Eveniment
Muzeul Unirii a obţinut în 2011 venituri extrabugetare de peste 1.200.000 lei. Vezi de unde au provenit banii
În plină recesiune, Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia prosperă, iar, la finalul unui an de criză, instituţia de cultură se laudă cu venituri extrabugetare de peste 1.200.000 de lei. Potrivit directorului Gabriel Rustoiu, 2011 a fost cel mai bun an din ultimii cinci.
Conducerea Muzeului Unirii a prezentat, joi, bilanţul pe anul 2011. În condiţiile în care, în majoritatea instituţiilor, criza nu a întârziat să îşi producă efectele, instituţia de cultură albaiuliană se mândreşte cu venituri extrabugetare în valoare de 1.223.750 lei, considerabil mai mult faţă de 2010, când s-au înregistrat venituri de 461.834 lei. Cei mai mulţi bani, aproximativ 50% din totalul veniturilor extrabugetare, au venit din contractul pentru segmentul de autostradă Deva- Orăştie. Potrivit directorului adjunct al muzeului, Constantin Inel, în urma lucrărilor realizate la autostradă au fost încasaţi nu mai puţin de 650.000 de lei. Acesta a subliniat faptul că, mai bine de jumătate din totalul veniturilor proprii se datorează contractului încheiat pentru efectuarea cercetărilor arheologice preventive la autostradă, asta în condiţiile în care arheologii nu au încasat nici un ban în plus, în afară de salarii, pentru munca prestată.
La autostrada Deva-Orăştie au efectuat cercetări 6 arheologi din cadrul muzeului albaiulian, iar pentru fiecare sit a fost desemnat un coodonator, respectiv Cristinel Fântâneanu, Gabriel Rustoiu şi Constantin Inel, pentru tronsonul I al autostrăzii. Pe lângă salarii, potrivit lui Constantin Inel, fiecare arheolog a primit o diurnă în sumă de 13 lei pe zi şi le-au fost acoperite cheltuielile de cazare şi masă în Simeria. „Legislaţia de salarizare nu permite alocarea de bani pentru prime sau bonificaţii. Chiar şi orele suplimentare lucrate sunt acoperite cu zile libere. Nu am cunoştinţă ca vreun arheolog să fi încasat bani în plus pentru lucrările efectuate la autostradă”.
Alţi 300.000 lei au fost încasaţi de muzeul albaiulian în urma contractului pentru lucrările la soseaua de centură a Sebeşului. Potrivit conducerii muzeului, aceştia sunt doar banii încasaţi deja, iar valoarea totală a contractului aflat în derulare se ridică la suma de 200.000 de euro. Bugetul instituţiei a fost întregit de munca centrului de restaurare carte veche, aproximativ 10%, precum şi de vânzările de suveniruri. În 2011, au fost derulate 22 de proiecte de cercetare, dintre care 4 internaţionale (două finanţate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, unul de Primăria Alba Iulia şi trei de MCPN şi AFCN). În total, din munca de arheologie preventivă, Muzeul Unirii a obţinut aproximativ 950.000 de lei, în 2011.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
danC
joi, 19.01.2012 at 13:21
Mda, asta în timp ce un arheolog care face banii ăștia, mai tânăr ce-i drept, primește salariul de 590 ron pe lună. E ceva în neregulă, sau mi se pare mie?!
Aliquis
joi, 19.01.2012 at 15:25
Ca niste fii ai patriei capitaliste au lucrat pe autostrada pentru salariul de bugetar, diurna si zile libere, in conditiile in care devizul institutiei a fost probabil peste 100.000 de euro.Prin urmare, nu poate nineni crede ca nu au primit si ceva in plus, probabil cu mult peste salariile lor. Ma intreb cum au reactionat ceilalti angajati ai institutiei care nu sunt arheologi, care, presupun, nu au primit nimic. Poate ca ar trebui sa se precizeze in articol si cat la suta din aceasta suma va returna Consiliul Judetean, institutiei de cultura, care s-a straduit cu atata munca si sudoare sa stranga aceasta suma.
contabilul
joi, 19.01.2012 at 17:43
La o scurta privire asupra datelor oferite de conducerea Muzeului observam ca ei vor sa demonstreze ca intelepciunea populara este de luat in seama. O zicala populara spune ca prostul nu e prost destul daca nu e si fudul.
O sa fiu foarte scurt. Totalul banilor rezultati din munca arheologilor este 950.000 de lei. Din cele doua contracte de pe autostrada au rezultat aproximativ 950.000 de lei, adica nu au existat alte contracte majore.
Asta inseamna ca cei doi directori fie au mintit cand au spus ca din contractul cu primaria pentru sapaturile din cetate au obtinut 200.000 de lei, fie DNA-ul o sa-i caute.
piDIICOT
joi, 19.01.2012 at 22:21
Tovarase directore,
1. Existe alternative legale pentru remunerarea personalului arheologic care isi desfasoara activitatea pe sectoare de autostrada de pe raza judetelor Alba si Hunedoara, deoarece acestia sunt personal contractual iar eventualele plati s-ar face din venituri extrabugetare, prin urmare nu ai incarca bugetul de stat/local si nici nu ai intra sub incidenta actelor normative care prevad reducerile salariale din sistemele bugetare.
2. In fapt, directorii muzeelor si arheologii sunt remunerati pentru munca prestata pe autostrada. Mai precis “la negru”……
Asezati cuminti, fara sa injuram, citim in continuare cu atentie:
Daca esti un arheolog de treaba si te afli in gratiile conducerii muzeului, primesti delegatie pentru a lucra pe autostrada. Daca esti un arheolog care nu ai relatii de pace si prietenie cu directiunea, nu primesti delegatie pentru a lucra pe santierele arheologice aferente autostrazii.
Intelegerea initiala intre arheologi si conducerea muzeelor prevedea ca pentru activitatea desfasurata vor fi platiti cu sume cuprinse intre 500 si 800 de euro si acestia urmau sa deruleze activitati pe urmatoarele situri are au desfasurat activitatea arheologica de descarcare de sarcina pe siturile din judetele Hunedoara si Alba: Uroi Pod, Uroi 2, Simeria Veche, Soimus 1, Soimus 2, Glod, Romos, Spini, Pricaz, Podul Pripocului, Intre Rastoace etc. O parte insemnata dintre acestia nu au primit nimic si nici nu au o baza legala prin care sa poata solicita plata muncii prestate, iar altii au primit doar 500 de euro pentru munca desfasurata .
Pe santierele mentionate au fost arheologi din cadrul muzeelor din Alba si Deva. Acestia au desfasurat activitati in baza contractului de munca cu muzeul (adica 500-800 lei pe luna, mai exact pe ‘’pamant’’). In cazul celor care nu erau angajati intr-o institutie muzeala, oferta a fost mult mai “generoasa”: contract de voluntariat, – toata lumea atentie! – in valoare de 500 euro.
Circuitul banilor sau “banii albi devin negrii”:
Ministerul Transporturilor (finanteaza constructia autostrazilor)- firmele de constructii (STRABAG si STRACO – pentru a putea sa execute lucrarile de constructii sunt obligate sa obtina descarcari arheologice si sa platesca pentru acestea) – firmele intermediare (Vanderlay) – nu se intelege foarte bine ce rol au acestea dar una dintre “atributii” este sa transmita banii cash (negrii) catre… , coordonatorii echipelor de arheologi – arheologi.
Ce spun oamenii:
Arheolog 1: circuitul banilor negri este urmatorul : Ministerul Transporturilor- Firmele de constructii (Strabag si Straco) – Firmele intermediare (Vanderlay) – coordonatorii echipelor de arheologi – arheologi. Astfel niste bani albi devin negri.
Arheolog 2: reprezentantul firmei Vanderlay a promis ca vor exista contracte pentru ca fiecare arheolog sa poata fi platit legal, apoi a renuntat la idee.
Arheolog 3: am primit pentru o luna (program de lucru 6 zile pe saptamana/ 10 ore pe zi) 500 de euro.
Arheolog 4: functionari din cadrul Ministerului Culturii si membrii ai Comisiei Nationale de Arheologie au facut abuziv presiuni asupra arheologilor. Reprezentantii autoritatilor mentionate au solicitat finalizarea cercetarii pe anumite tronsoane cheie, in conditiile in care o mare parte a sitului ramanea necercetata, incalcandu-se grav legislatia in vigoare.
Arheolog 5: pentru a fi remunerat, eram presat sa finalizez cat mai rapid cercetarea si sa propun descarcarea de sarcina arheologica.
Mai multi arheologi sustin ca nu au fost platiti conform intelegerilor, primind, in realitate mult mai putini bani decat se prevazuse initial.
Asta spun sursele.
Noi, jurnalistii profesionisti, ar trebui sa intrebam:
Daca arheologii executanti (min.30 de persoane – Alba si Deva) primesc 500 de euro, facem un calcul estimativ rapid si obtinem urmatorul rezultat: 30 de arheologi X 500 euro X 10 luni = 150.000 euro bani negri,
1. Cat primesc coordonatorii (Cristinel Fantaneanu, Gabriel Rustoiu si Constantin Inel) celor 3 echipe de arheologi?
2. Care sunt comisioanele firmelor intermediare ? Dar comisioanele firmelor de constructii ?
3. Este sau nu evaziune fiscala? Si daca este evaziune, care este prejudiciul?
In scurt timp urmeaza un articol “incendiar” in care se va raspunde detaliat la ultimele 3 intrebari si veti putea vedea in premiera “mondiala” fotografiile plicurilor (cu amprentele respective) care se foloseau pentru comisioane si plati.
nemo
vineri, 20.01.2012 at 21:50
Daca pe tronsonul Deva-Orastie, arheologii au fost platiti la „negru”, se poate spune pe centura de ocolire a Sebesului au prestat munca voluntara. Umbla vorba-n targ ca arheologii nu au primit nici o remuneratie de cand au inceput lucrarile. Poate institutia doreste, sa ii determine sa respecte clauzele din contractul de voluntariat.