Administrație
Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Cum va fi amenajat. Datele investiției, la aprobat în ședința CJ Alba

Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Consilierii județeni au de aprobat, în ședința din 7 aprilie, indicatorii tehnico-economici și devizul general ai obiectivului de investiții “Modernizare DN14B și poduri peste CF M200 la Teiuș si CF M300 la Crăciunel (drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10)”.
Obiectivul de investiții este derulat în parteneriat de către CNAIR și asocierea CJ Alba și primăriile Blaj, Teiuș, Mihalț și Crăciunelu de Jos.
Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10 conține sectoare de drum existent ale DN 14 B care sunt propuse spre modernizare și patru sectoare de drum nou și are o lungime de 20.921 m. Sectoarele de drum existent ce vor fi modernizate includ corecția unor curbe cu translatarea axului stânga dreapta față de existent, pentru asigurarea unei geometrii corespunzătoare normelor tehnice și lărgirea platformei drumului la 10 m.
Noul drum va asigura acces direct la rețeaua TEN-T prin nodul rutier de la Teiuș al autostrăzii A10 Sebeș-Turda.
Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Situația actuală
DN14B este un drum național secundar care asigură conectivitatea între drumuri aparținând rețelei rutiere primare. Acesta conectează DN1/E81- în orașul Teiuș cu autostrada A10 Sebeș -Turda Lot2 prin nodul rutier Teiuș și DN14 drumul național principal la Copșa Mică.
Se intersectează cu DJ 107H, DJ107B, DJ142L, DC11A, DC34 și alte drumuri locale.
DN14B este un drum național secundar de clasă tehnică IV, cu o lungime totală de 58km, ce traversează o zonă specifică zonei de deal și este administrat de CNAIR SA prin DRDP Cluj. DN14B este un drum cu o bandă de circulație pe sens, cu o parte carosabilă de 6 metri și o platformă a drumului de 8 metri.
Conform recensământului din 2022, drumul era tranzitat zilnic de 4304 de vehicule (intensitate medie).
Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Varianta de traseu zona Galda de Jos – Teiuș
Obiectivul de investiție se desfășoară pe raza județului Alba, traversând teritoriul a șase unități administrativ teritoriale: Galda de Jos, Orașul Teiuș, Sântimbru, Mihalț, Crăciunelu de Jos, Blaj, în intravilanul și extravilanul acestora.
Pentru stabilirea traseului obiectivului de investiție s-a realizat un studiu privind alternativele posibile de traseu, fiind studiate trei variante.
Traseul aprobat se desprinde din DN1/E81, km 396+500 situat la limita UAT Teiuș cu UAT Galda de Jos, prin intermediul unui sens giratoriu proiectat. Apoi continuă pe un sector de drum nou, pornind de la km 0+000, traversând o zonă de teren agricol plat, paralel cu un canal ANIF. Ajunge în spatele zonei industriale a orașului Teiuș, unde este prevăzută o conexiune cu parcul industrial Teiuș, la km 0+750, traversează parcul industrial și se conectează cu traseul existent al DN14B în zona km 1+320, la marginea zonei urbane construite a orașului Teiuș.
În continuare, traseul drumului Transregio se pliază pe axul existent al DN14B, întâlnind la km 1+400 sensul giratoriu existent ce aparține nodului rutier Teiuș al autostrăzii Sebeș-Turda, Lot 2.
De aici traseul se menține pe axul existent al DN14B, subtraversează la km 2+000 autostrada A10 prin pasajul existent al autostrăzii.
Începând cu poziția km 2+240 drumul Transregio se dezvoltă pe un pasaj superior proiectat de lungime L= 668.40m. Pasajul traversează denivelat linia CF M200 Teiuș, linia CF M300 Crăciunelu – racord spre stația Coșlariu ce aparține coridorului IV Pan european și drumul județean DJ107H. Pasajul nu se suprapune cu traseul DN14B, acesta fiind translatat spre deapta cu 35m fața de drumul DN14B existent.
Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Varianta de traseu zona Sântimbru
De la km 3+090 – km 4+000 drumul se suprapune pe teritoriul administrativ al UAT Sântimbru și urmareste traseul existent al DN14B.
La km 3+820 traversează denivelat linia CF M300 printr-un pasaj superior existent, realizat în cadrul proiectului de modernizare cale ferată. Imediat după ieșirea de pe pasajul existent, se va realiza o corecție a curbei existente prin mărirea razei de la 90 m la 230 m.
De la km 3+920 traseul DN14B părăsește axul drumului existent pe un traseu de drum nou, pentru a traversa cursul de apă râul Mureș prin intermediul unui pod nou la km 4+848. Podul nou este amplasat în aval de podul existent la 150 m, are 3 deschideri si o lungime de 155,80 m.
Sectorul de DJ107B amplasat înainte de podul peste Mureș se restabilește pe o lungime de 660 m și se conectează cu DN14B la km 4+350.
Sectorul de DJ107B amplasat după podul peste râul Mureș se restabilește pe o lungime de 680 m și se intersectează cu DN14B la km 5+520. Intersecția este amenajată sub formă de sens giratoriu, care conectează și DJ 142L.
Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Varianta de traseu zona Cistei – Crăciunelu de Jos
Drumul DN14B continuă pe un sectorul de drum nou și se reîntâlnește cu drumul existent la km 6+420. Până la km 14+020 drumul proiectat se pliază din nou pe axul existent al DN14B, traversând localitatea Cistei, unde se amenajează o intersecție cu strada principala a localității Cistei la km 9+020.
După iesirea din localitatea Cistei, DN14B traversează la km 10+748 cursul de apă pârâul Dunărița prin intermediul unui pod cu o deschidere și lungime 40,20 m.
Începând cu poziția km 14+029 începe un sector de drum nou, ce ocolește intravilanul localității Crăciunelu de Jos. Intersecția cu drumul existent (vechiul DN14B) și varianta de ocolire de la Crăciunelu de Jos se realizeaza prin intermediul unui sens giratoriu.
Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Varianta de traseu zona Bucerdea
La km 14+574 traversează denivelat linia CF M300 prin intermediul unui pasaj proiectat cu o lungime de L=114.80m, traversând o serie de terenuri agricole. La km 15+875 DN14B se intersectează cu DJ142L (drumul spre Bucerdea) unde se amenajează o intersectie la nivel dublu T.
La km 17+840 drumul proiectat revine la axul existent al drumului. La km 17+628 se amenajează un sens giratoriu care conectează vechiul ax al DN14B, traseul de drum nou DN14B și drumul comunal/de interes local care duce spre Bucerdea.
Pe sectorul cuprins intre km 17+840 – 19+140 drumul proiectat păstrează axul drumului existent până în zona pensiunii ”La Vie”.
Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10. Zona Blaj
La km 19+140 începe ultimul sector de drum nou, care se încheie la km 20+921, punctul de final drum proiectat. Al patrulea sector de drum coboară către lunca râului Târnava Mare, având un punct de apropiere la 12 metri fața de valea Târnava Mica (km 20+440), revine către axul drumului existent, în proximitatea Heliportului Blaj. Acest sector are o lungime de 1781 m.
La km 19+280 se amenjează o intersectie la nivel in forma ”Y”, care conectează drumul nou cu drumul existent DN14B.
La finalul traseului, km 20+870, drumul nou se intersectează cu drumul existent DN14B, unde se amenajează o intersecție. Șa km 20+921 este punctul final de traseu, care se racordează la girația proiectată în cadrul obiectivului de investiție variant ocolitoare Blaj.(contract în derulare).
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News