Connect with us
Advertisement

Eveniment

Luni, 20 ianuarie: Blue Monday – cea mai deprimantă zi din anul 2025. Cum a apărut conceptul

Publicat

A treia zi de luni din ianuarie este considerată a fi cea mai deprimantă zi a anului. În 2025, „Blue Monday” sau „Lunea cea tristă” corespunde datei de 20 ianuarie.

Deși conceptul a fost inițial creat în scopuri de marketing, ideea a captat atenția publicului și a generat interes în legătură cu influența unei varietăți de factori asupra stării de sănătate mintală. 

Originea conceptului de Blue Monday

Conceptul de „Blue Monday” a apărut prima dată în anul 2005 într-un comunicat de presă al companiei britanice de turism Sky Travel, în cadrul unei acţiuni de PR. Rețeta pentru a combate melancolia și pentru a depăși tristețea acestei zile era la fel de simplă ca efectuarea unei călătorii, încurajând oamenii să caute destinații.

Pentru campania de marketing menționată anterior, care a dus la stabilirea acestei zile, dr. Cliff Arnall, un profesor psiholog de la Universitatea Cardiff a conceput o „formulă” prin care a fost identificată cea mai tristă zi a anului.

Pentru determinarea zilei este luată în calcul o combinație de factori negativi, precum vremea rece și întunecată, datoriile acumulate după sărbători, venitul lunar, timpul scurs de la sărbătorile de iarnă, eșecul în respectarea rezoluțiilor de Anul Nou, nivelul de motivație scăzută și nevoia de a acționa.

Deși formula a fost criticată și considerată pseudo-științifică, aceasta a atras atenția datorită combinației de factori care contribuie la starea generală de tristețe din luna ianuarie.

Ştiinţa din spatele formulei a fost frecvent pusă la îndoială şi foarte atent analizată pentru că ar putea banaliza depresia.

Formula calculului pentru Blue Monday

Formula atribuită calculului pentru Blue Monday, concepută de Cliff Arnall, este următoarea:

[W+(D−d)]× TQ / M×N

Unde:

  • W = condițiile meteo (weather)
  • D = datoriile acumulate după sărbătorile de iarnă (debt)
  • d = venitul lunar (monthly income)
  • T = timpul trecut de la Crăciun (time since Christmas)
  • Q = eșecul în a menține rezoluțiile de Anul Nou (failure to maintain New Year’s resolutions)
  • M = nivel scăzut de motivație (low motivational levels)
  • N = nevoia de a lua măsuri (need to take action)

Formula este adesea considerată mai degrabă un instrument de marketing decât o formulă matematică validă, deoarece variabilele folosite sunt vagi și imposibil de măsurat în mod obiectiv, ceea ce subliniază natura sa pur simbolică și publicitară.

Îndoieli și controverse despre Blue Monday

„Nu există depresie de 24 de ore. Există o afecţiune cunoscută sub numele de tulburare afectivă sezonieră (Seasonal Affective Disorder – SAD), care este o formă de depresie ce se poate manifesta în anumite anotimpuri”, a comentat unul dintre colegii universitari ai lui Arnall, dr. Dean Burnett.

Cu toate acestea, potrivit lui Burnett, afecţiunea nu durează doar o zi. Simptomele SAD pot include iritabilitate, dispoziţie scăzută persistentă şi sentimente de inutilitate.

De atunci, Arnall şi-a cerut scuze dacă a indus în eroare pe cineva cu privire la a treia zi de luni a lunii ianuarie şi la capacitatea ei depresivă, reînnoind o campanie care pune accentul pe mesajul esenţial al menţinerii unei bune sănătăţi mintale şi al luării măsurilor necesare pentru a asigura acest lucru.

În ciuda dezbaterii, nu a fost nevoie de mult timp pentru ca ideea de Blue Monday să fie îmbrăţişată de companii care o folosesc pentru a vinde produse care pot îmbunătăţi o perspectivă sumbră, perpetuând în cele din urmă utilizarea termenului Blue Monday. Pseudoştiinţă sau nu, acest concept a fost preluat şi în restul lumii, inclusiv în România.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement