Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Noi drepturi pentru personalul Ministerului Apărării Naționale, în vigoare din 4 februarie. Lista beneficiilor pentru militari


Publicat

tunuri

Noi drepturi pentru mai multe categorii din personalul Ministerului Apărării Naționale. Începând de joi, 4 februarie 2021, militarii și familiile acestora vor avea noi beneficii după intrarea în vigoare a  Legii nr. 168/202. 

Actul normativ prevede recunoașterea meritelor personalului participant la acțiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia și urmașilor celui decedat a intrat în vigoare azi, 4 februarie 2021.

Actul normativ prevede acordarea unor drepturi veteranilor teatrelor de operații, familiilor acestora, precum și urmașilor celor decedați în misiuni.

Trebuie precizat că răniților, militarilor invalizi, civililor invalizi, personalului participant care a dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice li se atribuie calitatea de „Veteran din teatrele de operații”, indiferent de durata participării la acțiuni militare, misiuni și operații desfășurate în teatre de operații/zone de misiuni.

Răniții, militarii invalizi, civilii invalizi și personalul participant care au dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice se mențin, se încadrează ori se reîncadrează, după caz, în categoria de personal/corpul militar căreia/căruia îi aparțin, la cerere, în instituțiile din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională din care fac/au făcut parte, în funcții militare sau civile stabilite prin ordin al conducătorului instituției respective, în condițiile prevăzute de prezenta lege, se arată la Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 168/2020.

(2) Menținerea, încadrarea sau reîncadrarea în funcții militare ori civile se face prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, fără examen ori concurs, pe baza propunerii comandantului/șefului unității/detașamentului, înaintate ierarhic/similar, a concluziilor comisiei special desemnate prin ordinul șefului Statului Major al Apărării/similar și a avizului comisiilor de expertiză medico-militară, al medicului de medicina muncii și al medicului de expertiza capacității de muncă, al medicului psihiatru sau al psihologului clinician, după caz.

(3) Condițiile privind menținerea, încadrarea ori reîncadrarea personalului participant rănit, invalid, precum și a celui care a dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice se stabilesc prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională.

(4) Comisia de expertiză medico-militară, medicul de medicina muncii, medicul de expertiză a capacității de muncă, medicul psihiatru sau psihologul clinician, după caz, constată dacă atribuțiile funcțiilor prevăzute la alin. (1) sunt compatibile cu incapacitatea dată de afecțiunea fizică și/sau psihică și pot fi îndeplinite fără riscul de a o agrava.

(5) Comisia special desemnată prin ordinul șefului Statului Major al Apărării/similar, prevăzută la alin. (2), stabilește dacă misiunea, operația sau activitatea în cauză se încadrează în prevederile art. 2 lit. b).

(6) Militarii invalizi care au fost trecuți în rezervă sau direct în retragere, precum și civilii invalizi cărora le-au încetat raporturile de muncă pot beneficia, o singură dată, de reîncadrarea în funcții militare sau civile, după caz, la cerere, prin ordinul conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, cu respectarea prevederilor alin. (2).

(7) Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător la fiecare modificare a raporturilor de serviciu.

(8) Pentru perioada menținerii, încadrării sau reîncadrării, potrivit prevederilor alin. (1), (2) și (6), personalul participant nu poate beneficia de pensie de invaliditate.

(9) Personalul participant menținut, încadrat sau reîncadrat în funcții militare potrivit alin. (1) și (6) poate participa la forme de perfecționare a pregătirii profesionale din domeniile stabilite prin ordinul conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, cu îndeplinirea condițiilor prevăzute de reglementările în vigoare, mai puțin cele referitoare la aptitudinea medicală și fizică. Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător.

Drepturile personalului participant la acțiuni militare, misiuni și operații

Conform legii intrate azi în vigoare, militarii invalizi, civilii invalizi, răniții și personalul participant care au dobândit afecțiuni fizice beneficiază de următoarele drepturi:

a) tratament și/sau asistență psihologică în țară sau în străinătate, în cazul în care afecțiunile nu pot fi tratate în țară, cu suportarea cheltuielilor reprezentând costul tratamentului și al cheltuielilor aferente din bugetul instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, după caz. Metodologia privind trimiterea la tratament în străinătate și achitarea/decontarea cheltuielilor se stabilește prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională;

b) tratament de recuperare gratuit în instituții medicale de profil;

c) asistență pentru reconversie profesională și reintegrare în muncă pentru invalizii de gradul III;

d) orteze, proteze, produse medicale ortopedice și alte produse și dispozitive medicale gratuite, precum și repararea și înlocuirea acestora ori de câte ori este nevoie, la recomandarea medicului specialist. Metodologia privind achitarea/decontarea cheltuielilor pentru repararea și înlocuirea acestora se stabilește prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională;

e) dreptul de a primi și a purta uniforma militară, după trecerea în rezervă sau în retragere, în condițiile stabilite prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și siguranță națională;

f) asigurarea, în mod gratuit, a locurilor de înhumare în cimitirele militare sau civile;

g) decontarea cheltuielilor de transport cu autoturismul de la/la domiciliu/reședință la/de la locul de muncă, potrivit programului de activitate, în condițiile stabilite prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, pentru personalul participant încadrat în gradul I de invaliditate care este menținut, încadrat sau reîncadrat în funcție;

h) închirierea sau cumpărarea, cu prioritate, a unei locuințe din fondul de locuințe sociale al administrației publice;

i) o sumă forfetară lunară, neimpozabilă, în procent de 50% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, reprezentând contravaloarea taxei lunare pentru serviciul public de radiodifuziune și televiziune, a abonamentului lunar de telefonie și a transportului lunar, ce se acordă beneficiarului, reprezentantului legal ori mandatarului acestuia împuternicit prin procură.

(2) Personalul participant care a dobândit afecțiuni psihice beneficiază de drepturile prevăzute la alin. (1) lit. a) -d) și lit. f) -i).

(3) La cererea militarilor invalizi, civililor invalizi sau a persoanelor în grija cărora se află aceștia, potrivit legii, pot fi asigurate servicii de îngrijire personală, integrat cu alte servicii, în centre de asistență socială, de asistență medico-socială și de psihologie operațională înființate de către instituții din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională. În măsura în care serviciile de îngrijire personală nu pot fi asigurate în centre de asistență socială, de asistență medico-socială și de psihologie operațională înființate de către instituții din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, acestea pot fi asigurate în centre de asistență socială private, cu decontarea cheltuielilor aferente de către instituția de care aparține solicitantul.

(4) Personalul prevăzut la alin. (1) și (2), precum și membrii familiei și/sau alte persoane care participă la îngrijirea acestuia beneficiază, la cerere, în limitele, condițiile și pentru activitățile stabilite prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, de următoarele drepturi:

a) transport gratuit dus-întors la instituțiile medicale de profil din țară, la evenimentele la care sunt invitați de instituțiile din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională sau de alte instituții, precum și la alte activități necesare pentru refacerea fizică și psihică sau pentru rezolvarea unor probleme administrative care presupun prezența acestuia;

b) cazare gratuită în spațiile aflate în administrarea instituțiilor din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, de care aparțin.

(5) Pe timpul efectuării tratamentului în străinătate prevăzut la alin. (1) lit. a), personalul participant și însoțitorii acestuia beneficiază de drepturile stabilite pentru personalul trimis în misiune temporară în străinătate, cu suportarea cheltuielilor din bugetul instituției de care aparține.

(6) Personalul prevăzut la alin. (1) și (2) trimis la tratament în străinătate poate fi vizitat de soț sau rudele de gradul I, câte 5 zile după internare și la fiecare lună de spitalizare, cu suportarea cheltuielilor din bugetul instituției de care aparține, în condițiile stabilite pentru personalul trimis în misiune temporară în străinătate.

(7) Personalul participant la acțiuni militare, misiuni și operații desfășurate în afara teritoriului statului român care este evacuat medical din zona de operații în spitale din străinătate, precum și însoțitorii acestuia din zona de operații beneficiază de drepturile de diurnă stabilite pentru misiunea sau operația respectivă până la data prevăzută pentru încheierea misiunii, urmând ca, după această dată, să beneficieze de drepturile prevăzute la alin. (5).

(8) Metodologia privind asigurarea drepturilor prevăzute la alin. (1) – (7) se stabilește prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională.

Art. 9.  (1) Militarii invalizi și civilii invalizi beneficiază și de acordarea unei indemnizații lunare de invaliditate, astfel:

a) pentru gradul I de invaliditate, două câștiguri salariale medii brute;

b) pentru gradul II de invaliditate, 1,5 câștiguri salariale medii brute;

c) pentru gradul III de invaliditate, un câștig salarial mediu brut.

(2) Militarii invalizi și civilii invalizi, încadrați în gradul I de invaliditate, beneficiază de o indemnizație lunară pentru însoțitor, egală cu câștigul salarial mediu brut.

(3) Indemnizațiile acordate în condițiile alin. (1) și (2) reprezintă forme de sprijin cu destinație specială.

(4) Personalului participant civil i se acordă despăgubiri pentru cazurile de invaliditate sau de deces produse în timpul și din cauza acțiunilor militare, misiunilor și operațiilor, în condițiile stabilite de lege pentru soldații și gradații profesioniști. Evaluarea capacității de muncă, în vederea stabilirii gradului de invaliditate, se face de către comisia de expertiză medicală.

(5) Militarii invalizi și civilii invalizi pot cumula indemnizația de invaliditate cu pensia sau solda/salariul cuvenită/cuvenit, în cazul în care desfășoară activitatea ca angajați, sau cu veniturile suplimentare realizate din activități independente.

(6) Militarii invalizi și civilii invalizi încadrați în gradul I de invaliditate beneficiază, la cerere, în baza programelor de recuperare întocmite conform normelor aprobate prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, de următoarele drepturi:

a) posibilitatea alegerii centrului de tratament/recuperare;

b) asigurarea consilierii și informării periodice cu privire la posibilitățile de tratament și recuperare în centre de profil;

c) programe de asistență psihologică particularizate și adaptate nevoilor fiecăruia;

d) participarea la activități sociale.

(7) Militarii invalizi și civilii invalizi pot beneficia de programe organizate în scopul recunoașterii meritelor personalului participant la misiuni și operații în afara teritoriului statului român.

(8) Procedura de acordare a drepturilor prevăzute la alin. (1), (2) și art. 8 alin. (1) lit. i) se stabilește prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională.

Art. 10. (1) Personalul participant rănit în cadrul acțiunilor militare, misiunilor și operațiilor, precum și cel care a dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice ca urmare a participării la acțiuni militare beneficiază, pe lângă celelalte drepturi stabilite conform legii, de o indemnizație lunară în cuantum de două câștiguri salariale medii brute.

(2) Indemnizația prevăzută la alin. (1) se acordă de la data producerii vătămărilor corporale, respectiv diagnosticării afecțiunilor fizice și/sau psihice dobândite ca urmare a participării la acțiuni militare, misiuni și operații și până la data încetării incapacității temporare de muncă.

Art. 11. (1) Personalul participant care la examenul medical efectuat la înapoierea din misiune sau ulterior, dar nu mai târziu de un an de la data înapoierii, este diagnosticat cu afecțiuni fizice pentru care se stabilește legătura de cauzalitate cu participarea la acțiuni militare, misiuni și operații beneficiază de drepturile conferite de prezenta lege.

(2) Personalul participant care la examenul medical efectuat la înapoierea din misiune sau ulterior, dar nu mai târziu de 5 ani de la data înapoierii, este diagnosticat cu afecțiuni psihice pentru care se stabilește legătura de cauzalitate cu participarea la acțiuni militare, misiuni și operații beneficiază de drepturile conferite de prezenta lege.

(3) Personalul armatei prevăzut la alin. (1) și (2) beneficiază de indemnizația prevăzută la art. 10 alin. (1) începând cu data diagnosticării afecțiunilor fizice și/sau psihice pentru care se stabilește legătura de cauzalitate cu participarea la acțiuni militare, misiuni și operații până la data stabilirii situației medico- militare sau medicale, după caz, doar pentru perioadele în care s-a aflat în incapacitate temporară de muncă.

Art. 12. (1) Personalul participant care a dobândit calitatea de „Veteran din teatrele de operații” și care nu este invalid, rănit ori nu a dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice în urma participării la acțiuni militare, misiuni și operații beneficiază de următoarele drepturi:

a) dreptul de a purta uniforma militară, după trecerea în rezervă sau în retragere;

b) o sumă forfetară lunară, neimpozabilă, în procent de 25% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, pentru personalul în activitate;

c) o indemnizație lunară, neimpozabilă, în valoare de 1.000 de lei, după trecerea în rezervă sau retragere.

(2) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) se acordă beneficiarului, reprezentantului legal ori mandatarului acestora împuterniciți prin procură, conform metodologiei stabilite prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Art. 13. Instituțiile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională pot înființa centre de asistență socială, de asistență medico-socială și de psihologie operațională, pentru personalul participant la acțiuni militare, misiuni și operații, a căror organizare și funcționare se reglementează prin norme aprobate prin hotărâre a Guvernului.

Art. 14.  (1) În procesul reinserției sociale, recuperarea fizică și/sau recuperarea/reabilitarea psihică a invalizilor și răniților participanți la acțiuni militare, misiuni și operații se pot/poate realiza și prin participarea acestora la evenimente sportiv-recreative organizate, potrivit aptitudinilor lor, în țară sau în străinătate de către instituțiile din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională sau de către alte organizații naționale ori internaționale cu care acestea cooperează.

(2) Pentru evenimentele sportiv-recreative organizate în străinătate, persoanele prevăzute la alin. (1) și, după caz, însoțitorii acestora, membrii de familie, precum și persoanele cu atribuții în procesul de pregătire și desfășurare a respectivelor evenimente beneficiază de drepturile stabilite pentru personalul propriu trimis în misiune temporară în străinătate.

(3) Fondurile destinate achiziției de echipamente sportive, dispozitive și a altor materiale necesare desfășurării antrenamentelor și participării la activități complementare celor prevăzute la alin. (1), precum și fondurile necesare asigurării transportului, acreditării, cazării, diurnei și a altor bunuri și servicii, prevăzute de lege, pentru competitori, rezerve, staff tehnic și alte persoane care fac parte din delegație, se asigură din bugetul instituțiilor din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, în condiții stabilite prin ordin al conducătorului instituției.

Art. 15.  Copiii răniților, militarilor invalizi și civililor invalizi, precum și ai personalului participant care a dobândit afecțiuni fizice și/sau psihice au prioritate la înscrierea în creșele și grădinițele din sistemul public.

Art. 16.  (1) Familia militarilor invalizi și a civililor invalizi beneficiază, la cerere, de următoarele drepturi:

a) transferul sau înscrierea copiilor, fără examen, la/în instituțiile de învățământ preuniversitar sau universitar din subordinea instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, după caz, pe baza rezultatelor la învățătură obținute în instituțiile civile de învățământ, testelor de aptitudini, în condițiile prevăzute prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională;

b) acordarea de burse de studii lunare pentru copii de către instituțiile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională. Bursele se plătesc lunar pentru copiii personalului participant încadrat în gradele I, II și III de invaliditate, prin aplicarea unui coeficient de 1,0 asupra câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat aferent anului pentru care se face plata;

c) încadrarea copiilor și/sau a soțului în funcții militare/similare, după caz, în cadrul instituției din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, dacă îndeplinesc cerințele necesare ocupării posturilor respective, fără examen sau concurs;

d) încadrarea copiilor și/sau a soțului în posturi de personal civil contractual în cadrul instituției sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, dacă îndeplinesc cerințele necesare ocupării posturilor respective, fără examen sau concurs.

(2) De drepturile prevăzute la alin. (1) lit. c) și d) beneficiază soțul, cu condiția solicitării dreptului în termen de maximum 5 ani de la data stabilirii invalidității, precum și copiii care nu au depășit vârsta de 26 de ani până la data solicitării dreptului.

(3) Drepturile prevăzute la alin. (1) lit. c) sau d) se pot acorda o singură dată.

(4) Procedurile privind transferul sau înscrierea copiilor la/în instituțiile de învățământ din subordinea instituțiilor sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, privind acordarea burselor lunare fiecărui copil, precum și privind încadrarea copiilor și/sau a soțului în funcții specifice se stabilesc prin norme aprobate prin ordin al conducătorului fiecărei instituții pentru familia personalului participant propriu.

(5) Dreptul de gestionare a burselor lunare de studii acordate de instituția din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională pe durata studiilor în instituțiile de învățământ civile cuvenite copiilor militarilor invalizi și civililor invalizi, fără a depăși vârsta de 26 de ani, în condițiile stabilite prin norme aprobate prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, revine exclusiv personalului invalid până la împlinirea vârstei de 18 ani de către copilul acestuia.

Drepturile urmașilor celor decedați ca urmare a participării la acțiuni militare, misiuni și operații

Drepturile de care beneficiază, la cerere, urmașii personalului decedat ca urmare a participării la acțiuni militare, misiuni și operații:

• înscrierea copiilor cu prioritate în creșele și grădinițele din sistemul public;

• transferul sau înscrierea copiilor, fără examen, la/în instituțiile de învățământ preuniversitar sau universitar din subordinea instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, după caz, pe baza rezultatelor la învățătură obținute în instituțiile civile de învățământ, testelor de aptitudini, în condițiile prevăzute prin ordin al ministrului apărării naționale;

• încadrarea copiilor și/sau a soțului supraviețuitor în funcții militare în cadrul instituției din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, dacă îndeplinesc cerințele necesare ocupării posturilor respective, fără examen sau concurs;

• încadrarea copiilor și/sau a soțului supraviețuitor în posturi de personal civil contractual în cadrul instituției sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, dacă îndeplinesc cerințele necesare ocupării posturilor respective, fără examen sau concurs;

• ajutoare și despăgubiri în cuantumurile prevăzute de legislația în vigoare;

• o indemnizație lunară egală cu câștigul salarial mediu brut, pentru urmașii personalului participant decedat în urma participării la acțiuni militare, misiuni și operații care realizează venituri lunare mai mici de 50% din câștigul salarial mediu brut, indiferent de numărul acestora;

• acordarea de burse de studii lunare pentru copiii personalului participant decedat ca urmare a participării la acțiuni militare, misiuni și operații, în cuantum egal cu valoarea rezultată prin aplicarea unui coeficient de 1,10 asupra câștigului salarial mediu brut, pe durata studiilor în instituțiile civile de învățământ, fără a depăși vârsta de 26 de ani, în condițiile stabilite prin ordin al conducătorului instituției din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională;

• închirierea și/sau cumpărarea, cu prioritate, a unei locuințe din fondul de locuințe sociale al administrației publice;

• folosirea centrelor de refacere a capacității de muncă, sanatoriilor, căminelor de garnizoană, cluburilor militare și altor facilități recreative și sportive, în condițiile stabilite pentru cadrele militare, polițiști sau polițiști de penitenciare, după caz, pentru urmașii personalului participant propriu;

• asistență medicală în instituțiile medicale militare sau publice și asigurarea de medicamente, atât pentru tratamentul ambulatoriu, cât și pe timpul spitalizării, în condițiile stabilite pentru cadrele militare, polițiști sau polițiști de penitenciare, după caz;

• asistență psihologică asigurată gratuit de către structurile de specialitate din cadrul instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională;

• asigurarea, în mod gratuit, a locurilor de înhumare în cimitirele militare și civile;

• continuarea dreptului de folosință a locuinței de serviciu de care beneficia personalul participant la data decesului, cu scutire de la plata chiriei, pe durata și în condițiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale, în cazul în care nu beneficiază de închirierea și/sau cumpărarea, cu prioritate, a unei locuințe din fondul de locuințe sociale al administrației publice.

Părinții personalului armatei decedat ca urmare a participării în acțiuni militare, misiuni și operații beneficiază de un sfert din indemnizația lunară egală cu câștigul salarial mediu brut, dacă realizează venituri lunare mai mici de 50% din câștigul salarial mediu brut.

Plata acestei indemnizații lunare încetează în următoarele situații:

• de la data când persoana beneficiară/persoanele beneficiare realizează venituri lunare mai mari de 50% din câștigul salarial mediu brut;

• în caz de deces al persoanei/persoanelor beneficiare; l de la data recăsătoririi soțului supraviețuitor;

• la data când copiii au împlinit vârsta de 18 ani sau, dacă își continuă studiile într-o formă de învățământ organizată potrivit legii, la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani (această prevedere nu se aplică copiilor pe toată durata invalidității de orice grad, dacă aceasta s-a ivit în perioada în care beneficiau de indemnizația lunară egală cu câștigul salarial mediu brut).

De încadrarea copiilor și/sau a soțului supraviețuitor în funcții militare sau în posturi de personal civil contractual, fără examen sau concurs, beneficiază, o singură dată, soțul supraviețuitor care nu s-a recăsătorit, cu condiția solicitării dreptului în termen de maximum cinci ani de la producerea decesului personalului participant, și copiii cu vârsta de până la 26 de ani, împliniți până la data solicitării dreptului.

Procedurile privind transferul sau înscrierea copiilor la/în instituțiile de învățământ din subordinea MApN, privind acordarea burselor lunare fiecărui copil, precum și privind încadrarea copiilor și/sau a soțului în funcții specifice se stabilesc prin norme aprobate prin ordin al ministrului apărării naționale.

Urmașii personalului participant care în timpul și din cauza participării la acțiuni militare, misiuni și operații a dobândit răni sau afecțiuni fizice ori psihice care, ulterior, i-au produs decesul beneficiază de drepturile urmașilor personalului decedat, menționate mai sus, cu condiția de a nu fi beneficiat de drepturi similare pe care legea le prevede a fi acordate o singură dată.

Părinții personalului participant care în timpul și din cauza participării la acțiuni militare, misiuni și operații a dobândit răni sau afecțiuni fizice ori psihice care, ulterior, i-au produs decesul beneficiază de un sfert din indemnizația lunară egală cu câștigul salarial mediu brut, dacă realizează venituri lunare mai mici de 50% din câștigul salarial mediu brut.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat deputat PSD, Tuhuț Radu: Investiții importante pentru dezvoltarea județului Alba, respinse de Guvernul PNL și USR-PLUS

Publicat

”Guvernul PNL și USR-PLUS a respins absolut toate amendamentele asupra legii bugetului de stat pe anul 2021 care au venit de la partidele de Opoziție, în ciuda faptului că acestea vizau investiții extrem de importante pentru dezvoltarea localităților și creșterea calității vieții.

M-am așteptat, de la parlamentarii de Alba ai celorlalte partide, să susțină toate amendamentele care vizau investiții pentru obiective din județul nostru. Nu aș putea vota împotriva unui proiect care aduce bunăstare locuitorilor din Alba. Înțeleg politica, însă pentru binele județului toți parlamentarii trebuie să facă front comun, indiferent de mesajul și directivele primite de la centru.

Vă prezint o parte dintre amendamentele pe care le-am depus pentru Alba, cu mențiunea că acestea nu au fost alese deloc aleatoriu, ci după consultarea primarilor, astfel încât să fie în concordanță cu nevoile și așteptările oamenilor:

– Reabilitare, modernizare și extindere ambulatoriu, oraș Abrud;

– Construire rețea de canalizare menajeră în localitățile Cisteiu de Mureș și Micoșlaca;

– Reabilitare termică Liceul Teoretic Teiuș clasele I-VIII

– Regenerare urbană socio-culturală a orașului Teiuș prin construire centru pentru tineret, construire centru pentru expoziție, amenajare trotuare și refacere scurgere ape pluviale;

– Modernizare străzi rurale în localițile Pețelca și Căpud;

– Reabilitare drum comunal DC 306 Ciugud – Daia Română;

– Dezvoltarea serviciilor socio-educative la nivelul comunei Ciugud prin construirea unei grădinițe cu program prelungit;

– Modernizare infrastructură rutieră în comuna Cricău;

– Modernizare, extindere și reabilitare Școala Gimnazială Gârbova;

– Realizare sistem alimentare cu apă și rețea de canalizare menajeră în localitatea Galda de Jos;

– Reabilitarea și modernizarea sistemului de iluminat public din comuna Ciuruleasa;

– Reabilitare școală gimnazială, comuna Poiana Vadului;

– Construire rețea canalizare menajeră și stații de epurare în localitatea Șibot și Balomiru de Câmp;

– Reabilitare sală de sport, comuna Șugag;

– Dezvoltarea rețelelor inteligente de distribuțiea gazelor naturale în vederea creșterii nivelului de flexibilitate, siguranță, eficiență în operare, precum și de integritate a activității de transport, distribuție și consum final în comunele Săsciori, Șugag și Blandiana;

– Refacere drum comunal D.C. 191 Lunca Vesești-Culdești-Runc-Ponorel;

– Captare și extindere rețea de apă, în comuna Bucium;

– Reparație capitală dispensar uman, comuna Vidra.

Le mulțumesc, cu această ocazie, tuturor parlamentarilor care au fost pro acestor proiecte, cu toate că voturile nu au fost suficiente pentru a trece. De asemenea, tuturor deputaților și senatorilor din județul nostru le propun ca pe viitor să susținem, în unanimitate, orice investiție pentru județul nostru, indiferent de la persoana sau formațiunea politică de la care provine”, a declarat într-un comunicat de presă,  Tuhuț Radu Marcel, deputat ales în circumscripția nr. 1, județul Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

CJSU Alba: Cum începe școala la Mihalț și Șona și ce măsuri pentru diminuarea răspândirii COVID 19 s-au luat în Blandiana

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a emis duminică, 7 martie o serie de hotărâri în ceea ce privește măsurile luate pentru răspândirea COVID 19 în comuna Blandiana, dar și în ce scenarii va începe școala la Școala Gimnazială Ion Breazu Mihalț și Școala Gimnazială Șona.

La nivelul comunei Blandiana unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 08.03.2021, ora 0000, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;
g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2300.

Se revocă scenariile de funcționare pentru unitățile de învățământ Școala Gimnazială Ion Breazu Mihalț și Școala Gimnazială Șona, prevăzute în Anexa la Hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba, nr. 50 din 05.03.2021;

Ținând cont de faptul că la nivelul comunelor Mihalț și Șona, rata de incidență cumulată din ultimele 14 zile, a cazurilor de îmbolnăvire cu noul coronavirus SARS-COv-2 este de peste 6 cazuri/1000 de locuitori, în unitățile de învățământ Școala Gimnazială Ion Breazu Mihalț și Școala Gimnazială Șona, cursurile se vor desfășura exclusiv online, în intervalul 08-12.03.2021.

Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Câți elevi din clasele terminale pot participa fizic la cursuri în scenariul roșu. Ministerul Educației a transmis clarificări

Publicat

Ministerul Educației a transmis duminică noi informații către toate inspectoratele școlare și către toate școlile din țară, necesare pentru clarificarea modului de funcționare al școlilor în scenariul roșu.

Astfel, activitățile didactice se vor realiza cu prezența fizică a maximum 15 elevi pe clasă pentru clasele a VIII-a și maximum 17 elevi pe clasă în cazul claselor a XII-a și a XIII-a.

Citește și DOCUMENT: Ce elevi merg de luni la școală. Se modifică scenariile: ORDIN emis de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a clarificat prevederile referitoare la funcționarea claselor terminale în școlile din scenariul roșu, dar și posibilitatea prezenței fizice în toate clasele, în toate școlile, indiferent de scenariu, cu excepția carantinei scrie digi24.ro

Astfel, unitățile de învățământ au obligația asigurării accesului la educație pentru toți preșcolarii sau elevii în unitățile de învățământ preuniversitar cu respectarea tuturor normelor de protecție, conform scenariilor aplicabile fiecărei școli.

Citește și Ministrul Educației dă asigurări că elevii vor susține examenele naționale în format fizic, la datele stabilite

Câți elevi din clasele terminale pot participa fizic la cursuri

Potrivit noilor precizări, nu se impun restricții pentru învățământul preșcolar și învățământul primar organizat în școli care funcționează în scenariul roșu. Înjumătățirea numărului elevilor are loc doar pentru clasele terminale, adică a VIII-a, a XII-a și a XIII-a.

În cazul claselor a VIII-a, pot merge simultan la școală fizic maximum 15 elevi, în timp ce pentru clasele terminale din învățământul liceal, limita este de 17 elevi.

În situația în care toți elevii dintr-o clasă doresc să meargă la cursurile fizice, atunci se revine la sistemul hibrid: o săptămână de cursuri online și o săptămână de cursuri în format fizic. 

Potrivit ministrului Educației, sistemul hibrid a generat pierderi majore însă este „răul cel mai mic” pe care îl putem alege în situația actuală.

Dacă numărul de elevi permis într-o clasă este depășit însă cu un elev sau doi, fiecare instituție de învățământ trebuie să stabilească cum se va face rotația, astfel încât toți elevii care își doresc, să aibă acces la cursurile fizice.

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2021: Modele de subiecte pentru examen, clasa a VIII-a. Teste și bareme, setul 2 – Română și Matematică

Prezența fizică în scopul participării la orele remediale este permisă în toate unitățile de învățământ care organizează cel puțin o grupă de învățământ remedial, pentru toți elevii care solicită acest lucru prin înscrierea în programul de ore remediale (din toate clasele și din toate școlile, indiferent de scenariul în care funcționează, cu excepția celor din localitățile carantinate). Grupele pentru orele remediale sunt formate din 10-12 elevi.

Citește și Ministrul Educației: Posturile de directori de școli vor fi scoase la concurs. Titularizarea profesorilor, pe durată determinată

Documentul prin care au fost transmise instrucțiunile:

Noile modificări din Ordinul comun semnat de Ministerul Sănătății și Ministerul Educației

Ministerul Educației și Ministerul Sănătății au făcut modificări la ordinul comun ce reglementează modul în care se desfășoară cursurile în școli.

Comitetul Național pentru Situații de Urgență a decis, vineri, la solicitarea ministrului Sorin Cîmpeanu, că elevii care au de susținut examene naționale pot veni la școală fizic, chiar dacă localitatea în care se află are o rată de incidență a cazurilor de COVID mai mare de 3 la mie, dar nu depășește, totuși, 6 la mie.

O noutate a ordinului comun este că aceste cursuri pentru elevii din anii terminali se vor desfășura cu prezență fizică doar a jumătate din numărul total de elevi înmatriculați. Practic, se ajunge la un scenariu hibrid.

O altă prevedere importantă este că va fi permisă organizarea în școli, cu prezență fizică, a cursurilor de recuperare a materiei pierdute (cursuri remediale) pentru absolut toate clasele.

Potrivit documentului, în cazul unei rate de incidență de până la 6 la mie, vor rămâne deschide grădinițele, iar școala se va face cu prezență fizică pentru elevii din ciclul primar și pentru elevii din clasele a VIII-a, a XII-a , a XIII-a, precum și pentru elevii din anii terminali din învățământul profesional și postliceal.

De asemenea, în aceste localități sunt permise organizarea în școli, cu prezență fizică, a cursurilor remediale pentru toate clasele.

În cazul în care localitatea intră în carantină,  atunci cursurile se mută online.

O altă prevedere este că masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor, indiferent de vârstă, și nici în timpul tuturor orelor de educație fizică desfășurate în aer liber.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Zbor deasupra rezervației naturale ”Calcarele de la Valea Mică”. Legenda ”degetului lui Dumnezeu” și povestea uriașilor

Publicat

La mică distanță de drumul național care face legătura dintre Zlatna și Alba Iulia, se află un paradis natural. La Valea Mică, mai multe pietre uriaşe străjuiesc drumul care străbate satul și formează rezervaţia naturală „Calcarele de la Valea Mică”.

Puțină lume vizitează acest loc, deși este unul dintre cele mai interesante din județul Alba și este foarte accesibil (aproximativ 2 kilometri de drum asfaltat, de la DN 74).

Reporterii Alba24 au vizitat zona și au filmat rezervația, de sus.

Aria naturală reprezintă două blocuri calcaroase (klippe de calcare atribuite perioadei geologice a jurasicului) de dimensiuni şi înălţimi diferite (12 şi 20 metri), care mărginesc drumul comunal DC 67 şi pârâul Valea Mică, afluent al Ampoiului, aflate la contactul părţii central-sudice a Munţilor Metaliferi cu Munţii Vinţului.

Pe abruptul stâncilor calcaroase s-au dezvoltat specii ierboase specifice zonei. Dintre cele două calcare, cel mai mult atrage atenţia cel mai înalt numit şi ”Degetul lui Dumnezeu”, denumit astfel pentru că seamănă cu un deget şi care poate fi remarcat din orice zonă a satului.

În piatra uriaşă se află câteva mici peşteri, unde, cu mulţi ani în urmă, locuiau pustnici.

Legende cu uriași

Formaţiunile calcaroase de aici au dat naştere şi unor legende. Una dintre ele spune povestea de dragoste dintre niște uriași, și totodată oferă o variantă legendară a apariției formațiunilor albe care ”păzesc” satul.

„Demult, tare demult, pe vremea uriaşilor, o fată pe care o chema Mica stăpânea pe-aici. Ea îşi făcuse un răstoc, adică pusese zid de piatră în calea apei, să se adune un băltoc bun de scăldat.

Aşa a închis ea valea şi-şi petrecea zilele zburdându-se în apele reci de aici. Odată, pe când se scălda, a surprins-o un fecior frumos, cu numele de Bulz. Au început a se plăcea.

În curând au hotărât să se căsătorească. Dar sora Micăi, Marea, care era mai vârstnică, s-a supărat foc pe soră-sa, că vrea să cosească otava înaintea fânului, adică că vrea să se căsătorească înaintea ei şi a uneltit cu vrăji asupra tinerilor Mica şi Bulz.

Astfel, într-o bună zi, Marea s-a prefăcut într-un val mare de apă şi a curs puhoaie spre răstocul în care se scăldau soră-sa Mica, cu logodnicul ei, Bulz.

Cum a venit de după dealurile din faţă, pe neaşteptate, a rupt întâi stavila apei, apoi a încercat să-i înece pe cei doi. În acest timp, însă, a sosit aici împăratul uriaşilor. Nemulţumit de cearta lor, acesta a blestemat-o pe Marea să rămână apă curgătoare fără astâmpăr, fără odihnă şi să nu îngheţe nici iarna.

Aşa a rămas Valea Mare până în ziua de astăzi. Pe Bulz l-a blestemat să fie stană de piatră la capătul răstocului, iar pe logodnica lui, Mica, pentru că nu a ştiut din vreme să-şi împace sora, a prefăcut-o în apă curgătoare, care să treacă veşnic pe lângă logodnicul ei, Bulz, dar să nu se poată opri niciodată”.

În apropierea satului se află şi Mănăstirea ”Buna Vestire”.

La Valea Mică, sat care aparţine din punct de vedere administrativ de Zlatna, se ajunge foarte uşor, din drumul naţional 75. Sunt aici circa 120 de case sau ”fumuri” cum spun oamenii locului.

Aproape 400 de persoane trăiesc în acest mic paradis natural, care a devenit mult mai accesibil după asfaltarea drumului comunal. Cu toate acestea, oamenii păstrează încă tradițiile populare și străvechi.

Rezervația Calcarele de la Valea Mică

Rezervaţia Calcarele de la Valea Mică a fost înfiinţată prin Decizia 175/1969 a Comitetului Executiv a Consiliului Popular a Judeţului Alba.

A fost ulterior încadrată la categoria rezervaţiilor naturale, corespunzătoare categoriei a IV-a IUCN.

Rezervaţia Calcarele de la Valea Mică, situată administrativ în oraş Zlatna, sat Valea Mică, este o rezervaţie geologică, constituită din două blocuri calcaroase, cel din est având înălţimea de 20m, iar cel din vest de 12m, ce domină maiestuos depozitele de fliş intens erodate.

Suprafaţa rezervaţiei este de 1 hectar. Aria de interes ştiinţific o reprezintă cele două blocuri de calcare ce străjuiesc pârâul Valea Mică şi drumul alăturat.

Zona tampon cuprinde terenul din jur pe o rază de 100 m în cuprinsul căreia să nu se amplaseze construcţii care să afecteze efectul peisagistic

Scopul principal al Rezervaţiei Calcarele de la Valea Mică este cel de conservare a diversităţii geologice.

De asemenea se urmăreşte excluderea şi prevenirea activităţilor de exploatare sau utilizare a resurselor naturale care contravin obiectivului de conservare, precum şi asigurarea de condiţii pentru activităţile educaţionale, recreative şi de cercetare ştiinţifică.

Geologia – Kllipe calcaroase de vârstă jurasică care constituie o prezenţă insolită în depozitele haotice ale flişului din M-ţii Metaliferi. Sunt blocuri desprinse dintr-o faleză calcaroasă, alunecate pe taluzul continental şi însedimentate în formaţiunile cretacice de fliş, detaşându-se în relief prin eroziune selectivă

Relieful – rezervaţia este situată în partea central-sudică a M-ţilor Metaliferi, la contactul cu Munţii Vinţului.

Ea se înscrie distinct în relief prin doi piloni masivi , secţionaţi de apa părăului Valea Mică sub forma unei mici chei, prin care se strecoară şi drumul comunal. Blocul de pe malul stâng, mai povârnit, are o înălţime de circa 16 m, iar blocul din dreapta, mai impozant, are forma unui pilon înalt de circa 30m, cu pereţi verticali, dedublate de un gheb mai scund.

Hidrografia: Arealul ocrotit aparţine bazinului mijlociu al râului Ampoi, subbazinul pârâului Valea Mică, care s-a adâncit în bancul de calcare, creând o mică cheie de aproximativ 10m lungime şi 6m lăţime

Solurile aparţin etajului solurilor brune podzolite şi brune acide, formate pe formaţiuni de fliş cretacic. Pe calcare se întâlnesc petice de rendzine şi de soluri humico-calcice, dar în cea mai mare parte apare roca la zi.

Vegetaţia: este sub forma unor graminee petrofile instalate pe fisurile stâncilor şi în locurile cu pantă mai redusă, unde s-au înfiripat asociaţii ierboase pioniere

Acces: de pe DN 74 Alba Iulia -Abrud, până la km 31,5 situat între satele Galaţi şi Pătrângeni , din dreptul indicatorului către satul Valea Mică se bifurcă spre sud DC67, traversează podul peste râul Ampoi spre satul Valea Mică.

Rezervaţia se află la 1,2 km de la bifurcare, la mică distanţă de la intrarea în localitate, în imediata vecinătate a bisericii, fiind practic străbătută de drumul comunal, care trece prin cele două blocuri calcaroase.

Posibilităţi de campare: Nu există amenajat un loc de campare, dar se poate campa în curţile localnicilor din imediata apropiere, cu aprobarea lor

Posibilităţi de alimentare: în satul Valea Mică se găseşte un magazin mixt – cârciumă cu un program neregulat. Se pot cumpăra unele produse autohtone (lapte, brânză, ţuică etc.) de la localnici.

Atenţionări: Cheile sunt declarate rezervaţie naturală (custode oficial ATE Trascău Corp Zlatna), fapt care impune respectarea normelor de turism civilizat, bazat pe principii ecologice şi menţinerea unor relaţii respectuoase cu localnicii.
În rezervaţie se interzic :

– recoltarea de eşantioane, roci sau alte materiale;
– exploatarea materialului din grohotişurile situate la baza stâncilor;
– executarea de construcţii, deschideri de cariere sau lucrări de îmbunătăţiri funciare;
– aprinderea focului în afara vetrelor special amenajate, distrugerea marcajelor şi a tablelor indicatoare;
– practicarea turismului pe poteci neamenajate;
– executarea de lucrări agricole şi silvice de amploare ( cosit şi păşunat intensiv, tăieri de regenerare etc.).
– activităţile industriale, chiar de mică amploare, inclusiv exploatarea calcarului şi a altor materiale de construcţie
– realizarea oricăror construcţii, cu excepţia celor care vor deservi activităţilor de cercetare, gospodărire sau administrare a rezervaţiei, sau a celor tradiţionale (sălaşuri, adăposturi);
– montarea de panouri publicitare, altele decât cele de popularizare a ariei protejate;
– deversarea şi depozitarea deşeurilor menajere sau industriale; turiştii au obligaţia de a evacua deşeurile pe care le generează pe timpul vizitării Rezervaţiei
– perturbarea liniştii în rezervaţie;
– desfăşurarea de activităţi de tip off-road (maşini de teren, motociclete, ATV-uri)

În rezervaţie se pot desfăşura următoarele activităţi:

– păşunatul cu efective mici de animale, cositul;
– tăieri de igienă fără a afecta structura arboretului, cu respectarea amenajamentelor silvice şi a legislaţiei în vigoare şi consultarea custodelui;
– se vor păstra funcţiunile existente şi procentul de ocupare a terenului ;
– se pot construi adăposturi în stil tradiţional pentru localnici şi animale;
– activităţi de practicare a cicloturismului, pe drumurile care traversează cheile şi pe traseele marcate.
– practicarea alpinismului , dar numai pe trasee amenajate şi cu echipament adecvat. Nu se vor deschide, modifica sau repitona trasee fără acordul cutodelui.

Toate activităţile susceptibile de a avea un impact, chiar şi minor, asupra rezervaţiei, trebuie avizate de custodele ariei protejate, respectiv Asociaţia de Turism şi Ecologie Trascău Corp Zlatna.

Posibilităţi de practicare a turismului:

În prezent, numărul de turişti este redus, în principal din cauza lipsei capacităţii de cazare în zonă şi a lipsei includerii rezervaţiei într-un circuit turistic.

Se poate caza la localnici, însă condiţiile sunt precare. Se poate alege cazarea în Zlatna şi/sau în Ampoiţa, şi apoi efectuarea de excursii de o zi.

Diverse: Situarea bisericii în imediata apropiere a rezervaţiei sporeşte atractivitatea acesteia. Se poate vizita, cu aprobarea parohului local, preot Liviu Bota (casa parohială este peste drum de şcoală).

Surse: viziteazazlatna.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate