj de comisiile de examen, după încheierea probei scrise. Dacă se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă sau dacă sunt sesizări, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile din unitatea de învățământ respectivă.

Dacă aceste nereguli se confirmă, se pot lua măsuri până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învăţământ/centrul de examen în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele asemenea ori în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi altele asemenea sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din unitatea/unităţile de învăţământ/centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.

Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare între candidaţi sau cu exteriorul.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi sunt eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ciorne/foi din lucrările scrise.

Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a evaluării naţionale şi prevederile şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

După parcurgerea paşilor menţionaţi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile menționate.

Candidații care doresc să predea lucrările înainte de timpul maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor (2 ore), pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o oră de la distribuirea subiectelor în săli. La părăsirea sălii de examen, toți candidații predau, odată cu lucrările scrise, și foaia/foile cu subiectul de examen.

Corectarea lucrărilor

Potrivit Ordinului 4916/2019 privind organizarea Evaluării Naționale 2020, după validarea finalizării evaluării de către doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele acestora este mai mică sau egală cu 1 punct, notele se trec cu cerneală roșie pe fiecare lucrare în parte și se semnează. Președintele comisiei calculează nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de valuatori, fără rotungire. Dacă diferența este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluator numiți de președintele comisiei. Nota finală va fi calculată luând în considerare cele 4 note, după eliminarea celor două note/valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale.

În etapa de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele din evaluarea inițială. Dacă diferența este mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, președintele comisiei de contestații numește a treia comisie format din alți doi profesori cu experiență, alții decât cei care au evaluat inițial lucrarea. Reevaluarea se face după o nouă secretizare a lucrărilor. Nota finală este cea dată de a treia comisie de contestații.

Elevii și părinții pot vedea lucrările abia după afișarea rezultatelor finale.

Măsuri de prevenire și protecție în sălile de clasă / examen:

– la intrarea în unitatea de învățământ a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a elevilor va fi măsurată temperatura (care nu va trebui să depășească 37,3 grade Celsius) de cadrul medical care va asigura asistența medicală pe întreaga durată de desfășurare a activității;

– vor fi asigurate materiale și echipamente de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini etc);

– se realizează curățenia și dezinfectarea pardoselilor, a obiectivelor din sala de curs (pupitre, mese, scaune), clanța ușii, mânerul de la geamuri, pervazul ferestrei, prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide, înainte și după fiecare serie de elevi prezenți la activitățile de pregătire;

– în toate spațiile în care se vor desfășura activități cu elevii vor fi afișate mesaje de informare cu privire la normele igienico-sanitare și de prevenire a infectării cu SARS-Cov 2;

– intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, către sălile de clasă și alte încăperi, sunt stabilite de unitatea de învățământ, semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat;

– există permanent săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dizinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate ori de câte ori este necesar.

– în sălile de clasă activitățile/examenele se vor desfășura prin stabilirea locurilor astfel încât să existe o distanță între elevi/candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 m unul față de altul

– pupitrele/băncile vor fi individualizate/prestabilite și, de asemenea, se va asigura reprezentarea grafică a situării acestora la intrarea în sală (oglinda sălii), astfel încât să se asigure cunoașterea și intrarea/localizarea fără a parcurge toată suprafața sălii; personalul didactic/asistenții care asigură supravegherea vor dirija candidatul direct către locul destinat.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în Transilvania, la munte și la mare, până în 14 iunie. Cât vor crește temperaturile. Prognoza meteo pe două săptămâni

Publicat

Administrația Națională de Meteorologie a transmis prognoza de vreme pentru următoarele două săptămâni, în regiuni din țară. Va fi frig până în 4 iunie, iar apoi se mai încălzește, însă temperaturi de vară autentică nu vor fi în următoarele 14 zile. La mare va ploua doar în primele zile ale lunii, însă în Transilvania și la munte vor fi șanse de ploi și furtuni în tot intervalul.

În Transilvania, vremea va fi rece în intervalul 1-4 iunie, când mediile maximelor se vor situa între 14 și 18 grade, iar ale minimelor între 4 și 8 grade, apoi se va încălzi treptat, astfel încât, în intervalul 5-7 iunie, regimul termic se va situa peste cel caracteristic perioadei, cu maxime până la 28 de grade și minime de 12 grade.

În intervalul 8-14 iunie nu vor fi variații termice semnificative, astfel că, în medie, maximele se vor situa între 24 și 26 de grade, iar minimele între 10 și 12 grade.

Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi ridicată pe tot parcursul intervalului.

La munte, vremea se va răci la început, astfel că în intervalul 1-4 iunie mediile maximelor se vor situa între 6 și 8 grade, iar ale minimelor între -1 și 2 grade. Ulterior acestea vor intra într-un proces de creștere treptată, astfel că valorile diurne mediate regional se vor situa între 12 și 18 grade, iar cele nocturne între 6 și 10 grade.

Instabilitatea atmosferică va fi accentuată pe tot parcursul intervalului de prognoză.

În Dobrogea și pe litoral, prima săptămână va debuta cu o răcire a vremii, astfel încât în primele trei zile, media temperaturilor maxime va fi de 16-19 grade, apoi se va încălzi treptat, spre valori de 26- 27 grade, în data de 7 iunie. Ulterior temperatura aerului va scădea ușor și până la sfârșitul intervalului de prognoză valorile termice diurne vor fi de 24-25 de grade, în medie regională. Media temperaturilor minime va scădea, de la 12 grade în prima dimineață spre 9 grade în dimineața zilei de 03 iunie, apoi în creștere treptată spre 16-17 grade.

Probabilitatea pentru manifestări specifice instabilității atmosferice va fi ridicată îndeosebi în intervalul 1-4 iunie, respectiv 8-14 iunie.

sursă: meteoromania.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate